Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 334
Offentligt
972818_0001.png
972818_0002.png
972818_0003.png
972818_0004.png
972818_0005.png
972818_0006.png
972818_0007.png
972818_0008.png
972818_0009.png
972818_0010.png
972818_0011.png
972818_0012.png
972818_0013.png
972818_0014.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. marts 2011Det InternationaleKontorKatrine Ledam Ras-mussen2011-305-1080KLR40182

GRUND

OG NÆRHEDSNOTAT

vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om

anvendelse af passagerlisteoplysninger til at forebygge, opdage, ef-

terforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet

KOM (2011) 32

Resumé

Forslaget er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indreanliggender. Direktivforslaget har til formål at harmonisere medlemssta-ternes lovgivning om luftfartsselskabers videregivelse af passagerlisteop-lysninger (PNR-oplysninger) i forbindelse med internationale flyvningertil og fra medlemsstaterne og om behandlingen af disse oplysninger medhenblik på at bekæmpe terrorhandlinger og grov kriminalitet. Forslagetlægger op til, at medlemsstaterne skal udpege et såkaldt PNR-kontor, derskal være ansvarlig for indsamling og behandling af PNR-oplysninger.Forslaget indeholder endvidere bestemmelser om luftfartselskabernesforpligtelser til at videregive oplysninger. Herudover indeholder forsla-get bestemmelser om behandlingen af de indsamlede oplysninger, omudveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne, videregivelse af op-lysninger til tredjelande, og hvor længe oplysningerne må opbevares.Forslaget indeholder endelig bestemmelser om beskyttelse af personop-lysninger. Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet.Forslaget er som nævnt omfattet af Danmarks forbehold vedrørende ret-lige og indre anliggender, og det har derfor hverken lovgivningsmæssigeeller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentligetilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.Fra dansk side er man overordnet positiv over for forslaget.

1.

Baggrund

Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Kommissionen fremsatte den 6. november 2007 et forslag til rammeafgø-relse om anvendelse af passagerlister (PNR-oplysninger) med henblik på
retshåndhævelse. Forslaget blev efterfølgende forhandlet i Rådet, menbortfaldt med Lissabon-Traktatens ikrafttræden den 1. december 2009.I Stockholmprogrammet, der fastlægger de overordnede rammer forsamarbejdet om retlige og indre anliggende og udstikker prioriteterne påområdet for 2010-2014, opfordres Kommissionen bl.a. til at fremsætte etnyt forslag om anvendelse af PNR-oplysninger med henblik på rets-håndhævelse.På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2010 præ-senterede Kommissionen meddelelsen ”Oversigt over information påområdet frihed, sikkerhed og retfærdighed”. Meddelelsen har til formål atskabe et grundlag for en grundig evaluering og sammenhængende udvik-ling af nuværende og kommende instrumenter, som regulerer indsamling,lagring og udveksling af personoplysninger. Af meddelelsen fremgår detbl.a., at Kommissionen i begyndelsen af 2011 vil fremlægge en ”passa-gerlistepakke” bestående af: 1) En meddelelse om en EU-ekstern PNR-strategi, der indeholder de hovedprincipper, som skal være vejledende forforhandling af aftaler med tredjelande, 2) forhandlingsdirektiver for engenforhandling af PNR-aftaler med USA og Australien og forhandlings-direktiver for en ny aftale med Canada og 3) et nyt forslag til et fælleseuropæisk instrument om udveksling af PNR-oplysninger.Den 2. februar 2011 fremsatte Kommissionen et direktivforslag om an-vendelse af PNR-oplysninger til at forebygge, opdage, efterforske ogretsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet.Det danske retsforbeholdForslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den EuropæiskeUnions Funktionsmåde (TEUF), 3. del, afsnit V. Forslaget er derfor om-fattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten,finder således anvendelse.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelseaf foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, 3. del, afsnit V, ogifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henholdtil TEUF, 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark(”retsforbeholdet”).En eventuel gennemførelse af forslaget er derfor ikke bindende for ellerfinder anvendelse i Danmark.2
Det bemærkes, at Danmark ikke vil have mulighed for at gennemføredirektivforslaget ensidigt, da det indeholder bestemmelser om gensidigeforpligtelser. Det vil således kræve en parallelaftale eller anden form forsamarbejdsaftale mellem Danmark og EU, hvis Danmark – på mellem-folkeligt grundlag – skal være omfattet af den foreslåede ordning.

2.

Indhold

2.1. Generelt

Direktivforslaget er fremsat under henvisning til TEUF, navnlig artikel82, stk. 1, litra d, og artikel 87, stk. 2, litra a. Det følger af artikel 82, stk.1, litra d, at Europa-Parlamentet og Rådet kan vedtage foranstaltningermed henblik på at fremme samarbejdet mellem judicielle eller tilsvarendemyndigheder i medlemsstaterne i forbindelse med strafforfølgning ogfuldbyrdelse af afgørelser. Efter artikel 87, stk. 2, litra a, kan Europa-Parlamentet og Rådet fastlægge foranstaltninger vedrørende indsamling,opbevaring, behandling, analyse og udveksling af relevante oplysninger.Direktivforslaget har til formål at harmonisere medlemsstaternes lovgiv-ning om luftfartsselskabers videregivelse af PNR-oplysninger i forbind-else med internationale flyvninger til og fra medlemsstaterne og om be-handlingen af disse oplysninger med henblik på at bekæmpe terrorhand-linger og grov kriminalitet.

2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget

2.2.1. Forpligtelser for luftfartsselskaberne

Forslaget indeholder bestemmelser om luftfartselskabernes forpligtelsertil at videregive PNR-oplysninger til en særlig udpeget national myndig-heder i medlemsstaterne (Passageroplysningsenheden/PNR-kontoret).Det fremgår således af forslaget, at luftfartsselskaber som hovedregel 24til 48 timer før en planlagt international flyafgang og straks efter, at fly-ets døre er blevet lukket (dvs. når passagererne er gået om bord på flyetmed henblik på afrejse, og det ikke længere er muligt for andre passage-rer at gå om bord) skal videregive PNR-oplysninger til Passageroplys-ningsenheden i den medlemsstat, hvor flyet lander eller har afgang. Hvisder i forbindelse med en flyvning mellemlandes i en eller flere medlems-stater, skal luftfartselskabet videregive PNR-oplysningerne til Passager-oplysningsenheden i alle de berørte medlemsstater.
3
Videregivelsen af PNR-oplysningerne skal ske ved brug af den såkaldte”push”-metode, der indebærer, at luftfartselskaberne elektronisk overfø-rer personoplysningerne til PNR-kontorets database.Det fremgår af forslaget, at der skal udarbejdes en liste over fælles proto-koller og ”understøttede dataformater”. Senest et år efter vedtagelsen skalal videregivelse af PNR-oplysninger fra luftfartsselskaberne til passager-oplysningsenhederne ske i henhold til de fælles protokoller og understøt-tede dataformater. Alle luftfartselskaber er forpligtede til at vælge ogover for passageroplysningsenhederne at identificere den fælles protokolog det fælles dataformat, som anvendes i forbindelse med videregivelseaf PNR-oplysninger.PNR-oplysninger er efter forslaget ”oplysninger om den enkelte passa-gers rejse omfattende alle nødvendige oplysninger til, at reservationerkan behandles og kontrolleres af de luftfartsselskaber, der deltager ogforetager reservationen, for alle rejser, der reserveres af eller på vegne afen person, uanset om oplysningerne findes i reservationssystemerne, af-gangskontrolsystemerne eller tilsvarende systemer, der omfatter de sam-me funktionaliteter”.Luftfartselskabernes forpligtelser i henhold til direktivforslaget gælderdog alene i forhold den type af PNR-oplysninger, som er nævnt i et bilagtil direktivforslaget. Det drejer sig om følgende oplysninger:”1)2)3)4)5)6)7)8)9)10)11)12)PNR-nummerDato for reservationen/udstedelsen af billettenPlanlagt(e) rejsedato(er)Navn(e)Adresse og kontaktoplysninger (telefonnummer, e-mailadresse)Alle oplysninger om betaling, herunder faktureringsadresseHele rejseruten for hvert sæt PNR-oplysningerOplysninger om faste passagererRejsebureau/rejsekonsulentRejsestatusforpassagerer,herunderbekræftelser,indcheckningsstatus, no show- og go show-oplysningerDelte PNR-dataelementerGenerelle bemærkninger (herunder alle tilgængelige oplysningerom uledsagede mindreårige under 18 år såsom den mindreårigesnavn og køn, alder og sprog, navnet på og kontaktoplysningerfor den ansvarlige voksne ved afrejsen, og dennes forhold til denmindreårige, navnet på og kontaktoplysninger for den ansvarlige4
13)
14)15)16)17)18)19)
voksne ved ankomsten, og dennes forhold til den mindreårige,ledsagende lufthavnsmedarbejder ved afgang og ankomst).Oplysninger i billetrubrikkerne, herunder billetnummer, datoenfor udstedelsen af billetten, enkeltbilletter og automatiskbilletprisangivelse (Automated Ticket Fare Quote)Sædenummer og andre pladsoplysningerOplysninger om code-sharingFuldstændige bagageoplysningerAntal medrejsende og disses navne i forbindelse med enreservationAlle indsamlede forhåndsoplysninger om passagerer (API-oplysninger)Oversigt over alle ændringer af PNR-oplysningerne underpunkt 1-18”
Luftfartselskabernes forpligtelser til at videregive sådanne oplysningergælder kun i det omfang, at luftfartselskaberne allerede som led i deresvirksomhed har indsamlet disse oplysninger. Direktivforslaget pålæggersåledes ikke luftfartselskaberne at indsamle eller opbevare yderligere op-lysninger fra passagererne end de oplysninger, som luftfartsselskaberneallerede indsamler til deres egen forretningsmæssige brug.Direktivforslaget er begrænset til kun at gælde i forhold til internationaleflyvninger. En international flyvning er efter forslaget ”enhver ruteflyv-ning eller ikke-ruteflyvning, som foretages af et luftfartsselskab, med af-gang fra et tredjeland og planlagt landing på en EU-medlemsstats områdeeller med planlagt afgang fra en EU-medlemsstats område og med ende-ligt bestemmelsessted i et tredjeland, herunder i begge tilfælde ogsåtransfer- eller transitflyvninger”. Forslaget indeholder imidlertid en be-stemmelse om, at Kommissionen to år efter direktivets ikrafttræden skalforetage en vurdering af muligheden og behovet for at udvide direktivetsanvendelsesområde til også at omfatte interne flyvninger – dvs. flyvnin-ger mellem to EU-medlemsstater (der ikke er transfer- eller transitflyv-ninger i forbindelse med rejser til eller fra tredjelande).Medlemsstaterne skal i overensstemmelse med deres nationale lovgiv-ning sikre, at der fastsættes passende sanktioner over for luftfartsselska-ber, som ikke lever op til deres forpligtelser i henhold til direktivet.

2.2.2. PNR-kontorer

Forslaget forpligter medlemsstaterne til at oprette eller udpege en myn-dighed med kompetence til at forebygge, opdage, efterforske og retsfor-5
følge terrorhandlinger og grov kriminalitet eller en del af en sådan myn-dighed, der skal fungere som nationalt PNR-kontor. PNR-kontoret skalvære ansvarlig for indsamling af PNR-oplysninger fra luftfartselskaberog for opbevaring, analyse samt eventuel videregivelse og udveksling afde indsamlede oplysninger.

2.2.3. Opbevaring, behandling, videregivelse og udveksling af PNR-

oplysninger

Direktivforslaget lægger op til, at medlemsstaterne skal sikre, at de ind-samlede PNR-oplysninger opbevares i en database hos det nationalePNR-kontor i 30 dage efter videregivelsen til PNR-kontoret i den med-lemsstat, på hvis område den internationale flyvning lander eller har af-gang. Videregiver flyselskaberne andre oplysninger end dem, der er an-ført i det ovenfor nævnte bilag, skal PNR-kontoret straks ved modtagel-sen slette sådanne oplysninger.Ved udløbet af de 30 dage skal PNR-oplysningerne opbevares i yderlige-re 5 år. I dette tidsrum skal alle ”dataelementer”, der kan tjene til at iden-tificere de passagerer, som PNR-oplysningerne vedrører, imidlertid ma-skeres. De anonymiserede PNR-oplysninger må kun være tilgængeligefor et begrænset antal særligt udvalgte medarbejdere. Adgang til de fuld-stændige PNR-oplysninger kræver en særlig tilladelse, der kun kan med-deles i nærmere bestemte tilfælde. Ved udløbet af de fem år skal de ind-samlede PNR-oplysninger slettes.Direktivforslaget indeholder desuden nærmere regler for, hvordan og tilhvilket formål de nationale PNR-kontorer må behandle de indsamledePNR-oplysninger. Således fremgår det bl.a., at oplysninger alene må an-vendes med henblik på-identificering af personer, der kan være involveret i en ter-rorhandling, grov kriminalitet, herunder eller grov internatio-nal kriminalitet, og som det er nødvendigt, at de kompetentenationale retshåndhævende myndigheder undersøger nærme-re,besvarelse af behørigt begrundede anmodninger fra kompe-tente retshåndhævende myndigheder i forbindelse med kon-krete sager vedrørende forebyggelse, opdagelse, efterforsk-ning og retsforfølgning af en terrorhandling eller grov krimi-nalitet, samt6
-
-
analyse og uformning af generelle vurderingskriterier, der vilkunne anvendes i forbindelse med vurderingen af passagererforud for deres afrejse eller ankomst og dermed bidrage til atidentificere personer, der kan være involveret i en terrorhand-ling eller grov international kriminalitet.
Terrorhandlinger er efter forslaget ”de lovovertrædelser i henhold til na-tional lovgivning, der er omhandlet i artikel 1-4 i Rådets rammeafgørel-se” (2002/475/RIA).Grov kriminalitet er efter forslaget de former for lovovertrædelser i hen-hold til national lovgivning, der fremgår af artikel 2, stk. 2, i Rådetsrammeafgørelse om den europæiske arrestordre og om procedurerne forovergivelse mellem medlemsstaterne (2002/584/RIA) (den såkaldte posi-tivliste), ”hvis de kan straffes med frihedsstraf eller anden frihedsberø-vende foranstaltning af en maksimal varighed på mindst tre år i henholdtil en medlemsstats nationale ret; medlemsstaterne kan imidlertid udeluk-ke mindre lovovertrædelser, i forbindelse med hvilke behandlingen afPNR-oplysninger under hensyntagen til deres respektive strafferetssy-stemer ikke ville være i overensstemmelse med proportionalitetsprincip-pet”. Den nævnte positivliste indeholder 32 alvorlige forbrydelser. Detdrejer sig bl.a. terrorisme, menneskehandel, seksuel udnyttelse af børn ogbørnepornografi, ulovlig handel med narkotika og psykotrope stoffer,internetkriminalitet, miljøkriminalitet, menneskesmugling, forsætligtmanddrab, grov legemsbeskadigelse og organiseret eller væbnet tyveri
Grov international kriminalitet er efter forslaget de former for lovover-trædelser, der fremgår af den nævnte bestemmelse i Rådets rammeafgø-relse om den europæiske arrestordre, hvis de kan straffes med friheds-straf eller anden frihedsberøvende foranstaltning af en maksimal varig-hed på mindst tre år i henhold til en medlemsstats nationale ret, ogi)ii)de begås i mere end én statde begås i én stat, men en væsentlig del af forberedelsen,planlægningen, styringen eller kontrollen har fundet sted i enanden statde begås i én stat, men involverer en organiseret kriminelgruppe, som udfører kriminelle aktiviteter i mere end én stat,eller7
iii)
iv)
de begås i én stat, men har betydelige konsekvenser i en an-den stat.
Hvis en medlemsstats PNR-kontor som led i behandlingen af de indsam-lede PNR-oplysninger identificerer personer, der kan være involveret i enterrorhandling eller grov kriminalitet, og som det er nødvendigt, at dekompetente nationale retshåndhævende myndigheder undersøger nærme-re, videresendes oplysningerne eller analyseresultaterne til den på-gældende medlemsstats kompetente myndighed(er) med henblik på vide-re behandling.Medlemsstaternes kompetente myndigheder må alene anvende de oplys-ninger, som modtages fra PNR-kontoret, med henblik på at forebygge,opdage, efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger eller grov krimina-litet. Når PNR-oplysninger er videregivet til en kompetent national rets-håndhævende myndighed, er det medlemsstaternes nationale lovgivning,der regulerer spørgsmålet om myndighedens opbevaring af oplysninger-ne.Det følger af direktivforslaget, at medlemsstaterne under visse betingel-ser kan udveksle oplysninger og eventuelle analyseresultater. Udvekslin-gen skal som udgangspunkt finde sted via de nationale passageroplys-ningsenheder. Kun i tilfælde, hvor det er nødvendigt for at forebygge enumiddelbar og alvorlig trussel mod den offentlige sikkerhed kan en an-den kompetent myndighed (end PNR-kontoret) direkte anmode en andenmedlemsstats PNR-kontor om oplysninger.Identificerer en medlemsstats PNR-kontor på baggrund af en analyse afde indsamlede PNR-oplysninger en eller flere personer, der kan være in-volveret i en terrorhandling eller grov kriminalitet, videregives de rele-vante oplysninger eller analyseresultater til passageroplysningsenhedernei de andre medlemsstater, hvis det anses for nødvendigt for at forebygge,opdage, efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger eller grov krimina-litet.En medlemsstats PNR-kontor har om nødvendigt ret til at anmode enhvilken som helst anden medlemsstats PNR-kontor om PNR-oplysninger, der opbevares i den anden medlemsstats database, og omnødvendigt også om resultatet af behandlingen af oplysningerne. Vedfremsættelse af anmodninger senere end 30 dage efter videregivelsen fraluftfartsselskabet til PNR-kontoret i den medlemsstat, på hvis områdeflyvningen havde landing eller afgang, kan der som udgangspunkt kunopnås adgang til anonymiserede PNR-oplysninger. Kun under ekstraor-8
dinære omstændigheder og med henblik på reaktion på en konkret trusseleller en konkret efterforskning eller retsforfølgning i forbindelse med ter-rorhandlinger eller grov kriminalitet kan der anmodes om adgang til defuldstændige PNR-oplysninger.Det følger endelig af direktivforslaget, at medlemsstater i meget begræn-set omfang må videregive de indsamlede PNR-oplysninger til et tredje-land. Videregivelsen må således blandt andet kun finde sted med henblikpå bekæmpelse af terrorhandlinger og grov kriminalitet og kun underforudsætning af, at tredjelandet accepterer, at en eventuel videregivelsetil andre tredjelande kræver udtrykkeligt samtykke fra den medlemsstat,der har videregivet PNR-oplysningerne.

2.2.4. Beskyttelse af personoplysninger mv.

Direktivforslaget indeholder desuden en række bestemmelser, der har tilformål at sikre beskyttelse af personoplysninger.Det fremgår således af forslaget, at bestemmelser i medlemsstaternes na-tionale lovgivning, der er vedtaget som led i gennemførelsen af en rækkebestemmelser (artikel 17, 18, 19, 20, 21, 22 og 25) i Rådets rammeafgø-relse af 27. november 2008 om beskyttelse af personoplysninger i for-bindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager(2008/977/RIA), skal finde anvendelse i forbindelse med behandlingen afpersonoplysninger i medfør af direktivforslaget. De nævnte bestemmelserfastsætter regler om retten til indsigt, retten til at berigtige, slette ellerblokere oplysninger, retten til erstatning og klageadgang, spørgsmålet omfortrolighed i forbindelse med databehandlingen og datasikkerheden samtnationale tilsynsmyndigheder.Det fremgår endvidere af forslaget, at enhver behandling af oplysninger,der viser en persons racemæssige eller etniske oprindelse, religiøse ellerfilosofiske overbevisning, politiske meninger, medlemskab af en fagfor-ening, eller som vedrører den pågældende persons sundhed eller seksuali-tet, er forbudt. Såfremt PNR-kontoret modtager oplysninger, der inde-holder sådanne oplysninger, skal de straks slettes.Det følger desuden af forslaget, at al behandling og videregivelse afPNR-oplysninger samt alle anmodninger fra de kompetente nationalemyndigheder, PNR-kontorer i andre medlemsstater og tredjelande, her-under også afviste anmodninger, skal registreres eller dokumenteres afPNR-kontoret og de kompetente nationale myndigheder med henblik på9
tilsynsmyndighedernes kontrol af databehandlingens lovlighed og egen-kontrollen samt for at sikre datasikkerheden.Der lægges endvidere op til, at medlemsstaterne skal sikre, at passagererpå internationale flyvninger i forbindelse med reservation og køb af fly-billetter på en klar og præcis måde bliver informeret om, at oplysninger-ne bliver videregivet til PNR-kontoret. Passagererne skal i den forbindel-se oplyses om den mulige anvendelse af oplysninger, om opbevaringspe-rioden for oplysningerne, om mulighederne for videre-givelse af oplys-ningerne og om deres databeskyttelsesmæssige rettigheder.Det fremgår også af direktivforslaget, at det er forbudt for PNR-kontorerne og de kompetente nationale myndigheder at videregive PNR-oplysninger til private parter (i såvel medlemsstaterne som i tredjelande).Direktivforslaget indeholder endelig en forpligtelse for medlemsstaternetil at sikre fastsættelsen af passende og effektive sanktioner for overtræd-else af en række bestemmelser.

3.

Gældende dansk ret

3.1. Luftfartsloven

Som led i anti-terrorpakke II (lov nr. 542 af 8. juni 2006) blev der indsaten bestemmelse i luftfartsloven § 148 a, som indebærer en forpligtelsefor luftfartsselskaber til at registrere og opbevare nærmere angivne pas-sageroplysninger i 1 år og en pligt til på begæring af Politiets Efterret-ningstjeneste uden retskendelse at udlevere de omhandlede passagerop-lysninger til brug for forebyggelse og efterforskning af overtrædelser afstraffelovens kapitel 12 og 13 (om terrorisme mv.). Bestemmelsen giverendvidere mulighed for at fastsætte regler om efterretningstjenestens on-line adgang til luftfartsselskabernes bookingsystemer.Efter vedtagelsen af luftfartslovens § 148 a afholdt Justitsministerietsammen med Transportministeriet møder med luftfartsbranchen medhenblik på at drøfte den tekniske indretning af et dansk system for ud-veksling af PNR-oplysninger. Det viste sig imidlertid at være mere tek-nisk kompliceret end forudsat i forbindelse med vedtagelsen af bestem-melsen, og det blev vurderet, at en eventuel indførelse af et dansk PNR-system ville nødvendiggøre yderligere lovændringer. Bestemmelsen ersåledes endnu ikke sat i kraft.
10

3.2. Udlændinge- og toldlovgivningen

Der er herudover fastsat særlige bestemmelser i udlændinge- og toldlov-givningen om udlevering og anvendelse af passageroplysninger medhenblik på henholdsvis ind- og udrejsekontrol og told- og skattekontrol.Det drejer sig bl.a. om udlændingelovens § 38, stk. 4, og toldlovens § 17.

3.3. Persondataloven

Ved lov nr. 188 af 18. marts 2009 om ændring af lov om behandling afpersonoplysninger blev bestemmelsen i persondatalovens § 72a indsatmed henblik på at skabe grundlag for gennemførelse af Rådets rammeaf-gørelse af 27. november 2008 om beskyttelse af personoplysninger i for-bindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager(2008/977/RIA).Det fremgår af bestemmelsen, at justitsministeren kan fastsætte nærmereregler om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med politisam-arbejde og retligt samarbejde i kriminalsager inden for Den EuropæiskeUnion mv. Der er således i bekendtgørelse nr. 1287 af 25. november2010 fastsat nærmere regler om beskyttelse af personoplysninger i for-bindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager in-den for Den Europæiske Union og Schengen-samarbejdet.Det fremgår af bekendtgørelsen § 2, at persondataloven finder anvend-else i forhold til personoplysninger, der udveksles eller stilles til rådighedmellem en dansk og en udenlandsk myndighed i forbindelse med politi-samarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager inden for Den Europæi-ske Union og Schengen-samarbejdet. Bekendtgørelsen indeholder herud-over en række bestemmelser, der på visse områder indebærer en bedrebeskyttelse end den, der følger af persondataloven.

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser

Forslaget er som nævnt fremsat efter TEUF, 3. del, afsnit V, og er derforomfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af direktivet, som ikke vilvære bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
11
Hvis forslaget til direktiv fandt anvendelse i Danmark, vurderes det, atforslaget ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.

4.2. Statsfinansielle konsekvenser

Da forslaget som nævnt ikke vil være bindende for Danmark, har forslag-et ikke statsfinansielle konsekvenser.Hvis direktivforslaget fandt anvendelse i Danmark, skønnes det at villehave statsfinansielle konsekvenser af betydning. Det er imidlertid på nu-værende tidspunkt ikke muligt at anslå omfanget heraf.

5.

Høring

Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationermv.:Forslaget er sendt i høring hos Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- ogHandelsretten, samtlige byretter, Procesbevillingsnævnet, Domstolssty-relsen, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste, Rigsadvokaten, DenDanske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Datatilsynet,Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af offentlige anklagere,Politiforbundet, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater,Danske Advokater, Amnesty International, Institut for Menneskerettig-heder, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Air Greenland A/S,Airport Coordination Denmark A/S, AOPA Danmark, Atlantic Airways,Billund Lufthavn, Cabin Union Denmark, Cimber Air A/S, Danish AirTransport ApS, Dansam, Dansk Flyvelederforening, DALPA, Erhvervs-flyvningens Sammenslutning, Naviair, Havarikommissionen for CivilLuftfart og Jernbane, Københavns Lufthavne A/S, Novia, Rådet for Stør-re Flyvesikkerhed, SAS, Afdeling AX, Servisair Danmark A/S, Star AirA/S, Trafikstyrelsen, Sun-Air of Scandinavia A/S, Danish Business Tra-vel Association, Foreningen af Rejsearrangører i Danmark (RiD), Dan-marks Rejsebureau Forening, Flyvebranchens Personaleunion, Branche-foreningen Dansk Luftfart, Kgl. Dansk Aeroklub, Primera Air, ThomasCook Airlines, Transavia, Cimber Sterling, Dansk Erhverv og Jet TimeA/S.Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 11. april 2011.

6.

Nærhedsprincippet

I begrundelsen for forslaget har Kommissionen anført følgende med hen-syn til overholdelse af nærhedsprincippet:12
”De retshåndhævende myndigheder skal have effektive redskabertil at bekæmpe terrorisme og grov kriminalitet med. Da de flestegrove forbrydelser og terrorhandlinger i nogen grad involvererinternational rejseaktivitet, er myndighederne nødt til at anvendePNR-oplysninger til at beskytte EU's interne sikkerhed. Desudenafhænger de efterforskninger med henblik på at forebygge, opdage,efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet,som medlemsstaternes myndigheder foretager, i høj grad af detinternationale samarbejde på tværs af grænserne.Som følge af personers frie bevægelighed i Schengen-området erdet nødvendigt, at alle medlemsstaterne indsamler, behandler ogudveksler PNR-oplysninger for derved at undgå huller isikkerheden. Ved at sikre, at der sker en kollektiv ogsammenhængende indsats, vil denne foranstaltning bidrage til atøge sikkerheden i EU.En indsats på EU-plan vil hjælpe med til at sikre harmoniseringenaf bestemmelserne om at garantere databeskyttelsen imedlemsstaterne. De forskellige systemer i de medlemsstater, derallerede har oprettet lignende mekanismer, eller som vil gøre detfremover, kan have negative følger for luftfartsselskaberne, da deskal overholde potentielt divergerende nationale krav, f.eks.vedrørende de typer oplysninger, der skal videregives, ogbetingelserne for, hvornår disse oplysninger skal forelægges formedlemsstaterne. Disse forskelle kan også skade det effektivesamarbejde mellem medlemsstaterne med henblik på at forebygge,opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grovkriminalitet.”Det er regeringens vurdering, at forslaget ikke er i strid med nærheds-princippet. Regeringen kan i den forbindelse tilslutte sig Kommissionensbetragtninger.

7.

Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til forslaget.

8.

Foreløbig generel dansk holdning

Fra dansk side er man overordnet positivt indstillet over for forslaget.
13

9.

Orientering af andre af Folketingets udvalg

Notatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til FolketingetsRetsudvalg.
14