Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 229
Offentligt
951321_0001.png
951321_0002.png
951321_0003.png
951321_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
2. februar 2010StrafferetskontoretLouise Hauberg Wil-helmsen2009-730-1027LWI40640+ bilag

1.

Vedlagt fremsendes til Retsudvalgets orientering Rigsadvokatens re-degørelse fra december 2010 om straffene i sager om røveri begået i pri-vate hjem.Rigsadvokaten iværksatte i 2008 en midlertidig underretnings- og fore-læggelsesordning i sager om røveri begået i private hjem på baggrund afen øget opmærksomhed om disse sager. Efter anmodning fra Justitsmini-steriet afgav Rigsadvokaten i oktober 2009 en redegørelse for strafni-veauet i de pågældende sager. I redegørelsen angav Rigsadvokaten ogsåsin opfattelse af, om der kunne være brug for yderligere initiativer medhenblik på at sikre en skærpet strafferetlig vurdering på dette område.I redegørelsen, som blev sendt til Folketingets Retsudvalg den 19. no-vember 2009 (Alm. del, bilag 99), inddelte Rigsadvokaten de indberette-de sager i 3 hovedkategorier: egentligt hjemmerøveri (kategori 1), røverii privat hjem med motiv af hævn eller inddrivelse af påstået gæld ellerlignende (kategori 2) og indbrud, som udvikler sig til røveri (kategori 3).Rigsadvokaten anførte, at den øgede opmærksomhed og den særlige ind-sats på området navnlig var rettet mod de egentlige hjemmerøverier – detvil sige røverier, hvor gerningsmanden og forurettede ikke har haft for-udgående personlige relationer, hvor motivet må antages at være en for-modning om værdier i forurettedes hjem, og hvor gerningsmanden ertrængt ind i det private hjem, uanset at beboerne var hjemme.Rigsadvokaten anførte endvidere, at Højesteret i en dom refereret i Uge-skrift for Retsvæsen 2009, side 1410, mere generelt havde udtalt, at ind-trængen i privat hjem for at begå røveri er en selvstændig skærpende om-stændighed, som må tillægges betydning ved fastsættelse af straffen.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Desuden anførte Rigsadvokaten, at det også i hovedparten af de øvrigesager om egentligt hjemmerøveri udtrykkeligt af retten blev anset som enskærpende omstændighed ved røveriet, at det var begået i privat hjem.Den samlede gennemgang af de domme, der var omfattet af kategorienegentligt hjemmerøveri, viste efter Rigsadvokatens opfattelse, at straffenlå i niveauet 2½ til 3 års fængsel, når der ikke forelå særlig skærpendeeller formildende omstændigheder.For så vidt angår sagerne om røveri i privat hjem med motiv af hævn el-ler inddrivelse af påstået gæld eller lignende (kategori 2) og sagerne omindbrud, som udvikler sig til et røveri (kategori 3), anførte Rigsadvoka-ten, at domstolene også i disse sager generelt ved straffastsættelsen lagdevægt på, at røveriet er begået i privat hjem. På baggrund af sagernes for-skellighed fandt Rigsadvokaten det imidlertid vanskeligt at udtale sigmere præcist om straffeniveauet for disse sager.Rigsadvokaten anførte, at den skærpede strafferetlige vurdering, som lig-ger i anklagemyndighedens påstand om, at det skal anses som en selv-stændig skærpende omstændighed, at røveriet er begået i privat hjem,måtte anses for at have haft indflydelse på domstolenes fastsættelse afstraffen i skærpende retning. Der kunne således siges at være sket enskærpelse af strafniveauet, navnlig i sagerne om de egentlige hjemmerø-verier (kategori 1).Rigsadvokaten fandt endvidere, at der ved højesteretsdommen var fast-lagt et vist – strengt – strafniveau for egentlige hjemmerøverier, og at detvar slået fast, at det skal anses for en selvstændig skærpende omstændig-hed, at et røveri begås i et privat hjem. På den baggrund fandt Rigsadvo-katen ikke behov for yderligere initiativer til sikring af en skærpet straf-feretlig vurdering på området. Rigsadvokaten fandt dog, at det ville værenyttigt at følge strafudmålingen i sager om de egentlige hjemmerøverier iendnu en periode for derved at sikre fortsat opmærksomhed på området.I overensstemmelse hermed anmodede Justitsministeriet ved brev af 23.november 2009 Rigsadvokaten om at udarbejde en fornyet udtalelse omstraffene i sager om egentlige hjemmerøverier.

2.

Rigsadvokaten har herefter iværksat en ny midlertidig underretnings-og forelæggelsesordning i sager om egentlige hjemmerøverier og har påden baggrund udarbejdet en ny redegørelse, der omfatter by- og lands-2
retsdomme, hvor dommen er afsagt i perioden fra den 1. juli 2009 til den1. juli 2010. Endvidere er ankedomme, som er afsagt af landsretterne ef-ter udløbet af den nævnte periode, medtaget, hvis byrettens dom i sagener afsagt inden udgangen af juni 2010.Den samlede gennemgang af dommene viser efter Rigsadvokatens opfat-telse, at normalstraffen for egentlige hjemmerøverier forsat ligger i ni-veauet 2 år og 6 måneder til 3 års fængsel. Straffastsættelsen i den enkel-te sag vil dog – ligesom i andre straffesager – altid ske efter en konkretvurdering af sagens samlede omstændigheder i både skærpende og for-mildende retning.Efter Rigsadvokatens opfattelse viser gennemgangen af de indberettededomme om hjemmerøverier, at indtrængen i privat hjem for at begå røve-ri – i overensstemmelse med tilkendegivelserne i Højesterets ovennævntedom fra 2009 – anses for en selvstændig skærpende omstændighed afdomstolene ved straffens fastsættelse. I hovedparten af de indberettedesager har retten således også udtrykkeligt anført, at det anses for en selv-stændig skærpende omstændighed, at røveriet er begået i privat hjem.Det er Rigsadvokatens generelle indtryk, at der i overensstemmelse meddet, der er anført i Rigsadvokatens redegørelse fra 2009, inden for de se-nere år kan konstateres en skærpelse af strafniveauet i sager om egentligehjemmerøverier, og at dette skærpede strafniveau generelt følges af dom-stolene.Rigsadvokaten anfører videre, at der både i politikredsene og hos stats-advokaterne er stor opmærksomhed på disse sager, herunder at det af an-klagemyndigheden ved strafudmålingen påberåbes som en selvstændigskærpende omstændighed, at røveriet er begået i et privat hjem, og at deter Rigsadvokatens opfattelse, at domstolene må forventes også fremoverat tillægge denne omstændighed væsentlig betydning ved straffastsættel-sen.Rigsadvokaten bemærker endvidere, at Rigsadvokaten i øjeblikket er ifærd med at udarbejde en domssamling, som indeholder domme omhjemmerøverier, der er omfattet af Rigsadvokatens redegørelse fra okto-ber 2009. Dommene, som er indberettet til brug for den foreliggende re-degørelse, vil endvidere blive indarbejdet i domssamlingen, ligesomfremtidige domme om hjemmerøverier vil indgå i domssamlingen. Rigs-advokaten er af den opfattelse, at domssamlingen vil bidrage til at sikre3
en fortsat skærpet opmærksomhed om strafudmålingen i sager om egent-lige hjemmerøverier samt give anklagere en let adgang til relevant rets-praksis, der vil kunne påberåbes i sager af denne karakter. Med henblikpå at sikre fortsat fokus på sanktionsniveauet i sager om hjemmerøverivil disse sager desuden fremover jævnligt blive drøftet i anklagemyndig-hedens Fagudvalg om Personfarlig Kriminalitet, som består af repræsen-tanter for alle politikredse og regionale statsadvokater samt Rigsadvoka-ten.På det foreliggende grundlag finder Rigsadvokaten således ikke behovfor at iværksætte en fornyet forelæggelses- og indberetningsordning mv.om strafniveauet i sager om hjemmerøverier eller i øvrigt at iværksætteyderligere særlige initiativer med henblik på at sikre en skærpet straffe-retlig vurdering på området.

3.

Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Rigsadvoka-ten.Justitsministeriet ser med stor alvor på hjemmerøverier, ikke mindst ilyset af den meget store belastning som denne form for kriminalitet kanindebære for ofrene.Justitsministeriet har på den baggrund med tilfredshed noteret sig Rigs-advokatens oplysninger om, at normalstraffen for egentlige hjemmerøve-rier har stabiliseret sig i niveauet 2 år og 6 måneder til 3 års fængsel, om-end der i sager, hvor særligt formildende omstændigheder gør sig gæl-dende, kan blive tale om en mildere straf.Justitsministeriet er i øvrigt af de grunde, som er anført af Rigsadvoka-ten, enig i, at der ikke er behov for at iværksætte yderligere initiativermed henblik på at sikre en skærpet strafferetlig vurdering på området.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
4