Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 90
Offentligt
918072_0001.png
918072_0002.png
918072_0003.png
918072_0004.png
918072_0005.png
918072_0006.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. november 2010Dyrevelfærdskontoret2010-5410-0093CWS41266

Samlenotat (Forslag til rådskonklusioner om velfærd for katte og

hunde)

15620/10 ADD 1 REV 2

Nyt notat

Resumé

I forslaget til rådskonklusioner opfordres Kommissionen til at iværksætteen række nærmere beskrevne undersøgelser vedrørende hundes og kattesvelfærd i medlemslandene. På baggrund af disse undersøgelser opfor-dres Kommissionen til efter omstændighederne at iværksætte passendetiltag. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrigemedlemslandes holdninger til forslaget. Fra dansk side er man positivover for forslaget. Det belgiske formandskab forventes at sætte forslagetpå dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29.-30. novem-ber 2010 til vedtagelse.

1. Baggrund

Det belgiske formandskab gennemførte i september 2010 en spørgeske-maundersøgelse blandt EU’s medlemslande. Undersøgelsen havde tilformål at indsamle oplysninger om medlemslandenes regulering af enrække dyrevelfærdsmæssige forhold vedrørende hunde og katte, herundervedrørende handel med hunde og katte og adgangen til at foretage hale-og ørekupering af hunde. Bl.a. på baggrund af resultaterne af denne un-dersøgelse udarbejdede formandskabet det foreliggende forslag. Det bel-giske formandskab forventes at sætte forslaget på dagsordenen for råds-mødet (landbrug og fiskeri) den 29.-30. november 2010 til vedtagelse.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

2. Indhold

I forslaget til rådskonklusioner opfordres Kommissionen til at undersøgeog eventuelt fremsætte forslag til tiltag, der skal fremme hunde og kattesvelfærd. Endvidere opfordres Kommissionen i rådskonklusionerne til atfremsætte et konkret forslag vedrørende udstilling af og handel med hun-de og katte, der har været udsat for visse kirurgiske indgreb.Kommissionen opfordres nærmere bestemt tilat undersøge forskellene mellem medlemslandenes tiltag vedrø-rende opdræt af og handel med hunde og katte i EU og i passendeomfang at forberede forslag til tiltag til harmonisering af det indremarked,at undersøge og – hvis dette vurderes at være påkrævet – udarbej-de forslag til tiltag, der har til formål at indføre kompatible sy-stemer til brug for identifikation og registrering af hunde og kattefor derved at sikre borgerne bedre garantier ved hjælp af en mereeffektiv adgang til at opspore disse dyr. Forslag til tiltag kan ind-drage behovet for at sikre en hurtig og præcis efterforskning isæri tilfælde af ulovlig handel og zoonose (sygdomme, der kan over-føres fra dyr til mennesker),at undersøge og – hvis dette vurderes at være påkrævet – at forbe-rede et konkret forslag til at begrænse, inden for EU, udstillingenved offentlige begivenheder af hunde og katte, der har været ud-sat for kirurgiske indgreb, som ikke har et helbredende formål(der ikke sigter mod at hindre reproduktion) og handlen med dissedyr, samthvis nødvendigt og i koordination med medlemslandene at udvik-le passende tiltag med henblik på at fremme og understøtte ud-dannelse om ansvarligt ejerskab af hunde og katte samt støtte na-tionale oplysningskampagner om den negative virkning på hun-des og kattes velfærd af kirurgiske indgreb, som ikke har et hel-bredende formål.

3. Gældende dansk ret

3.1. Handel med og opdræt af hunde og katte

2
Ifølge af dyreværnslovens § 18, stk. 1, 1. pkt., må erhvervsmæssig handelmed og opdræt af dyr kun drives med tilladelse fra en fødevareregion.Tilladelsen skal angive, hvilke dyr den omfatter og kan tilbagekaldes, nårsærlige forhold taler derfor, jf. § 18, stk. 1, 3. og 4. pkt.I medfør af lovens § 18, stk. 2, kan justitsministeren fastsætte regler omindretning og drift af virksomheden, herunder om krav, der kan stilles tilpersonalet, og om tilsyn. Justitsministeriet har i medfør af dyreværnslo-vens § 18, stk. 2, udstedt bekendtgørelse nr. 1466 af 12. december 2007om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt hundepensio-ner og hundeinternater. Ved erhvervsmæssig handel med hunde forstås ibekendtgørelsen erhvervelse af hunde med videresalg for øje, jf. be-kendtgørelsen § 2, stk. 1, mens erhvervsmæssigt opdræt af hunde i be-kendtgørelsen forstås som opdræt, hvor der med anvendelse af tre ellerflere avlstæver avles tre eller flere kuld hvalpe årligt.Bekendtgørelsen indeholder krav til udøvelsen af erhvervsmæssig handelmed og opdræt af hunde, herunder krav til indretningen af lokaler, kravtil hundenes opholdsrum og krav om, at hundene skal have adgang til enløbegård.Erhvervsmæssig handel med katte er reguleret af Justitsministeriets be-kendtgørelse nr. 1022 af 12. december 2002 om erhvervsmæssig handelmed dyr, som ligeledes er udstedt i medfør af dyreværnslovens § 18, stk.2. I bekendtgørelsen fastsættes en række krav til hold af dyr som led ierhvervsmæssig handel med dyr, herunder krav til indretningen af lokalerog dyreanlæg, der anvendes i forbindelse med erhvervsmæssig handelmed dyr.

3.2. Operative indgreb

Ifølge af dyreværnslovens § 14, stk. 2, må operative og lignende indgreb,som har til formål at ændre et dyrs udseende, ikke foretages.I medfør af lovens § 14, stk. 3, kan justitsministeren fastsætte nærmereregler om operative og lignende indgreb, herunder regler om kastration,afhorning, mærkning, fjernelse af kløer og andre legemsdele og beskæ-ring af næb samt klove og hove. Justitsministeren kan endvidere fastsættenærmere regler om halekupering af visse hunderacer, der kan anvendestil jagt, jf. lovens § 14, stk. 3, 2. pkt.3
I medfør af lovens § 14, stk. 5, kan justitsministeren forbyde visse typeraf operative og lignende indgreb.Med hjemmel i § 14, stk. 3, har Justitsministeriet udstedt bekendtgørelsenr. 324 af 6. maj 2003 om halekupering og kastration af dyr. Det følgeraf bekendtgørelsens § 1, stk. 1, at dyr kun må halekuperes, hvis det kon-kret er påkrævet af veterinære hensyn, og at dyret skal bedøves, indenkuperingen foretages. Det følger dog af bekendtgørelsens § 1, stk. 3, athunde må halekuperes i overensstemmelse med bekendtgørelse om hale-kupering af visse hunderacer, men at hunden skal bedøves, inden kupe-ringen foretages.I medfør af justitsministeriets bekendtgørelse nr. 627 af 29. august 1991om halekupering af visse hunderacer må halekupering, som har til formålat ændre en hunds udseende, kun foretages på hvalpe efter stambogsførteforældredyr af følgende racer:1) Ruhåret hønsehund,2) Korthåret hønsehund,3) Weimaraner,4) Vizla,5) Breton.I medfør af bekendtgørelsens § 2 må halekupering kun foretages af endyrlæge, og indgrebet må ikke foretages, når hunden er mere end 4 dagegammel.

3.3. Udstillingsforbud

Ifølge af dyreværnslovens § 11, stk. 2, må hale- eller ørekuperede hundeikke udstilles eller på anden måde fremvises med henblik på bedømmelseaf hundens ydre, dens brugsegenskaber eller færdigheder. Forbuddetgælder dog ikke for hunde, der er halekuperet i overensstemmelse medde regler, der er fastsat i medfør af § 14, stk. 3, 2. pkt., jf. ovenfor underpkt. 3.2.Justitsministeren kan i ganske særlige tilfælde meddele undtagelse frabestemmelsen i stk. 2, jf. lovens § 11, stk. 3.
4
Der er ikke fastsat regler, der begrænser adgangen til at udstille ellerfremvise katte, som har været udsat for operative indgreb.

3.4. Registrering af hunde og katte

Ifølge af hundelovens § 1, stk. 1, skal besidderen af en hund sørge for, athunden, inden den er 8 uger gammel, er mærket og registreret. Besidde-ren af en hund skal endvidere sørge for, at hunden, fra den er 4 månedergammel, bærer halsbånd forsynet med et skilt, der angiver besidderensnavn og adresse.I medfør af lovens § 1, stk. 2, fastsætter justitsministeren nærmere be-stemmelser om mærkning, registrering og gebyr og om udformningen afskiltet. Justitsministeren kan herunder bestemme, at mærknings- og regi-streringsordningen skal administreres af en eller flere private organisati-oner, og at besidderen af en hund skal give de nødvendige oplysningersamt indbetale gebyr til disse organisationer.Justitsministeriet har i medfør af lovens § 1, stk. 2, udstedt bekendtgørel-se nr. 1500 af 20. december 2004 om mærkning og registrering af hunde.Det fremgår af bekendtgørelsens § 2, at Dansk Hunderegister er ansvarligfor registrering af hunde efter reglerne i bekendtgørelsen. Bekendtgørel-sen indeholder herudover bl.a. regler om mærkning af hunde samt om,hvilke oplysninger hundens besidder skal oplyse i forbindelse med enregistrering.Der er ikke fastsat regler vedrørende registrering af katte.

4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget til rådskonklusioner har hverken lovgivningsmæssige ellerstatsfinansielle konsekvenser.

5. Høring

Forslaget til rådskonklusioner har ikke været sendt i høring.

6. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5

7. Andre landes kendte holdning

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemslandes holdninger til forslaget.

8. Foreløbig dansk holdning

Danmark kan støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.

9. Europa-Parlamentets udtalelse

Europa-Parlamentet skal ikke høres forud for medlemslandenes vedtagel-se af rådskonklusionerne.

10. Den Nationale Komité vedrørende Landbrugsdyr

Forslaget har været forelagt skriftligt for Den Nationale Komité vedrø-rende Landbrugsdyr, som i den forbindelse var udvidet med en rækkeyderligere relevante interesseorganisationer mv.

11. Tidligere forelæggelse for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalgeller Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
6