Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 601
Offentligt
1026969_0001.png
1026969_0002.png
1026969_0003.png
1026969_0004.png
1026969_0005.png
1026969_0006.png
1026969_0007.png
1026969_0008.png
1026969_0009.png
1026969_0010.png
1026969_0011.png
1026969_0012.png
1026969_0013.png
1026969_0014.png
1026969_0015.png
1026969_0016.png
1026969_0017.png
1026969_0018.png
1026969_0019.png
Den 25. august 2011
Inspektion af Arresthuset i Åbenråden 23. oktober 2009OPFØLGNINGJ.nr. 2009-2925-628/PH
1/18
Indholdsfortegnelse
Ad 2.1.3.Ad 2.1.4.Ad 2.1.6.Ad 2.2.2.Ad 2.3.Ad 2.4.Ad 3.1.1.Ad 3.1.2.Ad 3.2.2.Ad 3.5.Ad 3.6.Ad 5.Ad 5.7.Opfølgning
Beskæftigelsessituationen i Arresthuset i Åbenrå ..................................... 2Kompensation for manglende arbejde mv. ................................................ 4Værkstedsfaciliteter i Arresthuset i Åbenrå ................................................ 5Undervisning i Arresthuset i Åbenrå .......................................................... 5Behandling ................................................................................................. 8Fritid ........................................................................................................... 8Ændringer siden sidst .............................................................................. 10Den generelle vedligeholdelsesstand ...................................................... 11Telefonordningen i Arresthuset i Åbenrå ................................................. 11Vask af indsattes private tøj ..................................................................... 15Andre forhold ............................................................................................ 15Rapportgennemgang ............................................................................... 16Kompetence ............................................................................................. 16................................................................................................................. 18
Underretning ................................................................................................................. 18
2/18
Den 3. december 2010 afgav jeg en endelig rapport om min inspektion den 23. okto-ber 2009 af Arresthuset i Åbenrå. I rapporten bad jeg om oplysninger mv. om nærme-re angivne forhold.
Jeg har i den anledning modtaget en udtalelse af 8. marts 2011 med bilag fra Direkto-ratet for Kriminalforsorgen, herunder en udtalelse af 26. januar 2011 fra Arrestinspektø-ren for Syd- og Sønderjylland og Fyn.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad 2.1.3.

Beskæftigelsessituationen i Arresthuset i Åbenrå

På tidspunktet for inspektionen havde arresthuset intet arbejde at tilbyde de indsatte,hverken i værkstedet eller på cellerne, og der havde ingen beskæftigelse været desidste ca. 2 år, bortset fra små opgaver. Arrestforvareren havde skrevet til Direktoratetfor Kriminalforsorgen om målet i resultatkontrakten og fremsat ønske om lokale resul-tatmål. Han ville desuden gerne lave kurser om sund kost og motion mv. som alterna-tiv til beskæftigelse.
Jeg bad om at få oplyst resultatet af direktoratets behandling af denne henvendelse.
Arrestforvareren har oplyst at direktoratet ikke har bevilliget penge til kurser om sundkost og motion, og at det derfor ikke har været muligt at iværksætte kurset.
Direktoratet har henholdt sig hertil og har i øvrigt bemærket at der i arresthusenes re-sultatkontrakter for 2011 ikke er indarbejdet lokale resultatmål til beskæftigelseskravet.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det tilføjes at jeg er bekendt med at resultatkravet med hensyn til beskæftigelse ernedsat fra 60 til 45 pct. af budgetbelægningen i resultatkontrakterne med arresthuse-ne for 2011.
3/18
Ifølge et timeregistreringsskema som jeg havde modtaget sammen med et opdateretnotat af 25. november 2010 om beskæftigelsen i arresthusene i Syd- og Sønderjyllandog på Fyn, var den samlede beskæftigelsesgrad i Arresthuset i Åbenrå 39,9 pct. forperioden 1. januar 2010 til 31.august 2010. Jeg bad (alligevel) arresthuset om at oply-se nærmere om hvordan beskæftigelsessituationen i arresthuset havde udviklet sigsiden inspektionen den 23. oktober 2009.
Arrestinspektøren har oplyst at beskæftigelsessituationen med hensyn til lønarbejdedesværre er uændret siden inspektionen den 23. oktober 2009. Arresthusets enestearbejdslokale er derfor omdannet til undervisningslokale da arresthuset fremadrettetsatser på at øge antallet af undervisningstimer. Arresthuset vil dog, med direktoratetsgodkendelse, kunne indrette et arbejdslokale med 3-4 arbejdspladser hvis det visersig muligt at øge beskæftigelsen.
Direktoratet har hertil bemærket at direktoratet vil gå i dialog med arresthuset om atetablere arbejdspladser hvis arresthuset har et beskæftigelsesprojekt på hånden.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg gik ud fra at arresthuset benytter sig af de initiativer der var nævnt i et svar af 28.september 2009 fra justitsministeren til Retsudvalget. Jeg gik således ud fra at arrest-huset (når der ikke er tilstrækkelig beskæftigelse) overvejer om de indsatte kan tilby-des opgaver med f.eks. yderligere rengøring i arresthuset eller eventuelle mindre ved-ligeholdelsesopgaver mv. Jeg bad arresthuset om at oplyse hvilke initiativer der harværet iværksat i arresthuset.
Arrestinspektøren har oplyst at arresthuset nu fast anvender 2 gangmænd (køkken-mand m/k og rengøringsmand m/k). Herudover anvendes egnede indsatte til småre-parationer, ekstra hovedrengøring, maleropgaver mv. når der skønnes behov for det.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste – og går ud fra at arresthuset også fremover overvejerom de indsatte kan tilbydes opgaver med f.eks. yderligere rengøring i arresthuset ellereventuelle mindre vedligeholdelsesopgaver mv., når det ikke er muligt at tilbyde deindsatte anden beskæftigelse i arresthuset.
4/18

Ad 2.1.4.

Kompensation for manglende arbejde mv.

Arresthuset havde fået penge til et kunstprojekt som dengang forventedes at blive sati værk ca. 2. november 2009. Jeg bad om nærmere oplysninger om gennemførelsenaf dette projekt.
Arrestinspektøren har oplyst at kunstprojektet blev gennemført i slutningen af 2009 ogafsluttet hen på foråret 2010 hvor de indsattes interesse for projektet blev mindre.Kunstprojektet blev sat i værk under kyndig vejledning fra regionsværkmesteren fraFyn med hjælp fra husets personale. Alle indsatte blev tilbudt at deltage i projektet, ogder deltog i alt omkring 11 indsatte. Hver indsat producerede mellem 5 og 10 billederder stadig bliver anvendt som udsmykning på arresthusets gangarealer, i besøgsrumog celler mv.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad arresthuset om at oplyse om arresthuset havde overvejet andre mulighederfor kompensation for den manglende beskæftigelse end kurser om sund kost og moti-on mv.
Arrestinspektøren har oplyst at man forventer at indrette et køkken til de indsatte ikælderen hvor de indsatte i begrænset omfang kan få mulighed for selv at tilberedemad. Det vil fungere som et styret fællesskab hvor de indsatte får mulighed for at dan-ne madgrupper og spise sammen i fællesskab. På tidspunktet for arrestinspektørensudtalelse (januar 2011) manglede kun afklaring af et spørgsmål om finansiering afyderligere sikring af kælderen.
Direktoratet har bemærket at en eventuel ansøgning fra arresthuset om midler til atetablere et køkken vil blive prioriteret sammen med ansøgninger fra resten af arrest-hussektoren. Direktoratet tager endvidere forbehold for om projektet kan godkendes aflevnedsmiddelmyndighederne.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om at få oplyst om der er sket mere vedrø-rende dette forhold siden da.
5/18

Ad 2.1.6.

Værkstedsfaciliteter i Arresthuset i Åbenrå

Arresthuset i Åbenrå havde planer om at indrette arresthusets eneste værksted til sko-lestue (på grund af de store vanskeligheder med at skaffe beskæftigelse til de indsattei arresthuset). Arrestinspektøren havde uddybet det i brev af 12. november 2010. Jegbad om at få oplyst om denne præcisering også sigtede til selve spørgsmålet om(fremadrettet) at omdanne værkstedet til skolestue, og om det i så fald vil betyde ateventuel beskæftigelse fremover kun vil kunne foregå som cellearbejde.
Arrestinspektøren har bekræftet at der fortsat er planer om at omdanne værkstedet tilskolestue, men at der aktuelt ikke er penge til projektet. Når projektet er effektueret, vildet efter planen føre til at eventuel beskæftigelse alene vil foregå som cellearbejde.
Direktoratet har henholdt sig til arrestinspektørens svar, men har samtidig oplyst atdirektoratet dog vil opfordre arresthuset til at overveje en fleksibel anvendelse af loka-let så det fortsat er muligt også at have beskæftigelse uden for cellerne.
I svaret til pkt. 2.1.3 har arrestinspektøren som gengivet ovenfor oplyst at arresthusetseneste arbejdslokaleeromdannet til undervisningslokale (men at arresthuset meddirektoratets godkendelse dog vil kunne indrette et arbejdslokale med 3-4 arbejds-pladser hvis det viser sig muligt at øge beskæftigelsen).
Med den bemærkning at jeg på denne baggrund forstår det oplyste sådan at arbejds-lokalet/værkstedet nu faktisk benyttes som undervisningslokale, men ikke er omdan-net til et sådant lokale, har jeg noteret mig det oplyste.

Ad 2.2.2.

Undervisning i Arresthuset i Åbenrå

På inspektionstidspunktet havde arresthuset ingen lærer og havde ikke haft det sidengenåbningen af arresthuset den 1. februar 2009. I justitsministerens svar af 8. novem-ber 2010 på spørgsmål nr. 182 var det oplyst at Arresthuset i Åbenrå deler en lærermed bl.a. Arresthuset i Kolding, og af et referat fra et talsmandsmøde i Arresthuset iKolding som jeg havde modtaget i sagen om denne inspektion, forstod jeg at der pr. 1.december 2009 var ansat en ny lærer.
Jeg gik ud fra at denne lærer også betjente Arresthuset i Åbenrå, og at der såledessiden den 1. december 2009 igen har været undervisning i arresthuset, men jeg baddog om at få oplyst om det var korrekt forstået.
Arrestinspektøren har oplyst at det er korrekt forstået at læreren i Arresthuset i Koldingaktuelt betjener blandt andet Arresthuset i Åbenrå.
6/18
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Selv om jeg gik ud fra at arresthuset i forbindelse med en generel undersøgelse afundervisningen i arresthusene som jeg havde omtalt i rapporten, havde udtalt sig ombehovet for undervisning i arresthuset, bad jeg – i forlængelse af det oplyste underinspektionen af Arresthuset i Tønder om at arresthusene håber og satser på mereundervisning – også arresthuset om at oplyse hvad der fremadrettet er behov for afundervisning.
Arrestinspektøren har oplyst at man finder det nødvendigt at der fremadrettet tilføresflere ressourcer til undervisningen i takt med udrulningen af det sikrede pc-netværk,som skal give indsatte en mere tidssvarende undervisning i de lukkede fængsler ogarresthusene. Arrestforvareren har således en forventning om at der i fremtiden vilblive skabt en løsning der kan tilgodese de pædagogiske behov.
Direktoratet har henholdt sig til hertil.
I en udtalelse af 4. marts 2011 i sagen om inspektionen af Arresthuset i Sønderborghar direktoratet oplyst at der på baggrund af de nugældende økonomiske rammer ikkeer planer om at tilføre yderligere ressourcer til undervisningen i arresthusene. I udta-lelser af 21. og 29. juni 2011 i sagerne om mine inspektioner af arresthusene i Esbjergog Vejle har direktoratet oplyst at direktoratet vil have arresthusenes ønsker om flereressourcer med i overvejelserne ved tilrettelæggelsen af undervisningen fremover,men direktoratet har samtidig understreget at det kun kan ske inden for de økonomi-ske rammer som kriminalforsorgen til enhver tid har.
Jeg har noteret mig at der efter arrestinspektørens opfattelse er behov for flere res-sourcer til undervisningen i (bl.a.) Arresthuset i Åbenrå. I sagen om inspektionen afArresthuset i Sønderborg har jeg også noteret mig det som direktoratet har oplyst omtilførsel af flere ressourcer.
Jeg gik ud fra at der – når der er undervisning – anvendes pc i undervisningen. Jegbad arresthuset om at oplyse i hvilket omfang der anvendes pc i undervisningen.
Arrestinspektøren har i udtalelsen af 26. januar 2011 oplyst at der på dette tidspunktikke blev anvendt pc i undervisningen, men at der som nævnt er et sikret pc-netværk
7/18
på vej. Arresthuset har i den anledning fået tildelt 4 pc'er til undervisning samt 1 pc tilunderviseren. Computerne er installeret i arresthusets undervisningslokale i kælderen.
Direktoratet har henholdt sig til arrestinspektørens svar. Direktoratet har yderligereoplyst at pc-netværket er taget i brug, og at der for tiden holdes kurser for lærere, her-under de lærere der er tilknyttet et arresthus, i brugen af det sikrede pc-netværk.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder arresthuset om at oplyse om erfaringerneindtil videre med brugen af det sikrede pc-netværk.
Jeg bad også om at få oplyst hvad de ”moderne undervisningsredskaber” som varnævnt i arresthusets brev af 15. oktober 2009, (i øvrigt) omfattede.
Arrestinspektøren har oplyst at der med ”moderne undervisningsredskaber” menes pc,Powerpoint, overhead etc.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ligesom ved inspektionen i 2001 gik jeg ud fra at arresthuset til stadighed sørger forat orientere de indsatte om de undervisningstilbud der er i arresthuset – når der er defornødne lærerkræfter. Også fordi der i dag generelt satses mere på undervisning,bad jeg arresthuset om at oplyse om arresthuset eller læreren er opsøgende og såle-des også opfordrer indsatte der ikke selv henvender sig, men kan have behov for un-dervisning, til at deltage i undervisning.
Arrestinspektøren har oplyst at det indgår som et naturligt led i sagsbehandlingen atindsatte støttes og motiveres til undervisning, navnlig på baggrund af den dårlige be-skæftigelsessituation som arresthuset befinder sig i. Såvel personale som underviserer opsøgende.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
I direktoratets svar i sagen om inspektionen af Arresthuset i Sønderborg har direktora-tet samtidig bemærket at det ikke er tilstrækkeligt alene at opfordre de indsatte til atmelde sig til undervisning. Der bør ligeledes informeres grundigt om undervisningstil-buddets art og omfang med hensyntagen til den indsattes ønsker og behov for under-visning. Direktoratet ville gøre arresthuset og arrestinspektøren opmærksom herpå.
8/18
Jeg har noteret mig det oplyste – og har i opfølgningsrapporten om inspektionen afArresthuset i Sønderborg erklæret mig enig med direktoratet i at de indsatte bør in-formeres grundigt om undervisningstilbuddene i arresthuset. Som nævnt ovenfor gårjeg ud fra at Arresthuset i Åbenrå fortsat orienterer de indsatte (grundigt) om de un-dervisningstilbud der (nu igen) er i arresthuset.

Ad 2.3. Behandling

Jeg bad arresthuset om at oplyse hvordan, herunder hvor ofte, motivationsbehandlin-gen foregår i arresthuset, og hvor mange der normalt deltager i sådan behandling.
Arrestinspektøren har oplyst at motivationsbehandlingen foregår gennem det lokalemisbrugscenter i tæt kontakt med Kriminalforsorgen i Frihed. Behandlingen foregår 2gange om ugen og omfatter som regel mellem 3 og 5 indsatte.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad arresthuset oplyse hvordan de indsatte orienteres om muligheden for at del-tage i motivationsbehandling.
Arrestinspektøren har oplyst at nye indsatte allerede ved indsættelsessamtalen orien-teres om muligheden for at deltage i motivationsbehandling. Indsatte der skønnes athave behov for motivationsbehandling, motiveres løbende til at deltage i behandling,og personale, behandler og socialrådgiver samarbejder om at følge op på det.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 2.4. Fritid

Så vidt jeg forstod, var der indrettet et separat kondirum et andet sted end ved minforrige inspektion af arresthuset. Jeg bad om at få oplyst hvor stort dette rum er, oghvilke redskaber der findes i rummet. Jeg bad desuden om at få oplyst hvorfor der kunmå være 1 indsat ad gangen i rummet.
9/18
Arrestinspektøren har oplyst at kondirummet er på ganske få kvadratmeter og ligger ikælderen. De indsatte har selv istandsat kælderrummet der kun består af en motions-cykel og bænk. På grund af rummets størrelse kan det kun benyttes af 1 indsat adgangen. Arrestinspektøren har supplerende over for direktoratet oplyst at kondirum-met er på ca. 6 kvadratmeter, og at det rum (på 27 kvadratmeter) der tidligere blevanvendt som kondirum, nu anvendes som fritidsrum for de indsatte. l fritidsrummet erder mulighed for at spille bordtennis, dart, kort og diverse brætspil. Tidligere var derligeledes et bobspil samt en ribbe i rummet. Bobspillet gik dog i stykker og blev erstat-tet af andre brætspil. Ribben blev aldrig brugt og da den blev udsat for hærværk, blevden taget ned. Arresthuset ophørte med at anvende dette rum som kondirum fordi detgav for meget støj i resten af huset at have kondilokalet på første sal (eksempelvisrungen i bygningen når de indsatte tabte vægtstængerne på gulvet).
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste. Da de indsatte har mulighed for fællesskab i fritiden ifritidslokalet, giver det mig ikke anledning til bemærkninger at der ikke (også) er mu-lighed for fællesskab i kondirummet.
Jeg gik ud fra at bordtennisrummet er det samme lokale som sidst. Jeg bad om at fåoplyst om der fortsat er andre aktivitetsmuligheder i dette rum og i givet fald hvilke.
Arrestinspektøren har oplyst at der i bordtennisrummet, som stadig befinder sig isamme lokale, også er mulighed for at spille dart og diverse brætspil, jf. også ovenfor.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad desuden om at få oplyst om de indsatte har mulighed for at leje en PlaySta-tion til brug i cellen. I givet fald bad jeg om at få oplyst hvor mange PlayStations ar-resthuset råder over, hvor længe ad gangen de kan lejes, og hvad der opkræves i leje.
Arrestinspektøren har oplyst at arresthuset råder over 2 PlayStations som de indsattekan leje for 6 kr. pr. døgn. Der har indtil videre ikke været behov for at sætte be-grænsninger for lejeperioden.
Arrestinspektøren har supplerende over for direktoratet oplyst at arrestforvareren i2010 fik afslag på en ansøgning om tilskud til indkøb af yderligere 5 PlayStations, menat der aktuelt ikke er så stor efterspørgsel på PlayStations fra de indsatte. Arrestforva-
10/18
reren vil i 2011 ansøge om tilskud til indkøb af 3 ekstra PlayStations samt til indkøb affjernsyn med indbygget dvd-afspiller. Der er fjernsyn med dvd-afspiller på alle celler,men da de ofte går i stykker, ønsker arrestforvareren at indkøbe ekstra, så det vil væ-re muligt hurtigt at kunne udskifte apparaterne.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 3.1.1.

Ændringer siden sidst

Arresthuset havde fået afslag fra direktoratet på en ansøgning om bevilling til atistandsætte gårdtursarealet med henblik på at forbedre sikkerheden. Det blev oplyst atdirektoratet mente at det foreliggende projekt var for dyrt, og at arresthuset stadig af-ventede en bevilling.
Jeg bad om at få oplyst om det skulle forstås sådan at direktoratet fortsat behandledeen ansøgning om istandsættelse af gårdtursarealet, men i en anden udformning. Hvisdet forholdt sig sådan, bad jeg om at få oplyst hvad der videre skete vedrørende den-ne ansøgning.
Arrestinspektøren har oplyst at direktoratet er bekendt med projektet, men at der ak-tuelt ikke har været penge til at fremme det.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Arresthuset havde desuden planer om at ændre adgangsforholdene til arresthuset.Jeg bad arresthuset om at orientere mig om hvad der videre var sket vedrørende detteprojekt.
Både i arrestinspektørens og direktoratets udtalelser er adgangsforholdene nævntsammen med projektet om istandsættelse af gårdtursarealet, men det er herefter an-ført at direktoratet er bekendt med ”projektet”.
Jeg går ud fra at projektet med adgangsforholdene beror på det samme som projektetmed gårdtursarealet. Med denne bemærkning har jeg noteret mig det oplyste.
11/18
Fra min senere inspektion i februar 2010 af arresthusene i Esbjerg og Vejle var jegbekendt med at arrestinspektøren havde sat en bygningsanalyse i gang i alle områ-dets arresthuse for at afdække mulighederne for forbedringer hvis det skulle bliveøkonomisk muligt. Jeg bad om at blive underrettet om resultatet af gennemgangen afArresthuset i Åbenrå.
Arrestinspektøren har oplyst at han sammen med en medarbejder fra embedet i 2009og starten af 2010 gennemgik områdets 10 arresthuse med henblik på at vurdere mu-lighederne for forbedringer og eventuelle kapacitetsudvidelser. På grund af kriminal-forsorgens trængte økonomi blev der imidlertid ikke udarbejdet nogen projektbeskri-velser vedrørende de foreslåede ændringer, og der findes heller ikke en skriftlig byg-ningsanalyse.
Direktoratet har henholdt sig hertil og har præciseret at den omtalte bygningsanalyseer iværksat af arrestinspektørembedet.
Jeg har noteret mig det oplyste og har i sagen om inspektionen af Arresthuset i Tøn-der bemærket at jeg går ud fra at der eventuelt senere vil kunne blive tale om at udar-bejde en beskrivelse og analyse som nævnt.

Ad 3.1.2.

Den generelle vedligeholdelsesstand

Arresthuset blev renoveret i forbindelse med at arresthuset var lukket i 1 år. Alle cellerfik i den forbindelse nyt celleinventar. Jeg bad om at få oplyst om renoveringen ogsåomfattede bordtennisrummet og kondirummet.
Arrestinspektøren har oplyst at bordtennisrummet og kondirummet ikke var omfattet afrenoveringen i forbindelse med nedlukningen af arresthuset.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 3.2.2.

Telefonordningen i Arresthuset i Åbenrå

Jeg henstillede til arresthuset at ændre den generelle regel i husordenen om at derkun er adgang til at føre telefonsamtaler ”i begrænset omfang”, så den (igen) blev ioverensstemmelse med straffuldbyrdelseslovens § 57, stk. 1, hvorefter afsonere harret til at telefonere ”i det omfang det er praktisk muligt”.
Jeg gik ud fra at arresthuset i den forbindelse (på ny) ville gengive hovedindholdet afstraffuldbyrdelseslovens § 57.
12/18
Jeg bad om at få oplyst hvad der skete i den anledning.
Arrestinspektøren har gengivet indholdet af en revideret husorden der er fremsendt tildirektoratet. Heraf fremgår det bl.a. at afsonere har ret til telefonsamtaler når persona-let skønner det praktisk muligt. Jeg har ikke modtaget den reviderede husorden.
Direktoratet har med henvisning til nedenstående generelle afsnit om arrestinspektø-rens gennemgang af husordenerne for områdets arresthuse henholdt sig hertil.
Jeg tager til efterretning af husordenen er ændret på baggrund af min henstilling.
Arresthuset havde en regel om at afsonere der ikke har mulighed for besøg, kan få enugentlig samtale. Denne regel kunne læses sådan at andre afsonere ikke kunne for-vente at få lov til at ringe (mindst) 1 gang om ugen.
Jeg udtalte at der kan og bør fastsættes retningslinjer om den praktiske gennemførel-se af adgangen til at telefonere, og at der efter min opfattelse ikke i sådanne retnings-linjer kan sondres mellem indsatte der har mulighed for at modtage besøg, og indsatteder ikke har en sådan mulighed. Jeg henstillede derfor til arresthuset at ændre husor-denen på dette punkt, og jeg bad arresthuset om at oplyse hvad der skete i anledningaf min henstilling.
Direktoratet har oplyst at der i den reviderede husorden som arrestinspektøren harfremsendt til direktoratet, ikke længere sondres mellem indsatte med og uden be-søgsmulighed.
Direktoratet har henholdt sig hertil og har også her henvist til det nedenfor anførte omfastsættelse af retningslinjer for den praktiske gennemførelse af adgangen til at tele-fonere.
Jeg tager til efterretning at husordenen er ændret på baggrund af min henstilling.
I sagen om min inspektion i 2001 af Arresthuset i Åbenrå udtalte direktoratet at det afhusordenen også bør fremgå at afsonere har mulighed for at føre telefonsamtaler medforsvareren i en verserende straffesag eller med andre som den indsatte kan brev-veksle ukontrolleret med efter straffuldbyrdelseslovens § 56. Direktoratet oplyste atdirektoratet ville meddele arresthuset at der i husordenen burde tilføjes oplysning her-
13/18
om, og i opfølgningsrapporten gik jeg ud fra at arresthuset ville ændre husordenen ioverensstemmelse med direktoratets tilkendegivelse.
Ved min gennemgang af arresthusets husorden i forbindelse med inspektionen dennegang måtte jeg konstatere at arresthuset enten ikke havde foretaget den nævnte tilfø-jelse i husordenen, eller at arresthuset efterfølgende havde fjernet en sådan tilføjelseigen. Jeg henstillede til arresthuset nu at foretage den nævnte tilføjelse, og jeg bad omat blive underrettet om hvad der skete i den anledning.
Arrestinspektøren har oplyst at der vil blive indsat en sådan tilføjelse i husordenen.
Jeg tager det oplyste til efterretning.
Arrestinspektøren har derudover oplyst at arrestinspektøren, bl.a. på baggrund af debemærkninger der er fremkommet i forbindelse med de seneste inspektionssager, vilforetage en samlet gennemgang af husordenerne for arresthusene i området medhenblik på at sikre at reglerne i samtlige arresthuse indeholder en gengivelse af ho-vedindholdet i straffuldbyrdelseslovens § 57. I samme forbindelse vil der også kommeen beskrivelse af en afsoners mulighed for kontakt til sin forsvarer. Man vil endvidere– i det omfang der i det enkelte arresthus er behov for det – også fastsætte retnings-linjer for den praktiske gennemførelse af telefonering, jf. telefonbekendtgørelsens § 4,stk. 2.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har i opfølgningsrapporten om inspektionen af Arresthuset i Tønder noteret migdet oplyste, og jeg har bedt om et eksemplar af den relevante del af husordenen fordette arresthus når den er revideret i overensstemmelse hermed. Da arrestinspektø-ren vil foretage en samlet gennemgang af husordenerne, går jeg ud fra at husorde-nerne vil få samme indhold, men hvis det ikke bliver tilfældet, beder jeg også om at fådet relevante afsnit i husordenen for Arresthuset i Åbenrå.
Når direktoratet havde afsluttet sine overvejelser om varetægtsarrestanters adgang tilat telefonere, gik jeg ud fra at arresthuset ville tage stilling til om det gav anledning tilat ændre det anførte i husordenen om varetægtsarrestanters adgang til private tele-fonsamtaler.
14/18
Arrestinspektøren har oplyst at man vil afvente udfaldet af direktoratets overvejelserom varetægtsarrestanters adgang til at telefonere. Direktoratet har henholdt sig hertil.
Direktoratet har efterfølgende i brev af 1. juli 2011 i sagen om min inspektion af Ar-resthuset i Svendborg oplyst at direktoratets stillingtagen i denne sag er udskudt tilefteråret 2011.
Jeg har noteret mig det oplyste og kan oplyse at jeg i min samtidige opfølgningsrap-port om inspektionen af Arresthuset i Tønder har udtalt at jeg går ud fra at arrestin-spektøren vil foretage en samlet gennemgang af husordenerne for arresthusene i om-rådet i lyset af resultatet af direktoratets overvejelser. Jeg har bedt om at blive under-rettet om resultatet heraf, f.eks. ved fremsendelse af det relevante afsnit i husordenenfor Arresthuset i Tønder.
Jeg går således ud fra at husordenerne vil få samme indhold på dette punkt, men hvisdet ikke bliver tilfældet, beder jeg også om at få det relevante afsnit i husordenen forArresthuset i Åbenrå.
Jeg gik ligeledes ud fra at arresthusets oplysning om adgangen til at føre telefonsam-taler med forsvareren vil blive tilføjet oplysning om at sådanne samtaler ikke påhøreseller aflyttes. Jeg bad om at få oplyst hvad der skete i den anledning.
Direktoratet har oplyst at det af den reviderede husorden som arrestinspektøren harfremsendt til direktoratet, fremgår det at samtaler med forsvareren ikke påhøres elleraflyttes.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Desuden anbefalede jeg at bemyndigelsen i telefonbekendtgørelsens § 4, stk. 2, og(når de ovennævnte overvejelser er afsluttet) varetægtsbekendtgørelsens § 79, til atfastsætte nærmere regler om den praktiske gennemførelse af de indsattes ret til attelefonere blev udnyttet. I den nugældende telefonbekendtgørelse (nr. 232 af 5. marts2011) findes den nævnte bestemmelse ikke længere i § 4, stk. 2, men i § 5, stk. 2.
Jeg bad om at få oplyst hvad der skete i anledning af min anbefaling.
For så vidt angår afsoneres adgang til at telefonere har direktoratet henvist til det an-førte ovenfor hvorefter arrestinspektøren i forbindelse med ovennævnte samlede gen-
15/18
nemgang også vil fastsætte retningslinjer for den praktiske gennemførelse af denneadgang i det omfang der i det enkelte arresthus er behov for det.
For så vidt angår varetægtsarrestanters adgang til at telefonere har arrestinspektørenoplyst at man vil afvente resultatet af direktoratets overvejelser om varetægtsarrestan-ters adgang til at telefonere.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har i opfølgningsrapporten om inspektionen af Arresthuset i Tønder noteret migdet oplyste. Jeg beder om underretning om resultatet af arrestinspektørens overvejel-ser om at fastsætte retningslinjer for den praktiske gennemførelse af adgangen til attelefonere i Arresthuset i Åbenrå. Som nævnt i den endelige rapport mener jeg at derbør fastsættes sådanne retningslinjer.

Ad 3.5. Vask af indsattes private tøj

Jeg henstillede til arresthuset at ændre det anførte i husordenen om at (gangman-dens) vask af indsattes tøj sker på de indsattes eget ansvar. Jeg bad om underretningom hvad der skete i anledning af min henstilling.
Direktoratet har oplyst at der i den reviderede husorden nu ikke længere er en be-stemmelse om at vask af tøj sker på eget ansvar. Direktoratet har videre oplyst at ar-restinspektøren vil sørge for at det bliver præciseret at arresthuset hæfter for eventuel-le ansvarspådragende fejl, og direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg tager det oplyste til efterretning.

Ad 3.6. Andre forhold

Jeg hæftede mig ved at det til slut i husordenen var nævnt at overtrædelse af reglernei husordenen ”vil medføre disciplinære sanktioner”. Andre steder var det nævnt atovertrædelse ”vil kunne” eller ”kan” medføre disciplinære sanktioner.
Da der skal foretages en konkret vurdering i de enkelte tilfælde, herunder vedrørendespørgsmålet om tilregnelse, gik jeg ud fra at arresthuset ville ændre formuleringen tilslut i husordenen fra ”vil” medføre til ”kan” medføre. Jeg bad arresthuset om at under-rette mig om hvad der skete vedrørende disse forhold.
16/18
Arrestinspektøren har oplyst at det nu fremgår af arresthusets husorden at overtræ-delse af reglerne i husordenen kan medføre disciplinære reaktioner, herunder bøder.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.

Rapportgennemgang

De sager som jeg havde modtaget, herunder forudgående bødeforlæg, havde fortlø-bende allokeringsnumre, dog manglede nr. 7. Jeg bad om at få oplyst hvad sagenmed allokeringsnummer 7 drejede sig om, og – hvis der var tale om en disciplinærsagder ikke efterfølgende var slettet eller udmundede i andet end en disciplinærstraf –hvorfor jeg ikke havde modtaget denne sag.
Arrestinspektøren har oplyst at det drejer sig om et bødeforlæg. Arrestinspektøren harvedlagt sagen og har beklaget at den ved en fejl ikke blev sendt sammen med de an-dre sager.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.7. Kompetence

Arrestinspektøren har udarbejdet ”Delegationsregler for arresthusene i Syd- og Søn-derjylland og Fyn”, der har været gældende siden 1. april 2008. Ifølge disse regler varkompetencen til at træffe afgørelse i (alle) disciplinærsager delegeret til arrestforva-rerne, der ikke uden arrestinspektørens samtykke kan delegere denne kompetencevidere.
Arrestforvareren havde truffet afgørelse i begge forhørssager og i 1 af bødeforlægs-sagerne. De øvrige bødeforlæg var udfærdiget af en fængselsfunktionær. Jeg bad omat få oplyst om de pågældende funktionærer havde kompetence til at behandle dissesager.
Arrestinspektøren har oplyst at delegationsreglerne er rettet, og at fængselsbetjentenenu har kompetence til at udfærdige bødeforlæg. De reviderede delegationsregler erden 4. januar 2011 udsendt til alle områdets arresthuse. Arrestinspektøren har samti-dig beklaget at delegationsreglerne ikke var tilrettet på daværende tidspunkt.
17/18
Direktoratet har henholdt sig til arrestinspektørens beklagelse og har noteret sig atproblemstillingen fremadrettet er løst på den måde at fængselsbetjentene nu er blevettildelt denne kompetence.
Direktoratet har ikke i denne sag – som i sagerne om inspektion af arresthusene iTønder, Sønderborg og Haderslev – udtalt at direktoratet på baggrund af arrestinspek-tørens svar har lagt til grund at fængselsbetjentene i de nævnte sager ikke havdekompetence til at udfærdige bødeforlæg, men jeg går ud fra at det også gør sig gæl-dende i denne sag. Direktoratet har således heller ikke i denne sag udtalt at direktora-tet finder det beklageligt at fængselsbetjente har truffet afgørelse uden at have kom-petence til det, men jeg går ud fra at det også er direktoratets opfattelse i denne sag.
Jeg er enig med direktoratet i at det er beklageligt at fængselsbetjente har truffet afgø-relse i sager om bødeforlæg, da de efter de delegationsregler der gjaldt indtil den 4.januar 2011, ikke havde kompetence hertil.
I sagen om inspektionen af Arresthuset i Tønder har jeg – ligesom direktoratet – note-ret mig at fængselsbetjente nu er tillagt kompetence til at træffe afgørelse i sådannesager, og jeg har udtalt at jeg ingen bemærkninger har til denne delegation. Jeg har iden forbindelse noteret mig at bødeforlægssager er indgået i den gennemgang af sa-ger som arrestinspektøren har foretaget som led i sit tilsyn med behandlingen af sageri arresthuset, jf. også nedenfor for så vidt angår Arresthuset i Åbenrå. Jeg har samtidigbemærket at jeg går ud fra at det også vil være tilfældet fremover i alle arresthusene iområdet.
I sagen om inspektionen i 2008 af Arresthuset i Assens havde arrestinspektøren op-lyst at arrestinspektøren ifølge resultatkontrakten for 2010 mellem områdets arresthu-se og direktoratet er forpligtet til at foretage stikprøvevis kontrol af brugen af forhørs-protokollen og normalreaktionsskemaet i områdets arresthuse. I sagen om inspektio-nen samme dag af Arresthuset i Svendborg havde arrestinspektøren oplyst at det varhensigten at der 2 gange om året skulle foretages gennemgang af disciplinærsagermv. i arresthusene i Syd- og Sønderjylland samt på Fyn. Under inspektionerne i okto-ber 2009 blev det oplyst at arrestinspektøren var i færd med en undersøgelse af om-rådet for anvendelse af disciplinærstraf, og jeg bad om oplysning om resultatet afdenne undersøgelse for så vidt angår Arresthuset i Åbenrå.
Arrestinspektøren har vedlagt 2 endelige notater af henholdsvis 21. april 2010 og 6.september 2010 om interne inspektioner af arresthuset i Åbenrå der har omfattet engennemgang af både forhørssager og bødeforlægssager (samt sager om udelukkelse
18/18
fra fællesskab; i førstnævnte notat er det tillige oplyst at der ingen sager var i 2009 omanvendelse af magt og håndjern). Førstnævnte notat omfatter gennemgang af sagerfra 2009. Forhørssagerne er omtalt med allokeringsnummer, og begge de sager derindgik i min gennemgang af sager, er nævnt. Bødesagerne i dette notat er ikke omtaltmed allokeringsnummer eller præciseret på anden vis, men det er blot nævnt at deringen bemærkninger var til de gennemgåede sager. Det fremgår således ikke om allede 8 bødeforlægssager der indgik i min undersøgelse, også indgik i arrestinspektø-rens undersøgelse, men det går jeg ud fra.
Jeg har noteret mig indholdet af arrestinspektørens notater, og at det udtrykkeligtfremgår at arresthusets bemærkninger er indarbejdet i notaterne. Det bemærkes foren ordens skyld at jeg ikke har taget stilling til arrestinspektørens gennemgang af deenkelte sager (hvoraf jeg kun kender de sager nærmere der indgik i min gennemgangaf sager i rapporten).

Opfølgning

Jeg afventer underretning mv. om enkelte forhold. Jeg beder også denne gang om atarresthuset og arrestinspektøren sender deres svar tilbage gennem Direktoratet forKriminalforsorgen.

Underretning

Denne rapport sendes til Arresthuset i Åbenrå, Arrestinspektøren for Syd- og Sønder-jylland og Fyn, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Folketingets Retsudvalg og de ind-satte i arresthuset.
Lennart FrandsenInspektionschef