Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
986781_0001.png
986781_0002.png
7. april 2011JARA
SkatteministerietAtt.: Camilla ChristensenNikolai Eigtvedsgade 281402 København K
Høring over Kommissionens direktivforslag til CCCTBSkatteministeriet har d. 25. marts 2011 sendt et direktivforslag om en fælles eureuro-pæisk selskabsskattebase (CCCTB) i høring.DI finder det positivt, at Kommissionen har fremsat et forslag om en fælles europeuropæ-isk selskabsskattebase. Selskaber, der opererer i flere europæiske lande har hidtilelskaber,lande,oplevet, at det indre marked ikke har virket optimalt som følge af, at man har fofor-skellige nationale selskabsskattesystemer.DI mener på den baggrund, at det vil være yderst gavnligt for dansk og europæisk,erhvervsliv, hvis man indfører en fælles europæisk selskabsskattebase i den form,rersom den foreligger i direktivforslaget.CCCTB vil således kunne medvirke til at nedbringe de administrative byrder for eer-hvervslivet betydeligt, særligt set i lyset af, at der med CCCTB ikke længere vil værebehov for, at selskaberne udfærdiger intraeuropæisk TP-dokumentation. For dedokumentation.mindre og mellemstore virksomheder vil det ligeledes være en fordel ikke at skulleforholde sig til flere landes skattesystemer og dette vil formentlig fjerne en væsenskattesystemer,jernevæsent-lig barriere for, at MMV’er kan etablere sig i flere medlemslande.Fordelene ved CCCTB kan imidlertid fomindskes eller forsvinde helt, hvis direktidirektiv-forslaget i den politiske proces bliver ændret på et eller flere afgørende punkter. DIlægger i den forbindelse vægt på 3 elementer , som direktivforslaget indeholder nu,elementer,og som det bør indeholde for at være attraktivt for erhvervsliveterhvervslivet.De 3 elementer er: Frivillighed, kon solidering og fri fastsættelse af de nationalekonsolideringskattesatser.DI mener, at det er vigtigt, at det er frivilligt om selskaber skal gå med i CCCTB el-CCCTB,ler om man ønsker at fortsætte med at benytte de nationale selskabsskattesystemselskabsskattesystemer.Hvis CCCTB ikke er frivillig, vil man pålægge en lang række mindre virksomheder,der ikke har noget ønske om at operere i flere lande en stor administrativ berbelast-ning ved at skulle overgå til at benytte et helt nyt selskabsskattesystem.
DI mener ligeledes, at konsolideringen er et yderst vigtigt element i forslaget, daman med konsolideringen overflødiggør al intraeuropæisk TP-dokumentation ogdermed også skattemyndighedernes kontrol af samme. Hvis der ikke er konsolide-ring i CCCTB vil de administrative byrder fortsat være høje og incitamentet til atovergå til det nye system vil ikke være så stor.Endelig mener DI, at det er vigtigt at det bliver fastholdt, at de enkelte lande harfrihed til selv at fastsætte den skattesats, som de ønsker at benytte inden forCCCTB, da en fælles sats vil være til ugunst for Danmark og andre mindre lande.DI håber, at man fra dansk side vil stille sig positivt overfor direktivforslaget, og atman vil arbejde for, at forslaget ikke bliver forringet på de 3 ovennævnte områder.DI stiller sig naturligvis til rådighed for yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jacob RavnSkattekonsulent, DI