Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 11
Offentligt
NotatKoncerncentretBorger og VirksomhedIt-projektstyring16. september 2010J. nr. 10-069059
Kvartalsrapport vedr. Fase 2 af Skatteministerietssystemmodernisering for 1. kvartal 20101. IndledningI forbindelse med Finansudvalgets tiltrædelse af Akt 151 af 1. juni 2006 gav defølgende påtegning: Finansudvalget understreger i forlængelse af udvalgets på-tegning til Akt 118 af 14. marts 2006, at udvalget fortsat finder, at det med hen-blik på fremover at sikre en hensigtsmæssig økonomisk styring af projektet vur-deres nødvendigt, at ministeren kvartalsvis frem til projektets afslutning frem-sender statusrapporter, hvori der redegøres for udviklingen og implementeringenaf projektet.Skatteministeriet (SKM) afgiver hermed kvartalsrapport vedrørendesystemmoderniseringens Fase 2 dækkende 1. kvartal af 2010. Anden fase afsystemmoderniseringen omfatter følgende projekter:Digitalt Motor Register,(DMR) som har til formål, gennem eneffektivisering og digitalisering af eksisterende arbejdsprocesser, at sikre,at borgere og virksomheder oplever, at registreringen af biler foregårhurtigere og enklere end i dag.Én Skattekonto,(EKKO) som vil lette virksomhedernes administrativebyrder samt effektivisere skatteadministrationen ved at opkræve alleskattekrav via et saldoprincip, således at alle krav behandles efterensartede regler.Ét Fælles Inddrivelsessystem,(EFI) skal samle hele den offentligeinddrivelse og sikre at de inddrivelsesskridt, der iværksættes, foretagesmed udgangspunkt i helhedsorienteret sagsbehandling og maksimalautomatisering.
I kvartalsrapporten gives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartali forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse for udviklingen iprojekternes økonomi og risici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksternefølgegruppe, der består af to eksterne medlemmer.
Side 1 / 7
2. Status2.1 EFI (Fase 2.2)
Den endelige idriftsættelse er estimeret til 4. kvartal 2011.I 1. kvt. 2010 har projektet arbejdet med det såkaldte udviklingsforløb 1, hvorførste del af udviklingen bliver designet og udviklingen påbegyndes. SKM har iperioden ansat en ny projektchef, som er startet d. 1. februar.2.2 DMR (Fase 2.1)
På DMR blev udbudsmaterialet udsendt den 5. oktober 2009, og tilbuddene blevmodtaget den 23. november 2009.Tilbuddene er blevet vurderet, og Netcompany er valgt som leverandør. Kontrak-ten blev underskrevet den 10. februar 2010.2.3 EKKO (Fase 2.1)
EKKO er opdelt i:en Debitormotor-del, ogen Aftale- og Distributions-del (A&D)På Debitormotor blev udbudsmaterialet udsendt den 19. november 2009, og til-buddene blev modtaget den 4. januar 2010. Tilbuddene er blevet vurderet, ogCSC er valgt som leverandør. Kontrakten blev underskrevet den 18. marts 2010.På A&D blev udbudsmaterialet udsendt den 12. oktober 2009, og tilbuddeneblev modtaget den 8. december 2009. Tilbuddene blevet vurderet, og Logica ervalgt som leverandør. Kontrakten blev underskrevet den 5. marts 2010.Tidsplanerne i de to kontrakter imødekommer kravet om delleverancer til EFI ogDMR.Både Debitormotor og A&D er ved afgivelsen af denne kvartalsrapport i gangmed afklaringsfasen, hvilket kan medføre ændringer i forhold til de underskrevnekontrakter, herunder også tidsplanen for og priserne på de tilbudte leverancer.SKM har, som oplyst i kvartalsrapporten for 1. kvartal 2009, efter ophævelsen afkontrakten med IBM anmodet Kammeradvokaten om bistand i forbindelse meddrøftelsen med IBM om det økonomiske mellemværende i anledning af den op-hævede kontrakt. Dette arbejde fortsætter stadig.
Side 2 / 7
3. IdriftsættelsestidspunkterEfter underskrift af kontrakterne på Debitormotor og A&D kan der nu gives etopdateret bud på tidsplanen for Fase 2.I tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelsesmilepælene i Fase 2:MilepæleTidsplan jf.Akt P af25/6 20093. kvartal 20112. kvartal 20123. kvartal 20104. kvartal 20101. kvartal 20113. kvartal 20111. kvartal 20124. kvartal 20104. kvartal 2011Tidsplan jf.seneste kvar-talsrapport3. kvartal 20112. kvartal 20123. kvartal 2010-------Forsinkelseri forgangnekvartal---1 år1 måned1 måned- 1 måned---4. Kvartal 2011Nuværendetidsplan
DMRDMR, ver. 1DMR, ver. 2EKKOA&DDebitormotor, v. EFIDebitormotor, v. DMRDebitormotor, v. EKKOEKKO udstillingEFIEFI, ver. 1EFI, ver. 2EFI (samlet)
3. kvartal 20112. kvartal 20123. kvartal 20104. Kvartal 20112. Kvartal 20114. Kvartal 20114. Kvartal 2011--
4. Økonomi og businesscaseI de efterfølgende afsnit præsenteres den samlede økonomi i Fase 2 på følgendemåde:4.1Det forventede investeringsbudget4.2De forventede driftsudgifter4.3Det faktiske forbrug4.4Den samlede business caseSammenhængen i afsnittene er, at summen af ”det forventedeinvesteringsbudget” (684,2 mio. kr. i afsnit 4.1) og ”de forventede driftsudgifter”(226,6 mio. kr. i afsnit 4.2) svarer overens med udgifterne i projektperiodenangivet i ”den samlede business case” (910,8 mio. kr. i afsnit 4.4). Beløbene erangivet i 2010 priser.Eventuelle afvigelser i totaler skyldes afrundingen til mio. kr.
Side 3 / 7
4.1 Det forventede investeringsbudgetMio. kr.Akt P af25/06-09Akt P af25/06-09Budget, jf.sidstekvartals-rapporti 2009 plIt-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønEFI QWCRM3Investeringsbudget - I alt365,8118,531,5140,511,64,0671,9i 2010 pl373,8121,132,2143,611,84,1686,7i 2010 pl372,2120,832,0143,411,74,1684,2i 2010 pl372,2120,832,0143,411,74,1684,2AktueltbudgetAfvigelse tilsenestekvartals-rapporti 2010 pl-------i 2010 pl-1,6-0,4-0,2-0,2-0,10,0-2,5Afvigelse tilaktstykket
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalernenote: afvigelsen til Akt P er alene af teknisk karakter – og skyldes, at videreførelsen af uforbrugtbudget 2004-2009 ikke PL- reguleres i opregningen til 2010 priser.
Det forventede investeringsbudget stemmer overens med Akt P af 25. juni 2009.Afvigelsen ved opregning til 2010 priser opstår alene ved, at uforbrugt budget fra2004-2009 ikke reguleres ved opregningen til 2010 priser.Kontrakterne på hhv. DMR, A&D og Debitormotoren er blevet indgået i 1. kvt.,og alle projekterne er p.t. i gang med afklaringsfasen. Resultatet af det kan somtidligere anført medføre justeringer i priserne på de tilbudte leverancer samt føl-geomkostninger, sådan at det forventede investeringsbudget vil blive revurderetefter afslutningen af afklaringsfasen i 2. kvartal.4.2 De forventede driftsudgifter
De samlede driftsudgifter i projektperioden forventes at udgøre 226,6 mio. kr. i2010 priser.
4.3 Det faktiske forbrugMio. kr.i 2010 plIt-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønEFI QWCRM3Investeringer – I altDrift i projektperiodenSamletForbrug2004-20097,860,64,470,55,04,1152,448,2200,6Forbrug20109,22,40,46,50,0-18,40,518,9Budget2010257,038,522,741,76,6-366,581,2447,7Restbudget2010247,836,222,335,36,6-348,180,7428,8
Side 4 / 7
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalerne
I Akt P var forudsætningen, at IT-udviklingsomkostninger i 2009 ville omfattetilkøb til eksisterende løsninger. Da opgaven i stedet har været i udbud, betyderdet, at de resterende IT-udviklingsomkostninger og følgeomkostninger er blevetforskudt fremad. Det hænger primært sammen med, at der først er indgåetkontrakter på DMR og A&D og Debitormotor i 2010 samt med den forskudteEFI-funktionalitet, hvorfor udgifterne er forskudt tilsvarende.
4.4 Den samlede business case
Den oprindelige business case – Akt P af 25. juni 2009 (i 2010 priser)Mio.kr.i 2010 plUdgifter i projektperiodenUdgifter efter projektperiodenBesparelserSamlet effektAkkumuleret effekt2004-2008171,90,0-3,0168,9168,92009162,10,0-35,9126,2295,12010317,10,0-44,9272,3567,42011182,70,0-174,68,1575,5201279,827,2-299,0-192,0383,520130,075,1-334,3-259,2124,320140,075,1-353,5-278,3-154,020150,075,1I alt913,6252,5
-355,3 -1.600,3-280,1-434,2-434,2
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalerne
Den aktuelle business case (i 2010 priser)Mio.kr.i 2010 plUdgifter i projektperiodenUdgifter efter projektperiodenBesparelserSamlet effektafvigelse til Akt PAkkumuleret effektafvigelse til Akt P2004-2008151,30,0-3,0148,3-20,6148,3-20,6200949,30,0-35,913,4-112,8161,7-133,42010447,70,0-44,9402,8130,5564,5-2,82011182,70,0-174,68,10,0572,6-2,8201279,827,2-299,0-192,00,0380,7-2,820130,075,1-334,3-259,20,0121,5-2,820140,075,1-353,5-278,30,0-156,9-2,820150,075,1I alt910,8252,5
-355,3 -1.600,3-280,10,0-437,0-2,8-437,0
note: afrundingen til mio. kr. kan forårsage afvigelser i totalernenote: afvigelsen til Akt P skyldes alene, at videreførelsen af uforbrugt budget 2004-2009 ikke PL-reguleres i opregningen til 2010 priser.
Business casen stemmer overens med business casen i Akt P af 25. juni 2009.Afvigelserne skyldes alene en anden periodisering af forbruget end antaget i AktP – og de deraf følgende konsekvenser ved omregningen til 2010 priser. Bespa-relserne forudsættes fortsat at være uændrede.5. RisiciI det følgende gennemgås de væsentligste risici ved gennemførslen afsystemmoderniseringens Fase 2, som knytter sig til følgende faktorer:Økonomi
Side 5 / 7
OrganisationTeknisk løsningLeverandørInteressenter.
5.1 Økonomi
De økonomiske konsekvenser i Akt P hviler på et estimat, og i forbindelse medafslutning af afklaringsfaserne på DMR, A&D og Debitormotoren medio 2010vil der ske en konsolidering af estimatet.5.2 Organisation
Alle projekterne i systemmoderniseringens Fase 2 vil medføre storeorganisatoriske forandringer i SKM. Digitalt Motor Register skal implementereen relativt ny opgave i SKM, og både EKKO og EFI indebærer, at alleopkrævnings- og inddrivelsesmedarbejdere skal løse deres opgaver på enmarkant anderledes måde.De organisatoriske risici søges nedbragt ved, at projekterne planlægger enomfattende brugeruddannelse, ligesom projekterne, i samarbejde med SKMsdriftsorganisation, arbejder på at forberede og orientere medarbejderne iSkattecentrene på de store forandringer.Der er betydelige risici forbundet med, at de rette IT- og projekt-kompetencer ersvært tilgængelige. SKM har konstant fokus på at tiltrække de rette projekt-kompetencer, og der gøres løbende en stor indsats for at finde medarbejdereinternt og få tilført flere medarbejdere til projekterne.5.3 Teknisk løsning
Kompleksiteten af de tekniske løsninger, som udvikles i Fase 2, er fortsat enrisiko. Derfor er det nødvendigt at sikre, at der til enhver tid er ressourcer tilrådighed for hver fase, som har den nødvendige tekniske viden til at overskuesammenhænge og afhængigheder mellem de enkelte systemer i system-moderniseringen.SKM søger med planen for den videre proces på Systemmoderniseringens fase 2at imødegå denne kompleksitet ved at opsplitte især EKKO i mindre, funktioneltdelbare elementer, som er lettere at håndtere for den enkelte leverandør.5.4 Leverandører
EFI er et mere komplekst system end EKKO og DMR. SKM holder derfor kon-stant fokus på at foretage afklaringer med leverandøren så tidligt som muligt,samt at sikre, at de leverancer fra EKKO, som EFI-leverandøren har kontraktueltkrav på, imødegås gennem fælles planlægning.SKM holder derfor løbende fokus på afhængigheder mellem de enkelte leveran-cer og sikrer en hyppig koordinering af tidsplaner mellem de enkelte leverancer.
Side 6 / 7
5.5 Interessenter
Der er mange interessenter til projekterne i Fase 2. Alle virksomheder, alle ejereaf motorkøretøjer, alle restanter (borgere og virksomheder) og deres juridiske ogøkonomiske rådgivere samt mange offentlige myndigheder (bl.a. Færdsels-styrelsen og institutioner med restancer) bliver berørt af projekterne.Hvert projekt har følgegrupper, hvor de væsentligste interessenter inddrages,ligesom der er afsat midler til at informere virksomheder, borgerne ogmedarbejdere. Projekterne holder desuden løbende fokus på behovet for atinformere de enkelte grupper af interessenter.6. Udtalelse fra ekstern følgegruppeDen ændrede plan vedr. Fase 2 med en yderligere opdeling af udviklingsarbejdeti delprojekter er nu under gennemførelse. Den tætte sammenhæng mellem del-projekterne stiller store krav til SKMs rolle som systemintegrator i forhold til denu valgte leverandører og de mange interessenter. Da der samtidig er gennemførtbetydelige organisationsændringer i SKM på it-området, er der fortsat betydeligerisici i udviklingsarbejdet.
Side 7 / 7