Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 114
Offentligt
948212_0001.png
948212_0002.png
SkatteudvalgetFolketinget, Christiansborg1240 København K26. januar 2011
CO2udledning fra fremtidens personbiler i NordenNår transportens CO2udslip skal nedbringes, kan det indenfor de næste 10 – 15 år ikkebetale sig med en større satsning på elbiler fremfor at forbedre de kendte motorteknologi-er. Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra Ea Energianalyse om CO2udledningenfra fremtidens personbiler i Norden. Energi- og olieforum (EOF) mener derfor, at bilafgif-terne bør differentieres, så de forskellige teknologier konkurrerer på lige vilkår om at ned-bringe dansk transports CO2-emissionRapporten er udarbejdet på foranledning af EOF. Den er en opfølgning på en rapport fra2009, hvor Ea Energianalyse konkluderede, at hverken i dag eller i 2025 vil der være denstore forskel på de forskellige bilteknologiers CO2udslip, uanset om der er tale om en elbil,en hybridbil eller en dieselbil. I rapporten blev der taget højde for CO2udslippet i hele kæ-den fra udvinding af energi til kørsel i bilen i en såkaldt ”well-to-wheel” analyse.I den ny rapport fra Ea Energianalyse er analysen udvidet til at omfatte detaljerede bereg-ninger af elsystemet i Norden og Tyskland. Rapporten bekræfter konklusionerne fra 2009og peger samtidig på, at det vil være dyrere at reducere CO2emissionerne fra transport-sektoren sammenlignet med reduktioner i el- og varmesektorerne, som er underlagt EU’skvotesystem.Analysen viser, at det med en effektiv dieselbil koster knapt 2.000 kr. at begrænse CO2udslippet med 1 ton, mens det koster over 9.000 kr. med en elbil. Det vil med andre ordvære næsten fem gange dyrere at reducere CO2med elbiler frem for at effektivise diesel-bilerne.Rapporten peger på, at det bedst kan betale sig at investere i de eksisterende teknologierpå kort og mellemlangt sigt. Indtil videre er det for dyrt med elbiler, fordi teknologien ikkeer moden og infrastrukturen først skal opbygges. En dieselbil er derimod en moden og bil-lig teknologi, der samtidig opfylder brugernes behov for mobilitet. Først på længere sigtkan elbilerne blive en samfundsøkonomisk attraktiv løsning. Derfor bør man prioritere ud-viklings- og demonstrationsindsatsen af både biler og infrastruktur frem for at satse på enforhastet og meget bekostelig udbredelse af elbilerne.På baggrund af den ny rapport anbefaler EOF, at afgiftssystemet indrettes, så det i højeregrad skaber incitamenter for CO2-reduktioner og øget effektivitet i transporten. Derfor måder udvikles et afgiftssystem, der er baseret på baggrund af de enkelte bilteknologiers re-elle CO2-udslip.
Peter StigsgaardDirektørE-Mail[email protected]Tlf. direkte3345 6512Mob tlf.2023 4723
Landemærket 10, 5.Postboks 1201004 København KCVR Nr.: 30 84 47 18
Tlf.Fax
3345 65103345 6531
www.eof.dk
Rapporten er vedlagt til udvalgets orientering.Med venlig hilsenPeter Stigsgaard
2