Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 601
Offentligt
1026971_0001.png
1026971_0002.png
1026971_0003.png
1026971_0004.png
1026971_0005.png
1026971_0006.png
1026971_0007.png
1026971_0008.png
1026971_0009.png
1026971_0010.png
1026971_0011.png
1026971_0012.png
1026971_0013.png
1026971_0014.png
1026971_0015.png
1026971_0016.png
1026971_0017.png
1026971_0018.png
1026971_0019.png
1026971_0020.png
Den 25. august 2011
Inspektion af Arresthuset i Tønderden 23. oktober 2009OPFØLGNINGJ.nr. 2009-2923-628/PH
1/19
Indholdsfortegnelse
Ad 2.1.2.Beskæftigelsessituationen i Syd- og Sønderjylland ..................................... 2Ad 2.1.3.Beskæftigelsessituationen i Arresthuset i Tønder ........................................ 2Ad 2.1.4.Kompensation for manglende arbejde mv. ................................................... 4Ad 2.1.6.Værkstedsfaciliteter i Arresthuset i Tønder .................................................. 4Ad 2.2.1.Generelt (undervisning) ................................................................................ 5Ad 2.2.2.Undervisning i Arresthuset i Tønder ............................................................. 7Ad 2.3.Ad 2.4.Behandling .................................................................................................. 10Fritid ............................................................................................................ 10
Ad 3.1.1.Ændringer siden sidst (bygningsmæssige forhold) .................................... 12Ad 3.1.2.Den generelle vedligeholdelsesstand ......................................................... 13Ad 3.2.2.Telefonordningen i Arresthuset i Tønder .................................................... 13Ad 3.3.Ad 3.4.Ad 5.6.Ad 5.7.Ad 5.8.Talsmandsordning ...................................................................................... 15Besøg.......................................................................................................... 16Forhørscelleanbringelse ............................................................................. 16Politianmeldelse.......................................................................................... 17Kompetence................................................................................................ 17
Opfølgning .................................................................................................................... 19Underretning ................................................................................................................. 19
2/19
Den 3. december 2010 afgav jeg en endelig rapport om min inspektion den 23. okto-ber 2009 af Arresthuset i Tønder. I rapporten bad jeg om oplysninger mv. om nærme-re angivne forhold.
Jeg har i den anledning modtaget en udtalelse af 4. marts 2011 med bilag fra Direkto-ratet for Kriminalforsorgen, herunder udtalelser af 13. januar og 4. februar 2011 fra Ar-restinspektøren for Syd- og Sønderjylland og Fyn.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad 2.1.2. Beskæftigelsessituationen i Syd- og Sønderjylland

Jeg noterede mig de overvejelser om at etablere anden godkendt aktivitet der fremgikaf et opdateret notat af 25. november 2010 om beskæftigelsen i arresthusene i Syd-og Sønderjylland og på Fyn. Jeg bad arrestinspektøren om at oplyse hvad der viderevar sket vedrørende dette forhold.
Arrestinspektøren har oplyst at nogle indsatte i en kortere periode har været beskæfti-get med fremstilling af julestjerner i cellerne. Der forberedes nu en fremstilling af egnebæreposer, lavet af avispapir. Poserne forventes at kunne beskæftige indsatte påværksted og celler samtidigt.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste (og har set at beskæftigelsen med julestjerner, deromfatter flere arresthuse, er omtalt på hjemmesiden www.arresthuset.dk).

Ad 2.1.3. Beskæftigelsessituationen i Arresthuset i Tønder

Arrestforvareren havde oplyst at han overvejede at opdele det arbejde der blev udført iværkstedet, så der også kunne blive beskæftigelse til 2 indsatte i cellerne. Jeg bad omat få oplyst resultatet af disse overvejelser.
3/19
Arrestinspektøren har oplyst at arbejdet ikke blev opdelt ved den konkrete opgave dadet viste sig uhensigtsmæssigt. Arresthuset har telefonisk over for direktoratet tilføjetat det er pladsforholdene i cellerne og arbejdsemnernes størrelse der gjorde opdelin-gen uhensigtsmæssig.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ifølge et timeregistreringsskema som jeg havde modtaget sammen med det opdatere-de notat af 25. november 2010, var den samlede beskæftigelsesgrad i Arresthuset iTønder 31,2 pct. for perioden 1. januar 2010 til 31. august 2010. Jeg bad (alligevel)arresthuset om at oplyse nærmere om hvordan beskæftigelsessituationen i arresthu-set havde udviklet sig siden inspektionen den 23. oktober 2009. Jeg bemærkede atjeg fra en nyhed den 31. august 2010 på hjemmesiden www.arresthuset.dk var op-mærksom på at arresthuset på det tidspunkt lige havde fået (endnu) en ny opgave.
Arrestinspektøren har oplyst at der siden efteråret 2009 har været en del opgaver forisær én arbejdsgiver – først og fremmest på grund af regionsværkmesterens annon-cekampagne. Samarbejdet med denne arbejdsgiver ophørte i efteråret 2010, men derhar siden da været 2 opgaver for en anden arbejdsgiver.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det tilføjes at jeg er bekendt med at bl.a. Arresthuset i Tønder ifølge hjemmesidenwww.arresthuset.dk har haft en annoncekampagne i Jyske Vestkysten i første halvdelaf 2011, og at der er iværksat en bredere annoncering i Google med henblik på syn-lighed i forhold til specifikke søgeord.
Jeg er også er bekendt med at resultatkravet med hensyn til beskæftigelse er nedsatfra 60 til 45 pct. af budgetbelægningen i resultatkontrakterne med arresthusene for2011.
Som nævnt overvejede arrestforvareren en arbejdsdeling for så vidt angår det arbejdeder på inspektionstidspunktet blev udført i værkstedet. Jeg gik ud fra at arresthuset
4/19
også benytter sig af de andre initiativer der var nævnt i et svar af 28. september 2009fra justitsministeren til Retsudvalget. Jeg gik således ud fra at arresthuset (når der ikkeer tilstrækkelig beskæftigelse) overvejer om de indsatte kan tilbydes opgaver medf.eks. yderligere rengøring i arresthuset eller eventuelle mindre vedligeholdelsesopga-ver mv. Jeg bad arresthuset om at oplyse hvilke initiativer der har været iværksat i ar-resthuset.
Arrestinspektøren har oplyst at der har været iværksat en annoncekampagne, og atlokale forsøg med fremstilling af bæreposer er iværksat.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste. Da mit spørgsmål sigtede til tilbud når der ikke er nokbeskæftigelse i arresthuset, bemærker jeg at jeg fortsat går ud fra at arresthuset over-vejer om de indsatte i en sådan situation kan tilbydes opgaver med f.eks. yderligererengøring i arresthuset eller eventuelle mindre vedligeholdelsesopgaver mv.

Ad 2.1.4. Kompensation for manglende arbejde mv.

Jeg bad arresthuset om at oplyse om arresthuset har foretaget kompensation formanglende arbejdsopgaver, og i givet fald hvordan der er kompenseret.
Arrestinspektøren har oplyst at der i sommerperioden har været forlænget gårdtur, ogat de indsatte siden oktober 2010 har fået tilbudt cellefællesskab i arbejdstiden når ar-resthuset ikke har kunnet tilbyde dem beskæftigelse.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 2.1.6. Værkstedsfaciliteter i Arresthuset i Tønder

Det ene af arresthusets 2 værksteder var blevet lovliggjort til værkstedsdrift i åreneumiddelbart inden min sidste inspektionen i 2002. Under inspektionen den 23. oktober2009 blev det oplyst at arresthuset godt kunne tænke sig også at få det andet værk-sted godkendt til egentlig værkstedsdrift.
Jeg støttede arresthusets ønske om at få foretaget de fornødne bygningsmæssigeændringer så værkstedet kunne blive godkendt til egentlig værkstedsdrift. Jeg henvi-
5/19
ste i den forbindelse også til at indretning af ordentlige og egnede produktionsfacilite-ter ifølge et notat fra regionsværkmesteren er en blandt flere mulige løsninger til atforbedre beskæftigelsessituationen.
Jeg bad om direktoratets bemærkninger til dette forhold.
Arrestinspektøren har oplyst at det værksted som ikke er godkendt til beskæftigelse,fremover bliver brugt til fritidstilbud da det tidligere kondirum skal bruges til skolestue.Arresthuset er aktuelt i gang med at indrette en større skolestue i kondirummet for atkunne udvide tilbuddet om undervisning.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 2.2.1. Generelt (undervisning)

Direktoratet har sammen med arrestinspektørerne kortlagt undervisningen i arresthu-sene i hele landet. Resultatet af undersøgelsen skal anvendes til at genoverveje un-dervisningen i arresthusene og give kriminalforsorgen et bedre bud på om der er mu-lighed for at lave en samlet koordineret indsats i forhold til at løfte undervisningen i ar-resthusene. Undersøgelsen er også blevet brugt til at vurdere (om og) hvordan detsikrede pc-netværk kan installeres i arresthusene. Dette netværk er nu installeret.
Jeg bad direktoratet om at orientere mig om resultatet af den nævnte undersøgelse afundervisningen i arresthusene og hvad det gav anledning til.
Direktoratet har oplyst følgende:
”(…) undersøgelsen, der blev afsluttet i august 2010, havde til hensigt at danne etoverblik over undervisningstilbuddene i landets arresthuse. Undersøgelsen be-stod i, at alle arresthuse blev aflagt et besøg med henblik på at besigtige under-visningsfaciliteterne og samtlige arrestforvarere blev interviewet om undervisnin-gen i deres respektive arresthuse.
For langt størstedelen svinger antallet af normerede undervisningstimer mellem 4og 9 timer pr. uge, mens enkelte arresthuse angiver flere timer. Antallet af timer,der sidst blev fastsat i 2001, er baseret på en beregning af belæg. Arresthusenehar som hovedregel selv læreren ansat eller har indgået aftale med et fængsel
6/19
om brug af dettes lærere. Enkelte lærere er endvidere ansat direkte af direktora-tet. Der kan forekomme kombinationer af de nævnte tilknytningsforhold.
Nogle arresthuse oplyser at have problemer med, at planlagte undervisningstimeraflyses i tilfælde af sygdom, ferie mv. Dette skyldes, at undervisningen disse ste-der er meget personafhængig og dermed sårbar. Typisk vil der være tilbud omundervisning i dansk og matematik på grundskoleniveau. Hertil kommer en rækkesprogfag, samfundsfag mv., som varierer alt efter lærernes kompetencer. En delarresthuse kan endvidere tilbyde ordblindeundervisning. Der synes generelt atvære et ønske om mere temaundervisning, som både kan være alment dannen-de (livsstilskurser, rygestop, kreative fag mv.) og formelt kompetencegivende un-dervisning (hygiejnekurser, førstehjælp mv.).
Direktoratet har på baggrund af undersøgelsen fundet behov for at udvikle fællesretningslinjer og minimumsstandarder for undervisningen i arresthusene, hvilketud over at forbedre undervisningen i det enkelte arresthus også kan medvirke tilat muliggøre et mere sammenhængende forløb ved overflytning. Der er dogmange hensyn at tage (ressourcemæssige, praktiske, administrative mv.), lige-som en ensretning af praksis risikerer at gå ud over individuelle ordninger, som idag fungerer udmærket efter det enkelte arresthus opfattelse. Direktoratet har iførste omgang inviteret arrestinspektørerne til en møderække henover foråret2011, hvor situationen kan drøftes og relevante muligheder og barrierer for atskabe en helhedsorienteret indsats og ensartede tilbud identificeres.”
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om at blive underrettet om resultatet af over-vejelserne og til sin tid at få en kopi af de nævnte retningslinjer og minimumsstandar-der som jeg forstår vil blive fastsat.
Af et svar på spørgsmål nr. 1198 fra Folketinget Retsudvalg fremgik det at direktoratethavde iværksat et forsøg i Arresthuset i Odense med flere lærere tilknyttet via et sam-arbejde med Statsfængslet på Søbysøgård. Direktoratet ville i forbindelse med evalue-ring af dette forsøg overveje mulighederne for at udbrede modellen til de øvrige ar-resthuse. Jeg bad direktoratet om at underrette mig om resultatet af evalueringen.
Direktoratet har oplyst at erfaringerne fra såvel Arresthuset i Odense som Statsfængs-let på Søbysøgård ikke er samlet i en egentlig evaluering, men inddrages i det arbejdesom direktoratet er begyndt på sammen med arrestinspektørerne, jf. svaret ovenfor.
7/19
I forbindelse med erfaringsopsamlingen har såvel arresthuset som fængslet ved flerelejligheder tilkendegivet over for direktoratet at de anser samarbejdet for gensidigt til-fredsstillende og til gavn for de indsatte. Derfor vil aftaler af lignende karakter indgåsom mulig model i de samlede overvejelser som direktoratet har indledt sammen medarrestinspektørerne.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 2.2.2. Undervisning i Arresthuset i Tønder

Arresthuset havde i brev af 26. november 2009 til mig oplyst at arresthuset (på et ikkenærmere angivet tidspunkt) fik bevilget ekstra timer til undervisning. Jeg gik ud fra atder sigtedes til en opnormering der skete i 2001, jf. rapporten om min sidste inspektionaf arresthuset. Jeg bad arresthuset om at oplyse om det var korrekt forstået.
Arrestinspektøren har oplyst at det er korrekt forstået.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Selv om jeg gik ud fra at arresthuset i forbindelse med den under pkt. 2.2.1 nævnteundersøgelse af undervisningen i arresthusene havde udtalt sig om behovet for un-dervisning i arresthuset, bad jeg – i forlængelse af det oplyste under inspektionen omat arresthusene håber og satser på mere undervisning – også arresthuset om at oply-se hvad der fremadrettet er behov for af undervisning.
Arrestinspektøren har oplyst at der er behov for pc-undervisning og flere timer til al-mindelig skoleundervisning i dansk, regning/matematik og samfundsfag.
Direktoratet har henholdt sig hertil og har henvist til ovennævnte svar om resultatet afundersøgelsen om undervisning i arresthusene. Direktoratet har derudover oplyst atmulighederne for pc-undervisning styrkes med implementeringen af det sikrede pc-netværk der (som også nævnt ovenfor) nu er taget i brug i arresthusene.
I en udtalelse af 4. marts 2011 i sagen om inspektionen af Arresthuset i Sønderborghar direktoratet oplyst at der på baggrund af de nugældende økonomiske rammer ikkeer planer om at tilføre yderligere ressourcer til undervisningen i arresthusene. I udta-
8/19
lelser af 21. og 29. juni 2011 i sagerne om mine inspektioner af arresthusene i Esbjergog Vejle har direktoratet oplyst at direktoratet vil have arresthusenes ønsker om flereressourcer med i overvejelserne ved tilrettelæggelsen af undervisningen fremover,men direktoratet har samtidig understreget at det kun kan ske inden for de økonomi-ske rammer som kriminalforsorgen til enhver tid har.
Jeg har noteret mig at der efter arrestinspektørens opfattelse er behov for flere res-sourcer til undervisningen i (bl.a.) Arresthuset i Tønder. I sagen om inspektionen afArresthuset i Sønderborg har jeg også noteret mig det som direktoratet har oplyst omtilførsel af flere ressourcer.
Jeg bad arresthuset om at uddybe hvilke fag (ud over dansk) der undervises i, og omder fortsat er mulighed for ”fleksstudium” på VUC, jf. rapporten fra inspektionen i 2002.
Arrestinspektøren har oplyst at der ud over dansk undervises på individuelle niveauer iregning og matematik, og at der få gange har været indsatte der har modtaget under-visning i engelsk og tysk for begyndere. Arresthuset bruger ikke længere fleksstudiumi VUC-regi da det ikke længere er muligt at afholde prøver og eksaminer i arresthuset.Arresthusets lærer var indtil for ca. 3 år siden også ansat som timelærer ved VUC ogkunne derfor dengang fungere som eksaminator i arresthuset.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad arresthuset om at oplyse i hvilket omfang der i dag anvendes pc i undervis-ningen, og om det nu er muligt for de indsatte også at tage pc-kørekort.
Arrestinspektøren har i udtalelsen af 13. januar 2011 oplyst at der på dette tidspunktikke var pc-undervisning og derfor heller ikke mulighed for at tage pc-kørekort. Mender var trukket kabler i december 2010 med henblik på at installere 2 pc'er der skalanvendes til undervisning via det sikrede pc-netværk.
Direktoratet har henholdt sig hertil. Direktoratet har yderligere oplyst at det med detsikrede pc-netværk – der som nævnt nu er taget i brug – vil blive muligt for indsatte attage pc-kørekort. Direktoratet har i den forbindelse oplyst at der er afholdt kurser forlærere i brugen af det sikrede pc-netværk, herunder de lærere der er tilknyttet et ar-
9/19
resthus. Indsatte, herunder varetægtsfængslede, kan således bruge pc-netværketsom en del af deres undervisningsaktivitet.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder arresthuset om at oplyse om erfaringerneindtil videre med brugen af det sikrede pc-netværk.
Også fordi der i dag generelt satses mere på undervisning, bad jeg desuden arresthu-set om at oplyse om arresthuset eller læreren er opsøgende og således opfordrer ind-satte der ikke selv henvender sig, men kan have behov for undervisning, til at deltage iundervisning.
Arrestinspektøren har oplyst at arresthusets lærer løbende holder sig orienteret omnye indsættelser og opsøger de nye afsonere som han tilbyder undervisning. Når deindsatte udtrykker ønske om undervisning – eller bliver interesserede på grund af læ-rerens smittende engagement – tester læreren den/de indsattes viden i det/de aftaltefag. På baggrund af denne test aftales det med den enkelte indsatte hvilket niveau derskal undervises på.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
I direktoratets svar i sagen om inspektionen af Arresthuset i Sønderborg har direktora-tet samtidig bemærket at det ikke er tilstrækkeligt alene at opfordre de indsatte til atmelde sig til undervisning. Der bør ligeledes informeres grundigt om undervisningstil-buddets art og omfang med hensyntagen til den indsattes ønsker og behov for under-visning. Direktoratet ville gøre arresthuset og arrestinspektøren opmærksom herpå.
Jeg har noteret mig det oplyste – og har i opfølgningsrapporten om inspektionen afArresthuset i Sønderborg erklæret mig enig med direktoratet i at de indsatte bør in-formeres grundigt om undervisningstilbuddene i arresthuset. Jeg går ud fra at lærereninformerer de indsatte grundigt om undervisningstilbuddene i arresthuset når han op-søger dem og tilbyder dem undervisning.
Jeg går i øvrigt ud fra at det er en skrivefejl når arrestinspektøren har anført at lærerenkontakter nye ”afsonere”. Jeg går således ud fra at læreren også opsøger nye vare-tægtsarrestanter med tilbud om undervisning, og at der derfor i stedet for afsonereskulle have stået indsatte.
10/19

Ad 2.3.

Behandling

Jeg bad arresthuset om at oplyse hvordan, herunder hvor ofte, motivationsbehandlin-gen foregår i arresthuset, og hvor mange der normalt deltager i sådan behandling.
Arrestinspektøren har oplyst at motivationsbehandling foregår 2 gange om ugen, og atder er gruppebehandlinger – og i nogle tilfælde behandling af enkeltpersoner. Grup-perne har oftest bestået af 4 personer. Der har i alt deltaget 33 indsatte i forbehand-ling i 2010, og 6 af disse er fortsat i forbehandling. 15 af de indsatte er flyttet til egent-lige behandlingstilbud efter endt forbehandling.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad desuden arresthuset om at oplyse hvordan de indsatte orienteres om mulig-heden for at deltage i motivationsbehandling.
Arrestinspektøren har oplyst at de indsatte orienteres om muligheden for behandlingved indsættelsen. Når der få dage senere føres indsættelsessamtale, anbefales detigen den indsatte at deltage i motivationsbehandling. Inden en uge efter indsættelsenorienteres husets socialrådgivere. Hvis de første forsøg ikke har givet positivt resultat,tager behandleren kontakt til den indsatte.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 2.4.

Fritid

Jeg noterede mig at de indsatte nu kan leje en PlayStation til brug i cellen. Jeg badarresthuset om at oplyse om det var korrekt forstået at det kan ske for en uge ad gan-gen, og hvor mange PlayStations arresthuset råder over til udlejning til de indsatte.
Arrestinspektøren har bekræftet at PlayStations udlejes for en uge ad gangen.
Arresthuset har desuden oplyst at PS2-konsollerne ofte går i stykker, og at arresthusetkun havde 3-4 spillekonsoller tilbage. Arresthuset overvejer at stoppe udlejning afPS2-konsoller da der i stedet bliver tilbudt fjernsyn med indbygget dvd-afspiller. Ar-
11/19
restinspektøren har i den forbindelse nævnt at PS2-konsoller snart vil udgå, og at an-dre kendte spillekonsoller af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan udlejes til de indsat-te.
Arrestinspektøren har over for direktoratet telefonisk præciseret at udlejningen af PS2-konsoller stopper endeligt når de sidste 3-4 konsoller ikke virker mere. Arresthusetvurderer at adspredelsen i cellen med at spille PlayStation vil blive erstattet af fjernsynmed indbygget dvd-afspiller.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
En dvd-afspiller kan efter min opfattelse ikke erstatte en PlayStation (eller andre spil-lekonsoller) der ud over at kunne benyttes som dvd-afspiller også giver mulighed for atspille spil, herunder 2 (eller flere) indsatte sammen, hvilket samtidig øger spillets un-derholdningsværdi. Da PS2-konsoller snart vil udgå, og andre kendte spillekonsollerikke kan udlejes til de indsatte, foretager jeg mig dog ikke mere vedrørende det for-hold at arresthuset vil stoppe med at udleje PlayStations når de sidste konsoller ikkevirker mere. Jeg bemærker i den forbindelse at jeg fra konkrete henvendelser til om-budsmanden er bekendt med at spørgsmålet om udskiftning af ”forældede” PS2-konsoller med nyere konsoller er rejst over for direktoratet, bl.a. med henvisning til atdet ikke længere er muligt for (alle) de indsatte at købe spil til PlayStation 2. Direktora-tet har i den ene sag oplyst at direktoratet på nuværende tidspunkt ikke kan godkendeandre spillekonsoller til udlejning end PS2-konsoller.
Jeg bad desuden om at få oplyst om arresthuset fortsat har indrettet et lokale hvor deindsatte på skift, gratis og parvis, kan spille PlayStation i fritiden.
Arrestinspektøren har oplyst at denne ordning er ophørt. Der udlejes nu PlayStationstil de indsatte, som kan anvende konsollerne 2 og 2 når der er cellefællesskab i friti-den eller i arbejdstiden (når der ikke kan tilbydes beskæftigelse).
Arrestinspektøren har over for direktoratet supplerende oplyst at den nævnte ordningmed opstilling af en enkelt PlayStation til deling blandt alle indsatte blev afskaffet fordiarresthuset fik mulighed for at tilbyde de indsatte en bedre ordning da det blev øko-nomisk muligt at indkøbe flere PlayStations. Det var herefter ikke længere nødvendigtfor de indsatte at deles om en PlayStation.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
12/19
Jeg har noteret mig det oplyste.
Arresthuset i Tønder har et køkken til de indsattes brug som imidlertid (stort set) ikkebenyttes. Talsmanden fremsatte ønske om at de indsatte i Arresthuset i Tønder fikmulighed for at lave mad i grupper i dette køkken. Han henviste til at det er muligt forde indsatte i f.eks. Arresthuset i Assens. Under min efterfølgende samtale med arrest-forvareren oplyste han at arresthuset ikke har ressourcer til den overvågning af deindsatte der skal finde sted når de benytter køkkenet. Da madlavning er en god aktivi-tet (også som kompensation), vil arresthuset dog gerne have at det bliver muligt for deindsatte at lave mad i køkkenet.
Jeg nævnte at jeg var enig i at madlavning er en god beskæftigelse (også som kom-pensation når der ikke er arbejde at tilbyde de indsatte). Jeg bad om direktoratets be-mærkninger til spørgsmålet om at etablere mulighed for at de indsatte kan benyttekøkkenet – under de forudsætninger som direktoratet tidligere i et orienteringsbrev af29. maj 2001 til arrestinspektørerne har angivet med hensyn til de indsattes adgang tilfælles madlavning, jf. direktoratets sag j.nr. SFK 00-264-130.
Arrestinspektøren har oplyst at personalet ikke aktuelt har timer til at starte et madlav-ningsprojekt med de indsatte, men hvis arrestforvareren kan få bevilget ekstratimer tilet sådant projekt, vil han være indstillet på at sætte det i værk.
Direktoratet har oplyst at direktoratet ikke har indvendinger imod at der lejlighedsvisetableres madlavning for indsatte i køkkenet, men det må ske inden for arresthusetsnuværende normativ. Direktoratet har bemærket at Arresthuset i Assens ikke har fåettilført yderligere personaletimer i forbindelse med indsattes madlavning.
Jeg har noteret mig det oplyste og går ud fra at arresthuset vil overveje mulighedernefor at de indsatte lejlighedsvis kan få tilbud om at lave mad i køkkenet.

Ad 3.1.1. Ændringer siden sidst (bygningsmæssige forhold)

Fra min senere inspektion i februar 2010 af arresthusene i Esbjerg og Vejle var jegbekendt med at arrestinspektøren havde sat en bygningsanalyse i gang i alle områ-dets arresthuse for at afdække mulighederne for forbedringer hvis det skulle bliveøkonomisk muligt. Jeg bad om at blive underrettet om resultatet af gennemgangen afArresthuset i Tønder.
13/19
Arrestinspektøren har oplyst at han sammen med en medarbejder fra embedet i 2009og starten af 2010 gennemgik områdets 10 arresthuse med henblik på at vurdere mu-lighederne for forbedringer og eventuelle kapacitetsudvidelser. På grund af kriminal-forsorgens trængte økonomi blev der imidlertid ikke udarbejdet nogen projektbeskri-velser vedrørende de foreslåede ændringer, og der findes heller ikke en skriftlig byg-ningsanalyse.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste og går ud fra at der eventuelt senere vil kunne blivetale om at udarbejde en beskrivelse og analyse som nævnt.

Ad 3.1.2. Den generelle vedligeholdelsesstand

Arrestforvareren havde bl.a. oplyst at inventaret i de indsattes celler var slidt og træng-te til at blive udskiftet. Jeg bad arresthuset om at oplyse om der siden inspektionen ermalet celler og udskiftet (eller repareret) celleinventar, eller om der var planer om det.
Arrestinspektøren har oplyst at nogle celler er malet siden inspektionen – vist nok 7celler. 2 badeværelser og kondirummet er også malet. Desuden er der repareret ogudskiftet inventar og madrasser samt kommet nye stole på alle celler.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 3.2.2. Telefonordningen i Arresthuset i Tønder

I opfølgningsrapporten fra inspektionen af Arresthuset i Tønder i 2002 noterede jegmig at direktoratet over for arresthuset havde henstillet at reglerne om de indsattesbrug af telefon i arresthusets husorden blev præciseret yderligere. Jeg gengav samti-dig hvad henstillingen mere præcist gik ud på.
Da afsnittet i arresthusets husorden om afsoneres adgang til at telefonere efter minopfattelse ikke var formuleret fuldt ud i overensstemmelse med direktoratets henstil-ling i forbindelse med den tidligere inspektion, henstillede jeg til arresthuset at udbyg-ge reglerne i overensstemmelse med direktoratets henstilling. Jeg bad om at blive un-derrettet om hvad der skete i anledning af min henstilling.
14/19
Arrestinspektøren har oplyst at man vil sørge for at tilføje i arresthusets husorden atafsonere har ret til at telefonere i det omfang det er praktisk muligt. Det vil samtidigblive nævnt at denne ret dog kan begrænses ud fra ordens- og sikkerhedsmæssigehensyn eller af hensyn til beskyttelse af den forurettede ved lovovertrædelsen. Man vilendvidere sørge for at præcisere reglerne for afsoneres adgang til at telefonere medforsvarere mfl.
Det fremgår endvidere af direktoratets udtalelse at arrestinspektøren, bl.a. på bag-grund af de bemærkninger der er fremkommet i forbindelse med de seneste inspekti-onssager, vil foretage en samlet gennemgang af husordenerne for arresthusene i om-rådet med henblik på at sikre at reglerne i alle arresthuse indeholder en gengivelse afhovedindholdet i straffuldbyrdelseslovens § 57. I samme forbindelse vil der ogsåkomme en beskrivelse af en afsoners mulighed for kontakt til sin forsvarer. Man vilendvidere – i det omfang der i det enkelte arresthus er behov for det – fastsætte ret-ningslinjer for den praktiske gennemførelse af telefonering, jf. telefonbekendtgørel-sens § 4, stk. 2.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om et eksemplar af (den relevante del af)husordenen for Arresthuset i Tønder når den er revideret i overensstemmelse hermed.
Når direktoratet havde afsluttet sine overvejelser om varetægtsarrestanters adgang tilat telefonere, gik jeg ud fra at arresthuset ville tage stilling til om det gav anledning tilat ændre det anførte i husordenen om varetægtsarrestanters adgang til private tele-fonsamtaler.
Arrestinspektøren har oplyst at man vil afvente udfaldet af direktoratets overvejelserom varetægtsarrestanters adgang til at telefonere. Direktoratet har henholdt sig hertil.
Direktoratet har efterfølgende i brev af 1. juli 2011 i sagen om min inspektion af Ar-resthuset i Svendborg oplyst at direktoratets stillingtagen i denne sag er udskudt til ef-teråret 2011.
Jeg går ud fra at arrestinspektøren også for så vidt angår adgangen for varetægtsar-restanter til at telefonere vil foretage en samlet gennemgang af husordenerne for ar-resthusene i området i lyset af resultatet af direktoratets overvejelser. Jeg beder om at
15/19
blive underrettet om resultatet af denne gennemgang, f.eks. ved kopi af det relevanteafsnit i husordenen for Arresthuset i Tønder.
Desuden anbefalede jeg at bemyndigelsen i telefonbekendtgørelsens § 4, stk. 2, og(når de nævnte overvejelser er afsluttet) varetægtsbekendtgørelsens § 79, til at fast-sætte nærmere regler om den praktiske gennemførelse af de indsattes ret til at telefo-nere blev udnyttet. I den nugældende telefonbekendtgørelse (nr. 232 af 5. marts2011) findes den nævnte bestemmelse ikke længere i § 4, stk. 2, men i § 5, stk. 2.
Jeg bad om at få oplyst hvad der skete i anledning af min anbefaling.
For så vidt angår afsoneres adgang til at telefonere har direktoratet henvist til det an-førte ovenfor hvorefter arrestinspektøren i forbindelse med ovennævnte samlede gen-nemgang også vil fastsætte retningslinjer for den praktiske gennemførelse af denneadgang i det omfang der i det enkelte arresthus er behov for det.
For så vidt angår varetægtsarrestanters adgang til at telefonere har arrestinspektørenoplyst at man vil afvente resultatet af direktoratets overvejelser om varetægtsarrestan-ters adgang til at telefonere.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om underretning om resultatet af arrestin-spektørens overvejelser om at fastsætte retningslinjer for den praktiske gennemførel-se af adgangen til at telefonere i Arresthuset i Tønder.

Ad 3.3.

Talsmandsordning

Jeg noterede mig at de indsatte har mulighed for at fremsætte en anmodning om at fåen samtale med talsmanden som så vil finde sted enten i den pågældende indsattesegen celle eller i besøgsrummet. Jeg anbefalede at arresthuset orienterer om dennemulighed i afsnittet om talsmandsordningen i husordenen. Jeg bad om at blive under-rettet om hvad der skete i anledning af min anbefaling.
Arresthuset har oplyst at talsmanden får udleveret en ”talsmandsmappe” hvori derbl.a. er fortrykte ark til at hænge op på opslagstavlen som orienterer om de indsattesmuligheder for at tale med talsmanden.
16/19
Arresthuset har endvidere oplyst at de indsattes mulighed for at tale med talsmandenvil blive skrevet ind i husordenen ved den næste revision. Arresthuset har i den forbin-delse oplyst at husordenen jævnligt revideres.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 3.4.

Besøg

Jeg gik ud fra at der stadig er et skab til lagener og kondomer i besøgsrummet. Jeggik derfor samtidig ud fra at det oplyste i husordenen om at det er muligt at få udleve-ret kondomer via lægen eller personalet (således) kun er et ekstra tilbud. Jeg bad dogom at få oplyst om det forholder sig sådan.
Arrestinspektøren har oplyst at det er korrekt antaget.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.6.

Forhørscelleanbringelse

Det fremgik af en af forhørssagerne at den indsatte blev forhørscelleanbragt. Ved etforhør der blev afholdt 2 dage efter, blev den indsatte ikendt en advarsel og udelukketfra fællesskab. Jeg gik ud fra at det ved forhørscelleanbringelsen blev lagt til grund atden indsatte ville blive ikendt strafcelle. Jeg bad arresthuset om at oplyse om den an-den betingelse i straffuldbyrdelseslovens § 71 for forhørscelleanbringelse (kollusions-fare) var opfyldt.
Arrestinspektøren har telefonisk over for direktoratet bekræftet at det ved forhørscel-leanbringelsen blev lagt til grund at den indsatte ville blive ikendt strafcelle.
Arrestinspektøren har desuden oplyst at betingelsen om kollusionsfare i straffuldbyr-delseslovens § 71 var opfyldt ved forhørscelleanbringelsen. Arrestinspektøren harhenvist til at den indsatte forventedes at ville påvirke sine medindsatte i uheldig ret-ning – hvilket også skete til trods for anbringelsen. Denne begrundelse blev dog ikkemeddelt den indsatte.
17/19
Direktoratet har henholdt sig hertil, men har samtidig bemærket at den indsatte efterdirektoratets opfattelse burde have været meddelt denne begrundelse. Direktoratethar meddelt arrestinspektøren dette.
Jeg har noteret mig det oplyste og er enig med direktoratet i at den indsatte burde ha-ve fået en begrundelse som nævnt, jf. disciplinærstrafbekendtgørelsens § 3, stk. 3.Jeg har samtidig noteret mig at direktoratet har gjort arrestinspektøren bekendt medsin opfattelse.

Ad 5.7.

Politianmeldelse

I 2 konkrete sager hvor der blev fundet euforiserende stoffer (hash), var der ikke op-lysning om at der var indgivet politianmeldelse. I sagerne var der tale om fund af hen-holdsvis ”hashmix” og ”hash”.
Jeg bad arresthuset om at oplyse om der i disse sager blev indgivet politianmeldelse.Hvis det var tilfældet, bad jeg også om at få oplyst om politiet i den forbindelse blevorienteret om udfaldet af disciplinærsagen, jf. pkt. 11, 3. afsnit, i disciplinærstrafvejled-ningen, om den indsatte blev orienteret, og om der i så fald var gjort notat om oriente-ringen af den indsatte i den indsattes personjournal.
Arrestinspektøren har oplyst at der ikke blev indgivet politianmeldelse i disse sager.
Direktoratet har oplyst at direktoratet har gjort arrestinspektøren opmærksom på at derskal foretages politianmeldelse ved fund af euforiserende stoffer, uanset mængde.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder direktoratets tilkendegivelse over for arrest-inspektøren.

Ad 5.8.

Kompetence

Arrestinspektøren har udarbejdet ”Delegationsregler for arresthusene i Syd- og Søn-derjylland og Fyn”, der har været gældende siden 1. april 2008. Ifølge disse regler varkompetencen til at træffe afgørelse i (alle) disciplinærsager delegeret til arrestforva-rerne, der ikke uden arrestinspektørens samtykke kan delegere denne kompetencevidere.
5 af bødeforlæggene var udfærdiget af en fængselsfunktionær. Jeg bad om at få op-lyst om de pågældende funktionærer havde kompetence til at behandle disse sager.
18/19
Arrestinspektøren har oplyst at delegationsreglerne er rettet, og at fængselsbetjentenenu har kompetence til at udfærdige bødeforlæg. De reviderede delegationsregler erden 4. januar 2011 udsendt til alle områdets arresthuse.
Direktoratet har på baggrund af arrestinspektørens svar lagt til grund at fængselsbe-tjentene i de nævnte sager ikke havde kompetence til at udfærdige bødeforlæg. Direk-toratet har udtalt at direktoratet finder det beklageligt at kompetencereglerne ikke blevoverholdt i sagerne, og at direktoratet har meddelt arrestinspektøren dette.
Direktoratet har noteret sig at problemstillingen fremadrettet er løst på den måde atfængselsbetjentene nu er blevet tildelt denne kompetence.
Jeg er enig med direktoratet i at det er beklageligt at fængselsbetjente har truffet afgø-relse i sager om bødeforlæg, da de efter de delegationsregler der gjaldt indtil den 4.januar 2011, ikke havde kompetence hertil.
Også jeg har noteret mig at fængselsbetjente nu er tillagt kompetence til at træffe af-gørelse i sådanne sager. Jeg har ingen bemærkninger til denne delegation. Jeg har iden forbindelse noteret mig at bødeforlægssager er indgået i den gennemgang af sa-ger som arrestinspektøren har foretaget som led i sit tilsyn med behandlingen af sageri arresthuset, jf. også nedenfor. Jeg går ud fra at det også vil være tilfældet fremover ialle arresthusene i området.
I sagen om inspektionen i 2008 af Arresthuset i Assens havde arrestinspektøren op-lyst at arrestinspektøren ifølge resultatkontrakten for 2010 mellem områdets arresthu-se og direktoratet er forpligtet til at foretage stikprøvevis kontrol af brugen af forhørs-protokollen og normalreaktionsskemaet i områdets arresthuse. I sagen om inspektio-nen samme dag af Arresthuset i Svendborg havde arrestinspektøren oplyst at det varhensigten at der 2 gange om året skulle foretages gennemgang af disciplinærsagermv. i arresthusene i Syd- og Sønderjylland samt på Fyn. Under inspektionerne i okto-ber 2009 blev det oplyst at arrestinspektøren var i færd med en undersøgelse af om-rådet for anvendelse af disciplinærstraf, og jeg bad om oplysning om resultatet afdenne undersøgelse for så vidt angår Arresthuset i Tønder.
Arrestinspektøren har vedlagt 2 (udaterede) notater om interne inspektioner af arrest-huset i Tønder der har omfattet en gennemgang af både forhørssager og bødefor-lægssager (samt sager om udelukkelse fra fællesskab og i det ene tilfælde ogsåmagtanvendelse; i notaterne er det tillige oplyst at der ingen sager var om anvendelse
19/19
af håndjern, og i det ene tilfælde heller ikke om anvendelse af magt). Det ene notatomfatter sager for en periode af 2009, og det andet sager for det meste af 2010. Desager der er omtalt i førstnævnte notat, er ikke sammenfaldende med de sager somjeg har gennemgået i rapporten, men sager der ligger (umiddelbart) forud herfor.
Notatet om gennemgang af sager fra 2010 er et endeligt notat, mens notatet om gen-nemgang af sager fra 2009 ikke er angivet som et endeligt notat.
Jeg har noteret mig indholdet af arrestinspektørens notater, og at det udtrykkeligtfremgår af notatet om gennemgang af sager fra 2010, at arresthusets bemærkningerer indarbejdet i notatet. Jeg går ud fra at arrestinspektøren også har drøftet despørgsmål der er stillet til de enkelte sager i det andet notat, med arresthuset, jf. op-lysningen om denne fremgangsmåde i sagen om min inspektion af Arresthuset iSvendborg i 2008. Det bemærkes for en ordens skyld at jeg ikke har taget stilling tilarrestinspektørens gennemgang af de enkelte sager (som jeg ikke kender nærmere).

Opfølgning

Jeg afventer underretning mv. om enkelte forhold. Jeg beder også denne gang om atarresthuset og arrestinspektøren sender deres svar tilbage gennem Direktoratet forKriminalforsorgen.

Underretning

Denne rapport sendes til Arresthuset i Tønder, Arrestinspektøren for Syd- og Sønder-jylland og Fyn, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Folketingets Retsudvalg og de ind-satte i arresthuset.
Lennart FrandsenInspektionschef