Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 12
Offentligt
899954_0001.png
899954_0002.png
899954_0003.png
899954_0004.png
899954_0005.png
899954_0006.png
NotatKoncerncentretBorger og VirksomhedIt-projektstyring20. september 2010J. nr. 10-000309
Kvartalsrapport vedr. Fase 1 af Skatteministerietssystemmodernisering for 4. kvartal 20091. IndledningI forbindelse med Finansudvalgets tiltrædelse af Akt 118 af 6. april 2006 gav defølgende påtegning: Udvalget ser med bekymring på fordyrelsen af projektet. Forfremover at sikre en hensigtsmæssig økonomisk styring af projektet, vurderes detnødvendigt, at ministeren kvartalsvis frem til projektets afslutning fremsenderstatusrapporter, hvor der redegøres for udviklingen og implementeringen afprojektet.Skatteministeriet (SKM) afgiver hermed kvartalsrapport vedrørendesystemmoderniseringens Fase 1 dækkende 4. kvartal af 2009. Første fase afsystemmoderniseringen omfatter følgende projekter:Modernisering af TastSelv Erhverv viaeService-projektetmed nyefaciliteter og mulighed for integration af løsningerne i f.eks. andreportaler og virksomhedernes økonomisystem.Modernisering af indsendelsen af virksomhedernes selvangivelse viaerhvervsligningsprojektet,så selvangivelsen kan indsendes digitalt,ligesom de virksomheder, der skal lignes, udsøges digitalt frem for viamanuel gennemlæsning af regnskabet. Kun virksomheder, der skal lignes,skal derfor indsende skatteregnskabet.Etablering af en ny it-infrastruktur viaENS-projektet,der forbedrerkommunikationen mellem systemerne og adgangen til systemerne såvelinternt som eksternt.I kvartalsrapporten gives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartali forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse for udviklingen iprojekternes økonomi og risici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksternefølgegruppe, der består af to eksterne medlemmer.
Side 1 / 6
2. Status2.1 Udviklingsprojekterne ENS og eService
SKM forventede at idriftsætte Fase 1 primo december 2009. På baggrund afdecember måneds risikobillede med mange indberetninger, blev det besluttet atudskyde idriftsættelsen til primo januar 2010.Fase 1 er med idriftsættelsen af det nye TastSelv Erhverv (eService) sat i drift,torsdag den 28. januar 2010.Frem til den 28. januar 2010 blev løsningerne, forsøgt idriftsat af et paromgange, men blev på grund af svingende stabilitet lukket ned, og de tidligereløsninger blev genetableret. Der er i samarbejde med leverandøren fundet enløsning på systemets stabilitetsproblemer.SKM har valgt at foretage idriftsættelsen af det nye TastSelv Erhverv paralleltmed, at de tidligere løsninger er tilgængelige. Det betyder, at virksomhederne ien overgangsperiode frit kan vælge de nye løsninger eller de tidligere løsninger.Dette skal sikre en så smidig overgangsperiode for virksomhederne som muligt.SKM vurderer løbende, hvornår de gamle løsninger kan lukkes.Der er indgået et forlig med CSC vedr. bod. Der er i forliget taget forbehold forFinansudvalgets tilslutning. Derfor er der ved at blive udarbejdet et særskiltaktstykke, som redegør for denne komplicerede sag. Dette aktstykke vil bliveforelagt Finansudvalget hurtigst muligt.
2.2 Erhvervsligningsprojektet
Erhvervsligningsprojektet er afsluttet som planlagt 1. oktober 2007.
Side 2 / 6
3. IdriftsættelsestidspunkterI tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelses-milepælene i Fase 1:Tidsplan jf.Tidsplan jf.Forsinkelser NuværendeAkt 118senestei forgangnetidsplanMilepæleaf 6/4-06kvartalsrapportkvartalENS og eServiceSystem-til-system2. kvartal4. kvartal 2008Milepælløsning – pilot2007nået*NytTastSelv4. kvartal4. kvartal 20091 måned**1. kvartalErhverv20072010Integrationsplatform1. kvartal4. kvartal 2008 Milepæl nåettil udviklingsbrug2008for fremtidige faserIdriftsættelseaf3. kvartal 2009 Milepæl nåetIntegrationsplatform(Ø90)ErhvervsligningVersionIIaf3. kvartal3. kvartal 2007 Milepæl nåetudsøgningsværktøj2007* Jf. rapporten for 4. kvartal 2008, afsnit 2.1 er det alene Ø90, der er i pilotdrift.**Forsinkelsen på 1 måned til januar 2010 er forårsaget de under afsnit 2.1 beskrevne udfordringer.
4. Økonomi og business caseI de efterfølgende afsnit præsenteres den samlede økonomi i Fase 1 på følgendemåde:4.14.24.34.4Det forventede investeringsbudgetDe forventede driftsudgifterDet faktiske forbrugDen samlede business case
Sammenhængen i afsnittene er, at summen af ”det forventedeinvesteringsbudget” (262 mio. kr. i afsnit 4.1) og ”de forventede driftsudgifter”(38 mio. kr. i afsnit 4.2) svarer overens med udgifterne i projektperioden angiveti ”den samlede business case” (300 mio. kr. i afsnit 4.4).
Side 3 / 6
4.1 Det forventede investeringsbudget
Mio. kr.
Akt 118af 6/4-06
It-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønI altPL-opregning til 20091)
156331032231253
Budget, jf.sidstekvartals-rapport18045632262

1

2621
Aktueltbudget
18045632262

1

2621
Afvigelse Afvigelse tiltil seneste aktstykketkvartals-rapport0240120-40003109
På grund af afrundinger er der en difference på 1 mio. kr. i forhold til summen af tallene ovenfor
Bevillingen fra Akt 118 af 6/4 2006 på 231 mio. kr. er i 2006-priser, mens detaktuelle budget er i 2009-priser. Den reelle afvigelse mellem Akt 118 af 6/42006 og det aktuelle budget er derfor ikke 31 mio. kr., men 9 mio. kr. jf. PL-opregningen (nederste række i ovenstående tabel) af bevillingen fra Akt 118 af6/4 2006 på 231 mio. kr. til 253 mio. kr. (2009 prisniveau).4.2 De forventede driftsudgifter
Fase 1 har afholdt de forventede udgifter på i alt 38 mio. kr. til drift i denbudgetterede projektperiode, som gik frem til og med oktober 2007.4.3 Det faktiske forbrug
Mio. kr.I løbende priser
It-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønI altDrift i projektperiodenSamlet budget1)
Forbrug2004-200811840630193138231
Forbrug200919512261-26
BudgetRestbudget200920091905010201260--260
På grund af afrundinger er der en difference på 1 mio. kr. i forhold til summen af tallene ovenfor
Budgettet for It-udviklingsudgifter er opdateret i forhold til budgettet i rapportenfor 3. kvartal. Budgettet er ændret som følge af forsinkelserne jf. afsnit 3, der harbetydet at 9 mio. kr. er overført til år 2010, pga. betalingsmilepæle har flyttet sig.
Side 4 / 6
4.4 Den samlede business case
Mio. kr.Udgifter i projektperiodenForudsatte besparelserSamlet effektAkkumuleret cash flow1)
2004/05 2006490494946-73988
200786-92-682
200847-143-96-14
2009 2010 I alt2646 300-143 -145 -530-117 -99 -230-131 -230
I løbende priser1
I de samlede udgifter indgår der ikke driftsomkostninger efter udløbet af projektperioden pr. 31. oktober 2007. Disseomkostninger indbudgetteres i SKMs ordinære driftsbudget.
Business casen er opdateret jf. budgetopdateringen i afsnit 4.3, der har betydet atudgifter for 9 mio. kr. er overført til år 2010, pga. betalingsmilepæle der harflyttet sig.Besparelserne knyttet til Fase 1 vil kun i meget ringe grad blive påvirket afforsinkelsen, idet den langt overvejende andel af besparelserne i Fase 1 realiseresaf Erhvervsligningsprojektet, der er afsluttet. Besparelserne i business casen ersåledes kun blevet meget lidt påvirket af de ændringer, der sker i tidsplanen forENS og eService projekterne. Besparelserne for 2009 er nedskrevet med 2 mio.kr. pga. forsinkelserne.5. RisiciI det følgende gennemgås de væsentligste risici ved gennemførslen afsystemmoderniseringens Fase 1, som knytter sig til følgende faktorer:ØkonomiOrganisationTeknisk løsningLeverandørInteressenter.5.1 Økonomi
Fase 1 er så fremskredent, at væsentlige økonomiske risici er reduceret til etminimum.5.2 Organisation
Projektet er så fremskredent, at væsentlige organisatoriske risici er reduceret tilet minimum.SKMs systemintegrationsfunktion har allerede bevist, at tekniskeproblemstillinger bliver løst hurtigt. Systemintegrationsfunktionen er bemandetmed SKM medarbejdere samtidig med, at der er rekrutteret eksterne ressourcer.5.3 Teknisk løsning
Der er løst og rettet mange tekniske problemstillinger, og det samlederisikobillede er reduceret.Der er endnu ikke leveret en tilfredsstillende belastningstest-rapport. SKM følgerløbende op på fremdriften, og der udestår kun få områder.
Side 5 / 6
Leverandøren kan endnu ikke opfylde kontraktens krav om automatiskinstallation.Der er en meget tæt opfølgning på leverandørens forvaltningsenhed, som stadighar udfordringer med at efterleve de krav, som er nødvendige for at lande et såkompliceret projekt.5.4 Leverandør og interessenter
På baggrund af forsinkelserne for idriftsættelse har det ikke været muligt atfrigive miljøer til andre formål i det forventede omfang, hvilket udgør en risiko iforhold til fremdrift på SKMs andre projekter.Derfor stiller CSC 8 nye miljøer vederlagsfrit til rådighed for SKMsudviklingsprojekter, hvilket er aftalt i forbindelse med forlængelse afdriftsaftalen.Der er, som nævnt under afsnit 2.1, indgået et forlig med CSC vedr. bod - medforbehold for Finansudvalgets tilslutning.
6. Udtalelse fra ekstern følgegruppeFølgegruppen henviser til de bemærkninger, der er knyttet til kvartalsrapportenvedr. 1. kvartal 2010, der foreligger samtidig med denne rapport.
Side 6 / 6