Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 318
Offentligt
967973_0001.png
967973_0002.png
967973_0003.png
967973_0004.png
967973_0005.png
967973_0006.png
967973_0007.png
967973_0008.png
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. marts 2011ØkonomikontoretCecilie MaarbjergQvist2010-020-001624845
ForslagtilLov om ændring af lov om pas til danske statsborgere mv.(Fingeraftryk i pas)
§1I lov om pas til danske statsborgere, jf. lovbekendtgørelse nr. 900 af 8.september 2008, foretages følgende ændringer:
1.§ 2, stk. 3,affattes således:”Stk.3.I de i stk. 1, nr. 1, omhandlede tilfælde indbringes begæringen forden ret, som har kompetence til at træffe beslutning om fængsling i med-før af retsplejelovens § 694. I de i stk. 1, nr. 2, omhandlede tilfælde ind-bringes begæringen for den ret, som har afsagt dom i straffesagen i førsteinstans. I de i stk. 1, nr. 3, omhandlede tilfælde indbringes begæringenfor den ret, der er nævnt i retsplejelovens § 698. Ved sagens behandlingfinder reglerne i retsplejelovens 4. bog i øvrigt anvendelse med de for-nødne lempelser.”2.I§ 4 aindsættes førstk. 1som nyt stykke:”For udstedelse af pas betales et gebyr, jf. stk. 2-6. For optagelse af digi-talt fingeraftryk i forbindelse med udstedelse af pas betales et gebyr, jf. §4 b.”Stk. 1-5 bliver herefter stk. 2-6.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
3.Efter § 4 a indsættes:”§4 b.For optagelse af digitalt fingeraftryk i forbindelse med udstedelseaf pas betales [25] kr.Stk. 2.Gebyret efter stk. 1 reguleres en gang årligt den 1. januar med 2pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov omen satsreguleringsprocent. Det herefter fremkomne beløb afrundes tilnærmeste kronebeløb deleligt med 5. Justitsministeriet bekendtgør hvertår, hvilken regulering der skal finde sted.”4.§ 6ophæves.§2Loven træder i kraft den 1. juli 2011.§3Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Stk. 2.Loven kan dog ved kongelig anordning sættes i kraft helt ellerdelvist for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de færøske oggrønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningRådets forordning nr. 2252/2004 af 13. december 2004, som ændret vedforordning nr. 444/2009 af 28. maj 2009, indebærer, at danske pas skalindeholde biometriske kendetegn i form af et digitalt billede af pasinde-haverens ansigt og et digitalt billede af fingeraftryk. I 2006 blev pa-sudstedelsesproceduren ændret således, at danske pas nu indeholder etdigitalt billede af pasindehaverens ansigt. Kravet om optagelse af et digi-talt billede af pasindehaverens fingeraftryk er endnu ikke opfyldt.Der vil blive etableret et system, som kan håndtere optagelse af fingeraf-tryk i passet. Det foreslås, at meromkostningerne ved indførelse af sy-stemet gebyrfinansieres. Gebyret, som svarer til de gennemsnitlige mer-2
omkostninger for det offentlige, bl.a. Rigspolitiet og kommunerne, veddet nye system, er beregnet til at skulle være på [25] kr.Med lovforslaget foreslås det således, at der indføres et nyt gebyr på [25]kr., som betales for optagelse af fingeraftryk i forbindelse med udstedelseaf pas.Endelig indebærer lovforslaget konsekvensrettelser som følge af ændrin-ger i retsplejeloven og straffeloven.2. Lovforslagets baggrund og indholdPå rådsmødet (generelle og eksterne relationer) den 13.-14. december2004 blev Rådets forordning om standarder for sikkerhedselementer ogbiometriske identifikatorer i pas og rejsedokumenter, som medlemssta-terne udsteder (Rådets forordning (EF) nr. 2252/2004 af 13. december2004), vedtaget med hjemmel i afsnit IV i traktaten om oprettelse af DetEuropæiske Fællesskab. Forordningen udgør en udbygning af Schengen-reglerne.Forordningen fastsætter en række minimumssikkerhedsstandarder forEU-borgeres pas og rejsedokumenter og indebærer endvidere, at pas mv.skal indeholde biometriske kendetegn i form af ansigtsbillede og finger-aftryk. Fristen for indførelse af ansigtsbilleder var 18 måneder og for fin-geraftryk 36 måneder efter vedtagelsen af de tekniske specifikationerherfor. Med virkning fra 1. august 2006 blev biometriske pas med et digi-talt billede af pasindehaverens ansigt indført i Danmark.Vedtagelsen af de tekniske specifikationer vedrørende fingeraftryk bety-der efter art. 6 i Rådets forordning nr. 2252/2004 af 13. december 2004,at pas, der udstedes efter den 28. juni 2009, skal være forsynet med enchip, der indeholder et digitalt billede af pasindehaverens fingeraftryk.Danske pas er som nævnt allerede i dag forsynet med en chip, der inde-holder et digitalt foto af pasindehaveren, og bortset fra kravet om biome-triske kendetegn i form af fingeraftryk opfylder den nuværende danskepasmodel således kravene i forordningen.De nuværende forretningsgange ved håndtering af pasansøgninger blevtilrettelagt i 1996 i forbindelse med introduktionen af et nyt dansk pas.Forretningsgangene er papirbaserede og omfatter en række manuelle ar-3
bejdsgange. Forretningsgangene og den tilhørende it-understøttelse blevikke ændret i forbindelse med, at kommunerne den 1. januar 2007 over-tog ansvaret for pasudstedelsen til danske statsborgere fra politiet.I dag fungerer processen omkring optagelse af digitale billeder i pas så-ledes, at pasansøgeren medbringer et foto i forbindelse med pasansøg-ningen. Det medbragte foto sendes til pasproducenten, der digitalisererbilledet ved at indscanne det og derefter lagrer det i passets chip. Scan-ningen foretages således centralt af pasproducenten i forbindelse medfremstillingen af pasbogen.Optagelsen af fingeraftryk adskiller sig fra optagelsen af foto ved, at pas-ansøger ikke selv kan optage og aflevere et fingeraftryk sammen medpasansøgningen. Fingeraftryk skal således optages digitalt via en finger-aftryksscanner i forbindelse med indgivelse af pasansøgningen. Det digi-tale fingeraftryk skal herefter formidles til pasproducenten sammen medøvrige relevante oplysninger til brug for pasudstedelsen.Indførelse af digitale fingeraftryk indebærer derfor, at der skal indkøbesscanningsudstyr og etableres et it-system til optagelse og fremsendelse affingeraftryk, således at der kan foretages indscanning af fingeraftryk påpasudstedelsessteder, og fingeraftrykkene kan sendes til producenten afpas.Det er Rigspolitiet, der har ansvaret for at tilvejebringe it-understøttelsetil håndtering af de data, der er nødvendige for at producere pas, og sikreformidlingen af de registrerede data til pasproducenten. Dette sker viaDet Centrale Pasregister. Rigspolitiet har ligeledes ansvaret for produkti-onen af pas, herunder løbende kontrol med pasproducenten.Med henblik på at opfylde forordningens krav om fingeraftryk i pas vilRigspolitiet etablere en it-understøttelse af optagelsen og fremsendelsenaf digitale fingeraftryk til brug for udstedelse af pas (PAS 1.1). PAS 1.1vil blive tilrettelagt således, at de pasudstedende myndigheder får størstmulig fleksibilitet til at indpasse systemet i deres eksisterende processerog systemer.Pasudstedelsesprocessen vil således kunne foregå på to måder i PAS 1.1.Enten som en delvist digital proces, hvor fingeraftryk optages og sendesdigitalt til PAS 1.1, mens de resterende biometrityper (ansigtsbillede ogunderskrift) sendes på et stamkort direkte til pasproducenten. Det er den-4
ne model, som vil blive tilbudt af Rigspolitiet til pasudstedelsesmyn-dighederne.Pasudstedelsesprocessen vil også kunne foregå som en fuldt digital pro-ces, hvor pasudstedelsesmyndigheden vælger at etablere en løsning, derkan optage og sende alle typer biometri (dvs. fingeraftryk, ansigtsbilledeog underskrift) digitalt til PAS 1.1. Pasudstedelsesmyndigheden skal blotvære i stand til at aflevere de biometriske data i det korrekte format tilRigspolitiet. Ved den fuldt digitale proces udgår stamkortet i processen,og data fra stamkortet indgår i stedet i biometrifilen.I begge tilfælde sendes data fra Det Centrale Pasregister som hidtil frapasekspeditionsstedet til pasproducenten via en særlig server.Justitsministeriet foreslår, at udgifterne ved etablering af et system til op-tagelse af fingeraftryk i pas gebyrfinansieres. Gebyret for optagelse affingeraftryk i forbindelse med udstedelse af pas vil være på [25] kr., sva-rende til de gennemsnitlige meromkostninger for det offentlige, herunderbl.a. politiet og kommunerne, ved den delvist digitale løsning, dvs. udgif-terne til indkøb af scanningsudstyr til optagelse af fingeraftryk samt tiletablering og drift af PAS 1.1.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner ogregioner.Da omkostningerne forbundet med etablering og drift af et system til op-tagelse af fingeraftryk i pas gebyrfinansieres, har lovforslaget samlet setikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerne.Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenser.Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.5
7. Forholdet til EU-retten.Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder.Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, Domstolenes Tjenestemandsforening, HK-LandsklubbenDanmarks Domstole, Rigsadvokaten, Foreningen af Statsadvokater, For-eningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politidirektørforeningen,Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Kommuner-nes Landsforening (KL), Advokatrådet, Danske Advokater, Landsfor-eningen af Forsvarsadvokater, Foreningen af Advokater og Advokat-fuldmægtige, Institut for Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden,Dansk Retspolitisk Forening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Amne-sty International, Udenrigsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,Danmarks Fotohandler Forening, Dansk Erhverv og Danish Biometrics.9. Sammenfattende skema.Positivekonsekvenser/mindre udgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, kommuner og regi-onerAdministrative konsekven-ser for stat, kommuner ogregionerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konsekven-ser for borgerneForholdet til EU-rettenIngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Miljømæssige konsekvenser IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retligeaspekter.
6
Bemærkninger til lov forslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1.Som en konsekvens af ændringer i retsplejeloven foreslås en ny affattelseaf paslovens § 2, stk. 3. Ved lov nr. 260 af 8. juni 1979 om ændring afretsplejeloven m.v. (Behandling af borgerlige sager m.v.), blev ”under-ret” overalt i retsplejeloven ændret til ”byret”. Paslovens § 2, stk. 3, æn-dres i overensstemmelse hermed.Ved lov nr. 243 af 8. juni 1978 om ændring af retsplejeloven m.v. (Efter-forskning i straffesager, anholdelse og varetægtsfængsling, erstatning ianledning af strafferetlig forfølgning, herunder for frakendelse eller ind-dragelse af førerretten m.v.) blev den dagældende bestemmelse i retsple-jelovens § 781 ophævet. Nu fastlægges værnetinget i sager under efter-forskning af retsplejelovens § 694. Som følge heraf ændres henvisningentil retsplejelovens § 781 til § 694.Som følge af lov nr. 538 af 8. juni 2006 om ændring af retsplejeloven ogforskellige andre love (Politi- og domstolsreform) bliver alle straffesagernu anlagt ved byretten som første instans. Det foreslås derfor, at paslo-vens § 2, stk. 3, 1. pkt., næstsidste led og sidste led, udgår.Til nr. 2.Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 1 i § 4 a, således at det tydeliggø-res, at der fremover skal betales to gebyrer for at få udstedt pas.Til nr. 3.Der skal etableres et system, som kan håndtere optagelse af fingeraftryk ipas. Det foreslås, at omkostningerne ved systemet gebyrfinansieres.Det foreslås, at der indføres en ny bestemmelse ( § 4 b), som regulererdette gebyr.Det foreslås således istk. 1,at der indføres et nyt gebyr på [25] kr. sombetaling for optagelse af fingeraftryk i forbindelse med udstedelse af pas.Gebyret svarer til de gennemsnitlige meromkostninger, som er forbundet7
med indførelsen af det nye pasudstedelsessystem. Gebyret betales for op-tagelse eller forsøg på optagelse af fingeraftryk i pas. I situationer, hvordet viser sig, at der ikke kan optages et brugbart fingeraftryk, skal geby-ret således også betales.Istk. 2fastsættes det, at gebyret årligt reguleres i overensstemmelse medden almindelige prisudvikling, og Justitsministeriet vil hvert år udstedeen bekendtgørelse om beløbenes aktuelle størrelse.Til nr. 4.Det foreslås som en konsekvens af ændringer i retsplejeloven og straffe-loven, at paslovens § 6 ophæves.Ved lov nr. 385 af 20. maj 1992 om ændring af retsplejeloven, straffelo-ven, færdselsloven og udlændingeloven (Anklagemyndighedens struktur)er den dagældende sondring mellem politisager og statsadvokatsager op-hævet. Som følge heraf foreslås paslovens § 6, stk. 1 og 2, ophævet.Ved lov nr. 433 af 31. maj 2000 om lov om ændring af forskellige lovbe-stemmelser i forbindelse med gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelseaf straf m.v. (Ændringer som følge af straffuldbyrdelsesloven, afskaffelseaf hæftestraffen og prøveløsladelse af livstidsdømte m.v.) blev straffelo-vens § 50, stk. 1, ændret, så bøder tilfalder statskassen, uanset om hjem-len er i straffeloven eller særlovgivningen. Det foreslås som følge heraf,at paslovens § 6, stk. 3, ophæves.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2011. Gebyret for optagel-se af fingeraftryk vil først blive opkrævet, når systemet til optagelse affingeraftryk er etableret.
Til § 3Bestemmelsen indeholder regler om lovens territoriale anvendelsesområ-de. Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, menat loven ved kongelig anordning skal kunne sættes i kraft helt eller del-vist for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de færøske oggrønlandske forhold tilsiger.8