Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 585
Offentligt
1023985_0001.png
1023985_0002.png
1023985_0003.png
1023985_0004.png
1023985_0005.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. august 2011StrafferetskontoretJessika Heltberg Au-ken2008-730-0801JAU40838+ bilag
Vedlagt sendes til Retsudvalgets orientering Rigsadvokatens redegørelserom anvendelse af langvarige varetægtsfængslinger og anvendelse af iso-lationsfængsling i 2009 samt en korrektion til Rigsadvokatens redegørel-se om anvendelse af langvarige varetægtsfængslinger i 2008, som blevsendt til Retsudvalget den 15. juni 2010.

1. Langvarige varetægtsfængslinger

1.1.

Rigsadvokatens redegørelse om langvarige varetægtsfængslinger erudarbejdet på baggrund af Justitsministeriets Forskningskontors under-søgelse om langvarige varetægtsfængslinger i 2009. Undersøgelsen fraForskningskontoret, som tidligere er sendt til udvalget i forbindelse medJustitsministeriets svar af 23. marts 2011 på spørgsmål nr. 707 (Alm.del), er vedlagt Rigsadvokatens redegørelse.Undersøgelsen viser, at der er sket en stigning i antallet af langvarige va-retægtsfængslinger (dvs. varetægtsfængslinger med en varighed på mereend 3 måneder) fra 679 i 2008 til 790 i 2009, hvilket svarer til en stigningpå 16 pct. Tilsvarende er de langvarige varetægtsfængslingers andel afsamtlige varetægtsfængslinger steget fra 11,1 pct. til 12,1 pct.Den gennemsnitlige varighed af de langvarige varetægtsfængslinger ersamtidig faldet fra 202 dage i 2008 til 187 dage i 2009 (ca. 6 måneder),og den gennemsnitlige længde af varetægtsfængslinger er nu på det lave-ste niveau, siden Forskningskontoret begyndte sine undersøgelser i 2001.Det fremgår endvidere af undersøgelsen, at de langvarige varetægts-
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
fængslinger især er anvendt i sager om røveri (29 pct.), alvorligere volds-forbrydelser (21 pct.), narkotikaforbrydelser (13 pct.) og de såkaldte øv-rige ejendomsforbrydelser (12 pct.).I alt 498, det vil sige 64 pct. af de langvarige varetægtsfængslinger havdeen varighed på 3-6 måneder, mens i alt 292 svarende til 36 pct. varedemere end 6 måneder. 7 pct. (i alt 58) varede mere end et år. Den længstegennemsnitlige varighed af varetægtsfængslinger ses i sager om mand-drab og forsøg på manddrab, hvor længden i gennemsnit var knap 9,5måneder.Langt størstedelen (81 pct.) af de personer, der var langvarigt varetægts-fængslede i mere end 3 måneder i 2009, blev idømt ubetingede friheds-straffe, herunder kombinationsdomme i 1. instans, mens 1 pct. blev idømtbetingede domme. Den gennemsnitlige længde af de idømte straffe var28, 8 måneder.Antallet af unge under 18 år, der har været varetægtsfængslet i mere end3 måneder, er nogenlunde konstant. I 2009 var 5,3 pct. (i alt 42) af delangvarigt varetægtsfængslede under 18 år, mens tallet i 2008 var 5,4 pct.(i alt 35). Undersøgelsen indeholder ikke oplysninger om, i hvilket om-fang der i disse sager er anvendt surrogatfængsling i egnet hjem eller in-stitution.Endelig følger det af undersøgelsen, at 97 pct. af de personer, der blevlangvarigt varetægtsfængslet i 2009, senere er blevet domfældt, mens 3pct. er blevet frifundet.

1.2.

Ifølge undersøgelsen kan der ikke påvises nogen klare udviklings-tendenser for fordelingen af varetægtsfængslinger i forhold til kriminali-tetstyper.Der ses dog en stigning i både andel og antal af langvarige varetægts-fængslinger for alvorligere voldsforbrydelser, røverier og de såkaldte øv-rige ejendomsforbrydelser.Stigningen kan delvis forklares ud fra antallet af anmeldelser om sådannesager, idet både antallet af røverianmeldelser og antallet af anmeldelserom ejendomsforbrydelser har været stigende de seneste år. For så vidtangår anmeldelserne om røveri er der generelt sket en stigning på 34 pct.fra 2007 til 2009, og antallet af anmeldelser om røveri af særlig farlig2
karakter er steget med næsten 60 pct. Antallet af anmeldelser af alvorli-gere voldsforbrydelser har været nogenlunde konstant fra 2007-2009.

1.3.

Ved lov nr. 493 af 17. juni 2008 om ændring af retsplejeloven er dergennemført en række ændringer i retsplejeloven med henblik på at be-grænse antallet af langvarige sigtelser og varetægtsfængslinger i straffe-sager. Der er bl.a. indført faste grænser for varigheden af varetægts-fængslinger, som kun under særlige – eller for så vidt angår unge under18 år – helt særlige omstændigheder – kan fraviges, jf. retsplejelovens §768 a.Ifølge Forskningskontorets undersøgelse overskrider 13 pct. af de lang-varige varetægtsfængslinger i 2009 de almindelige tidsgrænser, som blevfastsat ved lovændringen i 2008. Forskningskontorets undersøgelse pegeri den forbindelse på en række årsager, som kan være medvirkende til, atvaretægtsfængslingen i disse sager overskrider retsplejelovens almindeli-ge grænser. Det drejer sig først og fremmest om gennemførelse af men-talundersøgelser, forelæggelse af sager for Retslægerådet og/eller fore-læggelse af tiltalespørgsmålet for statsadvokaterne samt berammelsesti-der hos domstolene. Derudover peger undersøgelsen på, at den sagsbe-handling mv., der har skullet gennemføres i sager om langvarige vare-tægtsfængslinger, har taget længere tid end sædvanligt eller har væretlængere om at blive iværksat end i andre sager.Af Rigsadvokatens redegørelse fremgår det, at Rigsadvokaten – på bag-grund af Forskningskontorets undersøgelse – vil lade statsadvokaternestilsyn med langvarige varetægtsfængslinger indgå i forberedelsen af enny ordning for statsadvokaternes tilsyn med kvalitets- og legalitetssikringi politikredsene med henblik på at sikre, at varetægtsfængsling i hver en-kelt sag bliver så kortvarig som mulig. Statsadvokaterne vil i forbindelsemed tilsynet skulle være opmærksomme på at få belyst årsagerne til ud-viklingen i langvarige varetægtsfængslinger, herunder således at der kanredegøres for udviklingen i forbindelse med de årlige tilsynsrapporter.Rigsadvokaten vil samtidig tage skridt til at foretage en omlægning afden ordning for indberetning af sager om langvarig varetægtsfængsling,som Rigsadvokaten har administreret siden 1997. Med den ændrede ind-beretningsordning vil statsadvokaterne fremover selv skulle trække op-lysninger om langvarige varetægtsfængslinger direkte fra politiets ledel-sesinformationssystem (POLIS), og tilsynet vil derfor ikke længere værebaseret på indberetninger fra kredsene. Det er Rigsadvokatens opfattelse,3
at omlægningen af indberetningsordningen vil styrke statsadvokaternesog Rigsadvokatens tilsyn med den løbende udvikling, idet den ændredeindberetningsform vil lette muligheden for på et tidligt tidspunkt at følgeudviklingen for langvarige varetægtsfængslinger i den enkelte kreds ogfor at foretage sammenligning på tværs af kredsene.Det er Justitsministeriets forventning, at ændringerne i Rigsadvokatensindberetningsordning og styrkelsen af statsadvokaternes tilsyn med poli-tikredsene vil forbedre mulighederne for at sikre, at varetægtsfængslin-gen i hver enkelt sag bliver så kortvarig som mulig.Rigsadvokaten har endvidere oplyst, at det er besluttet at nedsætte en ar-bejdsgruppe, der mere generelt skal overveje anvendelsen af varetægts-fængsling og de faktorer, der har betydning herfor. Arbejdsgruppensovervejelser vil omfatte både antallet af varetægtsfængslinger og varig-heden heraf. Arbejdsgruppen vil have deltagelse af Domstolsstyrelsen,Rigspolitiet, Direktoratet for Kriminalforsorgen og Rigsadvokaten. Ar-bejdsgruppens overvejelser forventes afsluttet i løbet af i år.Særligt om sagsbehandlingstiden for mentalundersøgelser kan Justitsmi-nisteriet oplyse, at ministeriet i 2010 nedsatte en arbejdsgruppe, som harhaft til opgave at komme med mulige løsningsmodeller, herunder muligeændringer i arbejdsgange, som kan medvirke til at nedbringe ventetidernepå mentalundersøgelser.Arbejdsgruppen forventes inden længe at kunne afgive en rapport med enrække forslag til administrative tiltag på området. Når rapporten fra ar-bejdsgruppen foreligger, vil Justitsministeriet tage stilling til, hvilke afarbejdsgruppens anbefalinger der skal gennemføres med henblik på atnedbringe sagsbehandlingstiden for mentalundersøgelser.

2. Isolationsfængsling

2.1.

Rigsadvokatens redegørelse om anvendelsen af isolationsfængslinger udarbejdet på baggrund af Justitsministeriets Forskningskontors opgø-relser over antallet af isolationsfængslinger i 2009. Forskningskontoretsopgørelse, som tidligere er sendt til udvalget i forbindelse med Justitsmi-nisteriets svar af 23. marts 2011 på spørgsmål nr. 707 (Alm. del), er ved-lagt Rigsadvokatens redegørelse.Opgørelsen viser, at antallet af isolationsfængslinger er faldet fra 327 i4
2008 til 210 isolationsfængslinger 2009, hvilket svarer til et fald på 36pct. Den gennemsnitlige varighed af isolationsfængslingerne er i sammeperiode steget med en enkelt dag fra 21 dage i 2008 til 22 dage i 2009.Det fremgår videre, at isolationsfængsling i langt de fleste tilfælde er an-vendt i forhold til meget grove lovovertrædelser. Ca. 93,3 pct. (i alt 196)af isolationsfængslingerne vedrørte således lovovertrædelser, der efterloven kan medføre fængsel i 6 år eller derover. Kun ca. 6,7 pct. (i alt 14)vedrørte lovovertrædelser, der normalt ikke kan medføre fængsel i 4 åreller derover.Isolationsfængsling har især været anvendt i sager om narkotikakrimina-litet (51,9 pct.), røveri (21 pct.) og manddrab samt forsøg på manddrab(14,3 pct.).Endelig fremgår det af opgørelsen, at ingen unge under 18 år har væretisolationsfængslet i 2009.

2.2.

Justitsministeriet er tilfreds med, at antallet af isolationsfængslingerer faldet med fra 327 i 2008 til 210 i 2009, hvilket svarer til et fald på 36pct. I forhold til 2001, hvor Rigsadvokatens indberetningsordning omisolationsfængsling blev indført, er der sket et samlet fald på 62 pct., ogantallet af isolationsfængslinger er nu det laveste i hele perioden.Ifølge Rigsadvokatens redegørelse kan det samlede fald i antallet af iso-lationsfængslinger fra 2006 til 2009 have en sammenhæng med den lov-ændring, som blev gennemført ved lov nr. 1561 af 20. december 2006om ændring af retsplejeloven, og som havde til formål at begrænse an-vendelsen af isolationsfængsling ved bl.a. at indføre nye længstetider forisolationsfængsling. Lovændringen trådte i kraft den 1. januar 2007.Justitsministeriet vil – på baggrund af Rigsadvokatens redegørelser –fortsat følge udviklingen i anvendelsen af varetægtsfængsling i isolationmed henblik på at sikre, at anvendelsen af isolationsfængsling ogsåfremover følger intentionen bag lovændringen fra 2006.
Lars Barfoed/Anette Voigt Arnsted5