Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 296
Offentligt
963798_0001.png
963798_0002.png
963798_0003.png
963798_0004.png
963798_0005.png
963798_0006.png
963798_0007.png
963798_0008.png
963798_0009.png
963798_0010.png
963798_0011.png
963798_0012.png
963798_0013.png
Den 24. februar 2011
Inspektion af Børnecenter Himmerlandden 22. marts 2010OPFØLGNINGJ.nr. 2010-0495-0618/ATG
1/12
Indholdsfortegnelse
Ad 3.6.Toilet- og badeforhold ..................................................................................... 2Ad 3.8.Kælder ............................................................................................................ 2Ad 4.2.Visitering ......................................................................................................... 2Ad 4.3.Handleplaner .................................................................................................. 3Ad 4.4.Forældreindflydelse og -kontakt ...................................................................... 4Ad 4.5.Medicin, læge mv. ........................................................................................... 5Ad 4.6.Undervisning ................................................................................................... 5Ad 4.9.Økonomiske forhold ........................................................................................ 5Ad 4.10. Mobiltelefoner, tv mv. ..................................................................................... 6Ad 4.14. Seksuel adfærd .............................................................................................. 7Ad 4.15. Vold mv. ......................................................................................................... 8Ad 5.4. Anvendelse af skemaer mv. .......................................................................... 8Ad 5.5. Lidt om sagerne ............................................................................................. 9Ad 5.6. Rebild Kommunes tilsyn med børnecenterets anvendelse afmagtanvendelsesbekendtgørelsen............................................................... 10Ad 6. Personaleforhold ........................................................................................... 11Ad 7.2.Rebild Kommunes tilsyn ............................................................................... 12Opfølgning .................................................................................................................... 12Underretning ................................................................................................................. 12
2/12
Den 10. november 2010 afgav jeg endelig rapport om min inspektion den 22. marts2010 af Børnecenter Himmerland. I rapporten bad jeg om oplysninger mv. om nærme-re angivne forhold.
Jeg modtog i den anledning en udtalelse med bilag den 31. januar 2011 fra RebildKommune. Udtalelsen indeholder både børnecenterets og kommunens svar.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad 3.6. Toilet- og badeforhold

Jeg skrev i min rapport at jeg gik ud fra at børnecenteret løbende er opmærksom på atfå eventuelle fugtskader i badeværelser udbedret.
Kommunen har oplyst at der er lavet aftale med håndværkere om udbedring af detfugtskadede loft samt sikring af bedre udluftning.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 3.8. Kælder

Jeg skrev vedrørende gymnastiklokalet at hængslet i loftet til ophængning af bokse-puden burde efterses idet det virkede lidt løst. Jeg gik ud fra at børnecenteret ville væ-re opmærksom herpå.
Kommunen har oplyst at hængslet i loftet er blevet monteret med nye skruer.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.2. Visitering

Jeg bad børnecenteret om at oplyse hvilke personer på centeret der foretager visitati-onen af de børn som henvises til ophold på centeret.
3/12
Kommunen har oplyst at det er en ledelsesmæssig opgave på børnecenteret at visite-re et barn til indskrivning. I praksis foretager forstanderen og/eller stedfortræderenvisitationen.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.3. Handleplaner

Kommunen har oplyst at det på indskrivningsmødet bliver drøftet som et fast punkt pådagsordenen hvad der er børnecenterets opgave i forhold til barnet i relation til for-ventninger til opholdet, varigheden af foranstaltningen, hvad der skal arbejdes med oghvad der er kommunens opgave. Af referatet fra mødet fremgår det hvad der er bør-necenterets opgave. Ved indskrivningsmødet deltager ud over børnecenteret barnetsforældre, sagsbehandleren fra den anbringende kommune og visitator fra RebildKommune.
Jeg har noteret mig kommunens supplerende oplysninger til dette punkt.
På begge de to udviklingsplaner jeg modtog kopi af under inspektionen, var der ru-brikker til beskrivelse af formålet med opholdet og baggrundshistorie, men på ingen afplanerne var disse rubrikker udfyldt. På en af udviklingsplanerne var der henvist tilkommunens handleplan. Jeg gik ud fra at dette også gjaldt for den anden plan.
Kommunen har oplyst at punktet ”Formålet med opholdet” i udviklingsplanen tagerafsæt i den anbringende kommunes handleplan.
Jeg har noteret mig det oplyste.
I den ene udviklingsplan (vedrørende barnet med fødselsdag den 18. september1998) var der ikke angivet et tidspunkt for evaluering og udarbejdelse af en ny udvik-lingsplan, ligesom det heller ikke fremgik hvem der havde udarbejdet planen. Jeg badom børnecenterets bemærkninger hertil.
Kommunen har oplyst at det skyldes manglende opmærksomhed at der ikke er påførtdato for evaluering/fornyelse af udviklingsplanen på planen, og at opmærksomhedenvil blive skærpet på dette punkt.
4/12
Kommunen har også oplyst at udviklingsplanerne bliver lavet på et afdelingsmødehvor afdelingens pædagoger, psykolog, socialrådgiver og ledelse deltager. På mødetbliver det drøftet og afklaret hvilke mål der skal arbejdes hen imod og hvordan. Hvertbarn får som minimum sin udviklingsplan evalueret/fornyet en gang hvert halve år.Afdelingslederen laver en halvårsplan for afdelingsmøderne hvoraf det fremgår påhvilken mødedato det enkelte barns udviklingsplan skal behandles. Der er afdelings-møde hver anden uge i hver afdeling, og med få undtagelser er der et barn på til eva-luering/fornyelse af udviklingsplan ved hvert afdelingsmøde.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg foretager mig ikke mere vedrørende dette punkt.
Begge udviklingsplaner var udarbejdet med ikrafttræden i november 2009, og børnenehavde forinden været indskrevet på børnecenteret i flere år. På den baggrund bad jegom børnecenterets bemærkninger til at der stod meget lidt eller intet vedrørende bar-nets eget perspektiv.
Kommunen har oplyst at børnecenteret ikke hidtil har inddraget barnets perspektivsom et punkt i udviklingsplanen. Pædagogerne og særligt kontaktpædagogerne harhaft samvær med barnet hvor barnets tanker og ønsker for fremtiden er blevet drøftet.Ledelsen på børnecenteret har drøftet spørgsmålet og er enig i at barnets perspektivfremover skal inddrages som et fast punkt i udviklingsplanen.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg foretager mig ikke mere vedrørende dette punkt.

Ad 4.4. Forældreindflydelse og -kontakt

I forbindelse med inspektionen opfordrede jeg børnecenteret til fortsat at forsøge atetablere et forældreråd for på den måde at få belyst problemstillingerne fra så mangesider som muligt. Jeg bad børnecenteret oplyse hvorvidt der udarbejdes et referat fracafemøderne, så de forældre som ikke har mulighed for at deltage, også kan holde sigorienteret.
Kommunen har oplyst at det er aftalt at der vælges et forældreråd til det næste foræl-drecafemøde, og at der vil blive lavet referat fra møderne i forældrerådet som sendesud til alle forældre. Der er ikke blevet lavet referater fra cafemøderne, men kommunenforventer at behovet for information kan dækkes med referater fra møderne i detkommende forældreråd.
5/12
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.5. Medicin, læge mv.

Jeg bad børnecenteret tage stilling til om centeret vil følge op på mit forslag om i for-bindelse med aflevering af restmedicin at sikre at der ikke sker (kan ske) misbrug ogomsætning af medicin.
Kommunen har oplyst at restmedicin afleveres til apoteket. Børnecenteret er enig i atder fremover i samråd med apoteket skal laves en kvittering hvor det registreres hvil-ken medicin og hvilken mængde der afleveres tilbage til apoteket.
Jeg har noteret mig det oplyste og foretager mig ikke mere vedrørende dette punkt.

Ad 4.6. Undervisning

Jeg bad børnecenteret og kommunen om at oplyse hvorvidt der har været drøftelsermed Mariagerfjord Kommune om de forskellige skriftligheds- og dokumentationskrav ide to kommuner, og i benægtende fald hvorvidt det overvejes at indlede drøftelsermed Mariagerfjord Kommune om problemstillingen, således at eventuelle nye ind-skrivninger kan forløbe gnidningsfrit.
Kommunen har oplyst at der ikke har været børn som har været i målgruppen til sko-len i Mariagerfjord Kommune, til indskrivning i 2010. Der er i 2009 etableret eget sko-letilbud på Skørping skole i Rebild Kommune til hovedparten af de børn der indskrivespå børnecenteret.
Jeg har forstået kommunens bemærkninger sådan at der ikke har været drøftelsermed Mariagerfjord Kommune om de forskellige skriftligheds- og dokumentationskrav ide to kommuner, og at det heller ikke overvejes. Jeg opfordrer dog kommunen til atindlede sådanne drøftelser med Mariagerfjord Kommune når/hvis der skal ske nyeindskrivninger på skoler i Mariagerfjord Kommune. Jeg foretager mig dog ikke merevedrørende dette punkt.

Ad 4.9. Økonomiske forhold

Jeg bad kommunen om nærmere at redegøre for om det er korrekt forstået at kom-munen ikke foretager revision af administrationen af børnenes penge, og i givet fald
6/12
om nærmere at fremkomme med kommunens bemærkninger hertil. Jeg anmodededesuden om at modtage en kopi af resultatet af det seneste revisionsbesøg.
Kommunen har oplyst at hvert barn får oprettet sin egen bankkonto i Danske Bank,hvor barnets lommepenge overføres til én gang ugentligt. Kontoen oprettes i barnetspersonnummer, og det er kun barnet der har hævekort til kontoen. Det er derfor bør-nenes egne penge som kommunen ikke kan foretage revision af.
Kommunen har desuden oplyst at der ikke inden for de seneste par år har været be-søg af revisionen på børnecenteret da centeret ikke har været blandt de institutionerder har været udtaget til revision. Den bilagsrevision der er foretaget på børnecente-ret, er sket i forbindelse med den almindelige bilagsrevision.
Ifølge Danske Banks hjemmeside kan børn ned til 8 år få et hævekort. Børnene påbørnecenteret er mellem 4 og 16 år om end aldersgrænsen er fleksibel når der er taleom søskende. På inspektionstidspunktet var det yngste barn 5 år. Jeg går derfor udfra at nogle af børnene – i hvert fald de yngste – har behov for hjælp til at administrerederes lommepenge – uanset om lommepengene er indsat på børnenes egne konti.Jeg er ikke klar over hvorvidt børnenes tøjpenge indsættes på børnenes egne konti,men også i forhold til tøjpengene går jeg ud fra at nogle af børnene – i hvert fald deyngste – har behov for hjælp til at administrere pengene. Jeg går dog ud fra at børne-centeret i de situationer hvor børnene har brug for hjælp til at administrere deres pen-ge, har indrettet arbejdsgangene sådan at der ikke kan opstå (uberettiget) mistankeom at personalet misbruger børnenes tøj- eller lommepenge. Jeg foretager mig imid-lertid ikke mere vedrørende dette punkt.

Ad 4.10. Mobiltelefoner, tv mv.

I min rapport skrev jeg at jeg havde forståelse for børnecenterets pædagogiske linje,men at jeg gik ud fra at centeret ville overveje at anskaffe nogle mere tidssvarendecomputere/spillekonsoller på Skoven.
Kommunen har oplyst at Skoven har søgt William S. Knudsens fond om midler til an-skaffelse af henholdsvis en ny stationær computer med fladskærm og en bærbarcomputer. Kilden har også søgt om midler til en bærbar computer. Både Skoven ogKilden har fået bevilget midler til dette formål.
Jeg har noteret mig det oplyste.
7/12

Ad 4.14. Seksuel adfærd

Jeg bad børnecenteret oplyse om der er opsat bevægelsesalarmer på gangene somer tændt om natten. Hvis dette ikke er tilfældet, bad jeg børnecenteret om nærmere atredegøre for hvordan centeret er opmærksom på at forhindre grænseoverskridendeadfærd mellem børnene. Jeg bad også børnecenteret om at oplyse hvorvidt der erudarbejdet en skriftlig instruks i forhold til seksuelle grænseoverskridelser mellem børnog unge der er anbragt på centeret.
Kommunen har oplyst at der ikke er opsat bevægelsesalarmer på gangene, men atbørnecenteret har vågne nattevagter som har til opgave at sikre at børnene sover oghar det godt og ikke udsættes for grænseoverskridende handlinger. Det sker ved atnattevagterne flere gange i løbet af natten går rundt og ser til børnene. Den hændelseder er nævnt i min rapport, hvor en dreng opsøgte en pige på hendes værelse om nat-ten, har givet anledning til at skærpe opmærksomheden på om børnene er på deresværelser om natten. Når børnene leger sammen på værelserne eller sover sammenom natten, er det en generel aftale at det sker med åben dør til værelset.
Børnecenteret vil igangsætte udarbejdelsen af en skriftlig instruks i forhold til seksuellegrænseoverskridelser mellem de børn der er anbragt på centeret.
Da den hændelse der er nævnt i min rapport, fandt sted, var der også vågne nattevag-ter på børnecenteret. Det er derfor min opfattelse at hændelsen højst sandsynligt villekunne have været forhindret hvis en bevægelsesalarm havde gjort nattevagten op-mærksom på at der var et barn der havde forladt sit værelse. Jeg har noteret mig atopmærksomheden – i lyset af den omtalte hændelse – er blevet skærpet i forhold tilom børnene er på deres værelser om natten. Jeg foretager mig derfor ikke yderligerevedrørende dette punkt. Jeg går dog ud fra at børnecenteret – hvis det på et seneretidspunkt viser sig at børnene kan forlade deres værelser om natten uden at nattevag-ten opdager det – vil overveje at sætte bevægelsesalarmer op på gangene. Jeg harogså noteret mig at der vil blive udarbejdet en instruks i forhold til seksuelle grænse-overskridelser mellem de børn der er anbragt på centeret.
Jeg bad om oplysning om hvorvidt den såkaldte ”børneattest” anvendes i forbindelsemed nyansættelser.
Kommunen har oplyst at det er en del af ansættelsesproceduren ved kommunen atder altid indhentes børneattester ved nyansættelser.
8/12
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.15. Vold mv.

Jeg bad børnecenteret om at oplyse hvorvidt centeret har udarbejdet en liste mednavne på pårørende som den medarbejder der har oplevet en grænseoverskridendesituation, ønsker bliver kontaktet og har lavet aftaler med.
Kommunen har oplyst at der i børnecenterets personalestue står en ”krisemappe”.Mappen indeholder oplysninger om hvem den enkelte medarbejder ønsker at blivekontaktet af og hvilke pårørende der skal kontaktes, hvis den pågældende medarbej-der bør sendes hjem.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg foretager mig ikke yderligere vedrørende dettepunkt.
Jeg bad Rebild Kommune om at oplyse hvorvidt kommunen nu har udarbejdet enhandleplan i de tilfælde hvor personalet har været udsat for vold.
Kommunen har oplyst at lederen af kommunens sikkerhedsorganisation har oplyst athandleplanen som skal benyttes hvis en medarbejder udsættes for vold, er under re-videring, men at planen eventuelt kan eftersendes i løbet af et par måneder.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at der i løbet af et par måneder vil foreliggeen revideret handleplan. Jeg foretager mig ikke mere vedrørende dette punkt.

Ad 5.4. Anvendelse af skemaer mv.

Jeg bemærkede at indberetningsskemaerne henviste til en tidligere bekendtgørelseom magtanvendelse og ikke den nugældende.
Kommunen har oplyst at indberetningsskemaet er blevet rettet så det henviser til dennugældende bekendtgørelse nr. 1093 af 21. september 2010.
Det har jeg noteret mig.
9/12
Jeg anmodede om nærmere oplysning om hvordan børnecenteret kontrollerer at alleindberetninger bliver videresendt til opholdskommunen straks efter at skemaet er ud-fyldt, og til tilsynskommunen ved hver måneds udgang.
Kommunen har oplyst at børnecenteret i samarbejde med tilsynsafdelingen i kommu-nen er ved at revidere indberetningsskemaet. I den forbindelse er det blevet foreslåetat indberetningsskemaet får en rubrik til følgende: dato og tidspunkt for ledelsens regi-strering, dato for videresendelse til den anbringende kommune, dato for videresendel-se til tilsynskommunen og dato for informering af forældrene. For alle rubrikker skalafsenderens initialer fremgå. Det er også blevet foreslået at indberetningsskemaernesendes elektronisk som sikker e-mail, så der sker en automatisk registrering af for-sendelsen.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at der er foreslået flere ændringer af indbe-retningsskemaet der indebærer at det kan kontrolleres om tidsfristerne i magtanven-delsesbekendtgørelsens § 26, stk. 4 og stk. 5, overholdes.
Jeg bad kommunen om at oplyse hvor mange magtanvendelser der havde været påBakken i perioden fra 1. januar til den 1. september 2010.
Kommunen har oplyst at der har været 27 magtanvendelser i perioden, heraf 14 i au-gust måned. Der arbejdes fortsat på at skabe bedre rammer i afdelingen og på atnedbringe antallet af magtanvendelser. Kommunen har desuden oplyst at børnecente-ret – for bedre at kunne sikre at der arbejdes ud fra fælles værdier – har opsagt tomedarbejdere fra Bakken.
Jeg har noteret mig at der også i den omtalte periode i 2010 har været et stort antalmagtanvendelser på Bakken. Jeg har samtidig noteret mig at kommunen og børne-centeret fortsat arbejder på at nedbringe antallet af magtanvendelser på afdelingen –hvilket jeg også mener er meget vigtigt.

Ad 5.5. Lidt om sagerne

Gennemgangen af skemaerne fra Bakken gav mig anledning til at bemærke at nogleaf børnenes adfærd – sammenlignet med den adfærd som fremgik af indberetninger-ne om magtanvendelser fra centerets andre afdelinger – virkede mere voldsom. Jegbemærkede at personalet på Bakken generelt er meget opmærksomme på efterføl-gende at bearbejde den foretagne magtanvendelse med barnet.
10/12
Kommunen har oplyst at de børn der visiteres til Bakken, bl.a. er kendetegnet ved atde er mere udadreagerende og har mindre impulskontrol. Derfor er det også mereforventeligt at der på Bakken dels kommer flere, dels mere voldsomme konflikter derrisikerer at ende i en magtanvendelsessituation. Børnecenteret prioriterer den efterføl-gende samtale med barnet og bearbejdningen af magtanvendelsen da centeret hartiltro til at det vil styrke barnets evne til at formulere sin frustration sprogligt i stedet forfysisk.
Jeg har noteret mig kommunens supplerende oplysninger.
Jeg bad børnecenteret om at oplyse hvordan proceduren er i forbindelse med under-skrivelse (og godkendelse) af indberetningen om magtanvendelse.
Kommunen har oplyst at proceduren vil blive ændret så lederen eller dennes stedfor-træder inden for fristen på 24 timer med sin underskrift sikrer at indberetningsskemaeter udfyldt med de krævede oplysninger.
Kommunen har derudover oplyst hvordan den hidtidige procedure har været. Indenvagtens afslutning udfyldte de medarbejdere der havde været involveret i en magtan-vendelse, indberetningsskemaet. Medarbejderen lagde skemaet i kopi på lederensskrivebord eller sendte en e-mail om at der var et udfyldt skema på centerets internedrev. Den følgende dag læste lederen eller dennes stedfortræder indberetningen ogvurderede/afklarede om der var tale om en lovlig magtanvendelse. Hvis magtanven-delsen var lovlig, drøftedes hændelsesforløbet med de involverede medarbejdere nårde igen var på arbejde med henblik på vejledning/supervision. Lederen skrev dereftersin vurdering ind i indberetningsskemaet, printede skemaet ud og skrev det under.Herefter skrev de involverede medarbejdere under.
Dette har jeg noteret mig.

Ad 5.6. Rebild Kommunes tilsyn med børnecenterets anvendelse af magtanven-

delsesbekendtgørelsen

Jeg gik ud fra at kommunen fortsat har fokus på magtanvendelser og løbende drøftermed børnecenteret om der er behov for ændringer i forhold for børn eller personale.
Kommunen har oplyst at kommunens konsulent som fører det løbende tilsyn, i 2010deltog i 5 personalemøder på Bakken. På møderne blev der bl.a. lavet udviklingspla-
11/12
ner for de enkelte børn, drøftet magtanvendelser og personalets trivsel. Konsulentenstillede kritiske spørgsmål og deltog i diskussioner om pædagogiske holdninger ogtiltag. På et møde i marts 2010 evaluerede konsulenten statusrapporten for 2009,drøftede magtanvendelser, underviste i magtanvendelsescirkulæret og ridsede prin-cipperne for anerkendende pædagogik op.
På et møde med børnecenterets ledelse bad konsulenten om en plan for afhjælpningaf magtanvendelser. Planen blev at pædagogerne skulle udfylde et spørgeskema omhvordan antallet af magtanvendelser kunne nedbringes, afdelingslederen og konsu-lenten skulle have samtaler med alle børnene på Bakken enkeltvis, og vikarer skulleundervises. Tilbagemeldingerne blev drøftet på et personalemøde, og børnecenteretsledelse lavede herefter en handleplan for nedbringelse af magtanvendelser. RebildKommunes Børne- og Ungdomsudvalg blev efterfølgende orienteret om planens ind-hold.
Derudover blev der i maj 2010 afholdt to temadage for alt personale på børnecenteret,som kommunens konsulent også deltog i.
Jeg har noteret mig kommunens supplerende oplysninger om det fokus kommunenefterfølgende har haft på magtanvendelser på børnecenteret – særligt på Bakken.

Ad 6.

Personaleforhold

Jeg bad børnecenteret oplyse hvordan belægningen aktuelt ser ud, og hvorvidt bør-necenteret har måttet afskedige personale.
Kommunen har oplyst at den aktuelle belægning er at 17 børn er indskrevet på cente-ret. Der er én ledig akut-/observationsplads. Der har været udsving i belægningen, ogder forventes en belægning på ca. 87 pct. for 2010. Børnecenteret har ikke afskedigetmedarbejdere på grund af belægningen. Når der har været nedgang i belægningen,har centeret undladt at genbesætte ledige stillinger og lavet tidsbegrænsede ansæt-telser af pædagoger for at undgå senere at skulle afskedige medarbejdere.
Dette har jeg noteret mig.
Jeg bad børnecenteret om at oplyse om der var udarbejdet en arbejdspladsvurderingpå centeret. I givet fald bad jeg om en kopi heraf.
12/12
Kommunen har sendt den arbejdspladsvurdering som børnecenteret netop har lavet.
Jeg har læst arbejdspladsvurderingen og noteret mig at der er lavet løsningsmodeller iforhold til de problemer der er blevet påpeget i arbejdspladsvurderingen.

Ad 7.2. Rebild Kommunes tilsyn

Jeg bad kommunen om at oplyse hvordan det sikres at børn og pårørende får mulig-hed for at gøre sig bekendt med den endelige rapport når den foreligger efter eventu-elle høringssvar. Jeg nævnte under inspektionen at en ide kunne være at give et re-sume af rapporten på cafemøderne med forældrene.
Kommunen har oplyst at kommunens tilsynskonsulent deltog i cafemødet med foræl-drene i marts 2010, hvor forældrene blev oplyst om statusrapporten for 2009. Det blevpå mødet aftalt hvor statusrapporten ligger på centeret så forældrene kan tage den oglæse. Derudover forsøger kommunen at indarbejde at børnene gøres bekendt medrapporten på afdelingernes børnemøde hvor tilsynskonsulenten er til stede.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Opfølgning

Jeg betragter hermed sagen om min inspektion af Børnecenter Himmerland for afslut-tet.

Underretning

Denne rapport sendes til Børnecenter Himmerland, Rebild Kommune, FolketingetsRetsudvalg, Tilsynet i henhold til grundlovens § 71, stk. 7, samt til børnene på hjem-met og deres forældre.
Lennart FrandsenInspektionschef