Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 243
Offentligt
953387_0001.png
953387_0002.png
953387_0003.png
953387_0004.png
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
14. januar 2011Menneskeretsenheden2010-629-0534MUB41292

GRUNDNOTAT

Rådets afgørelse om ændring af afgørelse 2008/203/EF af 28. februar

2008 om gennemførelse af forordning (EF) nr. 168/2007 for så vidt

angår vedtagelse af en flerårig ramme for Den Europæiske Unions

Agentur for Grundlæggende Rettigheder for 2007-2012

KOM(2010) 708 endelig

Resumé

Kommissionens forslag har til formål at ændre den flerårige ramme2007-2012 for EU's Agentur for Grundlæggende Rettigheder, således atagenturet også kan udføre sine opgaver på områderne retligt samarbejde istraffesager og politisamarbejde.

1. Baggrund

Rådet vedtog den 15. februar 2007 forordning (EF) nr. 168/2007 om op-rettelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettig-heder. Forordningen trådte i kraft den 1. marts 2007.Efter forordningen er målet med agenturet at tilvejebringe bistand ogekspertise vedrørende grundlæggende rettigheder til Fællesskabets ogmedlemsstaternes relevante institutioner, organer, kontorer og agenturer,når de gennemfører fællesskabsret, og bistå dem med fuldt ud at overhol-de de grundlæggende rettigheder, når de træffer foranstaltninger eller ta-ger initiativer inden for deres respektive kompetenceområder.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Agenturets opgaver omfatter bl.a. indsamling og analyse af oplysningerog data, offentliggørelse af rapporter og udtalelser samt samarbejde medcivilsamfundet for at øge offentlighedens bevidsthed.Ifølge forordningens artikel 5 skal Rådet fastlægge de tematiske områderfor agenturets arbejde gennem en flerårig ramme. Det gjorde Rådet vedvedtagelsen af Rådets afgørelse 2008/203/EF af 28. februar 2008 omgennemførelse af forordning (EF) nr. 168/2007 for så vidt angår vedta-gelse af en flerårig ramme for Den Europæiske Unions Agentur forGrundlæggende Rettigheder for 2007-2012.Forordning (EF) nr. 168/2007 giver alene agenturet mulighed for at udfø-re sine opgaver inden for fællesskabsrettens anvendelsesområde og der-med ikke inden for området for den tidligere EU-Traktats afsnit VI ompolitisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager. I forbindelse medvedtagelsen tilkendegav Rådet dog, at det inden den 31. december 2009på ny ville overveje agenturets mandat med henblik på muligheden for atudvide dette til at omfatte områderne politisamarbejde og strafferetligtsamarbejde.Retsgrundlaget for forordning (EF) nr. 168/2007 var EF-Traktatens arti-kel 308. Efter ikrafttrædelsen af Lissabon-Traktaten er en ændret affattel-se af denne artikel blevet til EUF-Traktatens artikel 352, som finder an-vendelse på alle spørgsmål, der er omfattet af EUF-Traktatens anvendel-sesområde.Formålet med forslaget til rådsafgørelse er at ændre den flerårige rammefor agenturet, så det også kan udføre sine opgaver på områderne retligtsamarbejde i straffesager og politisamarbejde.

2. Indhold

Retsgrundlaget for forslaget er EUF-Traktatens artikel 352.Artikel 2 i den gældende rådsafgørelse 2008/203/EF af 28. februar 2008om gennemførelse af forordning (EF) nr. 168/2007 for så vidt angår ved-tagelse af en flerårig ramme for Den Europæiske Unions Agentur forGrundlæggende Rettigheder for 2007-2012 fastlægger de tematiske om-råder for agenturets arbejde som følger:a) racisme, fremmedhad og intolerance i forbindelse hermed2
b) forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse,religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering eller afpersoner, der tilhører mindretal, samt alle kombinationer af dissegrunde (flere forskellige former for forskelsbehandling)c) kompensation til ofred) børns rettigheder, herunder beskyttelse af børne) asyl, indvandring og integration af migranterf) visum og grænsekontrolg) EU-borgernes deltagelse i den demokratiske proces i EUh) informationssamfundet og navnlig respekt for privatlivet og be-skyttelse af personoplysningeri) adgang til et effektivt og uafhængigt retsvæsen.I forslagets artikel 1 foreslås det, at der til de tematiske områder for agen-turets arbejde tilføjesj) retligt samarbejde i straffesager og politisamarbejde.Der foreslås ikke yderligere ændringer i rådsafgørelsen.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Forslaget er fremsendt til Europa-Parlamentet. Der foreligger endnu ikkeoplysninger om, hvornår Europa-Parlamentet forventes at udtale sig.

4. Nærhedsprincippet

Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.

5. Gældende dansk ret

Sagen giver ikke anledning til at redegøre nærmere for gældende ret.

6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Sagen medfører ikke ændringer af gældende dansk ret og har ikke stats-finansielle konsekvenser.

7. Høring

Der er ikke foretaget ekstern høring i sagen.3

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til forslaget.

9. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er umiddelbart positiv over for forslaget.

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Retsud-

valg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg ogRetsudvalg.
4