Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 476
Offentligt
1002702_0001.png
1002702_0002.png
1002702_0003.png
1002702_0004.png
1002702_0005.png
1002702_0006.png
1002702_0007.png
1002702_0008.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
31. marts 2009Det InternationaleKontor2011-3061/1-0071SJE44779

Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsmini-

steriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retli-

ge og indre anliggender) og mødet i det blandede udvalg den 9-10.

juni 2011.

Side:

2-8

Dagsordenspunkt 30 Forslag til rådsafgørelser om undertegnelseog indgåelse af en aftale mellem Den Euro-pæiske Union og Australien om luftfartssel-skabers behandling og overførsel af passa-gerlisteoplysninger (Passenger Name Re-cord (PNR)) til de australske told- og græn-sekontrolmyndigheder*- vedtagelseKOM(2011)280KOM(2011)281
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
*
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEUF, afsnit V. Protokollen om Danmarksstilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foranstalt-ningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.

Dagordenspunkt 30: Forslag til rådsafgørelser om undertegnelse og

indgåelse af en aftale mellem Den Europæiske Union og Australien

om luftfartsselskabers behandling og overførsel af passagerlisteop-

lysninger (Passenger Name Record (PNR)) til de australske told- og

grænsekontrolmyndigheder

Nyt notat.

KOM(2011)280

KOM(2011)281

Resumé

De foreliggende forslag til rådsafgørelser lægger op til, at Rådet bemyn-diger til undertegnelse af og indgår en aftale mellem Den EuropæiskeUnion og Australien om luftfartsselskabers behandling og overførsel afpassagerlisteoplysninger (Passenger Name Record (PNR)) til de austral-ske told- og grænsekontrolmyndigheder. Et udkast til PNR-aftale mellemEU og Australien er optrykt som bilag til rådsafgørelserne. Forslageneforventes at blive forelagt på rådsmødet (retlige og indre anliggender)den 9.-10. juni 2011 med henblik på godkendelse af aftalen. De forelig-gende forslag vil være omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retli-ge og indre anliggender, og Danmark deltager derfor ikke i Rådets vedta-gelse af forslagene.

1.

Baggrund

I lufttransport er passagerlisten (”Passenger Name Record” – PNR) enliste over hver passagers rejseforhold, som omfatter alle nødvendige op-lysninger til, at reservationer kan behandles og kontrolleres af det luft-fartsselskab, der foretager reservationen, og af medvirkende luftfartssel-skaber. Oplysningerne kan bl.a. omfatte navnet på og kontaktinformatio-nen om den pågældende passager, afrejsedato, betalingsoplysninger ogbillet- og bagageinformationer.EU indgik aftaler om overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger medCanada, USA og Australien i henholdsvis 2005, 2007 og 2008. Baggrun-den for aftalerne var, at luftfartsselskaber blev mødt med krav fra disselande om at stille PNR-oplysninger til rådighed. Ved at stille PNR-oplysninger til rådighed for myndigheder i tredjelande ville luftfartssel-skaberne imidlertid kunne krænke de databeskyttelsesbestemmelser, dergælder i EU’s medlemsstater. Dette blev imødegået med de nævnte PNR-aftaler, der indeholder en række bestemmelser om databeskyttelse i for-bindelse med overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger.2
Europa-Parlamentet anmodede den 5. maj 2010 Kommissionen om atgenforhandle de nævnte aftaler med Canada, USA og Australien medhenblik på at sikre en hensigtsmæssig afvejning mellem retshåndhævel-seshensyn og beskyttelse af individers rettigheder.Kommissionen afgav den 21. september 2010 en meddelelse om en glo-bal tilgang til overførsel af passagerlisteoplysninger til tredjelande. Imeddelelsen præsenterer Kommissionen et forslag til nogle overordnedeprincipper, der skal efterleves i forbindelse med indgåelse af aftaler omudveksling af PNR-oplysninger mellem EU og tredjelande.Kommissionen fremlagde desuden den 21. september 2010 udkast tilforhandlingsdirektiver med henblik på, at Kommissionen blev bemyndi-get til at genforhandle EU’s aftaler med Canada, USA og Australien omoverførsel og anvendelse af PNR-oplysninger. På rådsmødet (retlige ogindre anliggender) den 2.-3. december 2010 traf Rådet afgørelse om atbemyndige Kommissionen til at indlede forhandling med de tre lande.Kommissionen har fremsendt et udkast til en ny PNR-aftale mellem EUog Australien, der er optrykt som bilag til de foreliggende forslag til råds-afgørelser om undertegnelse og indgåelse af aftalen.Det danske retsforbeholdDer lægges i de foreliggende forslag til rådsafgørelser op til, at de frem-sættes med hjemmel i TEUF 3. del, afsnit V. Forslagene vil derfor væreomfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten,vil på den baggrund finde anvendelse.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelseaf foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF 3. del, afsnit V, ogifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henholdtil TEUF 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark(”retsforbeholdet”).Det bemærkes i tilknytning hertil, at det har været drøftet, om hjemmels-grundlaget for så vidt angår hovedparten af PNR-aftalen i stedet skal fin-des i TEUF artikel 16 om beskyttelse af personoplysninger og TEUF, 3.del, afsnit VI, om transport. Dette ville i givet fald betyde, at det danskeretsforbehold ikke fuldt ud finder anvendelse.
3

2.

Indhold

I det ene forslag til rådsafgørelse foreslås det, at undertegnelsen af enPNR-aftale mellem EU og Australien godkendes med forbehold af afta-lens indgåelse på et senere tidspunkt. Kommissionen bemyndiges medrådsafgørelsen til at udpege de personer, der er beføjet til at undertegneaftalen med forbehold af dens indgåelse.Med det andet forslag til rådsafgørelse foreslås det, at PNR-aftalen ind-gås. Formanden for Rådet udpeger den person, som på EU’s vegne erbeføjet til at foretage udvekslingen af godkendelsesinstrumenterne medhenblik på at udtrykke EU’s samtykke til at blive bundet af aftalen. Detbemærkes, at Europa-Parlamentets godkendelse skal indhentes forud forRådets afgørelse om indgåelse af PNR-aftalen, jf. pkt. 9 nedenfor.Udkastet til PNR-aftalen – der som nævnt er optrykt som bilag til de fo-religgende forslag til rådsafgørelser – indeholder bl.a. følgende elemen-ter:De australske told- og grænsekontrolmyndigheders overholdelse af afta-len garanterer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for PNR-oplysninger,der overføres til de australske told- og grænsekontrolmyndigheder.Australien sørger for, at de australske told- og grænsekontrolmyndighe-der kun behandler PNR-oplysningerne med henblik på at forebygge, af-sløre, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov grænseover-skridende kriminalitet. PNR-oplysninger kan dog i særlige tilfælde be-handles, hvis det er nødvendigt for at beskytte en persons vitale interessersom f.eks. risiko for dødsfald, alvorlig skade eller trussel mod sundhe-den.Australien må ikke kræve, at luftfartsselskaber skal udlevere PNR-oplysninger, der ikke allerede er blevet indsamlet, eller som opbevares ideres reservationssystemer.Aftaleudkastet lægger desuden op til, at PNR-oplysningerne udelukkendemå overføres på grundlag af et ”push”-system. Det vil sige, at myndighe-der i Australien ikke skal have adgang til at trække oplysninger fra fly-selskabernes databaser (”pull”-system), men at det vil være flyselskaber-ne, der inden for rammerne af aftalerne vil skulle udlevere de fornødneoplysninger (”push”-system).
4
For så vidt angår foranstaltninger til beskyttelse af flypassagerers privat-liv indgår i aftaleudkastet endvidere bl.a. følgende:En udtømmende oversigt over de kategorier af PNR-oplysninger, dermå overføres. Det er forbudt for de australske told- og grænsekon-trolmyndigheder at behandle følsomme PNR-oplysninger. I det om-fang de PNR-oplysninger, der er blevet overført om en passager til deaustralske told- og grænsekontrolmyndigheder, omfatter følsommeoplysninger, skal de australske told- og grænsekontrolmyndighederslette disse oplysninger.Regler om information til passagererne og om ret til indsigt, berigti-gelse og sletning samt administrativ prøvelse og domstolsprøvelse.Sikring af, at der ikke træffes beslutninger, der får negative følgereller virkninger for den enkelte person, og som udelukkende er base-ret på automatiseret behandling af personoplysninger uden menne-skelig deltagelse.Bestemmelser om datasikkerhed og om en informationsforpligtelseover for den australske datatilsynsmyndighed og Kommissionen vedbrud på datasikkerheden.Den australske datatilsynsmyndigheds tilsyn med, at de offentligemyndigheder, som behandler PNR-oplysninger, overholder databe-skyttelsesreglerne.Fælles evaluering af aftalen og alle spørgsmål med tilknytning dertilét år efter aftalens ikrafttræden og derefter regelmæssigt inden for af-talens varighed og derudover efter anmodning fra en af parterne.Bestemmelser om lagring af PNR-oplysninger, herunder at oplysnin-gerne som udgangspunkt højest må lagres i fem og et halvt år regnetfra den dato, hvor de australske told- og grænsekontrolmyndighederførst modtog PNR-oplysningerne. Efter de første tre år fra modtagel-sesdatoen og frem til slutningen af den fem og et halvt årige periodeopbevares PNR-oplysningerne i PNR-systemet, men alle dataelemen-ter, der kan tjene til identifikationen af de passagerer, som PNR-oplysningerne vedrører, maskeres.
5
Krav om registrering og dokumentation af enhver behandling afPNR-oplysninger, herunder adgang til, søgning i og overførsel afPNR-oplysninger, samt anmodninger om PNR-oplysninger fra de au-stralske myndigheder eller tredjelande, herunder afviste anmodnin-ger.Begrænsning i adgangen til at videregive PNR-oplysninger til andreoffentlige myndigheder i Australien samt myndigheder i tredjelande.
I aftaleudkastet lægges der desuden op til, at de australske told- og græn-sekontrolmyndigheder sørger for, at relevante analytiske oplysninger, derer opnået via PNR-oplysninger, hurtigst muligt stilles til rådighed for po-liti og retlige myndigheder i de berørte EU-medlemsstater, Europol ogEurojust inden for deres respektive mandater og i overensstemmelse medde retshåndhævelsesaftaler eller andre aftaler og ordninger om informati-onsudveksling, der er indgået mellem Australien og EU's medlemsstater,Europol eller Eurojust.

3.

Gældende dansk ret

Luftfartsselskabers overførsel af PNR-oplysninger til myndigheder i Ca-nada, USA og Australien vil være omfattet af lov nr. 429 af 31. maj 2000om behandling af personoplysninger (persondataloven). Dette indebærerbl.a., at persondatalovens materielle behandlingsbetingelser i §§ 6-8 skalvære opfyldt. Da der vil være tale om overførsel af personoplysninger tilet tredjeland, skal overførslen endvidere ligge inden for rammerne af densærlige bestemmelse i lovens § 27. Bestemmelsen i § 27 fastsætter, at dersom udgangspunkt kun kan ske overførsel af personoplysninger til ettredjeland, såfremt dette land sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Som anført under pkt. 1 lægges der i de foreliggende forslag til rådsafgø-relser op til, at de fremsættes med hjemmel i TEUF 3. del, afsnit V, ogforslagene vil derfor være omfattet af Danmarks forbehold vedrørenderetlige og indre anliggender. Danmark deltager således ikke i Rådets ved-tagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF 3. del, afsnitV, og ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF 3.del, afsnit V, er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.Hvis forslagene fandt anvendelse i Danmark, vurderes de formentlig ikkeat ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.6
De foreliggende udkast til forslag til rådsafgørelser vurderes ikke at havestatsfinansielle konsekvenser.

5.

Høring

Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.

6.

Nærhedsprincippet

De foreliggende forslag til rådsafgørelser vurderes ikke at være i stridmed nærhedsprincippet.

7.

Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til sagen.

8.

Foreløbig dansk holdning

Fra dansk side er man positiv over for det foreliggende udkast til enPNR-aftale med Australien.

9.

Europa-Parlamentet

Efter den almindelige procedure i TEUF art. 218 for indgåelse af aftalermed tredjelande og internationale organisationer er det Rådet, der be-myndiger undertegnelsen og indgår aftalerne. Der er tale om et område,hvor Europa-Parlamentets godkendelse skal indhentes forud for Rådetsafgørelse om indgåelse af PNR-aftalen.Europa-Parlamentet vil muligvis blive klar til at stemme om forslaget førsommerferien.

10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde

Sagen har ikke været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt og retligtsamarbejde.
7

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-

udvalg

Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til ori-entering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2.-3. de-cember 2010, hvor Rådet traf afgørelse om at bemyndige Kommissionentil at indlede forhandlinger om PNR-aftaler med Canada, USA og Au-stralien.
8