Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 410
Offentligt
985246_0001.png
985246_0002.png
985246_0003.png
985246_0004.png
985246_0005.png
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. april 2011Procesretskontoret2011-748/21-0511LMD41380

GRUNDNOTAT

Kommissionens forslag til Rådets forordning om elektronisk offent-

liggørelse af Den Europæiske Unions Tidende

KOM(2011) 162 endelig

Resumé

Kommissionens forslag indebærer, at den elektroniske version af EU-Tidende med virkning fra 1. januar 2012 som det klare udgangspunkt vilvære den eneste gyldige og juridisk bindende version. På nuværendetidspunkt er papirversionen af EU-Tidende den eneste gyldige og juridiskbindende version, og det betyder, at man ikke kan støtte ret på den elek-troniske udgave, som alene er til information. Fra 1. januar 2012 vilborgere og virksomheder mv. efter forslaget kunne støtte ret på den elek-troniske udgave, som i øvrigt vil være gratis tilgængelig på internettet.Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet og vilhverken have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Fradansk side ser man umiddelbart positivt på forordningsforslaget.

1. Baggrund

Artikel 297 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde(TEUF) vedrører offentliggørelse og ikrafttræden af retsakter og Den Eu-ropæiske Unions Tidende (EU-Tidende). Bestemmelsen har følgendeordlyd:”1. Lovgivningsmæssige retsakter, der vedtages efter den alminde-lige lovgivningsprocedure, undertegnes af både formanden for Eu-ropa-Parlamentet og formanden for Rådet.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Lovgivningsmæssige retsakter, der vedtages efter en særlig lovgiv-ningsprocedure, undertegnes af formanden for den institution, derhar vedtaget dem.Lovgivningsmæssige retsakter offentliggøres iDen EuropæiskeUnions Tidende.De træder i kraft på det tidspunkt, der er fastsat iretsakterne, eller, hvis et sådant ikke er angivet, på tyvendedagenefter offentliggørelsen.2. Ikke-lovgivningsmæssige retsakter vedtaget i form af forordnin-ger, direktiver og afgørelser, der ikke angiver, hvem de er rettet til,undertegnes af formanden for den institution, der har vedtaget dem.Forordninger, direktiver, der er rettet til alle medlemsstaterne, samtafgørelser, der ikke angiver, hvem de er rettet til, offentliggøres iDen Europæiske Unions Tidende.De træder i kraft på det tids-punkt, der er fastsat i retsakterne, eller, hvis et sådant ikke er angi-vet, på tyvendedagen efter offentliggørelsen.Andre direktiver samt afgørelser, der angiver, hvem de er rettet til,meddeles dem, de er rettet til, og får virkning ved denne meddelel-se.”På nuværende tidspunkt er papirversionen af EU-Tidende den eneste au-toritative version, jf. præmis 48 i EU-Domstolens afgørelse af 11. de-cember 2007 i sag C-161/06, Skoma-Lux sro modCelní ředitelství Olo-mouc, hvoraf følger:”Det skal imidlertid bemærkes, at selv om der faktisk er adgang tilfællesskabslovgivningen på internettet, og borgerne i stigende om-fang gør sig bekendt med denne via internettet, svarer en sådan til-rådighedsstillelse af lovgivningen ikke til en behørig offentliggø-relse iDen Europæiske Unions Tidende,da der ikke i fællesskabs-retten findes bestemmelser herom.”Kommissionen fremlagde på møder den 21. september og 26. oktober2010 i Rådets e-law-arbejdsgruppe (e-justice og e-law) et dokument in-deholdende overvejelser om en mulig autoritativ elektronisk version afEU-Tidende.Kommissionen har den 4. april 2011 offentliggjort forslag til Rådets for-ordning om elektronisk offentliggørelse af Den Europæiske Unions Ti-dende. Forslaget blev præsenteret på rådsmødet (retlige og indre anlig-gender) den 11.-12. april 2011.
2

2. Indhold

Forslaget indebærer, at den elektroniske version af EU-Tidende som detklare udgangspunkt vil være den eneste gyldige og juridisk bindende ver-sion, jf. forslagets artikel 1. Borgere og virksomheder mv. i EU vil såle-des kunne støtte ret på den elektroniske udgave.Den elektroniske udgave af EU-Tidende skal være forsynet med en avan-ceret elektronisk signatur og indeholde oplysninger om datoen for offent-liggørelse. Den elektroniske udgave vil være gratis tilgængelig for allebrugere på internettet. Desuden vil personer med handicap have adgangtil EU-Tidende i et alternativt elektronisk format, som dog ikke vil haveretsvirkninger, men alene er til information, jf. forslagets artikel 2.Man vil efter forslaget fortsat kunne rekvirere en trykt udgave af EU-Tidende, som dog generelt heller ikke har retsvirkninger. Der vil for tryk-te numre af EU-Tidende skulle betales et gebyr svarende til omkostnin-gerne ved trykning og forsendelse, jf. forslagets artikel 3.Udgangspunktet er som nævnt, at den elektroniske version af EU-Tidende vil være den eneste gyldige og juridisk bindende version. I til-fælde af uforudsete it-nedbrud vil offentliggørelse dog kunne ske i entrykt udgave af EU-Tidende, der så vil have retsvirkninger. Den tilsva-rende elektroniske udgave af EU-Tidende skal offentliggøres, så snartsystemet fungerer igen, og i tilfælde af uoverensstemmelser mellem de toversioner vil den elektroniske udgave have forrang, jf. forslagets artikel4.Publikationskontoret har allerede nu til opgave at offentliggøre EU-Tidende og indestår for dets ægthed. Forslagets artikel 5 indeholder reg-ler om Publikationskontorets opgaver i forhold til den elektroniske udga-ve af EU-Tidende.Efter forslagets artikel 6 vil forordningen træde i kraft den 1. januar2012.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Sagen har endnu ikke været behandlet af Europa-Parlamentet.
3

4. Nærhedsprincippet

Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.

5. Gældende dansk ret

Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.

6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget vil hverken have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-sekvenser.

7. Høring

Kommissionens forslag er sendt i høring hos følgende myndigheder ogorganisationer med høringsfrist

den 29. april 2011.

Højesteret, Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,Tinglysningsretten, Sø- og Handelsretten, Domstolsstyrelsen, Procesbe-villingsnævnet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigfor-eningen, Domstolenes Tjenestemandsforening, HK Landsklubben Dan-marks Domstole, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Foreningen af Politidirek-tører i Danmark, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen af OffentligeAnklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Danske Advokater,Civilstyrelsen, Datatilsynet, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Familie-styrelsen, Dansk Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Institutfor Menneskerettigheder, Københavns Retshjælp, Århus Retshjælp, An-kestyrelsen, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Køben-havns Kommune, Frederiksberg Kommune, Foreningen af Statsforvalt-ningsdirektører, Foreningen af Offentlige Chefer i Statsforvaltningerne,Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forbrugerombudsmanden, For-brugerrådet, Det Centrale Handicapråd, Dansk Erhverv, DI Organisatio-nen for erhvervslivet, Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationeni Danmark LO, 3F – Fagligt Fælles Forbund, HK/Danmark, Funktionæ-rernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisa-tion, Danmarks Jurist og Økonomforbund, Aarhus Universitet (JuridiskInstitut), Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Aalborg Uni-versitet (Juridisk Institut), Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Co-penhagen Business School (Juridisk Institut) og Handelshøjskolen i År-hus (Juridisk Institut).4

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til forordningsforslaget.

9. Regeringens foreløbige generelle holdning

Fra dansk side ser man umiddelbart positivt på forordningsforslaget.Dansk Lovtidende offentliggøres allerede i elektronisk form som deneneste autoritative version af Lovtidende. På den baggrund er forslaget –set med danske øjne – ikke vidtgående, men derimod et vigtigt skridt tilgavn for borgere og virksomheder mv. i EU.

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Retsud-

valg

Sagen har været forelagt for Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg tilorientering henholdsvis den 7. og 8. april 2011 forud for rådsmødet (ret-lige og indre anliggender) den 11.-12. april 2011.
5