Skatteudvalget 2010-11 (1. samling), Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 143, SOU Alm.del Bilag 221
Offentligt
966034_0001.png
966034_0002.png
966034_0003.png
966034_0004.png
966034_0005.png
966034_0006.png
966034_0007.png
NotatJ.nr. 2010-380-0001
Evaluering af forsøgsordningen om eftergivelse afgæld til det offentlige for socialt udsatte grupperPå finansloven for 2005 blev der afsat 25,0 mio. kr. årligt i fire år til et forsøgmed gældseftergivelse for socialt svage grupper, jf. FL 2005, § 15.75.28.50.Lovgrundlaget for indførelse af en forsøgsordning for gældseftergivelseRegler om forsøgsordningen for eftergivelse af gæld til det offentlige for socialt ud-satte grupper blev vedtaget ved lov om ændring af lov om tilskud til afvikling af stu-diegæld og om eftergivelse af studiegæld lov nr. 510 af 7. juni 2006, jf. bekendtgø-relse af lov om tilskud til afvikling af studiegæld og om eftergivelse af studiegældsamt om forsøg med eftergivelse af gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper,lovbekendtgørelse nr.1063 af 25. oktober 2006.I den oprindelige lov blev indsat en revisionsbestemmelse, lovens § 16 j, stk. 3,hvoraf det fremgik, at Skatteministeriet i samarbejde med Socialministeriet et år ef-ter ordningens ikrafttræden skulle foretage en vurdering af afgrænsningen af ordnin-gen. Baggrunden var, at det fandtes hensigtsmæssigt efter et år at se på udnyttelsenaf bevillingen, herunder om der er behov for visse justeringer.Loven indeholder endvidere en evalueringsbestemmelse, lovens § 16 j, stk. 3, hvor-efter Skatteministeriet i samarbejde med Socialministeriet skal foretage en evalue-ring af forsøgsordningen pr. 1. januar 2010.Baggrund for forsøgsordningenBaggrunden for forsøgsordningen var, at en spørgeskemaundersøgelse foretagetaf Social Forsknings Instituttet (SFI)viste, at gæld til det offentlige for de svage-ste kontanthjælpsmodtagere kan være en barriere for at komme i beskæftigelse,fordi en evt. økonomisk fremgang som følge af beskæftigelse vil blive mødtmed krav om afdrag på den offentlige gæld fra inddrivelsesmyndighederne, jf.SFI-rapport 03:27. Samtidig er det er en forudsætning for at få gældssaneringefter de almindelige regler i konkursloven, at skyldnerens økonomiske forholder afklarede. Det betyder, at fx kontanthjælpsmodtagere normalt ikke kan opnågældssanering efter disse regler, da ledigheden anses for at være midlertidig i ogmed kontanthjælp er en midlertidig ydelse.
07-03-2011
IkrafttrædelseReglerne trådte efter notifikation i EU i kraft den 1. februar 2007, jf. bekendtgø-relse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov om eftergi-velse af gæld for socialt udsatte grupper nr. 34 af 9. januar 2007.Formål med ordningenSigtet med ordningen er på forsøgsbasis i 4 år at etablere et regelsæt, som givermulighed for gennem eftergivelse af gæld til det offentlige at fremme, at detøkonomiske incitament til at komme i arbejde for personer, der har været i lang-
Side 1 af 7
varig offentlig forsørgelse, ikke bliver fjernet ved krav om tilbagebetaling afgæld, samtidig med at der skabes incitament til at fastholde skyldneren i beskæf-tigelse. Forslaget skal ses som et målrettet beskæftigelsesfremmende initiativ forde langvarige kontanthjælpsmodtagere.Ændring af ordningenEfter vurdering af ordningen 1 år efter ikrafttrædelsen blev denne lempet, idetordningen i det første år blev anvendt i meget begrænset omfang i forhold tilforventningerne. I alt opfyldte 57 ansøgere betingelserne for at få gældseftergi-velse, hvilket var langt under det estimerede tal i forbindelse med lovforslagetsfremsættelse.Reglernes indholdReglerne går efter lempelsen ud på, at skyldnere, som i mindst 3 år inden for enperiode på 4 år har modtaget hjælp efter § 11 i lov om aktiv social politik (kon-tanthjælp, starthjælp eller tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats) el-ler introduktionsydelse efter kapitel 5 i integrationsloven, kan få eftergivet deresgæld til det offentlige.Det er en betingelse for etablering af eftergivelsen af gæld til det offentlige, atskyldneren har fået tilsagn om ordinær, ustøttet beskæftigelse, om optagelse påen ordinær uddannelse, eller at skyldneren er visiteret til revalidering, herunderforrevalidering efter kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, eller har fået tilbudtfleksjob.Når ansøgeren opfylder betingelserne for eftergivelse af gæld til det offentlige,nedskrives gælden over 4 år med 1/48 om måneden. Dette gælder såvel forskyldneren som den offentlige fordringshaver. Afbrydes tilsagnet om gældsef-tergivelse med den begrundelse, at skyldneren igen overgår til offentlig forsør-gelse eller på grund af misligholdelse, det vil sige nye krav fra en offentlig for-dringshaver, stilles eftergivelsen af gælden hos såvel skyldneren som fordrings-haver i bero eller bortfalder.Ordningen indebærer en kompensation til fordringshaverne ved anvendelse af deafsatte midler efter fradrag for administration. Afregning til fordringshavernesker 1 gang om året og opgøres ved årets udgang. De indfriede beløb fordelesforholdsmæssigt mellem de offentlige kreditorer, hvis tilgodehavender bliver be-rørt af gældseftergivelsen.Bevilling af gældseftergivelse sker på objektive kriterier, hvorfor kompensati-onsprocenten er variabel inden for loftet på 10 % afhængig af, hvor megen gæld,der eftergives i et kalenderår, hvor der er 25 mio. kr. til rådighed til kompensati-on. Netop på grund af de objektive kriterier, er der ikke nogen overgrænse for,hvor høj den samlede gældseftergivelse i et givent år kan blive.Information om ordningenInformation om reglerne til målgruppen, rådgivere og sagsbehandlere er sketved annoncering i dagspressen, herunder i landets gratisaviser. Herudover er deroplysninger om ordningen både på Indenrigs- og Socialministeriets og SKATshjemmesider. Medarbejdere i SKAT er orienteret om ordningen på SKATs int-ranet, og alle inddrivelsesmedarbejdere i SKAT er derudover informeret om
Side 2 af 7
ordningen på interne lovorienteringsmøder. Indenrigs- og socialministeriet harorienteret kommunerne om ordningen via et nyhedsbrev. Derudover er der in-formeret i en pjece, som er distribueret til steder, hvor målgruppen for ordnin-gen formodes at komme.Status pr. 1. januar 20102007 2008 2009I altAktive eftergivelserBero pga. kontanthjælpBero afventer svar fra kommuneOphørte eftergivelser*Afskrevet pga. eftergivelseAfskrevet pga. dødI alt godkendteAfslag formelle betingelserAfslag anden årsagBortfaldet ansøgn./el. fejloprettetI alt modtaget ansøgninger310243537551272137111692036821461
* heraf er 7 af dem ophørt pga. kontanthjælp i 12 måneder.AfslagsgrundeAfslag på formelle betingelser:Ansøgerne, der har fået afslag på det, der ovenfor er anført som formelle betin-gelser, fordeler sig stort set på to grupper, nemlig ansøgere der har fået afslagfordide modtager førtidspension eller arbejdsløshedsunderstøttelse ellerde ikke har modtaget kontanthjælp m.v. i 3 år inden for 4 år.
Kompensation:Kompensationsprocenten for de 3 år, ordningen har eksisteret sat til det maksi-male – 10 %.
ModtagerKommuner
Udbetalt Udbetalt(kr.) 2007 (kr.) 2008175.780252.336
Udbetalt (kr.) Udbetalt i alt2009235.798663.914
Side 3 af 7
SKAT
243.229
155.5026.93426.635282.769
188.3553.40518.001205.089
587.08629.21568.100603.125
DSB – Metro 18.876Service m.v.DR23.464
Andre statslige 115.267kreditorer
Der har været afsat 75 mio. kr. til ordningen i de 3 første år og der er brugt un-der 2 mio. kr. til kompensation.En samlet oversigt over kompensationsbeløbene fremgår af bilag 1.Sagsbehandlingstiden for ansøgningerne er ca. 1-2 måneder. Dette skyldes bl.a. atder mangler oplysninger, dokumentation og attestationer samt at det har vist sig, atdet har været nødvendigt at kontrollere attesterede oplysninger.StatusSom det fremgår af ovenstående er ordningen også efter at der er sket lempelser an-vendt i meget begrænset omfang i forhold til forventningerne. I alt har 169 ansøgereopfyldt betingelserne for at få gældseftergivelse.På den baggrund, vil ordningen ikke blive forlænget.
Side 4 af 7
Bilag 1
Oversigt over samtlige kompensationsbeløb
Kompensationsprocenten er årene 2007, 2008 og 2009 er sat til det maksimale –10 %.
Modtager:Danmarks RadioDSBMetro ServiceTrafikselskabet MoviaØvrige trafikselskaberSKAT
Beløb2007
i
kr. Beløb2008
i
kr. Beløb2009
i
kr.
23.464,1318.138,70682,5055,00
26.635,206.482,1117,5055,00279,80
18.001,052.797,00607,05
243.228,91
155.501,69282.769,3126.780,384.370,40
188.355,36205.089,1127.008,7858,40
Øvrige statslige kredito- 115.267,49rerKøbenhavns KommuneFrederiksberg KommuneBallerup KommuneGladsaxe KommuneGlostrup KommuneAlbertslund KommuneHøje-Tåstrup KommuneIshøj KommuneFuresø KommuneRødovre KommuneTårnby KommuneHelsingør Kommune29.049,709.347,1319.406,7076,0050,003579,559.161,606.328,94
16.211,10
1.548,81578,971.511,7012.453,559.756,57461,70
Side 5 af 7
Hillerød KommuneKøge KommuneHalsnæs KommuneSolrød KommuneOdsherred KommuneHolbæk KommuneKalundborg KommuneStevns KommuneSlagelse KommuneLejre KommuneLolland KommuneNæstved KommuneGuldborgsund KommuneVordingborg KommuneBornholmskommune
7.813,48
1.905,7228.844,41
1.671,41628,8012.356,671.167,90
667,40480,002.126,889.488,08304,26171,00160,001.857,0011.889,124.222,23200,00
Regions- 11.305,974.819,30875,00685,273.361,3723.254,51683,3214.144,83365,4011.868,462.474,593.532,221.257,40410,008.169,4711.616,4922.482,49917,90970,409.271,791.689,1616.949,56
Middelfart KommuneAssens KommuneKerteminde KommuneNyborg KommuneOdense KommuneSvendborg KommuneNordfyns KommuneÆrø KommuneSønderborg KommuneÅbenrå KommuneTønder KommuneEsbjerg KommunerFredericia KommuneVarde KommuneHorsens Kommune
Side 6 af 7
Kolding KommuneVejle KommuneHerning KommuneStruer KommuneFavrskov KommuneRanders KommuneSilkeborg KommuneSkanderborg KommuneÅrhus KommuneMorsø KommuneThisted KommuneBrønderslev KommuneRebild KommuneFrederikshavn KommuneÅlborg KommuneHjørring KommuneUdbetalt i alt
17.187,621.541,051.170,969.589,03230,004.806,04764,836.520,554.703.2710.680,0779.360,83490,51550,001.560,701.732,507.815,513.322,62354,009.056,9630.948,08
5.883,29
7.150,14
11.544,4310.392,09
576.636,30
724.176,99
650.648,35
Kompensationsbeløbet til ”Øvrige statslige kreditorer” dækker blandt andet stu-diegæld til Økonomistyrelsen, misligholdt studiegæld, for meget udbetalt ud-dannelsesstøtte, parkeringsafgifter og grøn ejer-/vægtafgifter.
Side 7 af 7