Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 62
Offentligt
910654_0001.png
910654_0002.png
910654_0003.png
910654_0004.png
910654_0005.png
910654_0006.png
910654_0007.png
910654_0008.png
910654_0009.png
910654_0010.png
910654_0011.png
910654_0012.png
910654_0013.png
910654_0014.png
910654_0015.png
910654_0016.png
910654_0017.png
910654_0018.png
910654_0019.png
910654_0020.png
910654_0021.png
910654_0022.png
910654_0023.png
910654_0024.png
Lovafdelingen
UDKASTDato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:1. november 2010Strafferetskontoret2010-730-1220LWI40578
Forslagtil
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.(Anvendelse af peberspray som magtmiddel, undersøgelse af denindsattes person og opholdsrum og udvidelse af behandlingsgarantienfor indsatte i fængsler og arresthuse.)§1I lov om fuldbyrdelse af straf mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 5.oktober 2010, foretages følgende ændringer:1.I§ 45 a, stk. 1,udgår ”forventes løsladt inden for 3 måneder eller”.2.I§ 60, stk. 1,og§ 62, stk. 1,ændres ”Institutionen” til: ”Direktoratetfor Kriminalforsorgen og institutionen”.3.I§ 62, stk. 2,indsættes efter ”stav”: ”, peberspray”.4.§ 62, stk. 6,ophæves.§2Loven træder i kraft den 1. juni 2011.§3Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Stk. 2.Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne medde ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
1. Indledning2. Anvendelse af peberspray som magtmiddel2.1. Gældende ret2.1.1. Magtanvendelse efter straffelovens § 622.1.2. Peberspray2.1.3. Forsøgsordningen2.1.4. Evaluering af forsøgsordningen2.2. Lovforslagets udformning3. Initiativer som følge af handlingsplanen mod narkotikamisbrug3.1. Behandlingsgaranti for indsatte i fængsler og arresthuse3.2. Undersøgelse af den indsattes person og opholdsrum3.3. Undersøgelse af besøgende og indsatte ved anvendelse af narko-tikahunde4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. De administrative konsekvenser for borgere7. De miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder mv.10. Sammenfattende skema
1. IndledningDet foreslås med lovforslaget, at straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 2,ændres således, at der ud over greb, skjold, stav og tåregas tillige kan an-vendes peberspray ved magtanvendelse over for indsatte i Kriminalfor-sorgens institutioner. Betingelserne for magtanvendelse vil ikke bliveberørt af lovforslaget.Baggrunden for forslaget er de gode erfaringer med anvendelse af peber-spray som magtanvendelsesmiddel, som er fremkommet i forbindelsemed en forsøgsordning med magtanvendelse ved brug af peberspray ivisse af Kriminalforsorgens institutioner. Anvendelse af peberspray harsåledes haft den ønskede effekt og virkning, nemlig primært at virke2
præventivt og i øvrigt at have pacificeret indsatte, så yderligere magtan-vendelse ikke har været nødvendig.Som led i regeringens handlingsplan mod narkotikamisbrug, som blevoffentliggjort i oktober 2010, vil regeringen udvide behandlingsgarantienfor stofmisbrugere, der er indsat i Kriminalforsorgens institutioner til og-så at omfatte personer, der afsoner en kort fængselsstraf og varetægtsar-restanter. Herudover følger det af handlingsplanen, at regeringen vilfremsætte et lovforslag, der indeholder udtrykkelig hjemmel til, at ikkekun Kriminalforsorgens institutioner, men også Direktoratet for Krimi-nalforsorgen kan foretage undersøgelser af, hvilke effekter indsatte har ideres besiddelse i deres opholdsrum eller på deres person.Det foreslås på den baggrund, at straffuldbyrdelseslovens § 45 a ændressåledes, at personer, som afsoner en fængselsstraf, der er kortere end 3måneder, eller som forventes løsladt inden for 3 måneder, vil blive om-fattet af behandlingsgarantien for stofmisbrugere i Kriminalforsorgensinstitutioner. Endvidere vil varetægtsarrestanter få ret til behandling forstofmisbrug i samme omfang, som følger af straffuldbyrdelseslovens §45 a.Formålet med de foreslåede ændringer vedrørende behandlingsgarantiener at sikre, at alle indsatte i danske fængsler og arresthuse kan få behand-ling for deres stofmisbrug, bl.a. fordi behandling af kriminelle stofmis-brugere er med til at forebygge og forhindre, at indsatte begår ny krimi-nalitet.Det foreslås som følge af handlingsplanen mod narkotikamisbrug endvi-dere, at straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, og § 62, stk. 1, ændres såle-des, at også medarbejdere fra Direktoratet for Kriminalforsorgen – ogikke kun medarbejdere fra den enkelte kriminalforsorgsinstitution – kanforetage undersøgelse af indsattes person og opholdsrum og i den forbin-delse om nødvendigt anvende magt over for en indsat.Baggrunden for de sidstnævnte forslag er særligt, at det i tilfælde, hvorhele afdelinger eller grupper af indsatte skal undersøges, kan være van-skeligt at sikre, at de indsatte ikke er opmærksomme på, at noget er an-derledes og under planlægning, hvis undersøgelsen gennemføres af insti-tutionens egne medarbejdere.
3
Som et yderligere led i regerings handlingsplan mod narkotikamisbrugvil der – inden for rammerne af de gældende regler om undersøgelse afindsatte og besøgende – blive fastsat administrative regler om anvendelseaf narkotikahunde til at undersøge indsatte og besøgende for ulovligestoffer.2. Anvendelse af peberspray som magtmiddel2.1. Gældende ret2.1.1. Magtanvendelse efter straffelovens § 62Efter straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 1, kan en institution under Kri-minalforsorgen anvende magt over for en indsat, hvis det er nødvendigtfor at afværge truende vold, overvinde voldsom modstand eller for athindre selvmord eller anden selvbeskadigelse. Institutionen kan desudenanvende magt for at hindre undvigelse eller standse undvegne. Endeligkan institutionen anvende magt for at gennemtvinge en påbudt foran-staltning, når øjeblikkelig gennemførelse af denne er nødvendig, og denindsatte afviser eller undlader at følge personalets anvisninger herom.Magtanvendelse kan ske ved greb, skjold, stav og tåregas, jf. straffuld-byrdelseslovens § 62, stk. 2. Bestemmelsen antages at indeholde en ud-tømmende opregning af, hvilke magtmidler der kan anvendes over forindsatte i institutioner under Kriminalforsorgen.Straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 3, indeholder et almindeligt proporti-onalitetsprincip, hvorefter magtanvendelse ikke må gennemføres, såfremtdet efter indgrebets formål og den krænkelse og det ubehag, som indgre-bet må antages at forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.Magtanvendelse skal endvidere foretages så skånsomt, som omstændig-hederne tillader, jf. straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 4, og der skal gen-nemføres lægetilsyn efter magtanvendelse, hvis der er mistanke om syg-dom, herunder om tilskadekomst, hos den indsatte i forbindelse med an-vendelsen af magt, eller hvis den indsatte selv anmoder om lægehjælp.Efter straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 5, fastsætter justitsministerenregler om anvendelse af magt over for indsatte. Reglerne herom findes ibekendtgørelse nr. 382 af 17. maj 2001 om anvendelse af magt over forindsatte i fængsler og arresthuse (magtanvendelsesbekendtgørelsen).4
2.1.2. PebersprayPeberspray er en væske, der består af et peberekstrakt, og som ved hjælpaf en drivgas sprøjtes mod den, som den koncentrerede stråle rettes imod.Det aktive stof i peberspray er capsaicin (oleoresin capsicum).Pebersprayen udsender en tynd, komprimeret stråle, som virker i en af-stand af op til 6-7 meter. Pebersprayen skal ramme den pågældende i an-sigtet/panden for at virke optimalt og forårsager akut øjenkrampe medderaf følgende midlertidig blindhed, som varer i ca. 30-45 minutter, ogpeberspray er derfor effektivt som middel til pacificering. Virkningenindtræffer øjeblikkeligt, selv hvis den pågældende har lukket øjnene un-der påvirkningen, fordi pebersprayen vil virke, når vedkommende blinkermed øjnene. Foruden akut øjenkrampe giver peberspray svien i huden,irritation af slimhinderne og hoste, og desuden vil den pågældende, derrammes, blive desorienteret og føle ubehag.Ved anvendelse af peberspray kan der ydes hjælp til den ramte ved atskylle ansigtet og øjnene med vand, gerne i et stykke tid, da det lindrersmerterne og skyller peberpartiklerne væk. Desuden kan den pågældendeberoliges med, at virkningen forsvinder helt efter ca. 2 timer, men hvisansigtet og øjnene skylles, forsvinder smerterne efter ca. 45 minutter.2.1.3. ForsøgsordningenVed lov nr. 348 af 6. maj 2009 blev der i straffuldbyrdelseslovens § 62,stk. 6, indsat en bestemmelse om, at justitsministeren kan iværksætte enforsøgsordning med magtanvendelse ved brug af peberspray i visse afKriminalforsorgens institutioner. Baggrunden for indsættelse af hjemlentil en forsøgsordning er nærmere beskrevet i forarbejderne til bestemmel-sen, jf. Folketingstidende 2008-2009, Tillæg A, side 3174 ff. Det fremgåraf forarbejderne bl.a., at forsøgsordningen blev iværksat på baggrund afgode erfaringer med anvendelse af peberspray som magtmiddel i politietog i den svenske kriminalforsorg. Erfaringerne fra både politiet og densvenske kriminalforsorg viste således bl.a., at brug af peberspray kunnemedvirke til at begrænse anvendelsen af andre mere indgribende magt-midler, og at truslen om at anvende peberspray i flere tilfælde havde haften væsentlig præventiv effekt.
5
Ved bekendtgørelse nr. 939 af 30. september 2009 blev en forsøgsord-ning om anvendelse af peberspray over for indsatte i visse fængsler ogarresthuse iværksat for perioden fra den 5. oktober 2009 til den 30. sep-tember 2010. Forsøgsordningen er ved bekendtgørelse nr. 1133 af 29.september 2010 forlænget til og med den 31. maj 2011.Det fremgår af bekendtgørelserne, at forsøgsordningen er iværksat forStatsfængslet Østjylland, Statsfængslet i Nyborg, Anstalten ved Hersted-vester, Københavns Fængsler og for arresthusene i Odense, Køge ogRanders. Endvidere er der i bekendtgørelserne fastsat nærmere regler omanvendelsen af peberspray som magtmiddel. Det fremgår således bl.a. afbekendtgørelserne, at peberspray kun må bæres, hvis der konkret forelig-ger en særlig risikosituation, hvor anvendelse af peberspray kan blivenødvendig. Endvidere fremgår det, at det så vidt muligt, før pebersprayanvendes, skal tilkendegives over for den indsatte, at peberspray vil bliveanvendt, hvis personalets påbud ikke efterkommes, ligesom det så vidtmuligt skal sikres, at den indsatte har mulighed for at efterkomme på-buddet. Desuden skal institutionen efter anvendelse af peberspray i for-nødent omfang tilbyde den indsatte afhjælpning af gener forårsaget afanvendelsen af peberspray. Det fremgår derudover af bekendtgørelserne,at der snarest muligt skal gennemføres lægetilsyn af den indsatte efteranvendelsen af peberspray.2.1.4. Evaluering af forsøgsordningenDirektoratet for Kriminalforsorgen har i september 2010 udarbejdet enrapport om evaluering af forsøgsordningen om anvendelse af pebersprayover for indsatte i visse fængsler og arresthuse. Rapporten er baseret påindhentede oplysninger for perioden fra den 1. oktober 2009 til og medden 15. september 2010 fra de institutioner, der har været omfattet af for-søgsordningen.Af rapporten fremgår det bl.a., at der i perioden fra den 1. oktober 2009til den 15. september 2010 har været 24 tilfælde af anvendelse af peber-spray over for indsatte. I langt de fleste af disse tilfælde har pebersprayhaft den ønskede effekt, nemlig at hindre yderligere magtanvendelse.Kun i enkelte tilfælde har det været nødvendigt at anvende yderligeremagt, typisk fordi den indsatte ikke er blevet eksponeret korrekt med pe-berspray (dvs. den indsatte ikke er blevet ramt i ansigtet). Derudover harder været 22 tilfælde, hvor indsatte er blevet advaret om anvendelse afpeberspray. Virkningen har i disse tilfælde været meget tilfredsstillende,6
idet de indsatte i stort set alle tilfælde har efterkommet personalets anvis-ninger, og det derfor ikke har været nødvendigt at anvende magt.Det fremgår af rapporten, at det i de indberetninger, der er tilgået Direk-toratet for Kriminalforsorgen, er oplyst, at personalet i næsten alle tilfæl-de, hvor peberspray har været anvendt, eller hvor indsatte er blevet adva-ret om anvendelse af peberspray, ville have været nødsaget til at anvendefysisk magt, hvis de ikke havde haft peberspray. Det er derfor opfattel-sen, at peberspray har den ønskede præventive effekt.Der har ifølge rapporten kun været et enkelt tilfælde, hvor personalet ik-ke har anvendt peberspray efter de udstukne retningslinjer. I dette tilfæl-de vurderede personalet, at de var nødsaget til at anvende peberspraymod en voldsom indsat, der var anbragt i observationscelle, og som varpålagt håndjern. Direktoratet for Kriminalforsorgen meddelte i det kon-krete tilfælde institutionens leder, at direktoratet var af den opfattelse, atmindre indgribende foranstaltninger havde været tilstrækkelige i denkonkrete situation. Direktoratet udtalte på den baggrund kritik af håndte-ringen af episoden og anmodede lederen om at indskærpe reglerne omanvendelse af peberspray for personalet.Herudover fremgår det af rapporten, at der kun har været en enkelt klagefra en indsat, der er blevet eksponeret med peberspray i Kriminalforsor-gen. Denne klage førte ikke til kritik af personalet, idet det af den efter-følgende rapport fremgik, at anvendelsen af peberspray havde været på-krævet.Det fremgår endvidere af rapporten, at alle de involverede institutioner eraf den opfattelse, at pebersprayen har skabt tryghed for personalet, lige-som der er bred enighed om, at anvendelsen af peberspray har haft enpræventiv effekt.De institutioner, hvor peberspray har været anvendt som led i forsøgs-ordningen, vil ifølge rapporten meget gerne beholde peberspray sommagtmiddel. Flere institutioner er af den opfattelse, at peberspray er etmere skånsomt magtmiddel end almindelig magtanvendelse, hvor deranvendes greb og anden fysisk magt, som øger risikoen for, at indsatte ogansatte kommer til skade. Det nævnes i den forbindelse også, at der i for-søgsperioden ikke har været tilfælde, hvor indsatte eller ansatte er kom-met til skade som følge af anvendelse af peberspray.7
Som led i evalueringen har samtlige institutioner, der har været omfattetaf forsøgsordningen, endvidere tilkendegivet, at de ønsker mulighed formere generelt at kunne udlevere peberspray til personalet, således at detbliver muligt for personale på særlige afdelinger at bære peberspray sompersonlig udrustning, og ikke kun hvis der konkret foreligger en særligrisikosituation. Institutionerne har desuden tilkendegivet, at det burdevære tilstrækkeligt, at indsatte, der har været eksponeret med peberspray,tilses af en sygeplejerske i stedet for en læge. Det er i den forbindelseoplyst, at afhjælpning af gener hos de indsatte er forløbet meget tilfreds-stillende, og at der ikke har været indsatte, som har lidt overlast eller harklaget over efterfølgende smerter eller ubehag. Endvidere fremgår det, atflere indsatte ikke har ønsket at tale med lægen efterfølgende.Sammenfattende konkluderes det i evalueringsrapporten, at Direktoratetfor Kriminalforsorgen er af den opfattelse, at forsøgsperioden med peber-spray til fulde har opfyldt de på forhånd stillede forventninger til ordnin-gen.Direktoratet finder således, at peberspray har haft den ønskede effekt ogvirkning, nemlig primært at virke præventivt og i øvrigt at have pacifice-ret indsatte, således at yderligere magtanvendelse ikke har været nødven-dig. Der henvises bl.a. til, at personalet på de institutioner, der har væretomfattet af forsøgsordningen, har oplyst, at de med ordningen har følt sigmere trygge, og at det vurderes, at pebersprayen kan være medvirkendetil at undgå, at tilspidsede situationer optrappes yderligere.Direktoratet for Kriminalforsorgen konkluderer endvidere, at det børovervejes, hvorvidt der fortsat skal kræves lægetilsyn efter eksponeringmed peberspray. De hidtidige erfaringer taler ifølge direktoratet for, atlægetilsyn ikke bør være obligatorisk, men at der ved anvendelse af pe-berspray skal gennemføres lægetilsyn i overensstemmelse med de almin-delige regler om lægetilsyn i forbindelse med magtanvendelse, jf. straf-fuldbyrdelseslovens § 62, stk. 4.Direktoratet for Kriminalforsorgen konkluderer sammenfattende i rap-porten, at peberspray bør indføres som et permanent magtmiddel i allefængsler og arresthuse i Kriminalforsorgen.
8
2.2. Lovforslagets udformningI lyset af de gode erfaringer med anvendelse af peberspray som magt-middel i forsøgsperioden finder Justitsministeriet, at straffuldbyrdelses-lovens § 62, stk. 2, bør ændres, således at der i Kriminalforsorgens insti-tutioner kan anvendes peberspray som magtmiddel på samme måde, somder efter den gældende bestemmelse i § 62, stk. 2, kan ske magtanven-delse ved greb, skjold, stav og tåregas.Som det fremgår af pkt. 2.1.4 ovenfor, konkluderes det i den rapport omevaluering af forsøgsordningen, som Direktoratet for Kriminalforsorgenhar udarbejdet, at peberspray bør indføres som et permanent magtmiddeli alle fængsler og arresthuse i Kriminalforsorgen. Anvendelse af peber-spray har således haft en præventiv effekt og har i øvrigt kunnet pacifice-re indsatte, således at yderligere magtanvendelse ikke har været nødven-dig. Pebersprayen som magtmiddel skaber desuden tryghed for de ansattei Kriminalforsorgens institutioner, og peberspray har vist sig at kunnevære medvirkende til at undgå, at tilspidsede situationer optrappes yder-ligere.Straffuldbyrdelseslovens almindelige regler om magtanvendelse vil medforslaget finde anvendelse på brug af peberspray som magtmiddel. Brugaf peberspray vil således skulle ske i overensstemmelse med bl.a. propor-tionalitetsprincippet og skånsomhedsprincippet, jf. straffuldbyrdelseslo-vens § 62, stk. 3 og 4.Hvis lovforslaget vedtages, vil justitsministeren fastsætte nærmere reglerom anvendelse af peberspray som magtmiddel, jf. straffuldbyrdelseslo-vens § 62, stk. 5. De nærmere regler om anvendelse af peberspray vil ividt omfang svare til de regler, som har været fastsat i bekendtgørelse nr.79 af 30. september 2009 og bekendtgørelse nr. 1133 af 29. september2010 om en forsøgsordning om anvendelse af peberspray over for indsat-te i visse fængsler og arresthuse.På baggrund af de erfaringer med anvendelse af peberspray, som er be-skrevet i evalueringsrapporten fra Direktoratet for Kriminalforsorgen,finder Justitsministeriet dog, at der med den foreslåede adgang til anven-delse af peberspray skal gennemføres lægetilsyn i overensstemmelse medde almindelige regler om lægetilsyn ved magtanvendelse, jf. straffuld-byrdelseslovens § 62, stk. 4. Det betyder, at lægetilsyn skal gennemføres,hvis der er mistanke om sygdom, herunder tilskadekomst, hos den indsat-9
te i forbindelse med anvendelse af magt, eller hvis den indsatte selv an-moder om lægehjælp.Det vurderes således ikke at være nødvendigt, at der – som efter forsøgs-ordningen – i alle tilfælde skal gennemføres lægetilsyn af den indsatteefter anvendelse af peberspray. Det er ved vurderingen heraf navnlig til-lagt vægt, at det af evalueringsrapporten fremgår, at afhjælpningen af ge-ner hos de indsatte under forsøgsordningen er forløbet meget tilfredsstil-lende, at der ikke har været indsatte, som har lidt overlast eller har klagetover efterfølgende smerter eller ubehag, og at flere indsatte ikke har øn-sket at tale med en læge.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3.3. Initiativer som følge af handlingsplanen mod narkotikamisbrug3.1. Behandlingsgaranti for indsatte i fængsler og arresthuseVed lov nr. 1558 af 20. december 2006, som trådte i kraft den 1. januar2007, blev der indført en behandlingsgaranti i straffuldbyrdelseslovens §45 a for stofmisbrugere, som er indsat i Kriminalforsorgens fængsler ogarresthuse.Efter straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 1, har en indsat ret til veder-lagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre vedkommende forventesløsladt inden for 3 måneder eller ikke skønnes egnet og motiveret til be-handling.Det fremgår endvidere af straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 2, at be-handling mod stofmisbrug så vidt muligt skal iværksættes senest 14 dageefter, at den indsatte har fremsat begæring herom over for Kriminalfor-sorgen.Som et led i regeringens handlingsplan mod narkotikamisbrug, som blevoffentliggjort i oktober 2010, vil regeringen udvide behandlingsgarantientil også at omfatte personer, der afsoner en kort fængselsstraf, og vare-tægtsarrestanter.Det fremgår således af handlingsplanen, at det er påvist, at der er sam-menfald mellem stofmisbrug og kriminalitet, og at det desværre er et fak-tum, at en stor andel af indsatte i de danske fængsler og arresthuse har et10
stofmisbrug. Regeringen har iværksat en række tiltag i forhold til be-handling af kriminelle stofmisbrugere, og der arbejdes løbende på at ud-bygge og forbedre behandlingstilbuddene.Om behandlingsgarantien i straffuldbyrdelseslovens § 45 a anføres det ihandlingsplanen, at ordningen sikrer, at stofmisbrugere, der er motiveretfor at komme ud af misbruget, hurtigt kommer ind i et behandlingsforløb.Det fremgår endvidere af handlingsplanen, at erfaringerne med behand-lingsgarantien er positive, og at gruppen, der er omfattet af ordningen, nubør udvides til også at omfatte personer, der afsoner en kort fængsels-straf, og varetægtsarrestanter.På den baggrund foreslås det, at straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 1,ændres, således at også personer, som afsoner en fængselsstraf, der erkortere end 3 måneder, eller som forventes løsladt inden for 3 måneder,bliver omfattet af behandlingsgarantien.Herudover vil varetægtsarrestanter i henhold til regeringens handlings-plan blive omfattet af behandlingsgarantien og dermed få ret til veder-lagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre de pågældende ikkeskønnes egnede eller motiverede til behandling. Retten til behandling forvaretægtsarrestanter vil svare til indsattes ret til behandling efter straf-fuldbyrdelseslovens § 45 a.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.Det er fortsat hensigten, at et behandlingsforløb, der påbegyndes underindsættelse i en af Kriminalforsorgens institutioner, om nødvendigt skalkunne fortsættes efter løsladelse, jf. herved den almindelige behandlings-garanti for stofmisbrugere, som fremgår af § 101 i lov om social service,og som indebærer, at kommunalbestyrelsen skal sørge for tilbud om be-handling af stofmisbrugere.3.2. Undersøgelse af den indsattes person og opholdsrumIfølge straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, kan institutionen undersøge,hvilke effekter en indsat har i sin besiddelse i sit opholdsrum eller på sinperson, hvis en sådan undersøgelse er nødvendig for at sikre, at ordens-bestemmelser overholdes eller sikkerhedshensyn iagttages. Undersøgelsekan bl.a. foretages, når den indsatte indsættes i institutionen, hvis den11
indsatte mistænkes for uretmæssig besiddelse af effekter, før og efter be-søg eller før og efter fravær fra institutionen eller opholdsafdelingen.Af forarbejderne til bestemmelsen i § 60, stk. 1, fremgår det bl.a., at dermed angivelsen af muligheden for at undersøge, hvilke effekter en indsathar i sin besiddelse på sin person sigtes til indgreb, der har karakter aflegemsbesigtigelse, dvs. de former for indgreb, hvor der ikke sker nogenindtrængen i det menneskelige legeme eller nogen egentlig beføling aflegemet i undersøgelsesøjemed. Der tænkes bl.a. på besigtigelse, der ikkekræver egentlig afklædning, men f.eks. opknapning af en skjorte elleropsmøgning af et ærme for at se efter skjulte effekter, jf. Folketingsti-dende 1999-2000, Tillæg A, side 3707 f. og 3787.Undersøgelser efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, skal foretages ioverensstemmelse med de øvrige regler om sådanne undersøgelser istraffuldbyrdelsesloven, herunder proportionalitetsprincippet og skån-somhedsprincippet i straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 3 og 4.Ved bekendtgørelse nr. 1625 af 13. december 2006 om undersøgelse afindsattes person og opholdsrum i Kriminalforsorgens institutioner (un-dersøgelsesbekendtgørelsen) er der med hjemmel i bl.a. straffuldbyrdel-seslovens § 60, stk. 9, fastsat nærmere regler om sådanne undersøgelser.Herudover kan der henvises til vejledning om undersøgelse af indsattesperson og opholdsrum i Kriminalforsorgens institutioner (undersøgelses-vejledningen).Ifølge straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 1, kan institutionen i visse si-tuationer, hvor det er nødvendigt, anvende magt over for en indsat. Derhenvises om bestemmelsen i § 62 nærmere til pkt. 2.1.1 ovenfor.Af regeringens handlingsplan mod narkotikamisbrug fremgår det, at re-geringen vil fremsætte et lovforslag, der indeholder udtrykkelig hjemmeltil, at ikke kun Kriminalforsorgens institutioner, men også Direktoratetfor Kriminalforsorgen kan foretage undersøgelser efter straffuldbyrdel-seslovens § 60, stk. 1. Baggrunden herfor er ifølge handlingsplanen op-lysninger fra Direktoratet for Kriminalforsorgen om, at det i tilfælde,hvor hele afdelinger eller grupper af indsatte skal undersøges, kan værevanskeligt at sikre, at de indsatte ikke er opmærksomme på, at noget eranderledes og under planlægning, hvis undersøgelsen gennemføres afinstitutionens egne medarbejdere. Det fremgår endvidere af handlings-planen, at det er regeringens opfattelse, at det også i øvrigt kan øge un-12
dersøgelsernes effektivitet, hvis undersøgelsen gennemføres af særligtuddannet personale under ledelse af direktoratets sikkerhedsenhed.Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at direktoratet tidligere hargennemført undersøgelser af indsatte og lokaliteter i fængsler og arrest-huse, men ophørte hermed for 3-4 år siden, da der opstod tvivl om, hvor-vidt den fornødne hjemmel med sikkerhed kunne indfortolkes i straffuld-byrdelseslovens § 60, stk. 1.Det foreslås på den anførte baggrund, at bestemmelsen ændres således, atdet kommer til at fremgå udtrykkeligt, at også Direktoratet for Kriminal-forsorgen kan foretage undersøgelse af indsattes person og opholdsrum.Det forventes, at direktoratet særligt vil udnytte muligheden for at foreta-ge undersøgelse efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, i tilfælde,hvor hele afdelinger eller grupper af indsatte skal undersøges, og hvor detderfor kan være vanskeligt at gennemføre undersøgelsen på en tilfreds-stillende måde, hvis den skal foretages af institutionens egne medarbejde-re.Da anvendelse af magt kan være en nødvendig del af at gennemføre enundersøgelse efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, foreslås det end-videre, at Direktoratet for Kriminalforsorgen i forbindelse med gennem-førelse af sådanne undersøgelser får mulighed for at anvende magt overfor indsatte i overensstemmelse med straffuldbyrdelseslovens § 62.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.3.3. Undersøgelse af besøgende og indsatte ved anvendelse af narko-tikahundeAf regeringens handlingsplan mod narkotikamisbrug fremgår det, at re-geringen vil tage de nødvendige, herunder lovgivningsmæssige, skridt tilat sikre, at der fremover vil kunne anvendes hunde, når besøgende ellerindsatte i kriminalforsorgens institutioner undersøges for ulovlige stoffer.3.3.1.Som nævnt ovenfor under pkt. 3.2. kan institutionen efter straf-fuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, undersøge, hvilke effekter enindsathari sin besiddelse i sit opholdsrum eller på sin person (legemsbesigtigel-se), hvis en sådan undersøgelse er nødvendig for at sikre, at ordensbe-stemmelser overholdes eller sikkerhedshensyn iagttages.13
Efter § 60, stk. 2, kan institutionens leder eller den, der bemyndiges der-til, af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn endvidere træffe bestem-melse om en nærmere undersøgelse af den indsattes person (legemsun-dersøgelse), hvis der er bestemte grunde til at antage, at den indsatte er iuretmæssig besiddelse af effekter.Undersøgelsen ved anvendelse af narkotikahund forventes navnlig at fo-regå på den måde, at den indsatte sætter sig på en skammel, hvorefterhunden søger rundt om, under og op ad personen og markerer, hvis denfår fært af narkotika.Undersøgelse ved anvendelse af narkotikahund vil også kunne foregåved, at den indsatte passerer en narkotikahund, eller at hunden passererden indsatte eller eventuelt flere indsatte, og at hunden markerer, hvisden får fært af narkotika.Kriminalforsorgens narkotikahunde vil blive trænet til, at hunden vedundersøgelser af personer markerer narkotikafært ved, at hunden sættersig eller står stille foran den person, som færten kommer fra (”passivmarkering”). Det vil således blive tilstræbt, at hunden så vidt muligt ikkerører ved den undersøgte person.Kriminalforsorgens narkotikahunde vil således blive anvendt til at fore-tage undersøgelse af indsatte inden for rammerne af de gældende reglerom undersøgelse af indsatte i straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, omlegemsbesigtigelse.I medfør af straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 9, vil der administrativtblive fastsat nærmere retningslinjer om undersøgelse af indsatte ved an-vendelse af narkotikahunde.Nægter en indsat at lade sig undersøge af en narkotikahund, vil en sådanundersøgelse ikke blive gennemført, dels af hensyn narkotikahundene,dels på grund af principperne om proportionalitet og skånsomhed i § 60,stk. 3 og 4. I stedet vil undersøgelsen ske som hidtil i medfør af § 60, stk.1, om legemsbesigtigelse og eventuelt efter § 60, stk. 2, om legemsun-dersøgelse, hvis betingelserne herfor er opfyldt.3.3.2.Efter straffuldbyrdelseslovens § 52 kan institutionen bestemme, atdebesøgendeskal indhente forudgående tilladelse fra institutionen til at14
besøge den indsatte. Det kan gøres til et vilkår for en besøgstilladelse, atden besøgende lader sin yderbeklædning og medbragte effekter undersø-ge. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at der med ”yderbe-klædning” forstås beklædning indtil undertøjet, jf. Folketingstidende1999-2000, Tillæg A, side 3783.Ifølge straffuldbyrdelseslovens § 53, stk. 1, fastsætter justitsministerenregler om gennemførelsen af de indsattes ret til besøg. Justitsministerenfastsætter endvidere regler om begrænsninger i denne ret ud fra ordens-eller sikkerhedsmæssige hensyn, herunder om adgang for institutionensleder eller den, der bemyndiges dertil, til at træffe bestemmelse om for-bud mod besøg af bestemte personer og om gennemførelse af besøg un-der overværelse af personale i institutionen. I medfør af denne bestem-melse er der ved bekendtgørelse nr. 737 af 25. juni 2007 om adgangen tilbesøg m.v. til indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminal-forsorgens institutioner (besøgsbekendtgørelsen), fastsat nærmere reglerfor gennemførelse af besøg.Anvendelse af hunde til undersøgelse af besøgende vil ske inden forrammerne af straffuldbyrdelseslovens § 52, og undersøgelse af besøgen-de ved anvendelse narkotikahund forventes at foregå på samme mådesom ved undersøgelse af besøgende, jf. ovenfor.Der vil i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 53, stk. 1, administrativtblive fastsat regler om anvendelse af narkotikahunde til undersøgelse afbesøgende.Det vil i den forbindelse blive fastsat, at undersøgelse af en besøgendeved hjælp af narkotikahund alene vil ske med den besøgendes samtykke.Det vil endvidere blive fastsat, at det kan medføre afvisning, hvis denbesøgende afviser at lade sig undersøge af en narkotikahund. Det vil beropå en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, hvorvidt en besøgendesnægtelse af at lade sig undersøge af en narkotikahund skal medføre af-visning. Det vil ved denne vurdering bl.a. skulle tillægges vægt, hvadbaggrunden for den besøgendes afvisning er.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget indebærer bl.a., at forsøgsordningen med anvendelse af pe-berspray som magtmiddel, som siden efteråret 2009 har kørt i syv af15
Kriminalforsorgens 49 institutioner, gøres permanent og udrulles tilsamtlige institutioner.Endvidere indeholder lovforslaget en udvidelse af behandlingsgarantienfor stofmisbrugere til også at omfatte dels personer, som afsoner en kortfængselsstraf (under tre måneder), dels varetægtsarrestanter.Herudover indeholder lovforslaget en mulighed for, at medarbejdere fraDirektoratet for Kriminalforsorgen – i stedet for institutionens egne med-arbejdere – foretager undersøgelser af indsattes person og opholdsrum.De indeholdte initiativer vil indebære visse administrative konsekvenserfor Kriminalforsorgen i forhold til tilrettelæggelsen af dels udrulningenaf peberspraysordningen dels udvidelsen af behandlingsgaranti samt ad-ministrationen af den nye adgang for direktoratet til at foretage undersø-gelser af indsatte mv.I forhold til udrulningen af peberspraysordningen er det på baggrund afden forsøgsordning, der har været etableret, Kriminalforsorgens vurde-ring, at udgifterne forbundet med uddannelse mv. af de ansatte samt ind-køb af pebersprays og bæreranordninger vil medføre engangsudgifter påca. 300.000 kr. De løbende udgifter forbundet med ordningen forventesat være begrænsede. Udgifterne vil blive afholdt inden for Kriminalfor-sorgens eksisterende ramme.For så vidt angår udvidelsen af behandlingsgarantien for stofmisbrugeretil personer med kortere fængselsstraffe og varetægtsarrestanter, er detvurderingen, at der vil være begrænsede økonomiske konsekvenser for-bundet hermed. Udgifterne vil blive afholdt inden for Kriminalforsorgenseksisterende ramme. Det bemærkes i den forbindelse, at der med satspul-jeaftalerne løbende siden 2004 har været afsat midler til misbrugsbehand-lingen i fængslerne.Vedrørende muligheden for at direktoratet foretager undersøgelser af deindsatte og opholdsrum mv., vil udgifterne – som vurderes at være be-grænsede – blive afholdt inden for Kriminalforsorgens eksisterenderamme.Lovforslaget skønnes ikke i øvrigt at have økonomiske eller administra-tive konsekvenser for det offentlige af betydning.
16
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet af betydning.6. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder mv.Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndig-heder og organisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, Rigsadvokaten� Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspo-litiet, Politiforbundet i Danmark, Foreningen af Statsadvokater, Politidi-rektørforeningen, Foreningen af Fængselsinspektører og Vicefængselsin-spektører, Kriminalforsorgsforeningen, Dansk Fængselsforbund, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen, Landsklubben af socialrådgivereansat i Kriminalforsorgen, Dansk Socialrådgiverforening, Advokatrådet,Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut forMenneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk For-ening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Det Kriminalpræventive Rådog Amnesty International.10. Sammenfattende skemaPositive konsekven- Negativeser/kvenser/mindreudgiftermerudgifterØkonomiske konsekvenser IngenUdgifternekonse-
forbun-17
for stat, kommuner og regi-oner
det med udrulningenafpebersprayord-ningenca.300.000 kr. afholdesinden for Kriminal-forsorgens ramme.De øvrige dele aflovforslaget forven-tes alene at have be-grænsede økonomi-ske konsekvenser.Ingen
Administrative konsekven- Ingenser for stat, kommuner ogregionerØkonomiske konsekvenser Ingenfor erhvervslivetAdministrative konsekven- Ingenser for erhvervslivetMiljømæssigeserkonsekven- Ingen
IngenIngenIngenIngen
Administrative konsekven- Ingenser for borgerneForholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retligeaspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 45 a, stk. 1)Efter straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 1, har en indsat ret til veder-lagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre vedkommende forventesløsladt inden for 3 måneder eller ikke skønnes egnet og motiveret til be-handling.Det foreslås, at straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 1, ændres, således atogså personer, som afsoner en fængselsstraf, der er kortere end 3 måne-18
der, eller som forventes løsladt inden for 3 måneder, bliver omfattet afbehandlingsgarantien efter bestemmelsen.Endvidere vil varetægtsarrestanter blive omfattet af behandlingsgarantienog dermed få ret til vederlagsfri behandling for stofmisbrug. Behand-lingsgarantien for varetægtsarrestanter vil svare til den behandlingsgaran-ti, der gælder for indsatte efter straffuldbyrdelseslovens § 45 a.Baggrunden for forslaget er regeringens handlingsplan mod narkotika-misbrug, hvoraf det bl.a. fremgår, at erfaringerne med behandlingsgaran-tien efter straffuldbyrdelseslovens § 45 a er positive, og at den gruppe,der er omfattet af ordningen, nu bør udvides til også at omfatte personer,der afsoner en kort fængselsstraf, og varetægtsarrestanter.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-ger.Til nr. 2 (§ 60, stk. 1, og § 62, stk. 1)Efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, kan institutionen undersøge,hvilke effekter en indsat har i sin besiddelse i sit opholdsrum eller på sinperson, hvis en sådan undersøgelse er nødvendig for at sikre, at ordens-bestemmelser overholdes eller sikkerhedshensyn iagttages.Det foreslås, at straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, ændres, således atDirektoratet for Kriminalforsorgen på samme måde som institutionen kangennemføre undersøgelser af, hvilke effekter en indsat har i sin besiddel-se i sit opholdsrum eller på sin person.Det forventes, at Direktoratet for Kriminalforsorgen særligt vil udnyttemuligheden for at foretage undersøgelse efter straffuldbyrdelseslovens §60, stk. 1, i tilfælde, hvor hele afdelinger eller grupper af indsatte skalundersøges, og hvor det derfor kan være vanskeligt at sikre, at de indsatteikke er opmærksomme på, at noget er anderledes og under planlægning,hvis undersøgelsen gennemføres af institutionens egne medarbejdere.Det foreslås endvidere, at straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 1, ændressåledes, at direktoratet i forbindelse med gennemførelse af undersøgelserefter § 60, stk. 1, får mulighed for om nødvendigt at anvende magt overfor en indsat. Magtanvendelsen vil skulle foretages i overensstemmelsemed de almindelige regler herom i straffuldbyrdelsesloven, herunder19
proportionalitetsprincippet og skånsomhedsprincippet i straffuldbyrdel-seslovens § 62, stk. 3 og 4.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-ger.Til nr. 3 (§ 62, stk. 2)Efter straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 2, kan magtanvendelse over foren indsat ske ved greb, skjold, stav og tåregas.Det foreslås, at straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 2, ændres, således atder ud over greb, skjold, stav og tåregas tillige kan anvendes pebersprayved magtanvendelse over for indsatte i Kriminalforsorgens institutioner.Baggrunden for forslaget om at ændre straffuldbyrdelseslovens § 62, stk.2, er de gode erfaringer med anvendelse af peberspray, der fremgår afden evalueringsrapport, som Direktoratet for Kriminalforsorgen har ud-arbejdet om forsøgsordningen med anvendelse af peberspray som magt-middel, der blev iværksat ved bekendtgørelse nr. 939 af 30. september2009 i visse af Kriminalforsorgens institutioner. Der henvises til pkt.2.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.På samme måde som for de magtmidler, der kan anvendes i dag i krimi-nalforsorgen, jf. straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 2, vil der med hjem-mel i straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 5, blive fastsat nærmere reglerom anvendelse af peberspray som magtmiddel. Peberspray vil endvidereskulle anvendes i overensstemmelse med de almindelige regler om magt-anvendelse i straffuldbyrdelsesloven, herunder proportionalitetsprincip-pet og skånsomhedsprincippet, jf. straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 3 og4.Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-ger.Til nr. 4 (§ 62, stk. 6)Det foreslås, at straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 6, om at justitsministe-ren kan iværksætte en forsøgsordning med magtanvendelse ved brug afpeberspray i visse af Kriminalforsorgens institutioner, ophæves.20
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring af straffuldbyrdel-seslovens § 62, stk. 2, hvorved det – ud over greb, skjold, stav og tåregas– tillige gøres muligt at anvende peberspray ved magtanvendelse over forindsatte i Kriminalforsorgens institutioner (dette lovforslags § 1, nr. 3).Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2011.Til § 3Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, atloven ikke gælder for Færøerne og Grønland.Det foreslås, at de foreslåede ændringer af lov om fuldbyrdelse af strafm.v. kan sættes i kraft for Færøerne ved kongelig anordning med de afvi-gelser, som de færøske forhold tilsiger.
21
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om fuldbyrdelse af straf mv.,jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 5.oktober 2010, foretages følgendeændringer:§ 45 a.En indsat har ret til veder-1.I§ 45 a, stk. 1,udgår ”forventeslagsfri behandling mod stofmis- løsladt inden for 3 måneder eller”.brug, medmindre vedkommendeforventes løsladt inden for 3 må-neder eller ikke skønnes egnet ogmotiveret til behandling.[…]§ 60.Institutionen kan undersøge,hvilke effekter en indsat har i sinbesiddelse i sit opholdsrum eller påsin person, hvis en sådan undersø-gelse er nødvendig for at sikre, atordensbestemmelseroverholdeseller sikkerhedshensyn iagttages,herunder,1) når den indsatte indsættes i in-stitutionen,2) hvis den indsatte mistænkes foruretmæssig besiddelse af effekter,3) før og efter besøg eller4) før og efter fravær fra institutio-nen eller opholdsafdelingen.[…]2.I§ 60, stk. 1,og§ 62, stk. 1,ændres ”Institutionen” til: ”Direk-toratet for Kriminalforsorgen oginstitutionen”.
§ 62.Institutionen kan anvende2.I§ 60, stk. 1,og§ 62, stk. 1,magt over for en indsat, hvis det er ændres ”Institutionen” til: ”Direk-nødvendigttoratet for Kriminalforsorgen og22
Gældende formulering1) for at afværge truende vold,overvinde voldsom modstand ellerfor at hindre selvmord eller andenselvbeskadigelse,2) for at hindre undvigelse ellerstandse undvegne eller3) for at gennemtvinge en påbudtforanstaltning, når øjeblikkeliggennemførelse af denne er nød-vendig og den indsatte afviser ellerundlader at følge personalets an-visninger herom.Stk. 2.Magtanvendelse kan skeved greb, skjold, stav og tåregas.Stk. 3.Magtanvendelse må ikkegennemføres, såfremt det efterindgrebets formål og den krænkel-se og det ubehag, som indgrebetmå antages at forvolde, ville væreet uforholdsmæssigt indgreb.Stk. 4.Magtanvendelse skal fore-tages så skånsomt, som omstæn-dighederne tillader. Der skal gen-nemføres lægetilsyn efter magtan-vendelse, hvis der er mistanke omsygdom, herunder om tilskade-komst, hos den indsatte i forbin-delse med anvendelsen af magt,eller hvis den indsatte selv anmo-der om lægehjælp.Stk. 5.Justitsministeren fastsæt-ter regler om anvendelse af magtover for indsatte.Stk. 6.Justitsministeren kaniværksætte en forsøgsordning medmagtanvendelse ved brug af peber-spray i visse af Kriminalforsorgensinstitutioner.
Lovforslagetinstitutionen”.
3.I§ 62, stk. 2,indsættes efter”stav”: ”, peberspray”.
4.§ 62, stk. 6,ophæves.
23
Gældende formulering
Lovforslaget§2Loven træder i kraft den 1. juni2011.§3Stk. 1.Loven gælder ikke for Fæ-røerne og Grønland.Stk. 2.Loven kan ved kongeliganordning sættes i kraft for Færø-erne med de ændringer, som defærøske forhold tilsiger.
24