Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 16
Offentligt
901713_0001.png
901713_0002.png
901713_0003.png
901713_0004.png
INSPIRATIONSPUNKTER12. oktober 2010

Bidrag til talepapir til åbent samråd i SAU alm. del

Spørgsmål B

Hvad kan ministeren oplyse om mulige ændringer i regnskabs-reglerne, der kan modvirke, at virksomheders overskud flyttestil andre lande med lavere beskatning?

Svar:

[Regnskabsreglernesformål]Lad mig for en god ordens skyld starte med at slå fast, at regn-skabsreglerne ikke regulerer, hvordan virksomhederne drives.Det har vi andre regler og love til. Regnskabsreglerne skal der-imod sikre, at virksomhedernes regnskaber giver et overskue-ligt og retvisende billede af virksomhedens økonomiske for-hold. Så kan omverdenen forholde sig til virksomheden på denbaggrund.
[Forskellenml. regnskabs- og skattereglerne]Regnskabsreglerne adskiller sig hermed fra skattereglerne.Skattereglerne er bl.a. til for at sikre, at virksomhederne betalerden skat, de skal, og for at give myndighederne mulighed for atføre kontrol med, at det nu også sker.
2/4
Derfor har vi i Danmark lagt vægt på at adskille opgørelsen afdet regnskabsmæssige resultat og den skattepligtige indkomst.Hvis tingene blandes sammen, så der skal betales skat af detregnskabsmæssige overskud, bliver billedet uklart. Eksempel-vis ville en virksomhed - alt andet lige - have en interesse i attilpasse regnskabet, så overskuddet bliver så lille som muligtfor at begrænse skatten. Dermed vil regnskabet nemt kunnekomme til at give et for pessimistisk billede af virksomhedensøkonomiske situation.
Skattereglerne har dog betydning for årsregnskabet, idet denskat, som virksomheden skal betale, skal fremgå af årsregn-skabet. Det er jo en omkostning for virksomheden.
[flytningaf overskud til udlandet er grundlæggende et skatte-problem]Regeringen har stor fokus på at sikre, at der ikke unddrages detdanske samfund beskatning som følge af, at virksomhedersoverskud flyttes til udlandet. Vi har allerede gjort en indsatsbl.a. med erhvervsskattepakken fra 2007, og har fortsat stor fo-kus herpå. Skatteministeren vil komme nærmere ind på dendel.
Som omtalt skal regnskabsreglerne primært give et retvisendebillede af virksomhedens økonomiske forhold og ikke regulere,hvordan virksomheden drives. Derfor er spørgsmålet om atforhindre flytning af overskud til lande med lavere beskatninggrundlæggende et skatteproblem.
3/4
[land-for-landrapportering]Når det er sagt, så er jeg bekendt med, at der i øjeblikket fore-går en debat om den såkaldte land-for-land rapportering. Vedland-for-land rapportering skal virksomheden give en rækkeøkonomiske oplysninger om aktiviteten i det enkelte land -herunder om skattebetalingen.
Ud fra en device om, at mere gennemsigtighed er godt, kanland-for-land rapportering give nogle interessante muligheder,men det samtidig også rejser en række udfordringer.
Regnskaber for store koncerner bruges aktivt af bl.a. aktionæ-rer og investorer. De har brug for et overblik over en virksom-heds økonomi som baggrund for at træffe deres beslutninger.Regnskabet for en stor, dansk virksomhed med aktiviteter i ek-sempelvis 100 lande fylder i dag nemt omkring 200 sider. Skalder herudover rapporteres for hvert land, kommer regnskabettil at fylde meget mere. Det fremmer ikke overblikket.
Samtidig vil en fuld rapportering land-for-land påføre den en-kelte virksomhed væsentlige administrative byrder.
[afslutning– ikke dansk enegang - følger udviklingen]På den baggrund vil jeg gerne slå fast, at det ikke giver meningat gå enegang og lave danske særregler om land-for-land rap-portering.
4/4
Det vil gøre det vanskeligere at tiltrække virksomheder tilDanmark og stille danske virksomheder ringere end deres kon-kurrenter rundt om i verden. Samtidig giver det sig selv, at reg-ler for internationale – eller multinationale – virksomheder og-så skal være internationale for at have en effekt. Det vil jo ikkegive gennemsigtighed for langt størstedelen af de multinationa-le selskaber, hvis kravene kun gælder danske virksomheder.
Løsninger skal derfor være internationale. Imidlertid fastsættesregnskabsreglerne på EU plan på baggrund internationale reg-ler. Det er derfor ikke nogen, man bare ændrer.
På den baggrund vil jeg følge udviklingen i både Kommissio-nen og i IASB, der udsteder de internationale regnskabsregler.Skulle der igennem deres arbejde vise sig behov for at gen-nemføre nye regler på området, er det min vurdering, at detskal ske i et internationalt samarbejde, og i balance med hen-synet til konkurrenceevnen og virksomhedernes administrativebyrder.