Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 120
Offentligt
SkatteudvalgetFolketinget, Christiansborg1240 København K
Rosenørns Allé 9DK 1970 Frederiksberg CTlf: 35 300 400Fax: 35 300 401e-mail: [email protected]www.danskelbilalliance.dkDok. ansvarlig: LFLSekretær: LGUSagsnr: 09/139Doknr: 7101-02-2011
Krav til fremtidig grøn bilbeskatning
Energi- og Olieforum.dk (EOF) har med henvendelse til Skatteudvalget af 26. januar 2011 ar-gumenteret for, at afgiftssystemet bør indrettes, så det i højere grad skaber incitamenter forCO2-reduktioner og øget effektivitet i transporten.EOF’s udfald bygger på en analyse udarbejdet af EA Energianalyse for EOF. Analysen viser, athvis det alene handler om at nedbringe CO2-udledningen, så kan det på kort sigt ikke betale sigmed en større satsning på elbiler. Bedre er det at forbedre de kendte motorteknologier, så ensatsning på elbiler giver først for alvor mening på længere sigt, mener EOF.Analysen negligerer vigtige pointer: Biltransporten er klima- og energipolitikkens absolut størsteproblembarn. Vores forbrug af olieprodukter til transport er steget med 30 procent de seneste20 år, og bilernes CO2-udledningskurve fortsætter med at stige. Selv om bilindustrien faktiskkan producere biler, som er meget mere effektive, så er skrappe EU-krav til bilerne hidtil blevetmodarbejdet af både bilindustri og olieindustri. Mere effektive biler her og nu er naturligvis godt,men på længere sigt har vi brug for nye og langt mere CO2-venlige drivmidler til transportsekto-ren. Og den omstilling skal vi i gang med nu. Endelig glemmer EOF i deres anbefaling til et nytafgiftssystem, at CO2-udslippet allerede er beskattet i elproduktionen. Dette anerkender Skat-teministeriet også.Irriterende er det, at en ellers rimelig seriøs analyse bliver skamredet i EOF’s henvendelse tilSkatteudvalget, hvor de i forbifarten ser bort fra, at EA Energianalyse tager mange forbehold ideres analyse. Analysen er fx ekstremt følsom over for udviklingen i oliepris, batteripris og infra-strukturomkostninger.På alle tre parametre bygger analysen på priser, der er meget konservative i forhold til, hvadmarkedet forventer, og det er med til at skævvride billedet af virkeligheden og underminere rap-portens konklusioner. Ved at ændre i bare én af parametrene - batteriprisen til det niveau, sommarkedet forventer - kommer prisen pr. reduceret ton CO2for en elbil ned på 2100 kr. og der-med tæt på den mest effektive dieselbil (1900 kr./ton). Hvis man så samtidig ændrer de andreparametre også, så vil det stå klart, at elbilen har en lavere pris pr. ton CO2-udledning end die-selbilen. Og så har rapporten ikke engang inddraget alle de andre fordele, som et skift fra ben-zin- og dieselbiler over til elbiler giver for samfundet: Mindre støj, mindsket luftforurening, redu-ceret afhængighed af olie m.m.
2
Klimakommissionens rapport giver 40 anbefalinger til at sikre, at Danmark bliver uafhængig affossile brændsler og forsynes med 100 % vedvarende energi senest i 2050. Det mål er der bredpolitisk enighed om. Hvis målet skal nås, så skal der ske et markant teknologiskift i transport-sektoren, hvor en overgang til elbiler og plug in hybrid biler er helt central.Selv de bedste dieselbiler med partikelfiltre udleder skadelige partikler og andre stoffer, somskader sundheden især i tættere bebyggelse. Dette problem løses helt ved overgang til elbiler,som ikke forurener lokalt. Og ved en øget overgang til el, som er produceret på vedvarendeenergi, så forurener de heller ikke globalt. Endelig har elbilen et helt afgørende plus, når dethandler om forsyningssikkerhed, idet elbilen gør os uafhængige af lande, som vi nødig ønskerat styrke økonomisk ved at være tvunget til at betale en stadigt højere pris for olie – selv tilenergieffektive biler.WWF Verdensnaturfonden, Det Økologiske Råd, CONCITO og Dansk Elbil Alliance ser medalvor på denne sag. Transportens konstant stigende udslip af drivhusgasser er et problem, somkun i begrænset omfang kan løses med mere energieffektive benzin- og dieselbiler og 2. gene-rations biobrændstof, idet afhængigheden af olie samtidig skal nedbringes så hurtigt som mu-ligt.En satsning på elbiler er derfor en del af en langt bredere dagsorden end bare en længe ønsketkortsigtet reduktion af udledningen af CO2. Den dagsorden kræver, at vi både omstiller den må-de, vi producerer energi på, og den måde, vi bruger den. Derfor er det helt hen i vejret at afskri-ve elbilen. Elbilen har faktisk aldrig haft det bedre. En rundspørge, som Dansk Elbil Alliance harudført blandt sine medlemmer, viser, at danske bilimportører henter omkring 2.000 elbiler tillandet i 2011, og at der er ventelister.Derfor skal vi videre med at udvikle en intelligent infrastruktur, vi skal lave demonstrationspro-jekter, og vi skal have smarte bilafgifter, som gavner elbilen og plug in hybrid bilen. Den fremti-dige grønne bilbeskatning bør indrettes, så den både baner vejen ud af olieafhængigheden,knækker biltransportens CO2-kurve og øger energieffektiviteten i transportsektoren.Kan intelligente elbiler så løse hele klimaudfordringen i transportsektoren? Nej, der skal mere til,men de kan udgøre markante elementer i en bæredygtig fremtid med plads til nødvendig privat-bilisme. Et bud vi ikke har råd til at undvære. Og det kan afgiftssystemet være med til at frem-me.
På vegne af:Af John Nordbo, WWF Verdensnaturfonden, Søren Dyck-Madsen, Det Økologiske Råd, MartinLidegaard, CONCITO, og Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance.Med venlig hilsenDansk Energi/Dansk Elbil Alliance
Lærke Flader