Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 231
Offentligt
Europaudvalget, Finansudvalget, Erhvervsudvalget, Udvalget for Ud-lændinge- og Integrationspolitik, Retsudvalget, Fødevareudvalget, DetEnergipolitiske Udvalg, Arbejdsmarkedsudvalget og SundhedsudvalgetEnergipolitiskEU-KonsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere31. januar 2011
Prioriterede EU-lovgivningsforslag til nærhedstjek i 2011
SammenfatningDen 9. april 2010 vedtog Europaudvalget en beretning om Folketin-gets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af nærheds-princippet i EU. Ifølge beretningen skal der på forhånd udvælges 5-10forslag fra Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram til brug fornærhedskontrollen.Europaudvalget har den 28. januar 2011 tilsluttet sig, at følgende tiforslag fra Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2011udtages til nærhedskontrol:1. Opfølgning på lovpakken om styrkelse af den økonomiske styring2. Ændring af Kapitalkravsdirektivet3. Indførelse af et ind- og udrejsesystem (intelligente grænser)4. Ændring af databeskyttelsesdirektivet5. Den flerårige finansielle ramme (2014-2020)6. Reform af den fælles landbrugspolitik7. Direktiv om energieffektivitet og energibesparelser8. Ændring af Arbejdstidsdirektivet9. Ændring af Udstationeringsdirektivet10. Ændring af Tobaksdirektivet
1/6
Den 9. april 2010 vedtog Europaudvalget en beretning om Folketingets be-handling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af nærhedsprincippet i EU.Den samlede beretning kan læses her:http://euo.dk/upload/application/pdf/768e9829/EUVersion3.pdf.I henhold til beretningen skal Europaudvalgets sekretariat udarbejde en over-sigt over prioriterede nye forslag for det kommende år. Oversigten vil omfatte istørrelsesordenen 5-10 forslag. Oversigten sendes til Europaudvalgets med-lemmer, fagudvalgene og regeringen i begyndelsen af hvert år og tjener somudgangspunkt for Folketingets kontrol med nærhedsprincippets overholdelse.Europaudvalget har den 28. januar 2011 tilsluttet sig, at ti forslag fra Kommis-1sionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2011 udtages til nærhedskontrol ioverensstemmelse med proceduren i beretningen. For alle forslagene gælder,at der er tale om væsentlige politiske forslag, og at forslagene forventes atblive fremsat i 2011../.De ti forslag og de relevante fagudvalg er nærmere beskrevet i bilaget tildenne note.
Med venlig hilsenThomas Fich(3611)
1
KOM (2010)623 af 27. oktober 2010.
2/6
Titel / emne1Opfølgningslovgivning til lovpakken omstyrkelse af den økonomiske styring
Beskrivelse / FormålOpfølgning af Kommissionens seks forslag af29. september 2010 om styrkelse af de euro-pæiske finanspolitiske rammer og udbygning afden makroøkonomiske overvågning af skadeli-ge makroøkonomiske ubalancer.Det er endnu uklart hvad denne opfølgnings-lovgivning vil indeholde, men den er udvalgt ilyset af de første forslags politiske vigtighed.Det overordnede formål er at få afpasset lov-givningsrammerne endnu bedre efter markeds-forholdene og dermed øge den finansielle sta-bilitet, varetage kreditorernes og skatteydernesinteresser, fremme ens spilleregler på globaltplan og samtidig sikre EU bankernes internati-onale konkurrenceevne og yderligere fremmeintegrationen i det indre marked, med ens spil-leregler overalt i EU. Direktivet implementererBasel-standarderne i EU og er udvalgt pga.dets mulige betydning for det danske realkre-ditsystem,Forslaget tager sigte på at øge sikkerhedenved EU’s grænser og samtidig sikre, at Europaforbliver åbent over for rejsende ved at brugemoderne teknologi inden for grænseforvaltnin-gen.De oplysninger, der registreres i dette ind- ogudrejsesystem, skal gøre det lettere at identifi-cere og pågribe ulovlige indvandrere (isærdem, der er blevet længere, end de har tilladel-se til) og dermed modvirke ulovlig indvandring.Det skal desuden bidrage til at fastholde et højtsikkerhedsniveau ved at samle oplysninger,der kan være med til at forebygge terrorhand-linger og alvorlig kriminalitet og gøre det lettere
Forventetfremsættelse1. kvartal2011
RelevantfagudvalgFinansudvalget
2
Ændringer af Kapitalkravsdirektiverne (CRDIV)(Videreført fra 2010)
2. kvartal2011
Erhvervsudvalget
3
Lovgivningsforslag om indførelse af et ind-og udrejsesystem(del af lovpakke om ”intelligente grænser”)
2. kvartal2011
Udvalget forUdlændinge- ogIntegrationspolitik
3/6
at pågribe personer, der mistænkes for terror-handlinger eller forbrydelser. Det er samtidigtanken at gøre det lettere at rejse for forhånds-kontrollerede og -godkendte personer.Som følge af dette forslag vil det være nød-vendigt at ændre Schengen-reglerne. Hermedforventes forslaget også at påvirke Danmark tiltrods for retsforbeholdet. Forslagene i lovpak-ken er teknisk komplicerede og rummer poten-tielt store statsfinansielle konsekvenser.4Revision af databeskyttelsesdirektivet(Direktiv 95/46/EF)(Videreført fra 2010)Ændringen af databeskyttelsesdirektivet fra1995 tager sigte på at modernisere det eksiste-rende system for beskyttelse af personoplys-ninger på alle de områder, hvor EU er aktiv, forat fastholde den effektive håndhævelse af da-tabeskyttelsesprincipperne og forbedre dennugældende datalovgivning, så den bedre til-godeser globaliseringen, ny teknologi og kravfra offentlige myndigheder.Kommissionen vil fremsætte sit forslag til dennye flerårige finansielle ramme for 2014-2020herunder de prioriterede mål for budgettet.Forslaget vil både rumme en meddelelse og etkonkret forslag til rådsforordning om den fler-årige finansielle ramme.Den nuværende opbygning af budgettet skalstrømlines og forenkles, med større vægt lagtpå finansieringsteknik og løftestangseffekter forat optimere forvaltningen og maksimere virk-ningen.Kommissionen ventes i forbindelse med sitforslag til ny flerårig finansiel ramme at frem-sætte forslag til reformer af den fælles land-brugspolitik2. kvartal2011Retsudvalget
5
Forslag til ny flerårig finansiel ramme
2. kvartal2011
Finansudvalget
6
Forslag til reform af den fælles landbrugs-politik
2. kvartal2011
Udvalget for Fø-devarer, Landbrugog Fiskeri
4/6
7
Direktiv om energieffektivitet og energibe-sparelser
Dette initiativ skal følge op på den europæiskeenergieffektivitetsplan. Det skal tilvejebringebedre rammer om medlemsstaternes energief-fektivitets- og energisparepolitikker, med angi-velse af mål, de nationale handlingsplanersrolle, det offentliges rolle som forbillede, finan-siering og forbrugeroplysning.Direktivet skal desuden indeholde foranstalt-ninger til udvikling af markedet for energitjene-ster og definere energiselskabernes rolle medhensyn til fremme af energibesparelser i heleenergiforsyningskæden, herunder også forsy-ninger til slutbrugerne. Det skal opstille ram-mebetingelserne for en mere effektiv produkti-on, transmission og distribution, herunder bl.a.øget kombineret kraft-varmeproduktion ogfjernvarme og -køling. Det skal være afløserenfor direktiv 2006/32/EF om energitjenester.Forhandlingerne i forligsudvalget om arbejds-tidsdirektivet brød sammen i foråret 2009 (seEU-note E46 af 28. april 2009)Kommissionen vil på den baggrund og efteryderligere høringer af bl.a. arbejdsmarkedetsparter fremsætte et nyt forslag, som vil søge atløse nogle udestående fortolkningsproblemer,bl.a. som følge af en række domme ved EU-Domstolen.Den danske interesse i forslaget skyldes bl.a.domspraksis om at rådighedstid skal tælle fuldtud som arbejdstid og at kompenserende hvile-tid skal afvikles straks, hvilket bl.a. udgør etproblem ift. de danske kollektive overenskom-ster.
3. kvartal2011
Det Energipoliti-ske Udvalg
8
Revision af arbejdstidsdirektivet (direktiv2003/88)(Videreført fra 2010)
3. kvartal2011
Arbejdsmarkeds-udvalget
5/6
9
Lovgivningsinitiativ om udstationering
Formålet er generelt at forbedre gennemførel-sen og håndhævelsen af direktiv 96/71/EF omudstationering af arbejdstagere. Revisionen erbl.a. en opfølgning påLaval-sagen.Mere specifikt drejer det sig om at sikre, at deudstationerede arbejdstageres rettighederoverholdes i praksis, samt at klarlægge denationale myndigheders og virksomhedernespligter.Formålet er endvidere at forbedre samarbejdetmellem nationale myndigheder og informatio-nen til virksomheder og arbejdstagere, sikre eneffektiv håndhævelse af direktivet gennemsanktioner m.v. og forebygge, at reglerne om-gås eller misbruges.Der er sket en betydelig udvikling i regulerin-gen af tobaksvarer. Det er derfor nødvendigt atopdatere direktivet for at målrette det bedremod unge og sårbare grupper.Forslaget vil muligvis indeholde forslag til enfælles europæisk liste over stoffer, som ikkemå tilsættes til tobaksvarer; en regulering af desåkaldte slikcigaretter samt etablering af enmekanisme med henblik på, at tobaksindustri-en pålægges at bidrage til finansieringen afuafhængig forskning i tilsætningsstoffer.
4. kvartal2011
Arbejdsmarkeds-udvalget
10
Forslag til revision afTobaksdirektivet(direktiv 2001/37/EF om fremstilling, præ-sentation og salg af tobaksvarer)
2011
Erhvervsudvalgetog Sundhedsud-valget
6/6