Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 13
Offentligt
NotatKoncerncentretBorger og VirksomhedIt-projektstyring16. september 2010J. nr 10-00309
Kvartalsrapport vedr. Fase 2 af Skatteministerietssystemmodernisering for 4. kvartal 20091. IndledningI forbindelse med Finansudvalgets tiltrædelse af Akt 151 af 1. juni 2006 gav defølgende påtegning: Finansudvalget understreger i forlængelse af udvalgets på-tegning til Akt 118 af 14. marts 2006, at udvalget fortsat finder, at det med hen-blik på fremover at sikre en hensigtsmæssig økonomisk styring af projektet vur-deres nødvendigt, at ministeren kvartalsvis frem til projektets afslutning frem-sender statusrapporter, hvori der redegøres for udviklingen og implementeringenaf projektet.Skatteministeriet (SKM) afgiver hermed kvartalsrapport vedrørendesystemmoderniseringens Fase 2 dækkende 4. kvartal af 2009. Anden fase afsystemmoderniseringen omfatter følgende projekter:Digitalt Motor Register,(DMR) som har til formål, gennem eneffektivisering og digitalisering af eksisterende arbejdsprocesser, at sikre,at borgere og virksomheder oplever, at registreringen af biler foregårhurtigere og enklere end i dag.Én Skattekonto,(EKKO) som vil lette virksomhedernes administrativebyrder samt effektivisere skatteadministrationen ved at opkræve alleskattekrav via et saldoprincip, således at alle krav behandles efterensartede regler.Ét Fælles Inddrivelsessystem,(EFI) skal samle hele den offentligeinddrivelse og sikre at de inddrivelsesskridt, der iværksættes, foretagesmed udgangspunkt i helhedsorienteret sagsbehandling og maksimalautomatisering.
I kvartalsrapporten gives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartali forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse for udviklingen iprojekternes økonomi og risici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksternefølgegruppe, der består af to eksterne medlemmer.
Side 1 / 8
2. StatusSom omtalt i seneste kvartalsrapport er EFI projektet er vendt tilbage til den op-rindelige leverancemodel - før Akt P - med én idriftsættelse.Funktionaliteten til afregning og betalingshåndtering på alle SKMs forretnings-områder udvikles i den såkaldte debitormotor. For EFI-projektet betyder det, atder er en kritisk afhængighed til udviklingen af debitormotoren, som gør, atEFI’s idriftsættelsestidspunkt vil kunne forsinkes, hvis SKM ikke i den igangvæ-rende udbudsproces på debitormotoren kan finde en leverandør, som kan leveredette rettidigt.2.1 DMR og EKKO (Fase 2.1)
EKKO er fortsat opdelt i:en Debitormotor-del, ogen Aftale- og Distributions-del (A&D)Debitormotorleverancerne er afhængige af de tilbud SKM har modtaget i forbin-delse med den igangværende udbudsproces og den kontrakt der måtte blive ind-gået på Debitormotoren.På Debitormotoren blev anmodninger om prækvalifikation fra leverandørernemodtaget den 20. oktober 2009, og leverandørerne blev udvalgt til prækvalifika-tion den 6. november 2009. Udbudsmaterialet blev herefter udsendt den 19. no-vember 2009.Ved afgivelse af denne kvartalsrapport er tilbudene modtaget. Tilbudene på De-bitormotoren blev modtaget den 4. januar 2010. Tilbudene er blevet vurderet ogCSC er valgt som leverandør. Kontrakten forventes underskrevet primo marts.På A&D blev udbudsmaterialet udsendt den 12. oktober 2009, og tilbudene blevmodtaget den 8. december 2009.Ved afgivelse af denne kvartalsrapport er tilbudene blevet vurderet og Logica ervalgt som leverandør. Kontrakten forventes underskrevet primo marts.På DMR blev udbudsmaterialet udsendt den 5. oktober 2009, og tilbudene blevmodtaget den 23. november 2009.Tilbudene er blevet vurderet og Netcompany er valgt som leverandør. Kontrak-ten blev underskrevet den 10. februar 2010.SKM har, som oplyst i kvartalsrapporten for 1. kvartal 2009, efter ophævelsen afkontrakten med IBM anmodet Kammeradvokaten om bistand i forbindelse meddrøftelsen med IBM om det økonomiske mellemværende i anledning af den op-hævede kontrakt. Dette arbejde fortsætter stadig.
Side 2 / 8
2.2 EFI (Fase 2.2)
Projektet vendte, jf. forrige kvartalsrapport, tilbage til den oprindelige leveran-cemodel – før Akt P - med én idriftsættelse.Den endelige idriftsættelse er fortsat estimeret til 4. kvartal 2011, hvilket dog afleverandøren forudsætter leverance af en debitormotor allerede i 3. kvartal 2010,hvilket er et kvartal tidligere end planlagt iflg. tidsplanen i Akt P. Det vil førstvære i forbindelse med kontraktunderskrift med debitormotorleverandøren primo2010, at det kan vurderes, om dette kan lade sig gøre.SKM søger gennem alternativer at opretholde businesscasen i forhold til scenari-et med to idriftsættelser, sådan at forsinkelsen af første del af EFI ikke får ind-virkning på businesscasen.Det er endnu for tidligt at vurdere om den nye situation ændrer de økonomiskeestimater, der er lagt til grund i Akt P af 25. juni 2009. FiU vil løbende bliveholdt orienteret, og vil blive forelagt nyt aktstykke, hvis det skulle vise sig nød-vendigt.
3. IdriftsættelsestidspunkterDebitormotorleverancerne vil som sagt være afhængig af de tilbud SKM vilmodtage i forbindelse med udbudsprocessen og kontraktunderskrivelsen på De-bitormotoren, og EFIs idriftsættelsestidspunkt afhænger af debitormotorleveran-cen.I tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelsesmilepælene i Fase 2:MilepæleTidsplan jf.Akt P af25/6 20093. kvartal 20112. kvartal 20123. kvartal 20104. kvartal 20101. kvartal 20113. kvartal 20111. kvartal 20124. kvartal 20104. kvartal 2011Tidsplan jf.seneste kvar-talsrapport3. kvartal 2011*)2. kvartal 20123. kvartal 2010**)**)
Forsinkelseri forgangnekvartal---**)**)**)
Nuværendetidsplan
DMRDMR, ver. 1DMR, ver. 2EKKOA&DDebitormotor, v. EFIDebitormotor, v. DMRDebitormotor, v. EKKOEKKO udstillingEFIEFI, ver. 1EFI, ver. 2EFI (samlet)
3. kvartal 2011*)2. kvartal 20123. kvartal 2010**)**)
**)**)--**)
**)--**)
**)**)--**)
*) Afhængig af debitormotorens leverancetidspunkt, kan tidsplanen blive forsinket.**) Når debitormotorens leverancetidspunkt er afklaret, vil den faktiske forsinkelse kunne estimeres.
Side 3 / 8
4. Økonomi og business caseI de efterfølgende afsnit præsenteres den samlede økonomi i Fase 2 på følgendemåde:4.1Det forventede investeringsbudget4.2De forventede driftsudgifter4.3Det faktiske forbrug4.4Den samlede businesscaseSammenhængen i afsnittene er, at summen af ”det forventedeinvesteringsbudget” (671,9 mio. kr. i afsnit 4.1) og ”de forventede driftsudgifter”(222,1 mio. kr. i afsnit 4.2) svarer overens med udgifterne i projektperiodenangivet i ”den samlede business case” (894,0 mio. kr. i afsnit 4.4). Beløbene erangivet i 2009 priser.Eventuelle afvigelser i totaler skyldes afrundingen til mio. kr.4.1 Det forventede investeringsbudgetMio. kr.Akt P af25/06-09Budget, jf.sidstekvartals-rapporti 2009 plIt-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønEFI QWCRM3Investeringsbudget - I alt365,8118,531,5140,511,64,0671,9i 2009 pl365,8118,531,5140,511,64,0671,9i 2009 pl365,8118,531,5140,511,64,0671,9i 2009 pl-------i 2009 pl-------AktueltbudgetAfvigelse tilseneste kvar-tals-rapportAfvigelse tilaktstykket
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalerne
Det forventede investeringsbudget stemmer overens med Akt P af 25. juni 2009.Det forventede investeringsbudget vil blive revurderet i forbindelse med afslut-ning af afklaringsfaserne på DMR, A&D og Debitormotoren.4.2 De forventede driftsudgifter
De samlede driftsudgifter i projektperioden forventes at udgøre 222,1 mio. kr.
Side 4 / 8
4.3 Det faktiske forbrugMio. kr.i 2009 plIt-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønEFI QWCRM3Investeringer – I altDrift i projektperiodenSamletForbrug2004-20080,944,43,353,03,21,5106,341,7148,0Forbrug20096,714,81,016,01,82,642,85,448,2Budget200961,826,47,229,08,32,6135,321,8157,1Restbudget200955,111,66,213,06,6-92,516,4108,9
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalerne
I Akt P var forudsætningen at IT-udviklingsomkostninger i 2009 ville omfattetilkøb til eksisterende løsninger. Da det er besluttet at opgaven i stedet skal iudbud, betyder det, at de resterende IT-udviklingsomkostninger på 55,1 mio. kr.vil blive forskudt til 2010. Det betyder samtidig at de resterendefølgeomkostninger på 53,8 mio. kr. ligeledes vil blive forskudt til 2010. Dethænger primært sammen med at der først forventes indgået kontrakter på DMRog A&D og Debitormotoren i 2010 samt med den forskudte EFI-funktionalitet,hvorfor udgifterne er forskudt tilsvarende.4.4 Den samlede business case
Den oprindelige business case – Akt P af 25. juni 2009Mio.kr.i 2009 plUdgifter i projektperiodenUdgifter efter projektperiodenBesparelserSamlet effektAkkumuleret effekt2004-2008168,20,0-2,9165,3165,32009158,60,0-35,1123,5288,72010310,30,0-43,9266,4555,22011178,80,0-170,97,9563,1201278,126,6-292,5-187,8375,320130,073,5-327,1-253,6121,620140,073,5-345,8-272,3-150,720150,073,5I alt894,0247,1
-347,6 -1.565,9-274,1-424,8-424,8
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalerne
Side 5 / 8
Den aktuelle business caseMio.kr.i 2009 plUdgifter i projektperiodenUdgifter efter projektperiodenBesparelserSamlet effektafvigelse til Akt PAkkumuleret effektafvigelse til Akt P2004-2008148,00,0-2,9145,1-20,2145,1-20,2200948,20,0-35,113,1-110,3158,2-130,52010440,80,0-43,9396,9130,5555,20,02011178,80,0-170,97,90,0563,10,0201278,126,6-292,5-187,80,0375,30,020130,073,5-327,1-253,60,0121,60,020140,073,5-345,8-272,30,0-150,70,020150,073,5I alt894,0247,1
-347,6 -1.565,9-274,10,0-424,80,0-424,80,0
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalerne
Den aktuelle business case stemmer overordnet overens med den oprindeligebusiness case i Akt P af 25. juni 2009 – afvigelserne i 2004-2010 skyldes aleneen ændret periodisering af forbruget end antaget i Akt P.Business casen forventes at blive revurderet i forbindelse med afslutning af af-klaringsfaserne på DMR, A&D og Debitormotoren.5. RisiciI det følgende gennemgås de væsentligste risici ved gennemførslen afsystemmoderniseringens Fase 2, som knytter sig til følgende faktorer:ØkonomiOrganisationTeknisk løsningLeverandørInteressenter.
5.1 Økonomi
De økonomiske konsekvenser i Akt P hviler på et estimat, og i forbindelse medkontraktindgåelse på DMR, A&D, Debitormotoren og konsekvenserne af detændrede udviklingsforløb på EFI, vil der ske en konsolidering af estimatet.5.2 Organisation
Alle projekterne i systemmoderniseringens Fase 2 medfører store organisatoriskeforandringer i SKM. Digitalt Motor Register skal implementere en relativt nyopgave i SKM, og både EKKO og EFI indebærer, at alle opkrævnings- oginddrivelsesmedarbejdere skal løse deres opgaver på en markant anderledesmåde.De organisatoriske risici søges nedbragt ved, at projekterne planlægger enomfattende brugeruddannelse, ligesom projekterne, i samarbejde med SKMsdriftsorganisation, arbejder på at forberede og orientere medarbejderne iSkattecentrene på de store forandringer.
Side 6 / 8
For projekterne i Fase 2 er der yderligere risici i, at ressourcer med de rette IT-og projektkompetencer er svært tilgængelige. SKM har konstant fokus på attiltrække de rette projektkompetencer og man har gjort en stor indsats for at findemedarbejdere internt og få tilført flere medarbejdere til projekterne i 2. halvår.Den nye organisering af IT-projekter i SKM skal medvirke til en bedre projekt-og ressourcestyring generelt.Det er imidlertid endnu for tidligt i forhold til at se den fulde effekt af den nyestruktur for projekterne i Fase 2.5.3 Teknisk løsning
Med baggrund i det forløb, som SKM har haft med IBM, forbliverkompleksiteten af de tekniske løsninger, som udvikles i hhv. Fase 1 og Fase 2, enstadig risiko. Derfor er det nødvendigt at sikre, at der til enhver tid er ressourcertil rådighed for hver fase, som har den nødvendige tekniske viden til at overskuesammenhænge og afhængigheder mellem de enkelte systemer isystemmoderniseringen.SKM søger med planen for den videre proces på Systemmoderniseringens fase 2,at imødegå denne kompleksitet ved at opsplitte især EKKO, som har voldt IBMde største tekniske problemer, i mindre, funktionelt delbare elementer, som erlettere at håndtere for den enkelte leverandør.5.4 Leverandør
EFI er et mere komplekst system end EKKO og DMR. SKM holder derfor kon-stant fokus på at foretage afklaringer med leverandøren så tidligt som muligt,samt at sikre, at de leverancer fra EKKO, som EFI-leverandøren har kontraktueltkrav på, imødegås gennem fælles planlægning.SKM holder derfor løbende fokus på afhængigheder mellem de enkelte leveran-cer og sikrer en hyppig koordinering af tidsplaner mellem de enkelte leverancer.5.5 Interessenter
Der er mange interessenter til projekterne i systemmoderniseringens Fase 2. Allevirksomheder, alle ejere af motorkøretøjer, alle restanter (borgere ogvirksomheder) og deres juridiske og økonomiske rådgivere samt mangeoffentlige myndigheder (bl.a. Færdselsstyrelsen og institutioner med restancer)bliver berørt af projekterne.Hvert projekt har følgegrupper, hvor de væsentligste interessenter inddrages,ligesom der er afsat midler til at informere virksomheder, borgerne ogmedarbejdere. Projekterne holder desuden løbende fokus på behovet for atinformere de enkelte grupper af interessenter.
Side 7 / 8
6. Udtalelse fra ekstern følgegruppeFølgegruppen henviser til de bemærkninger, der er knyttet til kvartalsrapportenvedr. 1. kvartal 2010, der foreligger samtidig med denne rapport.
Side 8 / 8