Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 159
Offentligt
972381_0001.png
972381_0002.png
FolketingetSkatteudvalgetChristiansborg
21. marts 2011
Forskerordningen - Kildeskattelovens §§ 48 E-FVi henvender os til Folketingets Skatteudvalg med en problemstiling, som vi flere gange er stødt på ivores arbejde med rådgivning til personer, der ønsker at arbejde i Danmarlz. Det drejer sig om perso-
ner, der tidligere har været omfattet af 25%- eller 33%-beskatning, og som efter at have afbrudt ophol-det ønsker at vende tilbage til Danmark for at bruge den resterende periode med lempelig beskatning.
Vi har beskrevet situationen nærmere nedenfor og beder om Skatteudvalgets kommentarer hertil:Med vedtagelsen aflov nr. 1565 af den 21. december 2010 om ændring af Kildeskatteloven og Lig-ningsloven blev skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere ændret.Det blev bL.a. vedtaget at ændre Kildeskattelovens (KSL) § 48 E, stk. 3 nr. 1, sådan at det nu er en be-
tingelse for anvendelse af ordningen, at den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for an-sættelsen har været skattepligtig af visse indkomster i Danmark.
Det er muligt for den skattepligtige at afbryde ansættelsen med nu 26%-beskatning og senere vendetilbage og bruge den resterende periode med 26%-beskatning, såfremt betingelserne for at anvendeordningen på dette fremtidige tidspunkt er opfyldt.
Ifølge KSL § 48 F, stk. 2, 3. pkt., indgår tidligere perioder, hvor den lempelige beskatning har fundetsted, ikke ved bedømmelsen af, om KSL § 48 E, stk. 3, nr. l, er opfyldt.Dette er ikke nyt, da det samme gjaldt i forhold til den tidligere udformning af KSL § 48 E, stk. 3, nr. 1(3 år).
Der er desværre - heller ikke nogen ændring i forhold til, at betingelsen i KSL § 48 E, stk. 3, nr. 3, og-så skal være opf-yldt ved en tilbagevenden til Danmark med henblik på at anvende den resterende (el-ler noget af den resterende) periode med 26%-beskatning.
Situationen er derfor stadig sådan, at en person godt kan forlade Danmark og senere vende tibage,uden at det tidligere ophold i Danmark har betydning ved vurderingen af, om den pågældende opfyl-
der betingelserne for at blive omfattet af den lempelige skatteordning. Imidlertid kan den pågældendeikke vende tilbage til samme arbejdsplads eller koncern, før der er gået 3 år, fordi der ikke er dispen-seret for kravet i KSL § 48 E, stk. 3, nr. 3.Det betyder i praksis, at denne person, der oprindeligt med SKAT's godkendelse har kunnet anvende
(nu) 26%-ordningen, er tvunget til at skifte arbejde, ikke alene til et andet selskab, men til en helt an-den koncern, blot for at kunne anvende ordningen i den resterende periode. Dette vil meget ofte i..............................................................................................................................................................H..........................,..............,.........................................,
PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionsaktieselskab, CVR-nr. 16 99 42 94
Strandvejen 44, 2900 HellerupT: 39453945, F: 39453987, pwc.dk
pwcpraksis betyde, at personen aldrig kommer tilbage, fordi personen ikke ønsker at skifte arbejde til enanden koncern, da den pågældende ofte ønsker at gøre karriere inden for samme koncern.
Det er vores opfattelse, at denne retstilstand lægger hindringer i vejen for rekruttering af en rækkeudenlandske medarbejdere, som ordningen utvivlsomt ellers var indrettet på.I tider, hvor der i nogle brancher er mangel på højtuddannede medarbejdere, forekommer detunødigt restriktivt, at en person som opfylder betingelserne for at blive omfattet af de lempelige be-skatningsregler i KSL §§ 48 E-F, og som herefter forlader Danmark for en kortere periode uden at have
anvendt muligheden for beskatning i samtlige 60 måneder - er afskåret fra at vende tilbage for at ar-bejde på samme danske arbejdsplads eller inden for samme koncern og i den sammenhæng blive lem-peligt beskattet i den resterende periode (op til
60 måneder).
Det bemærkes, at forskere i visse situationer godt kan vende tilbage til samme arbejdsplads uafhæng-
igt af reglerne i KSL § 48 E, stk. 3, nr. 3, jf. § 48 E, stk. 6 og § 48 F, stk. 2, 4. pkt. Det er imidlertid sværtat se, hvorfor der skal være forskel på forskere omfattet af KSL § 48 E, stk. 5 og andre personer, derogså udfører værdifuldt arbejde for danske virksomheder eller offentlige institutioner.
Hertil kommer, at der ikke er misbrugsmuligheder eller andre forhold, som bør forhindre, at per-soner, som efter at være godkendt af SKAT afbryder en ansættelse under den
lempelige skatteordning
og opholder sig uden for Danmark i en periode under 3 år og herefter vender tilbage og udfører arbej-de for samme danske arbejdsgiver under denlempelige skatteordning. Den pågældende - som ubestri-deligt er rekrutteret udenlands - vender blot tilbage for at fuldføre eller videreføre det oprindeligt på-
begyndte arbejde, og der er derfor ikke behov for forholdsregler i forhold til spørgsmålet om, hvorvdtpersonen reelt er rekrutteret i udlandet, jf. § 48, stk. 3, nr. 3.
Vi vil derfor opfordre til, at det overvejes at ændre Kildeskatteloven sådan, at det tilades, at personer,
der vender tilbage til Danmark for at anvende den resterende periode på op til 60 måneder med 26%-beskatning, kan vende tilbage til den arb~jdsplads eller koncern, som den pågældende tidligere varansat ved under perioden med (nu) 26%-beskatning.
Med venlig hnsen
Practiee dev./TAX/HRS
2 af2