Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 10
Offentligt
899940_0001.png
899940_0002.png
899940_0003.png
899940_0004.png
899940_0005.png
899940_0006.png
NotatKoncerncentretBorger og VirksomhedIt-projektstyring20. september 2010J. nr. 10-069059
Kvartalsrapport vedr. Fase 1 af Skatteministerietssystemmodernisering for 1. kvartal 20101. IndledningI forbindelse med Finansudvalgets tiltrædelse af Akt 118 af 6. april 2006 gav defølgende påtegning: Udvalget ser med bekymring på fordyrelsen af projektet. Forfremover at sikre en hensigtsmæssig økonomisk styring af projektet, vurderes detnødvendigt, at ministeren kvartalsvis frem til projektets afslutning fremsenderstatusrapporter, hvor der redegøres for udviklingen og implementeringen afprojektet.Skatteministeriet (SKM) afgiver hermed kvartalsrapport vedrørendesystemmoderniseringens Fase 1 dækkende 1. kvartal af 2010. Første fase afsystemmoderniseringen omfatter følgende projekter:Modernisering af TastSelv Erhverv viaeService-projektetmed nyefaciliteter og mulighed for integration af løsningerne i f.eks. andreportaler og virksomhedernes økonomisystem.Modernisering af indsendelsen af virksomhedernes selvangivelse viaerhvervsligningsprojektet,så selvangivelsen kan indsendes digitalt,ligesom de virksomheder, der skal lignes, udsøges digitalt frem for viamanuel gennemlæsning af regnskabet. Kun virksomheder, der skal lignes,skal derfor indsende skatteregnskabet.Etablering af en ny it-infrastruktur viaENS-projektet,der forbedrerkommunikationen mellem systemerne og adgangen til systemerne såvelinternt som eksternt.I kvartalsrapporten gives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartali forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse for udviklingen iprojekternes økonomi og risici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksternefølgegruppe, der består af to eksterne medlemmer.
Side 1 / 6
2. Status2.1 Udviklingsprojekterne ENS og eService
Fase 1 med det nye TastSelv Erhverv (eService), blev sat i drift torsdag den 28.januar 2010.I januar kvartal 2010 er der løbende foretaget justeringer i forhold tilbrugervenlighed og stabil drift.SKM har valgt at fastholde paralleldrift med både det nye TastSelv Erhverv ogde tidligere løsninger. Det betyder, at virksomhederne frit kan vælge de nyeløsninger eller de tidligere løsninger, hvilket giver den mest smidigeovergangsperiode for virksomhederne.SKM vurderer løbende, hvornår de gamle løsninger kan lukkes.Der er indgået et forlig med CSC vedr. bod. Der er i forliget taget forbehold forFinansudvalgets tilslutning. Derfor er der ved at blive udarbejdet et særskiltaktstykke, som redegør for denne komplicerede sag. Dette aktstykke vil bliveforelagt Finansudvalget hurtigst muligt.
2.2 Erhvervsligningsprojektet
Erhvervsligningsprojektet er afsluttet som planlagt 1. oktober 2007.
Side 2 / 6
3. IdriftsættelsestidspunkterI tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelses-milepælene i Fase 1:Tidsplan jf.Tidsplan jf.Forsinkelser NuværendeAkt 118senestei forgangnetidsplanMilepæleaf 6/4-06kvartalsrapportkvartalENS og eServiceSystem-til-system2. kvartal4. kvartal 2008Milepælløsning – pilot2007nået*NytTastSelv4. kvartal1. kvartal 20101. kvartalMilepælErhverv20072010nåetIntegrationsplatform1. kvartal4. kvartal 2008 Milepæl nåettil udviklingsbrug2008for fremtidige faserIdriftsættelseaf3. kvartal 2009 Milepæl nåetIntegrationsplatform(Ø90)ErhvervsligningVersionIIaf3. kvartal3. kvartal 2007 Milepæl nåetudsøgningsværktøj2007* Jf. rapporten for 4. kvartal 2008, afsnit 2.1 er det alene Ø90, der er i pilotdrift.
I og med at Nyt TastSelv Erhverv og Integrationsplatformen blev idriftsat ultimojanuar 2010 er kvartalsrapporten for 1. kvartal 2010 den sidste forSystemmoderniseringens Fase 1.4. Økonomi og business caseI de efterfølgende afsnit præsenteres den samlede økonomi i Fase 1 på følgendemåde:4.14.24.34.4Det forventede investeringsbudgetDe forventede driftsudgifterDet faktiske forbrugDen samlede business case
Sammenhængen i afsnittene er, at summen af ”det forventedeinvesteringsbudget” (262 mio. kr. i afsnit 4.1) og ”de forventede driftsudgifter”(38 mio. kr. i afsnit 4.2) svarer overens med udgifterne i projektperioden angiveti ”den samlede business case” (300 mio. kr. i afsnit 4.4).
Side 3 / 6
4.1 Det forventede investeringsbudget
Mio. kr.
Akt 118af 6/4-06
It-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønI altPL-opregning til 20101)
156331032231258
Budget, jf.sidstekvartals-rapport18045632262

1

2621
Aktueltbudget
18045632262

1

2621
Afvigelse Afvigelse tiltil seneste aktstykketkvartals-rapport0240120-40003104
På grund af afrundinger er der en difference på 1 mio. kr. i forhold til summen af tallene ovenfor
Bevillingen fra Akt 118 af 6/4 2006 på 231 mio. kr. er i 2006-priser, mens detaktuelle budget er i 2010-priser. Den reelle afvigelse mellem Akt 118 af 6/42006 og det aktuelle budget er derfor ikke 31 mio. kr., men 4 mio. kr. jf. PL-opregningen (nederste række i ovenstående tabel) af bevillingen fra Akt 118 af6/4 2006 på 231 mio. kr. til 258 mio. kr. (2010 prisniveau).4.2 De forventede driftsudgifter
Fase 1 har afholdt de forventede udgifter på i alt 38 mio. kr. til drift i denbudgetterede projektperiode, som gik frem til og med oktober 2007.4.3 Det faktiske forbrug
Mio. kr.I løbende priser
It-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønI altDrift i projektperiodenSamlet budget1)
Forbrug2004-200913745732220138258
Forbrug20100,20,10,111-1
BudgetRestbudget2010201046460,100,10--14645--4645
På grund af afrundinger er der en difference på 1 mio. kr. i forhold til summen af tallene ovenfor
Budget og forbrug afspejler at udviklingsfasen er afsluttet, og systemerneafleveret til driften - budgettet til udviklingsudgifter er afsat til betalinger, somforfalder efterhånden som systemet har været i drift og forskellige driftsprøverbestås.
Side 4 / 6
4.4 Den samlede business case
Mio. kr.Udgifter i projektperiodenForudsatte besparelserSamlet effektAkkumuleret cash flow1)
2004/05 2006490494946-73988
200786-92-682
200847-143-96-14
2009 2010 I alt2646 300-143 -145 -530-117 -99 -230-131 -230
I løbende priser1
I de samlede udgifter indgår der ikke driftsomkostninger efter udløbet af projektperioden pr. 31. oktober 2007. Disseomkostninger indbudgetteres i SKMs ordinære driftsbudget.
Besparelserne knyttet til Fase 1 vil kun i meget ringe grad blive påvirket afforsinkelsen, idet den langt overvejende andel af besparelserne i Fase 1 realiseresaf Erhvervsligningsprojektet, der er afsluttet. Besparelserne i business casen ersåledes kun blevet meget lidt påvirket af de ændringer, der sker i tidsplanen forENS og eService projekterne.5. RisiciI det følgende gennemgås de væsentligste risici ved gennemførslen afsystemmoderniseringens Fase 1, som knytter sig til følgende faktorer:ØkonomiOrganisationTeknisk løsningLeverandørInteressenter.5.1 Økonomi
Fase 1 er så fremskredent, at væsentlige økonomiske risici er reduceret til etminimum.5.2 Organisation
Projektet er så fremskredent, at væsentlige organisatoriske risici er reduceret tilet minimum.SKMs systemintegrationsfunktion har allerede bevist, at tekniskeproblemstillinger bliver løst hurtigt. Systemintegrationsfunktionen er bemandetmed SKM medarbejdere samtidig med, at der er rekrutteret eksterne ressourcer.5.3 Teknisk løsning
Det samlede risikobillede er reduceret.Der er endnu ikke leveret en tilfredsstillende belastningstest-rapport. SKM følgerløbende op på fremdriften.Der udstår endnu enkelte områder som leverandøren skal løse, bl.a. kontraktenskrav om automatisk installation.Leverandørens forvaltningsenhed og SKM arbejder konstruktivt sammen om atfå løst nye problemstillinger, der opstår i et så kompliceret teknisk setup.
Side 5 / 6
5.4 Leverandør og interessenter
Leverandøren har inddraget Oracle i løsning af fejl. SKM er løbende blevetorienteret om aktiviteterne.Der er, som nævnt under afsnit 2.1, indgået et forlig med CSC vedr. bod - medforbehold for Finansudvalgets tilslutning.6. Udtalelse fra ekstern følgegruppeIntegrationsplatformen (ENS), der er afgørende for også projekterne i Fase 2,synes at fungere tilfredsstillende.Indgåelsen af forlig med CSC bidrager til at frigøre ressourcer til det fortsattearbejde vedr. Fase 1, således at de udestående problemer vedr. den fuldeidriftsættelse må forventes løst inden udgangen af 2010.
Side 6 / 6