Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 608
Offentligt
1027564_0001.png
1027564_0002.png
1027564_0003.png
1027564_0004.png
1027564_0005.png
1027564_0006.png
1027564_0007.png
1027564_0008.png
1027564_0009.png
1027564_0010.png
1027564_0011.png
1027564_0012.png
1027564_0013.png
7. september 2011
Inspektion af Mariagerfjord Kommunesrådhus i Hadsund den 23. marts 2010OPFØLGNINGJ.nr. 2010-0521-1601/PK3
1/12
Indholdsfortegnelse
Ad 4.1Ad 4.2.1Ad 4.2.2Ad 4.2.3
Kommunens hjemmeside ............................................................................. 2Handicapparkering........................................................................................ 3Rampe/indgangsparti.................................................................................... 5Adgangsforholdene fra parkeringspladsen til indgangen ............................. 6uden brug af rampe ...................................................................................... 6
Ad 4.3Ad 4.4Ad 4.5Ad 4.5.1Ad 4.6
Borgerservicelokalet/-lokalerne .................................................................... 7Elevator og trapper ....................................................................................... 8Mødelokaler .................................................................................................. 9Byrådssalen .................................................................................................. 9Handicaptoilettet ......................................................................................... 11
Opfølgning .................................................................................................................... 12Underretning ................................................................................................................. 12
2/12
Den 3. december 2010 afgav jeg en endelig rapport om min inspektion den 23. marts2010 af Mariagerfjord Kommunes rådhus i Hadsund. I rapporten bad jeg om oplysnin-ger mv. om nærmere angivne forhold.
I den anledning har jeg modtaget en udtalelse af 18. maj 2011 med bilag fra Mariager-fjord Kommune.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad 4.1

Kommunens hjemmeside

Jeg anførte i rapporten at kommunens tilgængelighedsplan navnlig synes at vedrørekommunens veje.
Jeg bad Mariagerfjord Kommune om nærmere oplysninger om tilgængelighedsplanen,og herunder om den på nogen måde berørte rådhuset i Hadsund.
Kommunen har oplyst at tilgængelighedsplanen ikke direkte omtaler rådhuset i Had-sund. Kommunen har endvidere oplyst følgende om tilgængelighedsplanen:”I redegørelse af 23. september 2009 om tilgængelighedsplanen for MariagerfjordKommune fremgår bl.a.: ’Internt har Mariagerfjord Kommune udbredt handlings-planens resultater i de enkelte afdelinger. På nuværende tidspunkt er der ikke af-sat midler til udbedring af tilgængeligheden i bygningerne. Det forventes, at derskal udarbejdes en egentlig handlingsplan, hvis der på et tidspunkt bevilges mid-ler til forbedringer af tilgængeligheden i de offentlige bygninger.’”
Kommunen har endvidere angivet hvor på hjemmesiden tilgængelighedsplanen erplaceret.
Jeg har noteret mig det oplyste.
3/12
Det fremgår af kommunens handicappolitik at der hvert år skal udarbejdes en status-redegørelse som led i den almindelige opfølgning på indsatsområderne, og at byrådetårligt skal vurdere det kommende års handicapmæssige indsats. Jeg bad Mariager-fjord Kommune om at sende mig resultatet af byrådets to seneste vurderinger.
Kommunen har oplyst at indsatsområderne for 2010 var: rummelighed på arbejdsmar-kedet, tilgængelighed, synliggørelse af handicaprådet og FN’s konvention, og at ind-satsområderne for 2011 er: tilgængelighed, FN’s konvention, retorikken omkring han-dicappede (handicappede har ikke tagselvbord i kommunerne), byggesager (juraenved renovering/nybyggeri), handicappolitik samt rådgivning og vejledning om lovgiv-ning der vedrører mennesker med handicap.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad i rapporten om kommunens bemærkninger til at hjemmesiden ikke synes atindeholde konkrete oplysninger om tilgængeligheden mv. til kommunens forskelligebygninger – herunder oplysninger om handicapparkering – med henblik på at eksem-pelvis en borger der er kørestolsbruger, kan forberede sig på forholdene indenhun/han kører hjemmefra.
Kommunens udtalelse af 18. maj 2011 indeholder ikke bemærkninger om dette.
Jeg gentager derfor min anmodning om at modtage kommunens bemærkninger.

Ad 4.2.1

Handicapparkering

Jeg bad Mariagerfjord Kommune om nærmere oplysninger om kommunens planer omopførelse af et fælles rådhus efter kommunesammenlægningen. Jeg bad også om op-lysninger om tidshorisonten hvis det var muligt. Jeg bemærkede samtidig at despørgsmål og problemer som jeg tog op i de efterfølgende punkter i den endelige rap-port om min inspektion, i en vis udstrækning må læses i lyset af Mariagerfjord Kom-munes svar.
Kommunen har oplyst at der i budgettet for 2011 dels er afsat midler til undersøgelseaf mulighederne mv. med hensyn til planerne om et eventuelt nyt rådhus, dels er ned-sat en arbejdsgruppe som indsamler dokumentation mv.
4/12
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om underretning om resultatet af kommu-nens undersøgelser og overvejelser.
Jeg bad under rundgangen kommunens repræsentanter om at oplyse om den enehandicapparkeringsplads der er til rådighed på parkeringspladsen nedenfor rådhuset,er tilstrækkelig til at opfylde behovet, hvilket var svært at give et klart svar på.
Jeg anførte i den endelige rapport at parkeringspladsen foran rådhuset umiddelbartsynes at kunne rumme mange biler, formentligt også flere end der til daglig er brugfor. Hvis kommunen kunne bekræfte denne antagelse, gik jeg ud fra at det i den for-stand vil være omkostningsfrit, og endvidere relativt let, at indrette en eller to yderlige-re handicapparkeringspladser ved siden af den eksisterende plads, således at det nu-værende (og fremtidige) behov for handicapparkeringspladser – med sikkerhed – vilvære dækket. Jeg bad om kommunens bemærkninger til det anførte.
Kommunen har oplyst at kommunen skønner at det er tilstrækkeligt med den enehandicapparkeringsplads, der som oftest er tom.
Kommunen har endvidere oplyst at det ikke umiddelbart er muligt at inddrage flereparkeringspladser til handicapparkeringspladser. Dette skyldes bl.a. at byrådssalenfindes på rådhuset i Hadsund som bevirker at der holdes mange møder og kurser pårådhuset i Hadsund. Desuden har politiet lokaler på rådhuset. Der er fire betjente ogca. 100 kommunalt ansatte på rådhuset i Hadsund, hvoraf nogle dagligt må benytteoffentlige parkeringspladser andre steder i byen.
Jeg har noteret mig det oplyste og foretager mig ikke mere hvad antallet af handicap-parkeringspladser angår.
Indkørslen til parkeringspladsen som skal benyttes når en kørestolsbruger skal frahandicapparkeringspladsen og op til rådhusets indgang, er belagt med nogle nogetujævne chaussésten.
Jeg anførte at det var min opfattelse at forholdene for kørestolsbrugere ville blive væ-sentligt forbedret hvis disse chaussésten blev udskiftet f.eks. med bardursten i enpassende bredde. Jeg gik ud fra at kommunen er opmærksom på dette forhold og fårde ujævne sten udskiftet når/hvis der bliver lejlighed til det.
5/12
Kommunen har bekræftet at kommunen er opmærksom på denne mulighed for at for-bedre forholdene for kørestolsbrugere, og har oplyst at udskiftning vil finde sted vedlejlighed.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.2.2

Rampe/indgangsparti

Kommunen har til mine bemærkninger i rapporten om den stejle rampe anført at ram-pen er bred nok til at en bil kan køre helt op til rådhusets indgang, og at denne løsningogså anvendes af gangbesværede. Jeg henviser til kommunens brev af 19. november2010.
Dette har jeg noteret mig.
Jeg konstaterede under inspektionen at det meget brede dørtrin (af sten) ved ind-gangsdøren – i modsætning til dørtrinnet ved udgangsdøren – ikke er i niveau medden brede metalrist der er anbragt foran døren udenfor. Det viste sig endvidere underinspektionen at en kørestolsbruger ikke kun skal overvinde den naturlige modstandsom det nævnte brede dørtrin ved indgangsdøren giver, men også – og samtidig –den modstand som følger af metaldørtrinnet i selve døråbningen.
Uanset at det nævnte brede dørtrin af sten og dørtrinnet i selve døråbningen ikke,hver for sig, overstiger den grænse på 25 mm i højden som bl.a. er nævnt i pkt. 4.4.12i DS 3028:2001, vil selv relativt unge/stærke kørestolsbrugere efter omstændigheder-ne kunne have problemer med at komme ind ad indgangsdøren ved egen hjælp.
Jeg gav udtryk for den opfattelse at den begrænsede tilgængelighed som følger heraf,burde løses. Jeg bad kommunen om at oplyse hvorledes problemet bliver løst.
Kommunen har oplyst at metalristen vil blive hævet.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg går under hensyntagen til den tid der er gået si-den kommunens brev af 18. maj 2011, ud fra at dette nu er sket, og at metalristen erkommet op i niveau.
6/12
Jeg bemærkede i rapporten at selve gitterristen foran indgangspartiet ikke umiddelbartsynes at kunne give anledning til problemer. (Jeg tænkte herved først og fremmest påmuligheden for at eventuelle blindestokke kunne komme til at sidde fast i gitterristen).For en god ordens skyld bad jeg dog om kommunens bemærkninger på dette punkt.
Kommunen har oplyst at gitteret i risten er målt til 9 mm.
Jeg har med en bemærkning om at gitterristens dimensioner er i overensstemmelsemed SBI-anvisning nr. 216 og BR0 noteret mig det oplyste.

Ad 4.2.3

Adgangsforholdene fra parkeringspladsen til indgangen

uden brug af rampe

For enden af parkeringspladsen – i den modsatte side af det sted hvor den ovenfornævnte handicapparkeringsplads er placeret – fører en trappe op ad skrænten op tilindgangen til rådhuset.
Jeg gik i rapporten ud fra at borgere som gør brug af Borgerservice i Hadsund, ogsom er synshandicappede, fortrinsvis vil benytte sig af trappen som den korteste oghurtigste adgangsvej.
Under inspektionen blev der ikke taget billede af trappen, der heller ikke blev opmålt.Inden jeg udtalte mig om eventuelle problemer med trappen i henseende til handicap-tilgængelighed, bad jeg kommunen om en nærmere beskrivelse af trappen (herunderom målene på eventuelle værn/håndlister), evt. suppleret med fotografier.
Kommunen har oplyst at der er opsat håndlister i begge sider af trappen. Håndlisterneer anbragt 90 cm over trappen, og tykkelsen på listerne er 5 cm i diameter.
Kommunen har vedlagt tre fotografier af trappen. Det fremgår af fotografierne at trap-pen er bred og består af i alt 14 trin med en mindre repos efter det 7. trin. Reposenhar en anderledes stenbelægning end trinene på trappen – af hensyn til svagsynede,går jeg ud fra.
Jeg har noteret mig det oplyste.
7/12
Trapper bør ifølge DS 105 (Udearealer for alle), pkt. 2.1.7, have en trinhøjde (stigning)på max. 15 cm og en trinflade (grund) på 35-45 cm. Trinforkanter skal endvidere mar-keres så de tydeligt ses, både når man går op og ned ad trappen, og trappens begyn-delse og afslutning skal markeres tydeligt (f.eks. ved belægningsskift der skal udføresmindst 1,0 m før og efter trappeløbet). Endelig skal trapper udføres med skridhæm-mende belægning og være forsynet med gribeegnede håndlister i begge sider i enhøjde af 80-90 cm, der, hvis der anvendes runde håndlister, har et cirkulært tværsnitpå 40-50 mm.
Håndlisternes størrelse og placering synes at være i overensstemmelse med de oven-for nævnte (senere) anbefalinger i DS 105 (Udearealer for alle). Inden jeg eventueltforetager mig mere, beder jeg kommunen om nærmere oplysninger om trappen på deøvrige punkter som er nævnt ovenfor.
Hvad markering af trinkanter angår, har jeg i rapporten om inspektionen også henvisttil vejledningen i BR08, pkt. 3.2.2, stk. 4.
Kommunen har om spørgsmålet om markering af trinkanterne på trappen oplyst atkommunen ønsker at finde en holdbar løsning som ikke skæmmer udseendet af trap-pen.
Jeg beder kommunen om at oplyse hvad disse overvejelser har ført til.

Ad 4.3

Borgerservicelokalet/-lokalerne

Jeg gav udtryk for den opfattelse at borgerservicelokalet på en række nærmere angiv-ne punkter er uhensigtsmæssigt indrettet (høj skranke, usynlig ringeklokke (fra køre-stolshøjde), kort kabel på dankortautomat og for højt placerede pc’er. Jeg henstilledetil Mariagerfjord Kommune at indrette borgerservicelokalet på en måde som er merehensigtsmæssig, også for kørestolsbrugere og andre mennesker med handicap. Jegbad kommunen om at oplyse hvad min henstilling gav anledning til.
Kommunen har oplyst at der til borgerbetjeningen i Borgerservice er anskaffet enskranke i en højde der gør det muligt for kørestolsbrugere at blive betjent i et passen-de niveau.
8/12
Kommunen har endvidere oplyst at der for tilkaldelse af personale er blevet opsat entrådløs klokke på forsiden af den ene skranke, så klokken kan nås af en kørestolsbru-ger (og – går jeg ud fra – også kan ses).Kommunen har videre oplyst at en af pc’erne nu er placeret på et hæve-/sænkebordsådan at kørestolsbrugere kan anvende pc’en i korrekt højde.
Kommunen har endelig oplyst at problemet med dankortautomaten er blevet løst medet længere kabel.
Jeg har noteret mig det oplyste og foretager mig ikke mere vedrørende indretningen afborgerservicelokalet.

Ad 4.4

Elevator og trapper

Jeg anførte i rapporten at Mariagerfjord Kommune – fordi der ingen elevator ellertrappelift er mellem rådhusets to etager – ingen reel mulighed har for at ansætte enmedarbejder som er kørestolsbruger, og som har arbejdsplads på rådhuset i Had-sund.
Inden jeg eventuelt foretog mig mere, bad jeg om en udtalelse fra Mariagerfjord Kom-mune om de problemer som den manglende elevator giver.
Kommunen har bekræftet at der på grund af den manglende elevator ikke umiddelbarter mulighed for at ansætte en medarbejder som er kørestolsbruger. Kommunen harsamtidig anført at det hidtil ikke har givet problemer, og at kommunen ikke har afvistansøgere der var kørestolsbrugere.
Kommunen har endvidere oplyst at hvis der opstår behov for at medarbejdere ellerborgere (som er kørestolsbrugere) skal op på rådhusets 1. sal, vil muligheden for atanvende trappelift blive brugt.
Kommunen har endelig oplyst at spørgsmålet afventer resultatet af undersøgelserneom etablering af et nyt rådhus.
Jeg har noteret mig det oplyste. På baggrund af kommunens oplysninger umiddelbartnedenfor – om at der findes mødelokaler i stueetagen, og at rådhusets personale flyt-ter møder og lignende dertil efter behov – foretager jeg mig ikke videre vedrørendeden manglende elevator.
9/12
Trapperne til 1. sal var ikke markeret af hensyn til svagsynede.
Jeg anførte i rapporten at jeg umiddelbart gik ud fra at det sker at svagsynede borgeresom ønsker en samtale med medarbejdere fra handicapafdelingen eller afdelingslede-ren, skal op på 1. sal til mødelokalerne dér.
Jeg anførte endvidere at jeg, hvis det er tilfældet, henstillede til kommunen at foranle-dige at trinflader og trinforkanter markeres som anført i vejledningen til BR08, 3.2.2,stk. 4 (og i SB-anvisning nr. 216, s. 80 (1. udgave, 2008)). Jeg bad kommunen om atoplyse hvad min henstilling – i givet fald – gav anledning til.
Kommunen har oplyst at der indtil nu ikke har været behov for at svagsynede borgereskulle deltage i møder eller lignende på 1. sal, og at der findes mødelokaler i stueeta-gen hvortil personalet flytter møder og lignende efter behov.
Kommunen har endvidere oplyst at der er foretaget en hensigtsmæssig markering aftrappeforkanterne med et skridsikkert materiale.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at personalet flytter møder og lignende tilmødelokaler i stueetagen efter behov.

Ad 4.5

Mødelokaler

Jeg bad kommunen om nærmere oplysninger om hvorvidt et eller flere af mødeloka-lerne, i lighed med byrådssalen, er udstyret med teleslyngeanlæg.
Kommunen har oplyst at der ikke er installeret teleslyngeanlæg i mødelokalerne, bort-set fra byrådssalen, men kommunen har samtidig oplyst at have råderet over et mobiltteleslyngeanlæg der bruges efter behov.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.5.1

Byrådssalen

Der er efter det oplyste installeret teleslyngeanlæg i byrådssalen i 2007. På fore-spørgsel under inspektionen blev det oplyst at anlægget – vist nok – fungerer udenproblemer.
10/12
Jeg bad på baggrund af den usikkerhed som svaret blev afgivet med, om en udtalelseom teleslyngeanlæggets funktion.
Jeg henviste endvidere i rapporten til anbefalingen i vejledningen til BR08 (til pkt. 8.1,stk. 11) hvorefter installationen regelmæssigt bør testes. Og jeg bad om at kommuneni udtalelsen om teleslyngeanlæggets funktion kom ind på hvilke initiativer kommunenhavde eller har taget i den henseende.
Kommunen har oplyst at rådhusets servicemedarbejder fremover vil teste anlæggetmed jævne mellemrum, og at der ikke tidligere har været opmærksomhed på dettepunkt.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Til orientering for Mariagerfjord Kommune kan jeg oplyse at Kirkeministeriet i samar-bejde med Statens Byggeforskningsinstitut har udarbejdet en hjemmeside om tilgæn-gelighed i Folkekirken (www.tilgaengelighed.km.dk). Hjemmesiden indeholder bl.a. entjekliste samt en anvisning som dels beskriver de forskellige handicapgrupper og de-res behov, dels beskriver regler og giver vejledning. Teleslyngeanlæg er beskrevetunder punktet: ”Anvisning”, ”Bygningsområder”, ”Teleslyngeanlæg”. Af underpunktetmed titlen ”Hvordan vedligeholder man teleslyngeanlægget?” fremgår følgende:”Et teleslyngeanlæg kan gå ud af justering, derfor er det vigtig, at man vedlige-holder det. Det kan være svært for hørende at kontrollere, om teleslyngeanlæg-get virker, som det skal. Selv om man som hørende kan konstatere, at der kom-mer lyd igennem, er det ikke en garanti for, at lyden er optimal for den høre-hæmmede. At en bestemt hørehæmmet person kan bruge anlægget er heller ik-ke garanti for, at anlægget fungerer godt, fordi hørehandicaps er forskellige.
Det tilrådes derfor, at teleslyngeanlægget efterses regelmæssigt. Menighedsrådetkan f.eks. tegne et abonnement på en eftersynsordning, hvor en sagkyndig tekni-ker kommer og foretager en kontrolmåling og indregulering, hvorefter der udfær-diges en standardiseret målerapport. Målerapporten er som nævnt menighedsrå-dets garantibevis for, at teleslyngeanlægget fungerer og er vedligeholdt og såle-des opfylder kravene i normen.
Det vil være naturligt at indarbejde teleslyngeanlæggets stand som et punkt vedmenighedsrådets årlige syn med kirkebygningen m.v. Her vil en målerapport
11/12
kunne dokumentere om teleslyngeanlægget er kontrolleret inden for de sidste tolvmåneder og virker efter hensigten.Endvidere vil det være naturligt, at provsten i sit syn – mindst hvert 4. år – ogsåbeder om at se målerapporten for teleslyngeanlægget. ”
Jeg beder Mariagerfjord Kommune om oplysning om resultatet af testen nævnt oven-for (og dermed også anlæggets funktion).
Trapperne i byrådssalen var på inspektionstidspunktet ikke markeret med kontrastfar-ve.
Jeg henstillede til Mariagerfjord Kommune at foranledige at byrådssalens trapper blevmarkeret af hensyn til svagsynede. Jag bad kommunen om at oplyse hvad min hen-stilling førte til.
Kommunen har oplyst at markering af trapperne i byrådssalen udføres snarest påsamme måde som ved de øvrige trapper.
Jeg har noteret mig det oplyste og henviser til pkt. 4.4 ovenfor.

Ad 4.6

Handicaptoilettet

Jeg gav udtryk for den opfattelse at handicaptoilettet bedst kunne beskrives som ethelt almindeligt toilet i overstørrelse. Jeg henviste til at toilettet – bortset fra rummetsstørrelse og det forhold at der er god plads ved siden af toiletkummen – helt savner defaciliteter som gør rummet egnet for kørestolsbrugere.
Jeg henstillede til kommunen at indrette toilettet i overensstemmelse med de krav somgælder for et handicaptoilet.
Kommunen har oplyst at arbejdet med indretning af handicaptoilettet er igangsat, ogat arbejdet forventes færdigt ultimo juni 2011. Indretningen finder sted efter vejledningfra kommunens fagpersoner på området.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg går ud fra at arbejdet på nuværende tidspunkt erfærdigt og foretager mig ikke mere vedrørende indretningen af handicaptoilettet.
12/12

Opfølgning

Jeg beder om at Mariagerfjord Kommune sender de udtalelser mv. som jeg har bedtom, til mig direkte.

Underretning

Denne rapport sendes til Mariagerfjord Kommune, Statens Byggeforskningsinstitut,Det Centrale Handicapråd, Institut for Menneskerettigheder, Erhvervs- og Byggesty-relsen samt Folketingets Retsudvalg.
Lennart FrandsenInspektionschef