Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 168
Offentligt
976403_0001.png
976403_0002.png
976403_0003.png
976403_0004.png
976403_0005.png
Til Folketingets Europaudvalg(Kopi til Folketingets Skatteudvalg)
NotatJ.nr. 2010-221-0034
Supplerende grundnotatGrønbog fra Kommissionen om momssystemets fremtidKOM (2010) 695
Resumé:Kommissionen har den 1. december 2010 udsendt en grønbog om momssyste-mets fremtid: ”På vej mod et enklere, mere solidt og effektivt momssystem”.Grønbogen rejser en række spørgsmål om muligheder og udfordringer for-bundet med en modernisering og forenkling af EU’s momssystem. Kommissio-nen ønsker med grønbogen at starte en bred debat om momssystemets fremtid.Kommissionen tager afsæt i, at en revision af momssystemet er ønskelig af fle-re grunde: Dels for at øge momssystemets sammenhæng med det indre markedog dets kapacitet som indtægtskilde, og dels for at tilpasse systemet til en mo-derne og globaliseret økonomi. Grønbogen omhandler en række nøgleområ-der heriblandt grænseoverskridende transaktioner i EU, svigbekæmpelse,momssatser, momsfritagelser og princippet om momssystemets neutralitet.Der er iværksat en bred europæisk høringsproces, som er åben for alle inte-resserede parter, og som løber frem til 31. maj 2011.
1. BaggrundDet fælles momssystem i EU har eksisteret i mere end 40 år, og tiden er – ifølgeKommissionen – inde til en reform heraf. Kommissionen har derfor indledt en of-fentlig høring om en modernisering og forenkling af EU’s momssystem og til brugherfor udarbejdet en grønbog om momssystemets fremtid (KOM (2010) 695, af 1.december 2010).Kommissionens overvejelser om momssystemets fremtid tager afsæt i, at en revi-sion af momssystemet er ønskelig,delsfor at øge momssystemets sammenhængmed det indre marked og dets kapacitet som indtægtskilde, ogdelsfor at tilpassesystemet til en moderne og globaliseret økonomi, hvor tjenesteydelser tegner sigfor en overvejende del af den økonomiske aktivitet. Håbet er samtidig, at en re-form af momssystemet kan bidrage til gennemførelse af Europa 2020-strategienog til en tilbagevenden til vækst, da det har potentiale til at sætte nyt skub i det in-dre marked og understøtte en intelligent budgetkonsolidering i medlemsstaterne.
Side 1 af 5
2. Formål og indholdFormålet med grønbogen er at igangsætte og anspore en offentlig debat, der er såbred som muligt, med henblik på at skabe et enklere, mere solidt og effektivtmomssystem. Selve grønbogen er bygget op omkring 33 spørgsmål til mulig be-svarelse fra interessenterne på området. Kommissionen peger med disse spørgsmålpå en række områder i det nuværende momssystem, hvor der er rum for forbed-rings- og forenklingstiltag. Det drejer sig blandt andet om:Momsbehandlingen af grænseoverskridende transaktioner i EU, hvor spørgs-målet er, om beskatning skal ske i oprindelses- eller bestemmelsesstaten,Den nuværende momssatsstruktur, hvor spørgsmålet er, om nedsatte satser forvisse varer og tjenesteydelser fortsat er hensigtsmæssig,Hvorvidt de eksisterende momsfritagelser, på baggrund af de seneste 40 årsøkonomiske og tekniske ændringer, fortsat bør opretholdes,Mulighederne for en bedre sikring af momssystemets neutralitet,Mere effektive strategier til bekæmpelse af momssvig, ogEn generel nyvurdering af metoderne for momsopkrævning og momsfradrag.Emnerne i grønbogen er ikke udtømmende, og Kommissionen opfordrer alle inte-resserede til at indgive deres bidrag. Høringsfristen udløber den 31. maj 2011.
3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ligesom andre interesserede parter mulighed for at af-give høringssvar. Europa-Parlamentet har ikke på nuværende tidspunkt afgivethøringssvar.
4. NærhedsprincippetSpørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. HjemmelsgrundlagSpørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
6. Gældende dansk retIkke relevant på nuværende tidspunkt
Side 2 af 5
7. KonsekvenserGrønbogen er et oplæg til diskussion og har ikke i sig selv lovgivningsmæssi-ge, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser og medfører in-gen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. HøringGrønbogen har været sendt i høring hos følgende institutioner og organisatio-nerAdvokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Rederifor-ening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,DanskLandbrugsrådgivning, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Transport ogLogistik, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske Regioner, Datatilsy-net, Den Danske Dommerforening, Finans og Leasing, Finansrådet, Finanstil-synet, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer,Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Håndværks-rådet, Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødevarer, Landsorganisa-tionen i Danmark (LO), Landsskatteretten, Politidirektøren i København,Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Skatterevisorforeningen, Trafikselskaberne iDanmark.Af de modtagne høringssvar og bemærkninger fremgår:Dansk Industri finder overordnet, at det endelige mål for et momssystem i EUbør være en momsunion med ét fælles momssystem og én samlet administra-tion. Med en momsunion forsvinder hele problematikken omkring EU-handel,idet der ingen forskel vil være på, om der handles med Tyskland, Sverige ellerDanmark. En momsunion vil også reducere de byrdefulde områder som for-pligtelser, fradrag og satser, der peges på i grønbogen, og som forstærkes af, atder i EU’s momslovgivning findes mange forskellige optioner og undtagelserfor medlemsstaterne.En akilleshæl i det nuværende momssystem er behandlingen af leverancer afvarer og tjenesteydelser inden for EU. DI’sførsteprioritet– efter momsunio-nen – er en løsning af problemerne omkring den grænseoverskridende handel.DI peger på, at den bedste løsning i så henseende må være en overgang til be-skatning i bestemmelsesmedlemsstaten i den version, hvor bestemmelsesmed-lemsstaten fastsættes ud fra kundens etableringssted, og hvor der ikke opkræ-ves moms af de grænseoverskridende transaktioner, men disse omfattes afomvendt betalingspligt.DI’sandenprioriteter harmonisering af de eksisterende regler. Dette kræverpolitisk vilje i alle medlemsstater – også Danmark – idet det betyder fjernelseaf valgmuligheder, ophævelse af nationale undtagelser og ensretning af deadministrative systemer.
Side 3 af 5
DI’stredjeprioriteter sikring af momssystemets neutralitet. For DI er det vig-tigt at understrege, at momsen helt fundamentalt bør være neutral for virk-somhederne, i og med at det er en skat på forbrug. Neutralitet betyder eksem-pelvis, at der bør være fuld godtgørelse for købsmoms for varer og tjeneste-ydelser, der anvendes til skattepligtige økonomiske aktiviteter.De tre hovedprioriteter overfor er dog meningsløse, hvis der ikke sker en for-bedring af de europæiske skatteadministrationer. Der er behov for at lære afhinanden; en række medlemsstater bør derfor gå væk fra en formalistisk til-gang og i stedet benytte den mere pragmatiske tilgang, som vi kender i Dan-mark. DI’sfjerdeprioriteter således en effektivisering og modernisering af deeuropæiske skatteadministrationer.DI har med udgangspunkt i disse fire prioriteter fremsat detaljerede kommen-tarer til alle grønbogens hovedområder.Dansk Told- og Skatteforbund anser grønbogen som et oplæg til en meget vig-tig drøftelse af momssystemets udformning i fremtiden. Dette fordi momssy-stemet har vist sig at være sårbart overfor udnyttelse på forskellige områder ogfordi nogle af reglerne – især reglerne om momsfritagelse og mulighederne foranvendelse af nedsatte satser – ikke umiddelbart er forenelige med momssy-stemets overordnede idé. Dansk Told- og Skatteforbund er således af den op-fattelse, at det er et vigtigt stykke arbejde, der nu påbegyndes.Derudover har Dansk Told- og Skatteforbund videresendt et indlæg fra en de-battør, som mener, at EU bør arbejde for harmoniserede momssatser i alle led,således at alle virksomheder pålægger moms uanset hvem, der køber fra hvil-ket EU-land. Det er debattørens opfattelse, at den seneste trend (beskrevet ispørgsmål 17 og 18) er undergravende for momssystemet, idet man udeluk-kende skubber svigproblemet videre til andre EU-lande og gennemtvinger etbehov for omvendt betalingspligt. Hvis man skal komme den internationalesvig til livs, er man nødt til at involvere erhvervslivet i løsningen af problemet.Samtidig bør man ophæve reglerne om nul-moms over landegrænser og i ste-det indføre fuldt harmoniserede momssater. På den måde vil svigen bevægesig fra et internationalt problem til et mere nationalt, og dette gør mulighedenfor afdækning af svig mere håndterbar.Danske Regioner har anført, at skulle ophævelse af momsfritagelsen på per-sonbefordring blive aktuel, ønsker organisationen at indgå i en dialog medSkatteministeriet om den bedst mulige løsning. Danske Regioner forestillersig, at trafikselskabernes kompensation for eventuelle merudgifter vil kunneske via DUT-systemet.Landbrug og Fødevarer finder, at grønbogen giver et godt udgangspunkt formodernisering og forenkling af EU’s momssystem.
Side 4 af 5
Det er organisationens opfattelse, at der bør skabes større ensartethed i moms-reglerne i de enkelte medlemslande. Dette skal medvirke til at nedbringe virk-somhedernes administrative byrder ved grænseoverskridende virksomhed oggøre det lettere for virksomhederne at udvælge, hvilke lande de etablerer sig i.For virksomhederne er en reduktion af de administrative byrder vigtigt, hvor-for forenklingen af momssystemet bør prioriteres højt. Momssystemets svig-foranstaltninger bør indrettes, så de ikke unødigt belaster virksomhederne. Li-geledes er det vigtigt, at der undgås langvarige tvister mellem virksomhederog staterne om momsforpligtelser, der grundlæggende udspringer af uklare ogkomplekse momsregler. Dette taler for mere klare og præcise regler evt. kom-bineret med regler om bindende svar på momsspørgsmål i alle EU-lande.Landbrug og Fødevarer lægger vægt på yderligere forenklinger af momssy-stemet, herunder færre og evt. foreløbige indberetninger af momstilsvar. Dettekunne evt. kombineres med en tidsmæssig samordning af en endelig årligmomsindberetning sammen med indsendelse af selvangivelse af den skatte-pligtige indkomst.Trafikselskaberne i Danmark henviser til, at ét af elementerne i grønbogen eret forslag om at ophæve momsfritagelsen for personbefordring. Trafikselska-berne i Danmark er positivt indstillet overfor at indføre moms på kollektiv tra-fik; dette dog under forudsætning af en rimelig overgangsordning og underforudsætning af, at passagerer, vognmænd og trafikselskaber holdes skadeslø-se.Trafikselskaberne i Danmark henholder sig derudover til de bemærkningervedrørende bustrafik, som blev fremsat i et brev af 12. februar 2009 til trans-portministeren og skatteministeren. Heraf fremgår blandt andet, at en umid-delbar indførelse af moms vil medføre, at de nuværende buskontrakter medvognmændene skal genforhandles; moms bør af denne grund alene indføresfor nye kontrakter og for den del af billetindtægterne, der svarer hertil.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerPå nuværende tidspunkt foreligger der ikke holdninger fra andre lande.
10. Foreløbig dansk holdningRegeringen kan tilslutte sig, at momssystemets fremtid debatteres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgGrønbogen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg i form afgrundnotat af 7. januar 2011.
Side 5 af 5