Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 443
Offentligt
992556_0001.png
992556_0002.png
992556_0003.png
992556_0004.png
992556_0005.png
992556_0006.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Dok.:
27. april 2011Det InternationaleKontorSanne JensenSJE44657

Samlenotat vedrørende den sag inden for Justitsministeriets an-

svarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre

anliggender) og mødet i det blandede udvalg den 12. maj 2011

Side:

2-5

Dagsordenspunkt
Evalueringsrapport om logningsdirekti-vet (direktiv 2006/24/EF)
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Dagsordenspunkt: Evalueringsrapport om logningsdirektivet (direk-

tiv 2006/24/EF)

Nyt notat.Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.

KOM(2011)225

Resumé

Evalueringsrapporten om logningsdirektivet er ikke retligt bindende, ogsagen rejser derfor ikke spørgsmål i forhold til det danske retsforbehold.Rådet forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. maj2011 at få præsenteret en evalueringsrapport fra Kommissionen om log-ningsdirektivet. I rapporten foretages en evaluering af medlemsstaternesanvendelse af direktivet og af dets virkning på økonomiske aktører ogforbrugere. Det fremgår af rapporten, at evalueringen overordnet set harvist, at logning er et nyttigt værktøj for de strafferetlige systemer og forretshåndhævelsen i EU. Det fremgår videre af rapporten, at Kommissio-nen i lyset af evalueringen har til hensigt at foreslå ændringer af direkti-vet på grundlag af en konsekvensanalyse. Sagen rejser ikke spørgsmål iforhold til nærhedsprincippet, ligesom sagen ikke har lovgivningsmæssi-ge eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentligetilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til meddelelsen.Fra dansk side er man positiv over for meddelelsen, og man forventer atkunne tage præsentationen til efterretning.

1.

Baggrund

Kommissionen skal i medfør af artikel 14 i logningsdirektivet forelæggeEuropa-Parlamentet og Rådet en evaluering af medlemsstaternes anven-delse af direktivet og af dets virkning på økonomiske aktører og forbru-gere under hensyntagen til den videre udvikling, der er sket inden forelektronisk kommunikationsteknologi, og de statistiske oplysninger, derer sendt til Kommissionen, med henblik på at fastslå, om det er nødven-digt at ændre direktivets bestemmelser, særlig hvad angår datadækningog lagringsperioder.Evalueringsrapporten bygger på omfattende drøftelser med og bidrag framedlemsstater, eksperter og involverede parter.

2.

Indhold

Meddelelsen indeholder dels en redegørelse af medlemsstaternes gen-nemførelse af logningsdirektivet, dels en redegørelse af den rolle, somlagrede data ifølge medlemsstaterne spiller for den strafferetlige retsfor-2
følgning og for retshåndhævelsen, og dels en redegørelse af virkningen aflogning på operatører og forbrugere. Herudover indeholder meddelelsenen redegørelse for datalogningens konsekvenser for de grundlæggenderettigheder.Kommissionen konkluderer, at evalueringen overordnet set har vist, atdatalogning er et nyttigt værktøj for de strafferetlige systemer og forretshåndhævelsen i EU. Direktivet tilstræber imidlertid kun en delvisharmonisering af datalogning, hvilket medfører, at der ikke er en fælleseuropæisk tilgang i forhold til formålsbegrænsning og lagringsperiodersamt godtgørelse af operatørernes udgifter. De variationsmuligheder,som direktivet indeholder, og forskelle i den nationale anvendelse af log-ning har skabt betydelige vanskeligheder for operatører.I betragtning af følgerne og risiciene for det indre marked og respektenfor retten til privatlivets fred og beskyttelse af personoplysninger finderKommissionen, at EU ved hjælp af fælles regler fortsat bør sikre, at derkonsekvent stilles høje krav til logning, dataudtræk og brug af trafikdataog lokaliseringsdata.I lyset af disse konklusioner er det Kommissionens hensigt at foreslå æn-dringer af direktivet på grundlag af en konsekvensanalyse. Følgende om-råder forventes undersøgt i konsekvensanalysen:-Konsekvens i formålsbegrænsningen for datalagring og i deformer for forbrydelser, som giver adgang til og ret til at an-vende lagrede data,Større harmonisering og om muligt afkortning af de obligatori-ske datalagringsperioder,Uafhængigt tilsyn med dataanmodninger og det generelle data-lagringssystem i alle medlemsstater,Begrænsning af de myndigheder, der har bemyndigelse til at fådataadgang,Reduktion af de datakategorier, der kan lagres,Vejledning i tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstalt-ninger for dataadgang, herunder afleveringsprocedurer,
-
-
-
--
3
--
Vejledning i brugen af data, herunder data mining, ogUdvikling af praktisk anvendelige målingsmetoder og rapporte-ringsprocedurer for at gøre det lettere at sammenligne anven-delsen og evalueringen af fremtidige regler.
Det forventes, at formandskabet på baggrund af Kommissionens præsen-tation af meddelelsen vil følge op på præsentationen. Det nærmere ind-hold heraf kendes på nuværende tidspunkt ikke.

3.

Gældende dansk ret

Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det udbydere af telenet ellerteletjenester at foretage registrering og opbevaring i 1 år af oplysningerom teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbareforhold.For Politiets Efterretningstjeneste har logningsreglerne betydet, at efter-retningstjenesten har sikkerhed for, at der i en periode på op til 1 år eradgang til f.eks. teleoplysninger, dvs. hvilke telefonnumre der har haftforbindelse. Politiets Efterretningstjeneste anvender i betydeligt omfangtrafikdata navnlig i forbindelse med længerevarende efterforskninger in-den for terrorområdet. Trafikdata kan bidrage til at fastlægge, om – og igivet fald i hvilket omfang – en mistænkt person har forbindelser til an-dre mistænkte personer, ligesom trafikdata kan bidrage til at henlede ef-terretningstjenestens opmærksomhed på forbindelser mellem en mistænktog personer, der ikke tidligere har været genstand for efterretningstjene-stens opmærksomhed. Trafikdata har således i flere tilfælde været af af-gørende betydning for at kunne afdække terrorrelationerne i både ind- ogudland. I den forbindelse er det ikke alene af stor betydning at kunne til-vejebringe trafikdata af nyere dato, men tillige at kunne tilvejebringe æl-dre trafikdata for at konstatere, om der har været tale om en længereva-rende forbindelse.I forbindelse med anti-terrorpakke I fra 2002 blev der indsat en revisionsbestemmelse i § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002, hvorefter justitsministereni folketingsåret 2005-06 skulle fremsætte forslag om revision af retspleje-lovens § 786, stk. 4, om logning.I forbindelse med anti-terrorpakke II fra 2006 blev revisionen udskudt tilfolketingsåret 2009-10, jf. § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006. Det skyldtes,at der i 2006 endnu ikke forelå nogen erfaringer med anvendelsen af be-4
stemmelsen, idet retsplejelovens § 786, stk. 4, først blev sat i kraft den15. september 2007.Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010 blev revisionsklausulen ændret således,at revisionen skal foretages i folketingsåret 2011-12. Ændringen byggedebl.a. på udtalelser fra Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Politiets Efterret-ningstjeneste. Formålet med udsættelsen var bl.a. at sikre, at resultatet afen evaluering af logningsdirektivet i EU-regi også kan indgå i overvejel-serne i forbindelse med revisionen, ligesom det er fundet hensigtsmæs-sigt at indhente yderligere erfaring med reglerne med henblik på at vur-dere behovet for eventuelle ændringer.Det bemærkes, at hvis Kommissionens lovgivningsinitiativer fremsættesmed hjemmel i TEUF 3. del, afsnit V, vil de være omfattet af Danmarksforbehold vedrørende retlige og indre anliggender. Protokollen om Dan-marks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, vil på den baggrundfinde anvendelse.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelseaf foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF 3. del, afsnit V, ogifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henholdtil TEUF 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark(”retsforbeholdet”).

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.

5.

Høring

Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.

6.

Nærhedsprincippet

Sagen vurderes ikke at give anledning til overvejelser i forhold til nær-hedsprincippet.

7.

Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til meddelelsen.
5

8.

Foreløbig generel dansk holdning

Det forventes, at Danmark vil kunne tage præsentationen og formand-skabets opfølgning herpå til efterretning.

9.

Europa-Parlamentet

Meddelelsen er ligeledes sendt til Europa-Parlamentet.

10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde

Kommissionens evalueringsrapport har ikke været drøftet i Specialud-valget for politimæssigt og retligt samarbejde.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-

udvalg

Kommissionens evalueringsrapport har ikke tidligere været forelagt forFolketingets Europaudvalg eller Retsudvalg.
6