Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 93
Offentligt
918737_0001.png
918737_0002.png
918737_0003.png
918737_0004.png
918737_0005.png
918737_0006.png
918737_0007.png
918737_0008.png
918737_0009.png
918737_0010.png
918737_0011.png
918737_0012.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
16. november 2010Færdsels- og våben-kontoret2008-84-0505FST40362

Samlenotat vedrørende den sag inden for Justitsministeriets an-

svarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (transport, tele-

kommunikation og energi) den 2.-3. december 2010.

Side:

2-12

Dagsordenspunkt 1

Forslag til Europa-Parlamentets og

Rådets direktiv om fremme af græn-

seoverskridende retshåndhævelse på

trafiksikkerhedsområdet

- Foreløbig politisk enighedKOM (2008) 151
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Dagsordenspunkt 1: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-

rektiv om fremme af grænseoverskridende retshåndhævelse på tra-

fiksikkerhedsområdet (KOM (2008) 151)

Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.

Resumé

Forslaget har til formål at forbedre færdselssikkerheden i EU ved at gøredet lettere at håndhæve visse færdselslovsovertrædelser, uanset i hvilkenmedlemsstat det køretøj, overtrædelsen er begået med, er indregistreret.Forslaget tilsigter herved tillige at sikre ligebehandling af bosiddende ogikke-bosiddende overtrædere.Forslaget indeholder navnlig bestemmel-ser om informationsudveksling, der skal gøre det muligt at håndhæve vis-se færdselsforseelser begået med motorkøretøjer indregistreret i andreEU-lande. Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincip-pet. Formandskabets reviderede forslag er omfattet af Danmarks forbe-hold vedrørende retlige og indre anliggender, og forslaget har derforhverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Dan-mark. Under den offentlige debat om sagen på rådsmøder i oktober ogdecember 2008 blev der udtrykt bred støtte til formålet med forslaget.Fra dansk side er man generelt positivt indstillet over for formandska-bets kompromisforslag. Det er forventningen, at dette vil blive behandletpå rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 2. december2010 med henblik på foreløbig politisk enighed.

1. Baggrund

Kommissionen fremsatte den 19. marts 2008 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af grænseoverskridenderetshåndhævelse på trafiksikkerhedsområdet (KOM (2008) 151 endelig).Kommissionen har anført, at baggrunden for forslaget er, at målet forEU’s trafiksikkerhedspolitik siden 2001 har været at halvere antallet aftrafikdræbte inden 2010. Kommissionen har i den forbindelse endvidereanført, at håndhævelse af færdselsreglerne har vist sig at være et særdeleseffektivt middel til at mindske antallet af dræbte, men at trafikforseelser– som sagerne står nu – ofte ikke straffes, hvis de begås med et køretøj,der er registreret i en anden medlemsstat. Kommissionen har desuden2
anført, at der er indgået en række bilaterale aftaler mellem medlemssta-terne, men at sådanne aftaler har vist sig vanskelige at føre ud i livet.Forslaget har på den baggrund til formål at forbedre færdselssikkerhedeni EU ved at gøre det lettere at retsforfølge visse færdselslovsovertrædel-ser, uanset i hvilken medlemsstat det køretøj, overtrædelsen er begåetmed, er indregistreret. Forslaget tilsigter herved tillige at sikre ligebe-handling af bosiddende og ikke-bosiddende overtrædere.De indledende drøftelser af forslaget koncentrerede sig navnlig omhjemmelsgrundlaget. Rådets Juridiske Tjeneste udtalte i den forbindelse,at tjenesten ikke finder, at der er hjemmel til forslaget i traktatens trans-portafsnit.Sagen har tidligere været behandlet på rådsmøder (transport, telekom-munikation og energi) den 9.-10. oktober 2008 og den 8.-9. december2008, hvor det dog ikke har været muligt at finde en løsning navnlig pågrund af uenighed om hjemmelsgrundlaget.Det belgiske formandskab har imidlertid fremlagt et revideret kompro-misforslag, der i overensstemmelse med Rådets Juridiske Tjenestes vur-dering lægger op til anvendelse af Den Europæiske Unions Funktions-mådes (TEUF) afsnit om et område med frihed, sikkerhed og retfærdig-hed som hjemmelsgrundlag.Det belgiske formandskab forventes på denne baggrund at sætte sagenpå dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi)den 2.-3. december 2010 med henblik på foreløbig politisk enighed omdet fremlagte kompromisforslag.Det danske retsforbeholdFormandskabets reviderede forslag er fremsat med hjemmel i Traktatenom Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), 3. del, afsnit V.Forslaget er derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retligeog indre anliggender. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttettil Lissabon-traktaten, finder på den baggrund anvendelse.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelseaf foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, 3. del, afsnit V, ogifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold3
til TEUF, 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark(”retsforbeholdet”).En eventuel gennemførelse af forslaget er således ikke bindende for ellerfinder anvendelse i Danmark.

2. Indhold

Kommissionensoprindeligeforslag er fremsat under henvisning til Trak-taten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 71, stk.1, litra c,(nu TEUF artikel 91, stk. 1, litra c)hvoraf det fremgår, at Rådetfastsætter foranstaltninger til forbedring af transportsikkerheden.I lyset af de hidtidige indvendinger imod Kommissionens valg af hjem-melsgrundlag har det belgiske formandskab fremlagt et revideret kom-promisforslag med hjemmel i TEUF artikel 87, stk. 2.Den følgende gennemgang er baseret på det foreliggende kompromisfor-slag.Forslaget omfatter overtrædelser af medlemsstaternes færdselslovgivningfor så vidt angår bestemmelser om hastighed, spirituskørsel, kørsel udensikkerhedssele, kørsel over for rødt,kørsel under indflydelse af narkoti-ske stoffer, undladelse af at overholde sikkerhedsafstand, manglendebrug af styrthjelm, ulovlig brug af nødspor og anvendelse af mobiltelefoneller anden form for kommunikationsudstyr under kørslen. Alle de på-gældende overtrædelser skal forstås i overensstemmelse med national reti den medlemsstat, hvor overtrædelsen har fundet sted. De opregnedeovertrædelser er omfattet af direktivforslaget, uanset, om de i henhold tilnational ret er kvalificerede som administrative eller strafferetlige, jf.forslagets præambelbetragtning.Det centrale element i forslaget er etablering af en procedure for infor-mationsudveksling mellem medlemsstaterne, der skal gøre det muligt ividere omfang at håndhæve visse færdselslovsovertrædelser begået medbiler indregistreret i andre EU-lande. Det fremgår i den forbindelse afforslaget, at medlemsstaterne skal give hinanden adgang til at foretageautomatiske søgninger i de nationale køretøjsregistre til brug for defærdselssager, der omfattes af direktivet.
4
Søgningerne, der skal foretages på baggrund af et køretøjs registre-ringsnummer og landemærke, omfatter oplysninger om selve motorkøre-tøjet og oplysninger om ejeren/brugeren af motorkøretøjet. Det fremgår iden forbindelse, at søgningerne skal foretages i overensstemmelse medden procedure, som er fastsat i afsnittet om søgninger i køretøjsregistre iRådets afgørelse 2008/616/RIA om gennemførelse af afgørelse2008/615/RIA om intensivering af det grænseoverskridende samarbejde,navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminali-tet (dvs. gennemførelsesretsakten til den såkaldte Prümafgørelse). Medforslagets præambelbetragtning lægges der i tilknytning hertil op til atanvende den samme tekniske platform, som anvendes til udveksling afkøretøjsregistreringsoplysninger i henhold til Prümafgørelsen.Med forslaget lægges der endvidere op til, at den medlemsstat, hvoriovertrædelsen er begået, i overensstemmelse med national ret skriftligtskal informere ejeren/brugeren af det pågældende køretøj, såfremt med-lemsstaten agter at fortsætte sin håndhævelse af sagen. I den forbindelselægges der særligt op til, at den pågældende skal informeres om tid ogsted for overtrædelsen. Til brug for denne information indeholder for-mandskabets forslag en formular, som medlemsstaterne kan vælge, menikke er forpligtet til at anvende. Formularen, der i vidt omfang er inspi-reret af Kommissionens oprindelige forslag til et standard bødeforlæg,indeholder bl.a. oplysninger om den begåede overtrædelse, oplysningerom bødesanktionen og oplysninger om klage-/appeladgang. Formularenindeholder endvidere et udkast til svarbrev, som ejeren/brugeren kan be-nytte til at tilkendegive, om vedkommende vil vedkende sig den pågæl-dende overtrædelse.Med forslaget indføres desuden en række databeskyttelsesmæssige reglerfor den informationsudveksling, som finder sted på baggrund af direkti-vet. Det fremgår i den forbindelse, at reglerne indeholdt i Rådets ram-meafgørelse 2008/977/RIA om beskyttelse af personoplysninger i forbin-delse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager finderanvendelse tillige med de relevante databeskyttelsesregler i Prümafgø-relsen og gennemførelsesretsakten hertil.Herudover indeholder forslaget en bestemmelse om, at Kommissionen påsin hjemmeside skal offentliggøre de relevante nationale færdselsregler.Endvidere indeholder forslaget en bestemmelse om, at den informations-udvekslingsmekanisme, der etableres med direktivet, skal være åben for5
deltagelse af tredjelande, forudsat at de pågældende lande har indgåeten aftale herom med EU.Endelig indeholder forslaget en forpligtelse for medlemsstaterne til overfor Kommissionen at afrapportere om de foretagne søgninger i henholdtil direktivet, ligesom forslaget indeholder en revisionsbestemmelse,hvorefter Kommissionen på et senere tidspunkt over for Europa-Parlamentet og Rådet skal tilkendegive, om der er behov for at udvidelisten over færdselslovsovertrædelser omfattet af direktivet og i givet faldfremsætte forslag herom.

3. Gældende dansk ret

Ved lov nr. 479 af 17. juni 2008, er der bl.a. foretaget en ændring af lovom registrering af køretøjer. Lovændringen har til formål at gennemførePrümafgørelsen, der for så vidt angår motorkøretøjer indebærer, atoplys-ningerne i køretøjsregisteret kan videregives til politiet, samt at Rigspoli-tichefen kan give de kompetente retshåndhævende myndigheder i andremedlemsstater online-adgang til at foretage elektronisk søgning i de op-lysninger, som politiet er i besiddelse af. Det fremgår således af § 18 ilov om registrering af køretøjer, at Rigspolitichefen kan give den kompe-tente retshåndhævende myndighed i en EU-medlemsstat adgang til atforetage elektronisk søgning i de oplysninger fra køretøjsregisteret, derer videregivet til politiet til brug for efterforskningen af en konkret straf-fesag eller en konkret sag om opretholdelse af den offentlige sikkerhed.Af bemærkninger til bestemmelsen fremgår det bl.a., at bestemmelsengiver mulighed for at gennemføre Prümafgørelsens artikel 12, hvorefterder skal være adgang til søgning med henblik på forebyggelse og efter-forskning af strafbare handlinger og behandling af andre lovovertrædel-ser, der i den søgende medlemsstat hører under domstolenes eller ankla-gemyndighedens kompetence, og med henblik på opretholdelse af denoffentlige sikkerhed.Ved lov nr. 715 af 25. juni 2010 er der endvidere indsat hjemmel til, atjustitsministeren på grundlag af en overenskomst herom kan udstrækkeadgangen til stater uden for EU.Reglerne om persondatabeskyttelse findes i persondataloven, som bl.a.indeholder bestemmelser om til hvilke formål, der kan behandles person-oplysninger, om datakvalitet og sletning af oplysninger, om den fysiske6
behandlingssikkerhed, herunder i form af krav om logning, samt om denregistreredes rettigheder i forbindelse med behandling af oplysninger omden pågældende. For så vidt angår spørgsmålet om datasikkerhed kander endvidere henvises til bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 omsikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som be-handles for den offentlige forvaltning.

4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

4.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser

Forslaget er som nævnt fremsat efter TEUF, 3. del, afsnit V, og derforomfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af direktivforslaget, somikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.Hvis det foreliggende forslag til direktiv fandt anvendelse i Danmark,kan det ikke udelukkes, at der ville være behov for lovændringer. Ennærmere vurdering heraf afhænger af den endelige tekst.

4.2 Statsfinansielle konsekvenser

Hvis direktivforslaget fandt anvendelse i Danmark, kan det ikke udeluk-kes, at det ville have statsfinansielle konsekvenser som følge af den elek-troniske informationsudveksling. Vurderingen er imidlertid forbundetmed usikkerhed, da eventuelle konsekvenser navnlig afhænger af, om dettekniske system til udveksling af køretøjsregistreringer i henhold til Prü-mafgørelsen uden videre kan anvendes, eller om der er behov for størretilpasninger, herunder som følge af flere søgninger i systemet.

5. Høring

Kommissionens oprindelige direktivforslag er sendt i høring hos følgen-de myndigheder og organisationer:Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, byretspræsidenterne ogdommeren på Bornholm, Advokatrådet, Dansk Cyklist Forbund, DanskeMotorcyklisters Råd (DMC), Den Danske Dommerforening, Det Krimi-nalpræventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,Fagligt Fælles Forbund (3F), Forenede Danske Motorejere (FDM), For-eningen af Offentlige Anklagere, Foreningen Liv og Trafik, Landsfor-7
eningen af beskikkede Advokater, Institut for Menneskerettigheder, Insti-tut for Transport (DTU), MC-Touring Club, Politiforbundet, Rigsadvo-katen og Rådet for Større Færdselssikkerhed(nu Rådet for Sikker Trafik).Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra præsidenterne for Østre ogVestre Landsret, byretspræsidenterne og dommeren på Bornholm, deralle har meddelt, at forslaget ikke giver dem anledning til at fremkommemed bemærkninger.Justitsministeriet har endvidere modtaget høringssvar fra Det Kriminal-præventive Råd, Domstolsstyrelsen og Rigsadvokaten, der ikke har be-mærkninger til forslaget. Rigsadvokaten har dog noteret sig, at forslagetefter Justitsministeriets opfattelse rejser spørgsmål af hjemmelsmæssigkarakter.Justitsministeriet har desuden modtaget høringssvar fra FDM, Institut forTransport (DTU), Landsforeningen af beskikkede advokater og Rådet forStørre Færdselssikkerhed(nu Rådet for Sikker Trafik).FDM anfører, at foreningen kan tilslutte sig behovet for at forbedre færd-selssikkerheden i EU. Foreningen anfører endvidere bl.a., at foreningener enig i, at den grænseoverskridende retshåndhævelse skal forbeholdesde alvorligste forseelser, og at foreningen finder det væsentligt, at manprioriterer beskyttelsen af persondata højt i forbindelse med de foreslåedenødvendige dataudvekslinger. Foreningen finder det endvidere væsent-ligt, at man, som foreslået, sikrer, at en bødetilkendegivelse meddelesmodtageren på det officielle sprog i bopælsstaten, og at der sikres ensar-tethed i procedure og opbygning af tilkendegivelsen.Institut for Transport (DTU) anfører, at instituttet grundlæggende mener,at det er en god ide at forbedre trafiksikkerheden i EU ved hjælp af græn-seoverskridende retshåndhævelse. Instituttet påpeger imidlertid også på,at der efter instituttets opfattelse er en række uafklarede problemer i for-bindelse med forslaget.Landsforeningen af beskikkede advokater anfører, at den del af forslaget,der vedrører udfyldelsen af en svarformular, kan være i strid med for-buddet mod selvinkriminering i artikel 6 i Den Europæiske Menneskeret-tighedskonvention og med retsplejelovens § 752, stk. 1. Landsforeningenkan på den baggrund ikke anbefale, at Danmark støtter forslaget på detforeliggende grundlag.8
Justitsministeriet har efterfølgende hørt Datatilsynet over Kommissio-nens oprindelige forslag.Datatilsynet har fremsat bemærkninger til en række af bestemmelserneom elektronisk udveksling af oplysninger og anført, at tilsynet går ud fra,at implementeringen af det foreslåede informationsudvekslingssystem vilske under iagttagelse af bestemmelserne i persondataloven, herunder reg-lerne i persondatalovens kapitel 11 (sikkerhed) og reglerne i sikkerheds-bekendtgørelsen.

6. Nærhedsprincippet

Kommissionen harom sit oprindelige forslaganført, at målsætningernemed forslaget ikke i tilstrækkeligt omfang kan opfyldes af medlemssta-terne hver især, og at målsætningerne bedre kan gennemføresi EU,hvor-forEUkan træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiari-tetsprincippet, jf. TEU artikel 5. Kommissionen har i den forbindelse an-ført, at der kun med et EU-instrument – gennem udveksling af relevantinformation via et elektronisk system – kan gennemføres konsekvent ogeffektiv EU-dækkende retsforfølgning af færdselsforseelser på tværs afgrænserne.Tilsvarende betragtninger fremgår af præamblen til formandskabetskompromisforslag.Det er regeringens vurdering, at formandskabets kompromisforslag ikkeer i strid med nærhedsprincippet. Regeringen kan i den forbindelse til-slutte sig betragtningerne i det foreliggende forslag.

7. Andre landes kendte holdninger

På rådsmøderne (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. ok-tober 2008 og den 8.-9. december 2008 var der en offentlig debat om sa-gen med udgangspunkt i det oprindelige forslag. Der blev udtrykt bredstøtte til ønsket om at styrke trafiksikkerheden. Et flertal af medlemslan-dene, herunder Danmark, tilkendegav samtidig, at sagen bør løses indenfor det politimæssige og strafferetlige samarbejde og ikke med hjemmel itraktatens bestemmelser om foranstaltninger på transportområdet, somKommissionens oprindelige forslag lægger op til. På grund af uenighed9
om hjemmelsgrundlaget gav sagen ikke anledning til substansdrøftelsepå de pågældende rådsmøder.Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser fra de øvrige medlemssta-ter til formandskabets kompromisforslag.

8. Foreløbig generel dansk holdning

Fra dansk side er man generelt positiv over for tiltag, der kan styrkefærdselssikkerheden.Fra dansk side har man imidlertid ikke kunnet støtte Kommissionens op-rindelige forslag på grund af valget af hjemmelsgrundlag.Med det ændrede hjemmelsgrundlag, som formandskabets forslag læggerop til, er man fra dansk side generelt positivt indstillet over for forslaget.

9. Europa-Parlamentet

Forslaget til direktiv behandles efter den fælles beslutningsprocedure, jf.TEUF artikel 294, der indebærer, at forslaget skal behandles i Europa-Parlamentet.Kommissionens oprindelige forslag har været behandlet dels på ud-valgsniveau og dels på Europa-Parlamentets planerforsamling den 17.december 2008.Europa-Parlamentets Udvalg om Transport og Turisme har den 3. okto-ber 2008 afgivet betænkning om forslaget. Europa-Parlamentets Udvalgom Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre anliggender har den 11.september 2008 afgivet en udtalelse om forslaget.Det fremgår bl.a. af betænkningen, at ordføreren tilslutter sig Kommissi-onens målsætninger på trafiksikkerhedsområdet og mener, at frem-gangsmåden er den rette med henblik på at nedbringe antallet af overtræ-delse på de europæiske veje. Ordføreren gentager dog, at opfølgning påovertrædelser så vidt muligt bør ske via rammeafgørelse 2005/215/RIA.For at tage højde for de nationale juridiske særtræk for så vidt angår af-gørelser om trafikbøder, ønsker ordføreren dog, at der tilvejebringes an-dre fuldbyrdelsesforanstaltninger i tilfælde, hvor rammeafgørelsen ikkekan anvendes. Ordføreren ønsker, at medlemsstaterne styrker praksis in-10
den for trafiksikkerhedskontrol gennem indførelse af minimumskriterier,at de europæiske bilister skal informeres om iværksættelsen af direktivet,og at Kommissionen forpligtes til efter to år efter direktivets ikrafttrædel-se at rapportere om direktivets gennemførelse og de indhøstede erfarin-ger efter denne evaluering.Europa-Parlamentets plenarforsamlinghar i forbindelse med sin første-behandling den 17. december 2008 vedtaget en række ændringsforslag tilKommissionens oprindelige forslag. Ændringerne indeholder følgendehovedelementer:Parlamentet ønsker indsat en ny bestemmelse, hvorefter medlemsstaterneinden for rammerne af direktivet skal fastsætte en række minimumsret-ningslinjer for trafiksikkerhed. Samtidig skal Kommissionen efter en ko-mitologiprocedure fastsætte retningslinjer på EU-niveau for trafiksikker-hedsområdet. Retningslinjerne skal følge nærmere angivne principper forfærdselskontrol i medlemsstaterne. Disse principper indeholder krav tilanvendelsen af automatisk kontroludstyr og målkrav vedrørende nationalfærdselskontrol i relation til hastighedsovertrædelser, spirituskørsel,kørsel over for rødt lys og manglende selebrug.Endvidere indeholder Parlamentets holdning yderligere bestemmelserom databeskyttelse, herunder navnlig bestemmelser om anvendelse afpersondatadirektivet (direktiv 95/46/EF), som finder anvendelse uden forder politi- og strafferetlige område.Desuden indeholder Parlamentets holdning ændringer vedrørende ud-formning af bødeforlæg, herunder opregning af en række minimumsop-lysninger, som bødeforlægget skal indeholde. Samtidig forpligtes ejerenaf det pågældende motorkøretøj til at afgive oplysninger om føreren afkøretøjet i overensstemmelse med bopælsstatens lovgivning, hvis ved-kommende ikke selv var fører. Dette gælder dog ikke, hvis identifikatio-nen kan ske på anden vis i henhold til bilaterale eller multilaterale afta-ler. Endvidere indeholder Parlamentets holdning bestemmelser om bøde-inddrivelse, der både tager sigte på inddrivelse af strafferetlige bøder ogadministrative bøder.Herudover er der indsat en bestemmelse om information til trafikanternevedrørende nationale færdselsregler bl.a. via hjemmesider og ved skilt-ning.11
Endelig indeholder Parlamentets holdning en ny bestemmelse, der på-lægger Kommissionen at evaluere direktivets anvendelse og virkning, ogsom samtidig lægger op til, at Kommissionen skal fremsætte forslag tilharmonisering af medlemsstaternes kontroludstyr og kontrolpraksis, li-gesom Kommissionen skal undersøge, om retningslinjerne vedrørendekontrolmål mv. bør gøres obligatoriske, idet Kommissionen i givet faldskal fremsætte forslag herom.

10. Juridisk Specialudvalg og Specialudvalget for politimæssigt og

retligt samarbejde

Sagen har været drøftet på et møde i Juridisk Specialudvalg den 17. juli2008.Sagen har endvidere været drøftet på et møde i Specialudvalget for poli-timæssigt og retligt samarbejde den 15. november 2010.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg, Trafikud-

valg og Retsudvalg

Et grundnotat omKommissionens oprindelige forslager sendt til Folke-tingets Europaudvalg den 6. juni 2008. Grundnotatet er ligeledes sendt tilFolketingets Retsudvalg og Folketingets Trafikudvalg.Sagen har tidligere været forelagt ved oversendelse af samlenotat til Fol-ketingets Europaudvalg, Folketingets Retsudvalg og Folketingets Trafik-udvalg forud for rådsmøderne (transport, telekommunikation og energi)den 9.-10. oktober 2008 og den 8.-9. december 2008.
12