Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 276
Offentligt
ZL ^RetsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 Købhavn K
Søfartens Ledere
16. februar 2011
Følgeskrivelse
Ifølge aftaleRing venligst herom•Retur med tak
•
Til orienteringKommentar udbedes
•
Til underskriftKan beholdes
O
Ønskes retur
BemærkningVedlagt kopi af brev sendt til Justitsministeren og Forsvarsministeren d.d.
Havnegade 55, DK -1058 København K. - Tlf. +45 33 45 55 65 - Fax +45 33 45 55 66li-mail: [email protected] - www;soefartensledere.dk
~ "^ Søfartens LedereJustitsministerietJustitsminister Lars BarfoedSlotholmsgade 101216 København K
ForsvarsministerietForsvarsminister Gitte Lillelund BechHolmens Kanal 421060 København K
16. februar 2011
Danmark skal kunne retsforfølge pirater og straffe forsøg på piraten
De seks somaliske pirater der blev tilbageholdt på det danske krigsskib Esben Snare den 30. december2010, blev løsladt da det ifølge statsadvokaten Birgitte Vestberg ikke kunne påvises, at et konkret angrebhar været rettet mod det danske skib Elly Mærsk. På trods af, at der ikke kunne påvises et konkret angrebmod Elly Mærsk, er det statsadvokatens opfattelse, at var somalierne ikke blevet "snuppet" var det megetnærliggende, at de ville gå til angreb på et andet skib jfr. udtalelser på www.dr.dk. Statsadvokatenbekræftede også i TV2 News, at de anholdte somaliere var blevet pågrebet med udstyr til brug for pirateri.Mandag kom det så yderligere frem at Esben Snare og Danmark nu for anden gang i løbet af kun en uge,har løsladt formodede pirater. I det seneste tilfælde skete det på trods af, at der om bord på et beslaglagtpiratmoderskib blev fundet både gidsler og våben.Det er Søfartens Lederes holdning, at man ikke fra regeringens side kan kalde piratjagten for en succes, hvisikke man også stopper de folk som udøver pirateri. Det er ikke længere tilstrækkeligt blot at beslaglæggepiraternes udstyr, give dem en ny 10 HK påhængsmotor samt vand og mad til at nå tilbage til Somalia, somvi forstår, er den stående ordre og praksis for Søværnets indsats i det Indiske Ocean.Søfartens Ledere finder det uheldigt, at statsadvokaten gav slip og ikke ville forsøge at retsforfølge deformodede pirater for forsøg på angreb på Elly Mærsk. Det giver ikke nogen mening, når man endelig harfanget formodede pirater, at man så opgiver sagen, fordi man ikke er helt sikker på at kunne straffe efterreglerne for forsøg. Vi havde håbet at statsadvokaten havde prøvet sagen, og dermed givet landetsdomstole mulighed for at afgøre sagen.I den konkrete sag havde søværnet netop ikke valgt blot at konfiskere udstyr og sende piraterne retur meden ny 10 Hk påhængsmotor, man havde i stedet fået godkendt en varetægtsfængsling. Vi synes derfor, at
I lavnegade 55, DK -1058 København K. - Tlf. +45 33 45 55 65 - Fax +45 33 45 55 66li-mail: [email protected] - www.socfartensledere.dk Bank reg.nr. 0400 kontonr. 1250018068 Eban DK9204001250018068
w
^ Søfartens Ledere
statsadvokaten sætter tvivl ved Danmarks indsats i området, ved ikke at følge trop. Der sendes på dennemåde et kraftigt signal til fremtidige pirater om, at de uden risiko kan forsøge at kapre danske skibe.Hvis statsadvokaturet ikke ved anvendelse af de nugældende regler har mulighed for at retsforfølge forsøgpå pirateri, vil vi geme opfordre Justitsministeren til at ændre/tilpasse dansk lovgivning således, atformodede pirater kan straffes såfremt de opbringes til søs udenfor et givent område med våben, stiger ogandet "værktøj" om bord, uden at et konkret angreb på et dansk eller andet handelsskib er iværksat.Dansk ret er fyldt med sådan speciallovgivning, hvor man kan straffe uden at det strafbare nødvendigvis harforvoldt andre skade eller lignende. Det kendes bl.a. fra færdselsloven, hvor man kan straffes når man harover en vis promilleprocent selvom der ikke kan påvises en fare eller ej. Og i våbenloven, er det at bære enkniv på over 7 cm strafbart, hvis det ikke har et anerkendelsesværdigt formål.Sådanne objektive regler, der definerer et piratskib og forbyder sejlads med piratskibe, vil også giveflådestyrkerne i området et nyt og bedre mandat. Man vil ikke længere være på bagkant efter piraterne,som "beskyttere" og "redning" af handelsskibe, men på forkant som "politi", der forebyggende kan gøre etområde sikkert ved at fange de kriminelle før de lykkes med deres kriminalitet.Søværnet kan allerede i dag, på disse objektive kriterier kende forskel på, om et somalisk skib langt frakysten er en fisker eller et piratfartøj.Søfartens Ledere vil, derfor geme bede Justitsministeren forklare, hvordan man i fremtiden vil undgå atformodede pirater må løslades og sendes retur, fordi man ikke har de lovgivningsmæssige muligheder iDanmark for at få dem retsforfulgt herunder hvordan man internationalt vil arbejde for retsforfølgelsen afformodede pirater.Vi har valgt at sende dette brev til både Justits - og Forsvarsministeren, da det i vores øjne er tydeligt atder er behov for at koordinere arbejdet, og sikre at vores danske styrker i området har det bedste mandatog de bedste midler til at stoppe pirateriet.Kopi af brevet er tillige sendt til Folketingets retsudvalg og forsvarsudvalget.Såfremt der måtte være spørgsmål til ovenstående, kan undertegnede kontaktes.
Med venlig hilsenSøfartens LedereFritz GaVizhorndirektør
r
I lavnegade 55, DK -1058 København K. - Tlf. +45 33 45 55 65 - Fax +45 33 45 55 66E-mafl; [email protected] - www.soefartensledere.dk Bank reg.nr. 0400 kontonr. 1250018068 Rban DK9204001250018068