Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 180
Offentligt
982038_0001.png
982038_0002.png
982038_0003.png
Notat7. april 2011J.nr. 2010-702-0015
Notat om redegørelse om evaluering af remonstrationsord-ningen vedrørende klage over årsopgørelser.Remonstrationsordningen vedrørende klage over årsopgørelser blev vedtaget medlov nr. 527 af 17. juni 2008, hvor et nyt stk. 4 og stk. 5, blev indsat i skatteforvalt-ningslovens § 5 med ikrafttrædelse d. 1. juli 2008.Ordningen går ud på, at hvis en skattepligtig vil klage over en årsopgørelse, skal kla-gen stiles til skatteankenævnet/Landsskatteretten, men indgives til SKAT, der såvurderer, om der er grundlag for at afslutte klagesagen i enighed med klageren. Hvissagen ikke kan afsluttes i enighed med klageren, sender SKAT klagen til behandlingog afgørelse hos skatteankenævnet/Landsskatteretten. Ordningen gælder dog ikke itilfælde, hvor en ny årsopgørelse er en følge af en afgørelse om ansættelsesændring,og hvor klageren har fået særskilt underretning om afgørelsen. I sådanne tilfældeskal klage over årsopgørelsen både stiles og indgives til skatteankenæv-net/Landsskatteretten.Af bemærkningerne til lovforslaget (L 116, 2007-2008, 2. samling) fremgår, at rege-ringen har udtaget remonstrationsordningen til lovovervågning i en 2-årig periode,dvs. fra d. 1. juli 2008 til d. 1. juli 2010, således at skatteministeren i 2. halvår 2010vil sende en redegørelse til Folketingets Skatteudvalg om, hvorvidt intentionernemed lovforslaget er opfyldt. Folketingets Skatteudvalg blev den 22. december 2010orienteret om, at redegørelsen forventes afgivet i 2011.Om disse intentioner fremgår det videre af lovforslagets bemærkninger, at baggrun-den for forslaget om en remonstrationsordning har været, at klagemyndighedernehar oplyst, at klager over årsopgørelser i stigende omfang har været en følge af, atborgerne ikke forstår tallene i årsopgørelsen. En del af disse tilfælde er således ud-tryk for, at borgerne efterlades med et udækket informationsbehov vedrørende for-hold omkring årsopgørelsen.Hensigten med remonstrationsordningen har været at forebygge, at klagemyndighe-derne kommer til at løse informations- eller ligningsmæssige opgaver, som langthurtigere og mere hensigtsmæssigt kunne løses af SKAT, der får mulighed for atfrasortere eller foretage genoptagelse vedrørende klager af den pågældende art. I detilfælde, hvor SKATS revurdering af klagen som følge af fortsat uenighed ikke førertil afslutning af sagen vil borgernes retsstilling være styrket, fordi klageadgangen tilskatteankenævn/Landsskatteretten er intakt trods remonstrationsbehandlingen.
Side 1 af 3
Set i lyset af intentionerne med remonstrationsordningen har SKATs erfaringer i pe-rioden 1. juli 2008 til 1. juli 2010 været således:Den generelle tilbagemelding fra Regionerne, som håndterer opgaven, har været, atdet er meget få sager, som behandles under remonstrationsordningen. Og disse sagerer typisk blevet behandlet som genoptagelsessager. Årsagen til de få sager underremonstrationsordningen, skyldes sandsynligvis, at klagevejledningen på årsopgø-relserne er blevet ændret, så der ikke kun gives klagevejledning til skatteankenævnetmen samtidig vejledes om muligheden for at få sagen behandlet ved SKAT.Regionerne påpeger, at man er meget opmærksom på dialogen med borgere, somhenvender sig med spørgsmål til årsopgørelserne eller klager over samme, med hen-blik på at afklare spørgsmålene eller afslutte klagesagen i enighed, hvilket er intenti-onen i remonstrationsordningen.Det er ikke muligt at opgøre det konkrete antal sager under remonstrationsordnin-gen, da der ikke er foretaget en målrettet registrering herfor. Men hvis man ser påudviklingen i antallet af genoptagelsessager registreret i SKATs systemertabel 1,fremgår det, at antallet af genoptagelsessager er steget med ca. 5.200 og 6.400 sagerom året fra 2008 til 2009 og 2010, samtidig er der sket et fald på ca. 35% i antallet afklagesager, hvor der ikke kunne opnås enighed, som er sendt til ankenævnene. Detkan indikere, at SKATs øgede fokus på dialog om enighed virker efter hensigten.Tabel 1Opgørelse over genoptagelserPerioden 01-01-2008 til 30-12-2008):Genoptagelse GenoptagelseIndkomståretskriftligdigitalt20044.738-200512.933-200629.064-200721.082111I alt67.817111Perioden 01-01-2009 til 30-12-2009:20057.790200615.281200730.822200819.129I alt73.022
Genoptagelsei alt4.73812.93329.06421.19367.928
Genoptagelse Klagesag vediht. Cirkulæreankenævn17736728431332138195512823
--92124216
7.79015.28130.91419.25373.238
26114203298
1993471163665
Perioden 01-01-2010 til 30-12-2010:20069.302-9.30219231200717.0261517.04125219200831.4589131.5493083200916.4089516.503164I alt74.19420174.39590537Forklaring:Genoptagelse skriftlig:Ansættelse foretaget på skatteyderens initiativ efter skriftlig anmodning
Side 2 af 3
Genoptagelse digitalt:Genoptagelse i alt:Genoptagelse iht. Cirkulære:Klagesag ved ankenævn:
Ansættelse foretaget på skatteyderens initiativ via digital anmodningAnsættelse foretaget på skatteyderens initiativ i altAnsættelse foretaget med udgangspunkt i et genoptagelsescirkulæreKlagesag ved skatteankenævn
Den ekstraordinære ligningsfrist for 2008 og 2009 udløber henholdsvis den 30. juni2012 og den 30. juni 2013. Det samlede antal af genoptagelsessager og sager til an-kenævnene for indkomstårene 2008 og 2009 kan derfor ændre sig.Konklusionen må være, at selv om SKAT ikke har haft mange sager under remon-strationsordningen, har SKAT håndteret og behandlet sagerne i tråd med intentio-nerne i loven, om at behandle sagerne i skatteadministrationen.
Side 3 af 3