Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 56
Offentligt
909252_0001.png
909252_0002.png
909252_0003.png
909252_0004.png
909252_0005.png
909252_0006.png
909252_0007.png
909252_0008.png
909252_0009.png
909252_0010.png
909252_0011.png
909252_0012.png
909252_0013.png
909252_0014.png
909252_0015.png
909252_0016.png
909252_0017.png
909252_0018.png
909252_0019.png
909252_0020.png
909252_0021.png
909252_0022.png
909252_0023.png
909252_0024.png
DA
DA
DA
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.9.2010KOM(2010) 473 endelig2010/0246 (COD)
Forslag tilEUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNINGom markedsføring og brug af sprængstofprækursorer
(EØS-relevant tekst)SEK(2010) 1041SEK(2010) 1040
DA
DA
BEGRUNDELSE1.110
BAGGRUND FOR FORSLAGETBegrundelse og formålDette forslag til forordning vedrører misbrug af visse kemikalier, som den bredeoffentlighed har let adgang til på markedet, og som kan bruges som prækursorer tilhjemmelavede sprængstoffer. Hjemmelavede sprængstoffer er netop det middel, somterrorister og andre kriminelle foretrækker at bruge til at gennemføre angreb.Hovedformålet med de foreslåede foranstaltninger er at nedbringe denne risiko ved atforhindre offentlighedens adgang til bestemte højt koncentrerede kemikalier.
120
Generel baggrundHjemmelavede sprængstoffer fremstillet af let tilgængelige kemiske prækursorer er detforetrukne middel til gennemførelse af terrorangreb, som EU ifølge Europols TE-SAT-rapporter ikke spares for. I øjeblikket har den brede offentlighed forholdsvis let adgangtil disse kemikalier, endda i høje koncentrationer, der gør det muligt at fremstille enkraftfuld eksplosiv anordning. Problemets omfang forstærkes af, at markedet forkemikalier i EU er stort og diversificeret med et stort antal slutbrugere.Forsyningskæden for prækursorer og navnlig det sidste led (salg til slutbrugere) ernormalt ikke i tilstrækkelig grad opmærksom på de risici, som disse stoffer udgør ihænderne på personer, der er involveret i alvorlige kriminelle aktiviteter og terrorisme.Nogle aktører i forsyningskæden, navnlig i kædens sidste led, har solgt prækursorer tilterrorister eller andre kriminelle i mængder, der burde have vakt mistanke. Der findes enrække lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger påinternationalt niveau, EU-niveau og nationalt niveau, men de er enten ikke specifiktfokuseret på de sikkerhedsrisici, der er forbundet med visse kemikalier, eller ogsågælder de ikke i hele EU. Det betyder, at prækursorer, der i et givet land er underlagtrestriktioner eller kontrol, let kan købes i et andet. Det skaber ikke bare et
DA
2
DA
sikkerhedsproblem, men hindrer også det indre marked i at fungere korrekt.130
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrørerForordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)1– dækker kemikalier fra etsikkerhedsperspektiv, men – med én undtagelse – vedrører den ikke sikkerhedsaspekter iforbindelse med kemiske sprængstofprækursorer.Ifølge bilag XVII i REACH2er det forbudt at sælge ammoniumnitrat (en af de farligeprækursorer), der indeholder over 16 % nitrogen, til den brede offentlighed. Detteinstrument omhandler imidlertid ikke licensordninger eller indberetning af mistænkeligetransaktioner og vedrører kun en af de prækursorer, der er identificeret som højrisikablei handlingsplanen for øget sprængstofsikkerhed.Rådets direktiv 91/414/EØF3– direktivet foreskriver en gradvis udfasning af salg afukrudtsmidler, der indeholder klorater, men omhandler kun en bestemt brug af dissekemikalier og kun en bestemt gruppe af de relevante kemiske sprængstofprækursorer.
140
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -målForslaget er i overensstemmelse med de strategiske mål i Den Europæiske Unionsterrorbekæmpelsesstrategi4, handlingsplanen for øget sprængstofsikkerhed5ogStockholmprogrammet - et åbent og sikkert Europa i borgernes tjeneste og til deresbeskyttelse6.
2.
HØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSEHøring af interesserede parter
211
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profilDen foreslåede politik bygger på anbefalinger fra det stående udvalg vedrørendeprækursorer. Dette udvalg er et rådgivende ad hoc-udvalg bestående af eksperter fra EU-medlemsstaternes myndigheder og repræsentanter for den private sektor medKommissionen som formand. Udvalget har indtil nu holdt ti møder for at rådgiveKommissionen om de stoffer, der er omfattet af denne forordning, og andreforanstaltninger, der tager sigte på sprængstofprækursorer. Den 13. februar 2009 vedtogudvalget sin årsrapport for 2008, som indeholdt konkrete anbefalinger til fremme afsikkerheden for prækursorer.Disse anbefalinger har dannet udgangspunkt for en konsekvensanalyse. Det ståendeudvalg vedrørende prækursorer har været tæt involveret i udarbejdelsen af denneanalyse – dets medlemmer (både fra den offentlige og private sektor) blev hørtregelmæssigt. Endvidere blev der organiseret en onlineundersøgelse og to workshopper
123456
EUT L 396 af 30.12.2006, s. 1.Senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 552/2009; EUT L 164 af 26.6.2009, s. 7.EFT L 230 af 19.8.1991, s. 1.14469/3/05 REV 3.8109/08EUT L 115 af 4.5.2010, s. 1.
DA
3
DA
for de berørte aktører for at godkende vurderingen af de politiske løsningsmodeller iudkastet. Høringerne i forberedelsesfasen omfattede også høring af nogle af de SMV'er,som vil blive mest påvirket af eventuelle foranstaltninger vedrørende prækursorer,navnlig producenter af hexamin.212
Sammenfatning af svarene og hvordan der er taget hensyn til demDenne høringsproces med eksterne og interne aktører førte til en udpræget konsensusom den foretrukne politiske løsningsmodel og en praktisk og realistisk balance mellemsikkerhedsaspekter på den ene side og hensyn til industrien, detailbranchen ogforbrugerne på den anden side. Der er taget højde for bekymringer hos industrien og demest berørte SMV'er (navnlig producenter af hexaminsprittabletter) i den endeligeudformning af forslaget.Indsamling og ekspertbistand
221
Relevante videnskabelige områder/eksperterForslaget er i høj grad baseret på sikkerhedsanalyser og sikkerhedstest, sommedlemsstaterne har gennemført. Repræsentanter for industrien stillede ekspertisevedrørende markedet for kemikalier og brugen af kemiske produkter til rådighed.
222
MetodeResultaterne af de foretagne sikkerhedsanalyser og sikkerhedstest indgik i det ståendeudvalgs udarbejdelse af anbefalinger til Europa-Kommissionen og i konsekvensanalysenog evalueringen af de forskellige politiske løsningsmodeller i forbindelse medkonsekvensanalysen foretaget af en ekstern kontrahent.
223
De vigtigste hørte organisationer/eksperterCEFIC, FECC, eksperter fra medlemsstaternes relevante myndigheder samtkonsulentfirmaer - GHK, Rand Europe, Comstratos.
2249
Sammenfatning af den modtagne og anvendte rådgivningRisikoen for potentielt misbrug af visse kemiske prækursorer til at fremstillehjemmelavede sprængstoffer kan ikke helt udelukkes, men den kan nedbringesbetydeligt ved at begrænse den brede offentligheds adgang til sådanne kemikalier overvisse koncentrationsgrænser. De foreslåede grænser er baseret på sikkerhedsanalyser ogtestresultater og på en analyse af den brede offentligheds brug af de omhandledekemiske stoffer.Offentliggørelse af ekspertrådgivningen"Preparatory Study to Inform an Impact Assessment of Potential Legislative and Non-Legislative Restrictions on Chemical Precursors to Explosives" blev forelagtmedlemmerne af det stående udvalg vedrørende prækursorer (og via dem myndighederog berørte industrigrene i medlemsstaterne) og kan rekvireres hos Kommissionen.
225
226
DA
4
DA
230
KonsekvensanalyseDe undersøgte løsningsmodeller omfattede frivillige foranstaltninger i den private sektor(industri- og detailhandelssektor), regulering i de enkelte medlemsstater,lovgivningsmæssige forslag på EU-niveau og en kombination af disse muligheder.Frivillige foranstaltninger i industrien og detailsektoren vil betyde indberetning afmistænkelige transaktioner, oplysningskampagner for ansatte om sikkerhedsrisicivedrørende de pågældende kemikalier og fremme af sikkerheden i hele forsyningskædenfor disse kemikalier. De bestræbelser, som Europa-Kommissionen sammen med flereeuropæiske sammenslutninger udfoldede i 2008, har vist, at selv om sådanneforanstaltninger er ønskelige, kan de ikke alene opfylde det ønskede mål om øgetsikkerhed, da der ikke kan sikres en ensartet håndhævelse og udbredelse blandt allerelevante aktører i EU.Nogle medlemsstater har allerede vedtaget enten frivillige eller lovgivningsmæssigeforanstaltninger for at begrænse adgangen til kemiske sprængstofprækursorer eller enkombination af begge. Nogle medlemsstater overvejer at indføre sådanneforanstaltninger, men afventer, at EU tager initiativ. Disse forskellige situationer viser,at en harmoniseret EU-tilgang er ønskelig for at undgå forskellige reguleringsniveauer,der fører til manglende sikkerhed på det indre marked med fri bevægelighed for varer ogpersoner.Flere mulige lovgivningstiltag på EU-niveau har været genstand for en grundigkonsekvensanalyse og høringsproces. Den foretrukne løsningsmodel har ingen kendtenegative følger for miljøet og vil have positive følger for sikkerheden, men også vissenegative økonomiske følger, navnlig i detailsektoren og for medlemsstaternes offentligemyndigheder, hvad angår gennemførelsesomkostninger. De økonomiske virkninger ognegative følger for forbrugerne er imidlertid forholdsvis ringe, da det ikke-erhvervsmæssige forbrug af prækursorer kun udgør omkring 1,5 % af det samlede EU-forbrug af de pågældende kemikalier, og da der i de fleste tilfælde findes alternativestoffer. Det vil fortsat være muligt at købe kemikalier over koncentrationsgrænsernemod forevisning af en licens. Der vil væsentligst opstå omkostninger i forbindelse medreglernes overholdelse for industri- og detailorganisationer, der sælger tiloffentligheden, og for de offentlige myndigheder, der har ansvaret for licensordningen.
231
Kommissionen har udført den konsekvensanalyse, der er nævnt i arbejdsprogrammet.Konsekvensanalysen findes påhttp://ec.europa.eu/governance/impact/ia_carried_out/cia_2010_en.htm#homaf.
3.305
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTERResumé af forslagetHovedformålet med forslaget er at begrænse den brede offentligheds adgang tilkemikalier i højrisikogruppen i koncentrationer, der gør det let at misbruge dissekemikalier til at fremstille hjemmelavede sprængstoffer. Det vil ske ved at forbyde salgaf visse kemikalier over visse koncentrationsgrænser til den brede offentlighed. Det vil
DA
5
DA
kun være tilladt at sælge kemikalier med højere koncentrationer til brugere, der kandokumentere at have behov for at bruge det pågældende kemiske stof – disse brugerekan få licens til at købe det pågældende kemiske stof. Salg af disse kemikalier ogblandinger heraf samt salg af produkter, der indeholder disse kemikalier, og for hvilkekoncentrationsgrænserne ikke kan fastslås, vil også skulle indberettes som mistænkeligetransaktioner. Den foreslåede lovgivningsmæssige foranstaltning vil blive ledsaget affrivillige foranstaltninger i industrien og detailsektoren for at fremme sikkerheden ogøge bevidstheden i hele forsyningskæden.310
RetsgrundlagArtikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
320
NærhedsprincippetNærhedsprincippet finder anvendelse i det omfang, forslaget ikke henhører under DenEuropæiske Unions enekompetence.Målene i forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af følgendegrund(e):
321
Der findes en række lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige foranstaltningerpå internationalt niveau, EU-niveau og nationalt niveau, men de er enten ikke specifiktfokuseret på de sikkerhedsrisici, der er forbundet med visse kemikalier, eller ogsågælder de ikke i hele EU. Det betyder, at prækursorer, der i et givet land er underlagtrestriktioner eller kontrol, let kan købes i et andet. Ud over følgerne for sikkerheden kanen sådan situation give anledning til konkurrenceforvridning, der fører til uligekonkurrenceforhold på det indre marked.Det har vist sig, at terrorgrupper tager højde for de forskellige tilgange imedlemsstaterne. Det hidtil tydeligste eksempel er ETA, der har oplagret store mængdersprængstofprækursorer uden for Spanien, navnlig i Frankrig og Portugal. Samtidig harder hidtil ikke været klare tegn på, at terrorister har ændret deres indkøbsadfærd pågrund af forskellig lovgivning i de forskellige medlemsstater. Det kan også skyldes, atdisse kemikalier på nuværende tidspunkt stadig er let tilgængelige i de flestemedlemsstater.En indsats på EU-plan vil af nedenstående grund(e) være et mere effektivt redskab til atnå målene med forslaget:
323
324
De nuværende forskelle mellem de regler, der gælder for kemiskesprængstofprækursorer, har ikke kun negative følger for sikkerheden, men fører også tilkonkurrenceforvridning på det indre marked. De har negative følger for dengrænseoverskridende handel og andre økonomiske aktiviteter for producenter og andreaktører i forsyningskæden, der er aktive i mere end et land. Handling på EU-niveau vilbidrage til at forhindre disse negative følger.De seneste angreb og mislykkede eller forhindrede angreb har vist, at terrorisme ogsåkan ramme andre medlemsstater end dem, der traditionelt har været ramt af terrorangreb(f.eks. Spanien, Det Forenede Kongerige og Frankrig) og spredes til andre EU-lande.Disse hændelser viser også, at terrorister nogle gange forbereder deres angreb i et andet
DA
6
DA
land. EU er ikke sikrere end det svageste led. Derfor vil aktiviteter på EU-niveau og ensamordnet EU-tilgang gavne alle relevante aktører.Medlemsstaterne har via deres repræsentanter i det stående udvalg vedrørendeprækursorer givet udtryk for, at de foretrækker en EU-tilgang til dette spørgsmål for atskabe lige konkurrencevilkår. Denne tilgang støttes også af de EU-organisationer, derrepræsenterer den kemiske industri, som i vidt omfang er blevet hørt i forbindelse medarbejdet i det stående udvalg vedrørende prækursorer og arbejdet medkonsekvensanalysen. Nogle medlemsstater har angivet, at de endnu ikke har truffetforanstaltninger, da de afventer et EU-initiativ.325
Foranstaltningerne vil føre til en mere harmoniseret sikkerhedssituation for kemikalier,der bruges til at fremstille hjemmelavede sprængstoffer.Forslagets anvendelsesområde er begrænset til en kort liste med kemiske stoffer ogblandinger heraf og til salg af disse til den brede offentlighed (dvs. ikke tilerhvervsmæssig brug eller transaktioner mellem virksomheder). For nogle stoffersvedkommende er den brede offentligheds adgang endvidere kun begrænset, hvisstofferne har en vis koncentration, og de kan fortsat erhverves mod forevisning af enlicens fra en offentlig myndighed (der dokumenterer lovlig brug). Stofferne ogkoncentrationsgrænserne fremgår klart af bilaget til forordningen. Den nuværendesituation viser, at den nationale lovgivning på området fører til forskellighed snarere endkonvergens, hvilket er skadeligt for sikkerheden. En sådan uensartet regulering gør detmuligt at indkøbe de omhandlede kemikalier i en medlemsstat og uden videretransportere dem til en anden medlemsstat og fremstille hjemmelavede sprængstofferder.Forslaget er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.ProportionalitetsprincippetForslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
327
331
Det foreslåede lovgivningsmæssige instrument har et klart afgrænsetanvendelsesområde. Det giver medlemsstaterne vide muligheder for at udvikle enlicensordning for forbrugerne i overensstemmelse med deres eksisterende strukturer ogindføre passende sanktioner. Alle økonomiske aktører vil være underkastet de sammeregler. Instrumentet kan let tilpasses udviklingen med hensyn til trusler og viden omkemiske stoffer (f.eks. hvad angår forskningsresultater) ved at tilføje eller fjerne stofferfra bilagene inden for rammerne af en delegationsprocedure. For at undgå at der skalvedtages nationale gennemførelsesbestemmelser i 27 medlemsstater, hver gang der skalforetages en ændring i bilagene, er det valgte instrument en forordning.Den finansielle byrde for Den Europæiske Union og de enkelte medlemsstater vil væreminimal, idet forordningen kan gennemføres via eksisterende strukturer. Endvidere erforordningens anvendelsesområde begrænset til visse kemiske prækursorer, der udgørden største risiko, for hvilke der i de fleste tilfælde findes alternativer, der kan opfyldeforbrugernes behov. Det forventes at holde antallet af licensansøgninger på et lavtniveau. For at sikre en realistisk balance mellem sikkerhedsovervejelser på den ene sideog industriens, detailsektorens og de retshåndhævende myndigheders kapacitet, hvadangår indberetning af mistænkelige transaktioner, vil der blive udarbejdet retningslinjer
332
DA
7
DA
med deltagelse af alle disse aktører. De negative økonomiske følger for industrien ogdetailsektoren vil være minimale i betragtning af det lave forbrug af de omhandledekemikalier over de angivne koncentrationsgrænser (1,5 % af det samlede EU-forbrug afde omhandlede stoffer), muligheden for at købe disse kemikalier mod forevisning af enlicens og den forventede stigning i den brede offentligheds brug af alternativekemikalier. For at der ikke i den indledende fase lægges for store byrder på de offentligemyndigheder og forsyningskæden for de omhandlede kemikaliers vedkommende, vil dervære en overgangsperiode for gennemførelse af forordningen. Det er også nødvendigtfor at give erhvervslivet og forbrugerne mulighed for fortsat at bruge deres eksisterendelagre af de omhandlede kemikalier og mindske deres økonomiske tab, samtidig med atde nationale myndigheder indfører den licensordning, der er et led i den foretruknepolitiske løsningsmodel.Konsekvenser for de grundlæggende rettighederForslaget har været genstand for en grundlæggende undersøgelse for at sikre, at detsbestemmelser fuldt ud er i overensstemmelse med de grundlæggende rettigheder ogprincipper, der er fastlagt i Den Europæiske Unions charter om grundlæggenderettigheder, navnlig beskyttelsen af personoplysninger, frihed til at oprette og drive egenvirksomhed, ejendomsretten og princippet om ikke-forskelsbehandling. Indberetning afmistænkelige transaktioner og den licensordning, der er foreskrevet i forordningen,indebærer behandling af personoplysninger. Det indebærer et alvorligt indgreb iprivatlivets fred og retten til beskyttelse af personoplysninger. For at være lovligt skaldette indgreb opfylde de kriterier, der er fastsat i EU-lovgivningen: det skal således værei overensstemmelse med lovgivningen og tage sigte på et lovligt mål, der er i den bredeoffentligheds interesse og anses for nødvendigt i et demokratisk samfund; indgrebet skalendvidere være nødvendigt for at opfylde dette mål og stå i et rimeligt forhold til detfastsatte mål, dvs. målet kan ikke opnås ved mindre restriktive foranstaltninger. Detkræves udtrykkeligt i forslaget, at behandlingen af personoplysninger ifølgeforordningen altid skal foregå i overensstemmelse med EU's regler om beskyttelse afpersonoplysninger, nemlig direktiv 95/46/EF7, og de nationale regler om beskyttelse afpersonoplysninger, der gennemfører dette direktiv.Hvad angår retten til at oprette og drive egen virksomhed og ejendomsretten, stårforslaget i et rimeligt forhold til de mål, der forfølges, navnlig i lyset af andre politiskeløsningsmodeller, der undersøges i konsekvensanalysen, som f.eks. et fuldstændigtforbud mod salg af kemiske stoffer til den brede offentlighed uanset koncentration.Andre potentielt mindre indgribende politiske løsningsmodeller blev vurderet somværende mindre effektive. Forordningen definerer licensordningens anvendelsesområdeved at opføre de omhandlede kemikalier i bilag I og klart angive dekoncentrationsniveauer, der kun kan indkøbes mod forevisning af en licens.Indberetning af mistænkelige transaktioner gælder kun for de kemikalier, der er opført ibilagene og vil være baseret på en risikovurdering foretaget af de økonomiske aktører.Ifølge forslaget skal der udarbejdes konkrete og klare retningslinjer for at bistå deøkonomiske aktører med at vurdere, om der er tale om en mistænkelig transaktion. Disseretningslinjer skal undgå en for bred fortolkning af begrebet og mindske videregivelse afpersonoplysninger til de retshåndhævende myndigheder og forebygge eventuellevilkårlige eller diskriminerende former for praksis. Samtidig vil licensordningen og
7
EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31.
DA
8
DA
forpligtelsen til at indberette mistænkelige transaktioner give de økonomiske aktørermulighed for fortsat at handle med alle prækursorer og dermed begrænse virkningen forretten til at drive virksomhed. Ejendomsretten vil ikke blive berørt, da virksomheder ogden brede offentlighed fortsat vil kunne anvende deres lovligt erhvervede besiddelser.Endelig er der fastsat forholdsvis lange overgangsperioder, hvilket giver den bredeoffentlighed og de økonomiske aktører mulighed for at tilpasse sig de nye krav ogdermed begrænse virkningen for ejendomsretten og retten til at drive virksomhed.Reguleringsmiddel/reguleringsform341
Foreslået instrument: forordning.Andre midler vil ikke være hensigtsmæssige af følgende grund(e):Artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, som er det mesthensigtsmæssige retsgrundlag i betragtning af foranstaltningens anvendelsesområde,giver mulighed for at vælge mellem en forordning og et direktiv. For at opnå maksimalharmonisering for de kemikalier, der er omfattet af det retlige instrument og eventuellekoncentrationer af disse kemikalier, er en forordning det mest hensigtsmæssigeinstrument. Det er ønskeligt med en harmoniseret tilgang ud fra et sikkerhedsperspektiv,men også for at sikre ensartede regler for de økonomiske aktører. Endvidere vil enforordning gøre det unødvendigt med nationale gennemførelsesbestemmelser, hver gangder foretages ændringer til listen over kemiske stoffer i bilagene (ifølge udviklingen itrusselsbilledet).
342
4.
BUDGETMÆSSIGE KONSEKVENSERForslaget har ingen konsekvenser for Den Europæiske Unions budget.
5.
ANDRE OPLYSNINGERSimulering, pilotfase og overgangsperiode
507
Forslaget indeholder bestemmelser om en overgangsperiode.
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
DA
9
DA
531
Forslaget omfatter en klausul om fornyet gennemgang.
560
Det Europæiske Økonomiske SamarbejdsområdeDen foreslåede retsakt er af relevans for EØS og bør derfor omfatte hele Det EuropæiskeØkonomiske Samarbejdsområde.
DA
10
DA
2010/0246 (COD)Forslag tilEUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNINGom markedsføring og brug af sprængstofprækursorer(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 114,under henvisning til forslag fra Kommissionen,efter fremsendelse af udkast til retsakt til de nationale parlamenter,under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg8,under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget9,efter høring af Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse10,efter den almindelige lovgivningsprocedure, ogud fra følgende betragtninger:(1)Handlingsplanen for øget sprængstofsikkerhed, som Rådet vedtog den 18. april200811, opfordrede Kommissionen til at nedsætte et stående udvalg, der skal overvejeforanstaltninger og udarbejde henstillinger vedrørende reglerne for de prækursorer,som er tilgængelige på markedet, under hensyntagen til deres costbenefitvirkninger.Det stående udvalg om prækursorer, som Kommissionen nedsatte i 2008,identificerede forskellige sprængstofprækursorer, som vil kunne bruges til at begåterrorangreb, og anbefalede handling på EU-niveau.Nogle medlemsstater har allerede vedtaget love og administrative bestemmelser ommarkedsføring, tilvejebringelse og besiddelse af visse kemiske stoffer og blandinger,som kan anvendes som sprængstofprækursorer.Disse love og administrative bestemmelser, der er forskellige og kan forårsagehandelsbarrierer i Den Europæiske Union, bør harmoniseres for at sikre fribevægelighed for kemiske stoffer og blandinger på det indre marked og samtidig sikre
(2)
(3)
(4)
891011
EUT C […] af […], s. […].EUT C […] af […], s. […].Udtalelse af … EUT C …8311/08.
DA
11
DA
et højt sundhedsbeskyttelsesniveau og et højt sikkerhedsniveau for den bredeoffentlighed.(5)Da enhver ændring af et direktiv og dets bilag vil kræve nationalegennemførelsesbestemmelser i 27 medlemsstater, og da der skal gælde ensartederegler for alle økonomiske aktører, er en forordning det mest hensigtsmæssige retligeinstrument til at regulere markedsføring og brug af sprængstofprækursorer.Hjemmelavede sprængstoffers pålidelighed og styrke bør mindskes ved at fastsættekoncentrationsgrænser for visse stoffer. Den brede offentlighed bør kun kunneanvende disse stoffer i koncentrationer over de fastsatte grænser, hvis de har opnåetlicens. Sådanne stoffer bør kun udleveres til indehavere af en sådan licens.Da det ville være urimeligt at forbyde brug af sprængstofprækursorer ierhvervsmæssigt øjemed, bør foranstaltningerne vedrørende import, markedsføring ogbrug af disse sprængstofprækursorer kun gælde den brede offentlighed.Det er teknisk ikke muligt at fastsætte koncentrationsgrænser for hexamin isprittabletter. Der bør vedtages foranstaltninger for at fremme indberetningen afmistænkelige transaktioner i detailleddet for hexaminsprittabletter og andreprækursorer, der ikke har sikre og egnede alternativer.Da handel med sprængstofprækursorer kan føre til ulovlig fremstilling afhjemmelavede sprænganordninger, bør medlemsstaterne fastsætte regler for sanktionerfor overtrædelser af forordningens bestemmelser. Sanktionerne skal være effektive, ståi rimeligt forhold til overtrædelsernes art og have afskrækkende virkning.Af forenklingshensyn bør de eksisterende bestemmelser om ammoniumnitratindarbejdes i denne forordning, og stk. 2 og 3 i punkt 58 i bilag XVII til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2005 om registrering, vurdering oggodkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)12bør udgå.Denne forordning medfører behandling af personoplysninger og videreformidling afdisse oplysninger til tredjemand i tilfælde af mistænkelige transaktioner. Detindebærer et alvorligt indgreb i den grundlæggende ret til privatlivets fred og retten tilbeskyttelse af personoplysninger. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling afpersonoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger13finder anvendelse påbehandlingen af personoplysninger i medfør af denne forordning. Det bør derforsikres, at den grundlæggende ret til beskyttelse af oplysninger vedrørende personer,hvis personoplysninger behandles i medfør af denne forordnings bestemmelser, sikrespå behørig vis, navnlig behandlingen af personoplysninger i forbindelse medudstedelse af licens og indberetning af mistænkelige transaktioner.Da de kemiske stoffer, terrorister og andre kriminelle bruger til fremstilling afhjemmelavede sprængstoffer, hurtigt kan ændre sig, bør det være muligt at inddrageandre stoffer i den ordning, der indføres med denne forordning, eventuelt somhasteprocedure.
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
1213
EUT L 396 af 30.12.2006, s. 1.EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31.
DA
12
DA
(13)
Kommissionen bør derfor tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter efterartikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde med henblik på atændre bilagene til denne forordning.Da målet for denne forordning, nemlig at begrænse den brede offentligheds adgang tilkemikalier, der kan bruges til at fremstille hjemmelavede sprængstoffer, ikke itilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne og derfor på grund af den påtænktehandlings omfang bedre kan nås på EU-plan, kan Den Europæiske Union træffeforanstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten omDen Europæiske Union. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet gårdenne forordning ikke videre, end hvad der er nødvendigt for nå disse mål.Forordningen overholder de grundlæggende rettigheder og principper, der er fastlagt iDen Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, navnlig beskyttelsenaf personoplysninger, frihed til at oprette og drive egen virksomhed, ejendomsrettenog princippet om ikke-forskelsbehandling. Denne forordning bør anvendes afmedlemsstaterne i overensstemmelse med disse rettigheder og principper -
(14)
(15)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:Artikel 1GenstandDenne forordning indfører harmoniserede regler for markedsføring af kemiske stoffer ellerblandinger, der kan misbruges til ulovlig fremstilling af sprængstoffer, for at begrænse denbrede offentligheds adgang til disse stoffer.Artikel 2Anvendelsesområde1. Denne forordning finder anvendelse på de stoffer, der er opført i bilagene, og blandinger,der indeholder sådanne stoffer.2. Forordningen finder ikke anvendelse på:a) artikler som defineret i artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1907/200614b) pyrotekniske artikler som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/23/EF15,pyrotekniske artikler, der er beregnet til ikke-kommerciel anvendelse i henhold til nationallovgivning inden for de væbnede styrker, politiet eller brandvæsenet, udstyr der er omfattet afRådets direktiv 96/98/EF16, pyrotekniske artikler beregnet til brug i luftfartsindustrien ogknaldhætter til legetøj
141516
EUT L 396 af 30.12.2006.EUT L 154 af 14.6.2007.EFT L 46 af 17.2.1997.
DA
13
DA
c) stoffer opført i bilagene og blandinger, der indeholder stoffer, som anvendes af de væbnedestyrker eller de retshåndhævende myndigheder.Artikel 3DefinitionerI denne forordning forstås ved:(1)(2)(3)(4)"tilrådighedsstillelse": levering enten mod betaling eller vederlagsfrit"brug": forarbejdning, formulering, oplagring, behandling, blanding og fremstilling afen artikel eller enhver anden brug"almindelig borger": en fysisk person, der ikke udøver virksomhed som handlendeeller industridrivende og ikke udøver et liberalt erhverv"mistænkelig transaktion": enhver transaktion vedrørende de stoffer, der er opført ibilagene, eller blandinger, der indeholder disse stoffer, hvor der er begrundet mistankeom, at stoffet eller blandingen er beregnet til fremstilling af hjemmelavedesprængstoffer"ikke-registrerede stoffer": stoffer, der, selv om de ikke er opført i bilagene, vides athave været brugt til fremstilling af hjemmelavede sprængstoffer"økonomisk aktør": en fysisk eller juridisk person, offentligt organ eller gruppe afsådanne personer og/eller organer, der leverer arbejde, produkter eller tjenesteydelsertil markedet"landbruger": en fysisk eller juridisk person eller en sammenslutning af fysiske ellerjuridiske personer - uanset hvilken retlig status sammenslutningen og dens medlemmerhar i henhold til national ret - hvis bedrift befinder sig på Fællesskabets område somomhandlet i artikel 52 i traktaten om Den Europæiske Union, og som udøver enlandbrugsaktivitet"landbrugsaktivitet": produktion, avl eller dyrkning af landbrugsprodukter, herunderhøst, malkning, opdræt af husdyr og hold af husdyr til landbrugsformål, eller bevarelseaf jorden i god landbrugs- og miljømæssig stand som fastlagt i henhold til artikel 5 iRådets forordning (EF) nr. 1782/200317.
(5)(6)
(7)
(8)
17
EUT L 270 af 21.10.2003.
DA
14
DA
Artikel 4Import, tilrådighedsstillelse, besiddelse og brug1. De stoffer, der er opført i bilag I, eller blandinger af disse stoffer, må ikke stilles tilrådighed for, besiddes af eller bruges af den brede offentlighed, medmindre stoffetskoncentration er lavere end eller svarer til den grænse, der er fastsat i bilag I.2. Uanset stk. 1 kan de stoffer, der er opført i bilag I, eller blandinger, der indeholder dissestoffer, stilles til rådighed for, besiddes eller bruges af den brede offentlighed, hvis depågældende personer har en licens til erhvervelse af det pågældende stof eller en blanding, derindeholder stoffet, udstedt af en kompetent myndighed i en medlemsstat.3. Hvis en borger har til hensigt at importere de stoffer, der er opført i bilag I, eller blandinger,der indeholder disse stoffer, på Den Europæiske Unions toldområde, og den koncentration,som stoffet eller blandingen har i den form, hvori det/den indføres, er højere end den grænse,der er fastsat i bilag I, skal den pågældende person fremlægge en licens, jf. stk. 2, vedindgangstoldstedet. Hvis der er tvivl om, hvorvidt en licens udstedt ifølge stk. 2 er ægte ellerkorrekt, og hvis der er behov for yderligere oplysninger, kontakter toldmyndighederne dekompetente myndigheder, som medlemsstaten har udpeget til at udstede licenser, jf. artikel 5.4. Uanset stk. 1 kan ammoniumnitrat og blandinger, der indeholder ammoniumnitrat, stilles tilrådighed for landbrugere og besiddes af landbrugere og bruges som kunstgødning ilandbrugsaktiviteter i koncentrationer over den grænse, der er fastsat i bilag I.5. En økonomisk aktør, der stiller et stof eller en blanding til rådighed for en borger, der ertildelt licens i overensstemmelse med stk. 2, skal kontrollere licensen og registreretransaktionen.6. En økonomisk aktør, der har til hensigt at stille de stoffer, der er opført i bilag I, ellerblandinger, der indeholder disse stoffer, til rådighed for den brede offentlighed, og stoffeteller blandingen har en koncentration, der er højere end den grænse, der er fastsat i bilag I,skal på emballagen tydeligt angive, at køb, besiddelse eller brug af det pågældende stof ellerden pågældende blanding kræver en licens, jf. stk. 2.Artikel 5Licenser1. Hver medlemsstat fastlægger regler for udstedelse af licens, jf. artikel 4, stk. 2. Når denkompetente myndighed i en medlemsstat skal vurdere, om der skal udstedes licens, skal dennavnlig tage hensyn til, om stoffet er beregnet til lovlig brug. Licensen afvises, hvis der errimelig grund til at tvivle på, at den påtænkte brug er lovlig.2. Den kompetente myndighed kan enten begrænse licensens gyldighed til højst tre år ellerforpligte indehaveren af licensen til med mellemrum på højst tre år at godtgøre, atbetingelserne for at udstede licensen fortsat er opfyldt. Licensen skal nævne de omhandledestoffer.
DA
15
DA
3. De kompetente myndigheder kan kræve, at ansøgerne betaler et gebyr for at ansøge omlicens. Et sådant gebyr må ikke overstige omkostningerne ved behandling af ansøgningen.4. Den kompetente myndighed kan suspendere eller tilbagekalde licensen når som helst, der errimelig grund til at antage, at betingelserne for at meddele licensen ikke længere er opfyldt.5. Klager over afgørelser truffet af den kompetente myndighed og tvister vedrørendeoverholdelse af licensbetingelserne behandles af det organ, der er kompetent i henhold til dennationale lovgivning.6. Licenser udstedt af en medlemsstats kompetente myndigheder er gyldige i allemedlemsstater. Kommissionen kan efter høring af det stående udvalg vedrørende prækursorerudarbejde tekniske retningslinjer for licenser for at fremme gensidig anerkendelse.Artikel 6Indberetning af mistænkelige transaktioner og tyveri1. Mistænkelige transaktioner med de stoffer, der er opført i bilagene, eller blandinger, derindeholder disse stoffer, skal indberettes i overensstemmelse med denne artikel.2. Hver medlemsstat opretter et nationalt kontaktpunkt med et klart defineret telefonnummerog en e-mailadresse til indberetning af mistænkelige transaktioner.3. Økonomiske aktører, som har grund til at tro, at en planlagt transaktion, der involverer eneller flere af de stoffer, der er opført i bilagene, eller blandinger, der indeholder disse stoffer,er en mistænkelig transaktion, skal uden ophør indberette dette, herunder også kundensidentitet, til det nationale kontaktpunkt i den medlemsstat, hvor transaktionen var planlagt.4. Økonomiske aktører skal indberette andre mistænkelige transaktioner vedrørende ikke-registrerede stoffer og blandinger, der indeholder sådanne stoffer.5. Økonomiske aktører skal også indberette betydeligt tyveri af de stoffer, der er opført ibilagene, og blandinger, der indeholder disse stoffer, til kontaktpunktet i den medlemsstat,hvor tyveriet har fundet sted.6. For at fremme samarbejdet mellem de kompetente myndigheder og de økonomiske aktører,navnlig med hensyn til ikke-registrerede stoffer, udarbejder og ajourfører Kommissionen efterat have hørt det stående udvalg vedrørende prækursorer en vejledning til brug forforsyningskæden i den kemiske industri. Vejledningen skal navnlig indeholde:a) information om, hvordan mistænkelige transaktioner identificeres og indberettesb) en løbende ajourført liste over ikke-registrerede stoffer, således at forsyningskæden fårmulighed for at kontrollere handelen med disse stofferc) andre nyttige oplysninger.7. De kompetente myndigheder i medlemsstaterne drager omsorg for, at vejledningen, jf.stk. 6, og listen over ikke-registrerede stoffer offentliggøres regelmæssigt på en måde, dekompetente myndigheder finder hensigtsmæssig og i overensstemmelse med vejledningensmål.
DA
16
DA
Artikel 7DatabeskyttelseHver medlemsstat sikrer, at behandlingen af personoplysninger inden for rammerne af denneforordning, foregår i overensstemmelse med direktiv 95/46/EF18. Hver medlemsstat skalnavnlig sikre, at behandlingen af personoplysninger i forbindelse med indrømmelse aflicenser i medfør af denne forordnings artikel 4 og 5 og indberetning af mistænkeligetransaktioner i medfør af denne forordnings artikel 6 sker i overensstemmelse med direktiv95/46/EF.Artikel 8SanktionerMedlemsstaterne fastsætter bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af denne forordningog træffer alle nødvendige foranstaltninger til at sikre gennemførelse heraf. Sanktionerne skalvære effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning.Artikel 9Ændring af bilageneFor at tage højde for udviklingen med hensyn til misbrug af kemiske stoffer somsprængstofprækursorer eller på grundlag af forskning og afprøvning kan Kommissionenvedtage ændringer til bilagene ved delegerede retsakter, jf. artikel 10, 11 og 12. I særligehastetilfælde, navnlig hvis der opstår en pludselig ændring i risikovurderingen, hvad angårmisbrug af kemiske stoffer til brug ved fremstilling af hjemmelavede sprængstoffer, finderartikel 13 anvendelse.Artikel 10Udøvelse af de delegerede beføjelser1. Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage de delegerede retsakter, der er omhandlet iartikel 9, for en ubegrænset periode.2. Så snart Kommissionen har vedtaget en delegeret retsakt, underretter den Europa-Parlamentet og Rådet samtidigt herom.3. Beføjelserne til at vedtage delegerede retsakter tillægges Kommissionen på de i artikel 11og 12 anførte betingelser.
18
EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31.
DA
17
DA
Artikel 11Tilbagekaldelse af delegationen1. Den i artikel 9 omhandlede delegation af beføjelser kan til enhver tid tilbagekaldes afEuropa-Parlamentet eller Rådet.2. Den institution, der indleder en intern procedure for at afgøre, om den ønsker attilbagekalde delegationen af beføjelser, skal bestræbe sig på at give den anden institution ogKommissionen meddelelse herom inden for et rimeligt tidsrum, inden den træffer endeligafgørelse, og samtidig oplyse, hvilke delegerede beføjelser der eventuelt vil blive tilbagekaldtsamt eventuelle begrundelser herfor.3. Afgørelsen om tilbagekaldelse bringer delegationen af de beføjelser, der er angivet i denpågældende afgørelse, til ophør. Den får virkning straks eller på et senere tidspunkt, der erangivet i afgørelsen. Afgørelsen er uden virkning for gyldigheden af de delegerede retsakter,der allerede er trådt i kraft. Afgørelsen offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende.Artikel 12Indsigelser mod delegerede retsakter1. Europa-Parlamentet og Rådet kan gøre indsigelse mod en delegeret retsakt inden tomåneder fra datoen for underretningen herom. Fristen forlænges med en måned påforanledning af Europa-Parlamentet eller Rådet.2. Hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse mod den delegerederetsakt ved fristens udløb, offentliggøres den delegerede retsakt i Den Europæiske UnionsTidende og træder i kraft på den dato, der er fastsat heri.3. Den delegerede retsakt kan offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende og træde ikraft inden fristens udløb, hvis Europa-Parlamentet og Rådet begge har meddeltKommissionen, at de ikke agter at gøre indsigelse.4. Hvis Europa-Parlamentet eller Rådet gør indsigelse mod en delegeret retsakt, træder denikke i kraft. Den institution, der gør indsigelse, angiver grundene til at gøre indsigelse modden delegerede retsakt.Artikel 13Hasteprocedure1. En delegeret retsakt, der vedtages ifølge hasteproceduren, træder straks i kraft og finderanvendelse, så længe der ikke gøres indsigelse i overensstemmelse med stk. 2. I meddelelsenom retsakten til Europa-Parlamentet og Rådet gives der en begrundelse for brug afhasteproceduren.2. Europa-Parlamentet og Rådet kan gøre indsigelse mod en delegeret retsakt inden seks ugerfra underretningen herom. I det tilfælde finder retsakten ikke længere anvendelse. Den
DA
18
DA
institution, der gør indsigelse, angiver grundene til at gøre indsigelse mod den delegerederetsakt.Artikel 14Ændring af bilag XVII til forordning (EF) nr. 1907/2006I bilag XVII til forordning (EF) nr. 1907/200619udgår punkt 58 i tabellen med betegnelser forstoffer, grupper af stoffer og blandinger samt begrænsninger i kolonne 2, nr. 2 og 3.Artikel 15OvergangsbestemmelseAlmindelige borgeres besiddelse og brug af de stoffer, der er opført i bilag I, eller blandingeraf disse stoffer over de koncentrationsgrænser, der fremgår af bilag I, skal fortsat være tilladtindtil [36måneder efter vedtagelsen].Artikel 16RevisionDer foretages en revision af denne forordning [5år efter vedtagelsen].Artikel 17IkrafttrædelseDenne forordning træder i kraft [18måneder efter vedtagelsen].
19
EUT L 396 af 30.12.2006.
DA
19
DA
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.Udfærdiget i […], den […]På Europa-Parlamentets vegne[…]FormandPå Rådets vegne[…]Formand
DA
20
DA
BILAG 1Stoffer eller blandinger, der indeholder stoffer, som ikke må stilles til rådighed for denbrede offentlighed, medmindre koncentrationen svarer til eller er lavere end degrænser, der er fastsat nedenfor.Stoffets navn ogregisternummer i ChemicalAbstracts Service (CAS-nr.)Mindste-indhold/bestanddelKode i denkombineredenomenklatur (KN)for en isoleretkemisk defineretforbindelse, deropfylder kravene inote 1 til kapitel 28eller 29 i KN {seforordning (EF)nr. 948/2009 af30.9.2009,EUT L 287 af31.10.2009}Kode i denkombineredenomenklatur (KN) foren blanding eller etpræparat udenkomponenter (f.eks.kviksølv, ædle metaller,sjældne jordartersmetaller ellerradioaktive stoffer),som medførerklassifikation under enanden KN-kode {seforordning (EF)nr. 948/2009 af30.9.2009, EUT L 287af 31.10.2009}3824 90 973824 90 973824 90 973824 90 973824 90 973824 90 973824 90 97
Hydrogenperoxid (CAS-nr. 7722-84-1)Nitromethan (CAS-nr. 75-52-5)Salpetersyre (CAS-nr. 7697-37-2)
12 % w/w30 % w/w3 % w/w
2847 00 002904 20 002808 00 002829 19 002829 90 102829 11 002829 90 10
Kaliumklorat (CAS-nr. 3811- 40 % w/w04-9)Kaliumperklorat (CAS-nr. 7778-74-7)Natriumklorat (CAS-nr. 7775-09-9)Natriumperklorat (CAS-nr. 7601-89-0)Ammoniumnitrat (CAS-nr. 6484-52-2)40 % w/w40 % w/w40 % w/w16vægtprocentnitrogenhidr. fraammonium-nitrat
3102 30 10 (i vandig 3824 90 97opløsning)3102 30 90 (andet)
DA
21
DA
BILAG IIIndberetningspligt for mistænkelige transaktioner med stoffer eller blandinger herafStoffets navn ogregisternummer iChemical AbstractsService (CAS-nr.)KemisknavnKode i denkombineredenomenklatur (KN)for en isoleretkemisk defineretforbindelse, deropfylder kravene inote 1 til kapitel 28,note 1 til kapitel 29eller note 1 b) tilkapitel 31 i KN {seforordning (EF)nr. 948/2009 af30.9.2009,EUT L 287 af31.10.2009}Kode i denkombineredenomenklatur (KN) forblandinger ellerpræparater udenkomponenter (f.eks.kviksølv, ædlemetaller, sjældnejordarters metallereller radioaktivestoffer), som medførerklassifikation underen anden KN-kode {seforordning (EF)nr. 948/2009 af30.9.2009, EUT L 287af 31.10.2009}3824 90 97
Hexamin (CAS-nr. 4067-16- 3,6,9,12-2921 29 007)tetraazatetradecamethylenediaminSvovlsyre (CAS-nr. 7664-93-9)Acetone (CAS-nr. 67-64-1)Kaliumnitrat (CAS-nr. 7757-79-1)Natriumnitrat (CAS-nr. 7631-99-4)Calciumnitrat (CAS-nr. 10124-37-5)Kalkammonsalpeter (CAS-nr. 15245-12-2)Ammoniumnitrat (CAS-nr. 6484-52-2)svovlsyre2807 00 102914 11 002834 21 00
3824 90 973824 90 973824 90 97
3102 50 10 (naturligt) 3824 90 973102 50 90 (andet)2834 29 803102 60 003824 90 973824 90 973824 90 97
3102 30 10 (i vandig 3824 90 97opløsning)3102 30 90 (andet)
DA
22
DA
DA
23
DA