Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 56
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:Sagsnr.:Dok.:
Færdsels- og våben-kontoret2010-510-0036SFD40452
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om markedsføring og brug af sprængstofprækursorer
(KOM (2010) 473 endelig)
Resumé
Kommissionen har den 20. september 2010 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsføring og brug afsprængstofprækursorer. Formålet med forslaget er at begrænse ikke-erhvervsdrivende personers adgang til visse kemiske stoffer og blandin-ger af disse stoffer i nærmere angivne koncentrationer, med henblik på atnedbringe risikoen for at disse stoffer mv. misbruges til at fremstillehjemmelavede sprængstoffer. Ved forslaget fastsættes et forbud modoverdragelse og overladelse af stofferne til den brede offentlighed samtikke-erhvervsmæssig besiddelse og brug af stofferne med mindre de på-gældende personer har en licens. Forslaget indeholder i den forbindelsenærmere regler om licensordningen samt regler om indberetningspligtvedrørende mistænkelige transaktioner og regler om registrering af trans-aktioner og om mærkning af emballage. Forslaget vurderes ikke at være istrid med nærhedsprincippet. Forslaget forventes at have lovgivnings-mæssige konsekvenser. Forslaget forventes derimod ikke at have konse-kvenser af betydning for statsfinanserne. Der ses ikke at foreligge offent-lige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forsla-get. Fra dansk side er man overordnet set positiv over for forslaget.1.
Baggrund
Rådet vedtog den 18. april 2008 ”EU-handlingsplanen om øget sikkerhedmed eksplosivstoffer”. Handlingsplanen indeholder blandt andet en op-fordring til Kommissionen om at nedsætte et stående udvalg til overve-jelse af foranstaltninger og udarbejdelse af henstillinger vedrørende reg-ler for prækursorer til sprængstoffer. Dette rådgivende ad-hoc udvalgbestående af repræsentanter fra medlemsstaternes myndigheder og re-præsentanter for den private sektor vedtog i februar 2009 i sin årsrapport
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
fra 2008 en række konkrete anbefalinger til fremme af sikkerheden forprækursorer. På baggrund af anbefalingerne er der gennemført en konse-kvensanalyse, der sammen med en online-undersøgelse og workshopperfor de relevante aktører samt høring af blandt andet producenter dannergrundlag for det foreliggende forordningsudkast.Forslaget er i øvrigt fremsat under henvisning til de strategiske mål i DenEuropæiske Unions terrorbekæmpelsesstrategi og Stockholmprogram-met.2.
Indhold
2.1. Generelt
Forslaget til forordning er fremsat efter artikel 114 i TEUF, hvorefterEuropa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgivningsprocedu-re vedtager de foranstaltninger med henblik på indbyrdes tilnærmelse afmedlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der vedrører detindre markeds oprettelse og funktion.Forordningsforslaget har til formål at harmonisere reglerne for markeds-føring af kemiske stoffer eller blandinger, der kan misbruges til ulovligfremstilling af sprængstoffer, for at begrænse den brede offentligheds(dvs. ikke-erhvervsdrivende personers) adgang til disse stoffer, jf. artikel1.Med forordningsforslaget indføres der som udgangspunkt et forbud modsalg mv. til ikke-erhvervsdrivende personer af visse nærmere opregnedekemiske stoffer og blandinger heraf.Det følger imidlertid samtidig af forordningen, at stofferne fortsat kanerhverves af ikke-erhvervsdrivende personer, hvis de pågældende har enlicens udstedt af en national myndighed. For nogle stoffers vedkommen-de er de pågældende personers adgang i øvrigt alene begrænset, hvis stof-ferne har en vis koncentration.Udover at indføre et forbud mod privatpersoners erhvervelse mv. af vissekemiske stoffer, der kan misbruges til at fremstille sprængstoffer, udengyldig licens, indeholder forordningen også nærmere pligter for er-hvervsdrivende til at indberette mistænkelige transaktioner vedrørende
2
kemiske stoffer og betydeligt tyveri heraf til de relevante nationale myn-digheder.2.2. Nærmere om elementerne i forslaget
2.2.1. Anvendelsesområde og definitioner (forslagets artikel 2-3)Forslagets artikel 2 afgrænser reglernes anvendelsesområde. Det følgersåledes af stk. 1, at forordningen finder anvendelse på en række nærmerebestemte stoffer oplistet i forordningens bilag og blandinger, der inde-holder sådanne stoffer. Det drejer sig eksempelvis om salpetersyre ogammoniumnitrat i nærmere angivne koncentrationer.Samtidig oplister forslagets artikel 2, stk. 2, stoffer og genstande, somregelsættet ikke finder anvendelse på. Det drejer sig bl.a. om artikler de-fineret i artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning nr.1907/2006/EF om registrering, vurdering og godkendelse af samt be-grænsninger for kemikalier (REACH), der vedrører genstande, der underfremstillingen har fået en særlig form, overflade eller design, der i højeregrad end den kemiske sammensætning er bestemmende for genstandensfunktion.Endvidere omfatter forordningen ikke pyrotekniske artikler, som define-ret i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/23/EF om markedsfø-ring af pyrotekniske artikler, og pyrotekniske artikler, der er beregnet tilikke-kommerciel anvendelse i henhold til national lovgivning inden forde væbnede styrker, politiet eller brandvæsenet, samt pyrotekniske artik-ler beregnet til brug i luftfartsindustrien og knaldhætter til legetøj. For-ordningen omfatter endvidere ikke udstyr, der er omfattet af Rådets di-rektiv 96/98/EF om udstyr på skibe.Forordningen omfatter desuden ikke stoffer opført i bilagene og blandin-ger, der indeholder sådanne stoffer, som anvendes af de væbnede styrkereller de retshåndhævende myndigheder.Forslagets artikel 3 indeholder en definition af en række af de centralebegreber, der anvendes i forordningen.2.2.2. Import, tilrådighedsstillelse, besiddelse og brug samt licenser (for-slagets artikel 4 og 5)3
Artikel 4, stk. 1, indebærer, at de stoffer og blandinger af stofferne, derfremgår af forordningens bilag 1, ikke må stilles til rådighed for, besid-des eller bruges af personer, der ikke er erhvervsdrivende (dvs. den bredeoffentlighed), medmindre stoffets koncentration er lavere end eller svarertil de grænser, der er fastsat i bilaget.Det følger imidlertid af artikel 4, stk. 2, at stofferne, der er opført i bilag1, kan stilles til rådighed for sådanne personer, hvis de pågældende haren licens udstedt af en kompetent myndighed i en medlemsstat til erhver-velsen af det ønskede stof eller til en blanding, der indeholder stoffet.Ligeledes kan sådanne ikke-erhvervsdrivende personer importere stoffer,der er omfattet af bilag 1, til EU’s område, under forudsætning af at derforevises en licens ved indgangstoldstedet, jf. artikel 4, stk. 3.Forbuddet i stk. 1, gælder i øvrigt – for så vidt angår ammoniumnitrat ogblandinger, der indeholder ammoniumnitrat i højere koncentrationer endbestemt i bilag 1 – ikke for personer, der driver landbrug, når de pågæl-dende får stoffet stillet til rådighed eller besidder det til brug for kunst-gødning i landbrugsaktiviteter, jf. artikel 4, stk. 4.Artikel 4, stk. 5 og 6, opstiller forpligtelser for de økonomiske aktører,der stiller et stof eller en blanding omfattet af bilag 1 til rådighed for ik-ke-erhvervsdrivende personer (den brede offentlighed). En økonomiskaktør har således pligt til at kontrollere licenser efter artikel 4, stk. 2, ogtil at registrere den enkelte transaktion. Økonomiske aktører, der har tilhensigt at stille stoffer omfattet af bilag 1 til rådighed for sådanne ikke-erhvervsdrivende personer, har endvidere pligt til på emballagen tydeligtat angive, at køb, besiddelse og brug af stoffet kræver licens.Forslagets artikel 5, stk. 1-5, pålægger hver medlemsstat at fastsætte reg-ler om udstedelse af licenser. Den kompetente myndighed, der udstederlicensen, skal navnlig tage hensyn til, om stoffet er beregnet til lovligbrug. I den forbindelse bestemmes det, at licensen skal afvises, hvis derer rimelig grund til at tvivle på, at den påtænkte brug af stoffet er lovlig.Der er endvidere fastsat nærmere regler om gyldighedstid, tilbagekaldel-se, gebyrbetaling og klageadgang.Licenser udstedt af en medlemsstats kompetente myndigheder har gyl-dighed i alle medlemsstater. For at fremme den gensidige anerkendelse aflicenser kan Kommissionen efter høring af det stående udvalg vedrøren-4
de prækursorer udarbejde tekniske retningslinjer for licenser, jf. artikel 5,stk. 6.2.2.3. Indberetningspligt (forslagets artikel 6)Artikel 6, stk. 1-5, indeholder en forpligtelse for de økonomiske aktører imedlemsstaterne til at indberette mistænkelige transaktioner vedrørendede stoffer, der er opført i bilagene og blandinger heraf samt af betydeligttyveri af de pågældende stoffer mv. til et nationalt kontaktpunkt oprettetaf hver enkelt medlemsstat. Ved indberetning af mistænkelige transakti-oner skal kundens identitet om muligt indberettes. Samtidig er de øko-nomiske aktører forpligtet til at indberette andre mistænkelige transaktio-ner vedrørende stoffer, der ikke er registrerede.Med henblik på at fremme samarbejdet mellem de økonomiske aktørerog de nationale myndigheder, skal Kommissionen ifølge artikel 6, stk. 6-7, udarbejde en vejledning til brug for forsyningskæden i den kemiskeindustri, der bl.a. nærmere skal præcisere, hvordan mistænkelige transak-tioner skal identificeres og indberettes samt indeholde en løbende ajour-ført liste over ikke-registrerede stoffer. De kompetente myndigheder imedlemsstaterne drager omsorg for, at vejledningen og listen over ikke-registrerede stoffer regelmæssigt offentliggøres på passende vis.2.2.4. Databeskyttelse, sanktioner og delegerede retsakter (forslagetsartikel 7-13)Forslagets artikel 7 pålægger medlemsstaterne at sikre, at behandling afpersonoplysninger, navnlig i forbindelse med udstedelse af licenser ogved indberetning af mistænkelige transaktioner, sker i overensstemmelsemed direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelsemed behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanneoplysninger (persondatadirektivet).Artikel 8 forpligter medlemsstaterne til at fastsætte bestemmelser omsanktioner for overtrædelse af forordningen og træffe alle nødvendigeforanstaltninger til at sikre gennemførelsen heraf. Sanktionerne skal væreeffektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækken-de virkning.Artikel 9, 10, 11 og 12 indeholder hjemmel til, at Kommissionen veddelegerede retsakter kan vedtage ændringer af bilagene til forordningen,5
der indeholder listen over kemiske stoffer. Bestemmelserne regulerersamtidig den nærmere procedure for vedtagelse af sådanne delegerederetsakter.Artikel 13 indeholder hjemmel til, at Kommissionen kan vedtage delege-rede retsakter i hasteprocedure samt den nærmere procedure herfor.2.2.5. Almindelige og afsluttende bestemmelser (forslagets artikel 14-17)Idet ammoniumnitrat er omfattet af listen over kemiske stoffer i forord-ningens bilag 1, lægges der med forslaget til artikel 14 op til, at dele afbilag XVII til forordning nr. 1907/2006/EF (REACH) vedrørende am-moniumnitrat udgår.Artikel 15, 16 og 17 er bestemmelser om ikrafttrædelse, revision og enovergangsperiode. Der foreslås en overgangsperiode på 36 måneder forikke-erhvervsdrivende personers besiddelse af de stoffer mv., der er om-fattet af forordningsforslaget. Endvidere lægges der op til, at forordnin-gen skal revideres fem år efter vedtagelsen. Ikrafttrædelsesdatoen fast-sættes til 18 måneder efter vedtagelsen af forslaget.2.2.6. Forslagets bilagBilag 1 indeholder en liste over de stoffer og blandinger heraf, der ikkemå stilles til rådighed for ikke-erhvervsdrivende personer (den bredeoffentlighed), medmindre koncentrationen af det pågældende stof svarertil eller er lavere end en nærmere fastsat grænse. Eksempelvis er ammo-niumnitrat og blandinger, der indeholder mere end 16 masseprocent ni-trogen, omfattet af bilag 1.Bilag 2 indeholder en liste over de stoffer, der – udover stofferne i bilag1 – er omfattet af bestemmelsen i artikel 6 om, at der skal ske indberet-ning af mistænkelige transaktioner eller tyveri.3.
Gældende dansk ret
3.1. Bekendtgørelse om udgangsstoffer til eksplosivstoffer
Efter våbenlovens § 4, stk. 2, nr. 3, kan justitsministeren udstede reglerom forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bæreeller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af stoffer,6
der kan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er omfattet afforbuddet i § 1.Med hjemmel heri har justitsministeren udstedt bekendtgørelse nr. 257 af18. marts 2010 om udgangsstoffer til eksplosivstoffer, der trådte i kraftden 1. maj 2010, og som regulerer indførsel, erhvervelse, besiddelse,anvendelse og opbevaring af en række nærmere definerede stoffer ogblandinger af disse stoffer i bestemte koncentrationer.Bekendtgørelsens § 1, stk. 1, indeholder et forbud mod indførsel, erhver-velse, besiddelse og anvendelse af følgende stoffer og produkter:1) Koncentreret hydrogenperoxid (H2O2) og kemiske produkter, der in-deholder mere end 12 masseprocent hydrogenperoxid.2) Koncentreret svovlsyre (H2SO4) og kemiske produkter, der indeholdermere end 50 masseprocent svovlsyre.3) Koncentreret salpetersyre (HNO3) og kemiske produkter, der indehol-der mere end 30 masseprocent salpetersyre.4) Ren nitromethan (CH3NO2) og kemiske produkter, der indeholder me-re end 40 masseprocent nitromethan.5) Salte af chlorat eller perchlorat (ClO3- eller ClO4-) og kemiske pro-dukter med mere end 40 masseprocent chlorat eller perchlorat eller blan-dinger heraf.6) Pulvere med en partikelstørrelse, der er mindre end 200 �m, af metal-lisk aluminium, magnesium, zink, titan, zirkonium, jern (Al, Mg, Zn, Ti,Zr, Fe) og blandinger eller legeringer heraf samt kemiske produkter,hvoraf sådant pulver udgør mere end 70 masseprocent.7) Elementært svovl (S) og kemiske produkter, der indeholder mere end85 masseprocent svovl.8) Elementært phosphor (P) og kemiske produkter, der indeholder mereend 50 masseprocent elementært phosphor.Forbuddet omfatter ikke pyrotekniske artikler, offentlige myndighedershandlinger og de pågældende dispositioner til erhvervsmæssige formål,jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 2.Ifølge bekendtgørelsens § 2 kan politidirektøren i særlige tilfælde medde-le dispensation fra forbuddet.I praksis behandles ansøgninger om dispensationer i henhold til bekendt-gørelsens § 2 blandt andet efter en vurdering af formålet, herunder hvor-vidt det ønskede stof kan substitueres med et andet stof, der ikke er om-7
fattet af reglerne, eller om en eventuel lavere koncentration af stoffet kananvendes til det ønskede formål.Det følger af bekendtgørelsens § 3, at stoffer, der er omfattet af bekendt-gørelsen, alene må overdrages eller overlades til offentlige myndigheder,virksomheder, der kan sandsynliggøre, at stoffet skal indgå i virksomhe-dens drift eller produktion, transportvirksomheder, der skal levere til of-fentlige myndigheder og virksomheder, samt personer, der kan fremviseen dispensation.Bekendtgørelsens § 4, stk. 1, indeholder en bestemmelse om, at stoffer,der er omfattet af reglerne, skal opbevares forsvarligt og i et aflåst lokaleeller skab, der er utilgængeligt for uvedkommende.I medfør af bekendtgørelsens § 5 straffes overtrædelse af § 1, stk. 1, § 3og § 4 med bøde.3.2. Bekendtgørelse om begrænsning af salg af gødning der indehol-
der ammoniumnitrat
Med hjemmel i § 2, § 4 og § 13, stk. 2, i lov om gødning og jordforbed-ringsmidler m.v. har fødevareministeren udstedt bekendtgørelse nr. 863af 27. august 2008 om begrænsning af salg af gødning, der indeholderammoniumnitrat. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. september 2008.Det følger af bekendtgørelsens § 1, at gødning, ren eller sammensat, derindeholder mere end 16 masseprocent kvælstof hidrørende fra ammoni-umnitrat, kun må sælges til:1) virksomheder, der er registrerede efter § 2 i lov om jordbrugets anven-delse af gødning og om plantedække og efter den til enhver tid gældendebekendtgørelse om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedæk-ke,2) og til andre virksomheder, der skal indberette, når de sælger eller afgi-ver handelsgødning, jf. den til enhver tid gældende bekendtgørelse omjordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, og den til enhvertid gældende bekendtgørelse om gødning og jordforbedringsmidler m.v.,samt til3) virksomheder m.v. registreret efter bekendtgørelsens § 3, der fastsæt-ter, at virksomheder m.v., der har en årlig omsætning på mere end 20.000kr. hidrørende fra erhvervsmæssigt vedligeholdelse af golfbaner, parker,8
haver, idrætsanlæg eller lignende, og som er registreret i Det CentraleVirksomhedsregister (CVR), kan registreres i Plantedirektoratet.Den i stk. 1 fastsatte grænse på 16 masseprocent kvælstof hidrørende fraammoniumnitrat gælder også for enkeltkomponenter (granula) i mekani-ske blandinger af gødninger.Salg til andre end de i § 1 nævnte må ikke finde sted, jf. bekendtgørel-sens § 2.Bekendtgørelsens § 4 indebærer, at ændringer i virksomhedens aktivite-ter, som har betydning for virksomhedens registrering, skal meddelesPlantedirektoratet. Plantedirektoratet kan afmelde en virksomhed, hvisdet konstateres, at virksomheden ikke længere opfylder betingelserne forat være registreret.Plantedirektoratet fører kontrol med, at bestemmelserne i bekendtgørel-sen overholdes, jf. bekendtgørelsens § 5.I medfør af bekendtgørelsens § 6 straffes overtrædelse af § 1, § 2 og § 4med bøde.4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En forordning er ifølge Traktaten om Den Europæiske Unions Funkti-onsmåde (TEUF) artikel 288 almengyldigt bindende i alle enkeltheder oggælder umiddelbart i hvert EU-medlemsland.Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, da detbl.a. vil være nødvendigt at fastsætte nærmere regler om sanktioner forovertrædelse af forordningen, jf. forslagets artikel 8, ligesom der forven-tes at skulle fastsættes regler i tilknytning til den foreslåede indberet-ningspligt i forbindelse med mistænkelige transaktioner og tyveri.4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Vurderingen af forslaget er endnu ikke afsluttet, men forslaget forventesikke umiddelbart at have konsekvenser af betydning for statsfinanserne.
9
Forslaget er sendt i høring hos Affald Danmark, Agro Danmark, Akade-miet for de Tekniske Videnskaber, Akzo Nobel, Aldi Holding A/S, Al-tox, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Batteriforeningen, Branchefor-eningen for Forbrugerelektronik, Brancheforeningen for Lim og Fuge-masser, Brancheforeningen for sæbe, parfume og teknisk/kemiske artik-ler, Chemtox, Coop Danmark, Danmarks Aktive Forbrugere, DanmarksApotekerforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Lak- og Farvein-dustri, Danmarks Motor Union, Dansk Akvakultur, Dansk Arbejdsgiver-forening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Byggeri, Danske Ma-lermestre, Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, DanskHandel og Service, Dansk Kompetencecenter for Affald (DAKOFA),Dansk Landbrug, Dansk Supermarked, Dansk Transport og Logistik,Dansk Varefakta Nævn, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, DetNationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, DHI, DI – Organisation forerhvervslivet, Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale Beredskabs-chefer, Fyrværkeriforeningen, Ingeniørforeningen i Danmark, Kommu-nekemi, Kongelig Dansk Aeroklub, Landbrugsrådet, Legetøjsfabrikan-terne i Danmark, Lif (Lægemiddelindustriforeningen), Matas A/S, Mo-delflyvning Danmark, PET, Procesindustriens Arbejdsgiverforening,Rigspolitiet, Sun Chemical og Træ – Industri – Byg.Høringsfristen er fastsat til den 25. oktober 2010.6.
Nærhedsprincippet
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114.Det er i forslaget anført om nærhedsprincippet, at målet med forordnings-forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne hverfor sig.Det anføres i den forbindelse, at der findes regler på EU-niveau og natio-nalt niveau, men at disse regler enten ikke specifikt er fokuseret på sik-kerhedsrisici, eller også er begrænset til at gælde i enkelte lande, menikke hele EU. Dette indebærer, at prækursorer, der er underlagt kontrol ien medlemsstat, let kan købes i en anden, hvilket udover de sikkerheds-mæssige følger kan give anledning til konkurrenceforvridning.Endvidere er det anført, at de seneste forsøg på terrorangreb har vist, atandre medlemsstater, end dem, der traditionelt har været mål for terror,10
kan blive ramt af angreb, samt at terrorangreb undertiden planlægges i enanden medlemsstat, end der hvor angrebet udføres.På denne baggrund vurderes det, at en indsats på EU-niveau vil være etmere effektivt redskab til at opfylde formålene med forslaget.Det er regeringens vurdering, at forslaget ikke er i strid med nærheds-princippet. Regeringen kan i den forbindelse tilslutte sig betragtningernei forslaget.7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses endnu ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrigemedlemsstaters holdninger til forslaget.8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet set positiv over for forslaget.9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grund- og nærhedsnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaud-valg – også til Folketingets Retsudvalg.
11