Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 470
Offentligt
Partierne bag SATSpuljenSocialudvalget, RetsudvalgetEmbedsmænd i SocialministerietEmbedsmænd i JustitsministerietFolketinget, Christiansborg1240 København KHalsnæs den 19. maj 2011
Vedr. udmøntning af midler fra Satspuljen for det sociale område 2010 – 2013.SSP-Samrådet er en landsdækkende organisation, der repræsenterer kommunerne medet SSP-samarbejde. Det er kommunerne der tegner sig for et medlemskab af SSP-Samrådet, hvilket 95 af landets 98 kommuner har gjort.I praksis er det kommunernes SSP-medarbejdere og SSP-koordinatorer, der udgør SSP-Samrådet på landsplan og i de enkelte politikredse. SSP-Samrådet er således lig SSP-samarbejdet i Danmark. Det er i SSP-Samrådet man mødes med Politiets kriminalpræ-ventive sekretariater og udvikler initiativer og metoder til kriminalpræventive indsatser.Det er også i høj grad i SSP-Samrådet, såvel på kreds- som på landsplan, at medlemmeri de lokale SSP-netværk opkvalificeres til den kriminalpræventive indsats via SSP-Samrådets kursusvirksomhed. Kursusvirksomheden løses ofte i samarbejde med andreorganisationer som Det kriminalpræventive Råd, Ungdomsringen, COK, Servicestyrelsenmv.I aftalen om Satspuljen på det sociale område 2010 – 2013 er et af områderne ”Forebyg-gelse af ungdomskriminalitet”. ”P 8” omhandler ”Udvikling af SSP-samarbejdet”, hvor derover årene 2010 – 2013 er afsat kr. 11.2 millioner.SSP-Samrådet er vidende om, at mange forskellige aktører og interessenter har en hold-ning og mening om, hvordan SSP-samarbejdet skal udføres og udmøntes, hvilket des-værre i nogle situationer og kredse forplumrer indsatsen og tankerne bag SSP-samarbejdet. Vi kan derfor i SSP Samrådet være bekymrede for, hvor meget og hvilkenudvikling der vil foregå, uden at SSP Samrådet er inddraget som en central del af proces-sen.I al beskedenhed, så er SSP-Samrådet den organisation, der har den største viden og debedste forudsætninger for at udvikle SSP-samarbejdet i Danmark, eftersom vi netop re-præsenterer medarbejdere i kommunerne og samarbejdspartnere, der i dagligdagen errygraden i SSP-samarbejdet.SSP-Samrådet kan frygte, at effekten af de afsatte midler bliver udvandet, hvis midlernebliver udbudt i puljer til lokale projekter og indsatser, hvorfor SSP-Samrådet vil tilbyde,at vi løfter opgaven med at ”udvikle SSP-samarbejdet”, da vi herved kan udnytte voresviden på området samt vores organisation med lokale netværk.Konkret vil SSP-Samrådet udvikle SSP-samarbejdet med ”bedst praksis” (der desværrepga. manglende ressourcer ikke bliver formidlet og implementeret) samt ikke mindst enopkvalificering af de mange aktører i SSP-samarbejdet (lærere, pædagoger, politifolk,sagsbehandlere etc.) med redskaber, der i dagligdagen kan gøre en forskel.
SSP-Samrådet –www.ssp-samraadet.dk– SSP-Samrådet
Som kommissionen vedr. ungdomskriminalitet fremhæver i ”Betænkning nr. 1508”, såfindes der ingen nemme løsninger – det handler om det lange seje træk, med entidlig,helhedsorienteret, tværsektoriel og sammenhængende indsats,hvorfor SSP-Samrådet også er glade for, at der er afsat midler over en periode på fire år til udviklingaf SSP-samarbejdet.Et andet og meget vigtigt element i ”styrket indsats mod ungdomskriminalitet” er etable-ring af Ungesamråd i alle politikredse (”P 18”, hvor der er afsat kr. 23.7 millioner overårene 2010 – 2013).Vi er vidende om, at der pt. er en uoverensstemmelse mellem KL og Justitsministerietherom, hvilket vi selvfølgelig anerkender og ikke tager parti omkring – men SSP-Samrådet er i besiddelse af en stor viden omkring forskellige metoder og måder at orga-nisere Ungesamråd på, der kan være medvirkende faktor til at løfte etableringen og im-plementeringen af Ungesamråd, hvilket vi gerne bidrager med.Vi håber, at SSP-Samrådet bliver inddraget i opgaven og i midlerne hertil, hvorfor vi serfrem til at høre fra jer, således at vi kan uddybe, hvordan vi kan udvikle SSP-samarbejdet og derved gøre en forskel.Implementering af en række love i kommunerne, fordrer derudover et mere formaliseretsamarbejde kommunerne imellem. Platformen for dette formaliserede samarbejde findesallerede i SSP-Samrådet, men der er brug for at styrke den eksisterende struktur, hvisdisse udfordringer skal kunne imødekommes.Dette kan bl.a. ske ved, at man i SSP-Samrådet bliver tildelt midler fra f.eks. SATS-puljen til at oprette et sekretariat. En sådan styrkelse og prioritering af SSP-samarbejdeti Danmark vil garantere for kvaliteten af den udvikling der skal foregå, hvilket er til gavnfor børn og unge i Danmark.
Med venlig hilsen
Jørgen PedersenFormand for SSP-Samrådet[email protected]Chr. D. 8. vej 2 D, 1. sal8600 Silkeborg
Martin BannowNæstformand for SSP-Samrådet[email protected]Rådhuspladsen 13300 Frederiksværk
SSP-Samrådet –www.ssp-samraadet.dk– SSP-Samrådet