Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 213
Offentligt
948850_0001.png
948850_0002.png
948850_0003.png
948850_0004.png
948850_0005.png
948850_0006.png
948850_0007.png
948850_0008.png
948850_0009.png
948850_0010.png
948850_0011.png
948850_0012.png
Den 25. januar 2011
Inspektion af BehandlingshjemmetSølyst den 9. juni 2009OPFØLGNINGJ.nr. 2009-1471-061/ATG
1/11
Indholdsfortegnelse
Ad 3.4.Udendørsarealer ............................................................................................. 2Ad 3.5.Skolen ............................................................................................................. 2Ad 4.2.Visitering ......................................................................................................... 4Ad 4.4.Forældreindflydelse og -kontakt ..................................................................... 5Ad 4.6.Undervisning ................................................................................................... 5Ad 4.9.Økonomiske forhold ........................................................................................ 5Ad 4.13.Rømning ......................................................................................................... 6Ad 4.14.Seksuel adfærd ............................................................................................... 6Ad 4.15.Vold mv. .......................................................................................................... 7Ad 5.3.Lukkede døre og frisk luft ............................................................................... 8Ad 5.5.Anvendelse af skemaer mv. ........................................................................... 8Ad 5.6.Lidt om sagerne .............................................................................................. 9Ad 6.Personaleforhold ........................................................................................... 10Ad 7.2.Nyborg Kommunes tilsyn .............................................................................. 10Ad 7.3.Det personelle tilsyn ..................................................................................... 10Opfølgning .................................................................................................................... 11Underretning ................................................................................................................. 11
2/11
Den 8. november 2010 afgav jeg en endelig rapport om min inspektion den 9. juni2009 af Behandlingshjemmet Sølyst. I rapporten bad jeg om oplysninger mv. omnærmere angivne forhold.
Jeg modtog i den anledning en udtalelse af 30. november 2010 med bilag fra NyborgKommune. Udtalelsen indeholder både behandlingshjemmets og kommunens svar.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad 3.4.

Udendørsarealer

Jeg bad hjemmet om at oplyse om hjemmet har udarbejdet et regelsæt for ophold påstrandarealerne. I givet fald bad jeg om at modtage en kopi heraf.
Kommunen har oplyst at der ikke er udarbejdet et regelsæt for ophold på strandarea-lerne. Kommunen har oplyst at det er tilladt for børnene at gå ned til vandet alene forat kaste sten i vandet hvis de er blevet vrede. Børnene overholder aftalen og kommertilbage igen når vreden har lagt sig. Når børnene er ude at lege, er der altid en voksenhos dem.
Jeg har noteret mig at der ikke er udarbejdet et regelsæt for ophold på strandarealer-ne. Jeg kan imidlertid tilslutte mig anbefalingerne i Nyborg Kommunes tilsynsrapportfra september 2008 om at der udarbejdes et sådant regelsæt. Jeg beder om at få op-lyst hvad disse anbefalinger har givet anledning til af overvejelser med hensyn til atudarbejde et sådant regelsæt.

Ad 3.5.

Skolen

Hjemmet har ikke nogen gymnastiksal, men låner sig til gymnastiksalen på forskelligeskoler i kommunen. Derudover inddrager hjemmet idræt i forbindelse med frikvarte-rerne. Jeg bad hjemmet om at oplyse hvorvidt disse tiltag kan tilgodese behovet foridræt i skolen.
3/11
Kommunen har oplyst at der i skoleåret 2010/2011 er indlagt svømmeundervisning ialle børnenes skemaer. Derudover spilles der som oftest fodbold eller stikbold i fri-kvartererne, og skolen har 2 gange om året en hel idrætsdag (en i oktober og en i ju-ni). Det er kommunens opfattelse at det dækker børnenes behov for idræt. Endelig haralle børnene en sportsfritidsaktivitet, f.eks. løb, gymnastik eller ridning.
Det fremgår i øvrigt af Nyborg Kommunes tilsynsrapport vedrørende Behandlings-hjemmet Sølyst af 9. januar 2009 at idrætsundervisningen er integreret i frikvartererne,og rapporten konkluderer at eleverne modtager en undervisning der står mål med til-svarende specialundervisning i folkeskolen.
Det fremgår af § 5, stk. 2, nr. 2 i folkeskoleloven (lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. au-gust 2010 om folkeskolen) at undervisningen i 1. til 9. klasse for alle elever omfatteridræt på alle klassetrin. Ifølge folkeskolelovens § 16, stk. 1, fastsætter undervisnings-ministeren et mindste antal årlige undervisningstimer for eleverne på 1. til 9. klassetrinopgjort inden for fagblokke, samt et vejledende antal undervisningstimer for hvert fag.Det er sket i bekendtgørelse nr. 1131 af 15. november 2006 om undervisningstimetal ifolkeskolen for skoleårene 2006/07-2010/11 samt efterfølgende skoleår. Ifølge bilag 5til bekendtgørelsen, som vedrører skoleåret 2010/2011 samt efterfølgende skoleår,skal der inden for fagblokken praktiske/musiske fag – som idræt hører under – værehenholdsvis 430, 690 og 325 årlige undervisningstimer for de 3 klassetrinsopdelinger.Heraf er det vejledende antal undervisningstimer for faget idræt fastsat mellem 30 og90 timer afhængigt af klassetrinnet.
Der er udstedt en vejledning om undervisningstimetal i folkeskolen (vejledning nr.9888 af 20. september 2007). Af pkt. 18 fremgår bl.a. følgende:
”Det vejledende timetal er udtryk for det af Undervisningsministeriet anbefaledetimetal i det enkelte fag på det enkelte klassetrin. Det vejledende timetal ligger tilgrund for udformningen af Fælles Mål, dvs. de bindende trin- og slutmål for un-dervisningen i fagene. Der er ikke noget krav om, at skolerne skal tilbyde et time-tal svarende til det vejledende undervisningstimetal.
Der skal dog planlægges med et timetal, som tager højde for, at undervisningenskal leve op til de målbeskrivelser, der er fastsat i bekendtgørelsen om FællesMål (p.t. bekendtgørelse om formålet med undervisningen i folkeskolens fag ogobligatoriske emner med angivelse af centrale kundskabs- og færdighedsområ-der (slutmål) og trinmål med senere ændringer), (…)”
4/11
Målene for idræt er angivet i § 6 i bekendtgørelse nr. 748 af 13. juli 2009 om formål,trin- og slutmål for folkeskolens fag og emner, som har følgende ordlyd:
”§ 6Formålet med undervisningen i idræt er, at eleverne gennem alsidige idrætsligelæringsforløb, oplevelser, erfaringer og refleksioner opnår færdigheder og tilegnersig kundskaber, der medfører kropslig og almen udvikling.Stk.2. Eleverne skal have mulighed for at opleve glæde ved og lyst til at udøveidræt og udvikle forudsætninger for at forstå betydningen af livslang fysisk udfol-delse i samspil med natur, kultur og det samfund og den verden, de er en del af.Eleverne skal opnå indsigt i og få erfaringer med vilkår for sundhed og kropskul-tur.Stk.3. Undervisningen skal give eleverne forudsætninger for at tage ansvar for sigselv og indgå i et forpligtende fællesskab.”
Derudover har Undervisningsministeriet lavet en undervisningsvejledning for fagetidræt. Det fremgår bl.a. af vejledningen at svømmeundervisning efter lokal afgørelsekan indgå som en obligatorisk del af idrætsundervisningen.
I lyset af min gennemgang af retsgrundlaget for idræt i folkeskolen beder jeg hjemmetom at uddybe hvorvidt hjemmet mener det lever op til folkeskolens krav om idræt bådefor så vidt angår omfang og indhold. I den forbindelse beder jeg hjemmet komme indpå hvorvidt børnene har mulighed for at fravælge at deltage i aktiviteterne i frikvarte-rerne og i en sportsfritidsaktivitet. Jeg beder samtidig hjemmet om at oplyse om derhvert skoleår indlægges svømmeundervisning for alle børnene.

Ad 4.2.

Visitering

Jeg bad hjemmet oplyse nærmere hvilke personer på hjemmet der foretager visitatio-nen af de børn der henvises til ophold på hjemmet.
Kommunen har oplyst at visitationen foretages af psykolog, afdelingsleder og forstan-der.
Jeg har noteret mig det oplyste.
5/11

Ad 4.4.

Forældreindflydelse og -kontakt

I rapporten bad jeg hjemmet om at oplyse hvilke medarbejdere der deltager i mødernei forældrerådet. Desuden bad jeg om oplysning om hvorvidt der udarbejdes referat framøderne, og hvorvidt der inden mødet udsendes en dagsorden.
Kommunen har oplyst at forstanderen og en afdelingsleder deltager i forældreråds-møderne. Der udsendes en dagsorden før mødet, og der tages referat af mødet.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.6.

Undervisning

Jeg bad hjemmet om at oplyse om der stadig er it-mæssige vanskeligheder. Hvis deter tilfældet, bad jeg Nyborg Kommune om at komme med kommunens bemærkningertil hvordan vanskelighederne bliver afhjulpet.
Kommunen har oplyst at der fortsat indimellem er nogle vanskeligheder med it. Nyeundervisningspc’er og netværk til bl.a. Behandlingshjemmet Sølyst er i udbud. Kom-munen har bemærket at skoleafdelingen fortsat fører tilsyn med skolen 2 gange omåret.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder kommunen om at holde mig underrettet omhvad der videre sker for at afhjælpe de it-mæssige vanskeligheder, herunder resultatetaf det iværksatte udbud.

Ad 4.9.

Økonomiske forhold

I min rapport anbefalede jeg som supplement til kommunens revisionsbesøg at ledel-sen af og til foretager en stikprøvekontrol af administrationen af børnenes penge. Jegbad om ledelsens bemærkninger hertil. Jeg bad desuden om at modtage en kopi afresultatet af det seneste revisionsbesøg.
Hjemmet har oplyst at det tager imod anbefalingen om at foretage stikprøvekontrol ogvil indarbejde det i dagligdagen fremover. Derudover har kommunen oplyst at proce-duren for revisionsbesøg er ændret sådan at der kommer stikprøvekontrol fra BDOKommunernes Revision af hjemmets forskudskasse samt af børnenes lomme- og tøj-penge. Det øvrige budget og regnskab revideres sammen med kommunens samlederegnskab, hvilket også foretages af BDO Kommunernes Revision. Rapporten fra BDO
6/11
Kommunernes Revision kommer i starten af 2011, og kommunen vil efterfølgendefremsende kommentarerne vedrørende revisionsbesøget på hjemmet.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at hjemmet har taget imod anbefalingen omat foretage stikprøvekontrol, og at kommunen vil sende mig en kopi af resultatet af detseneste revisionsbesøg når kommunen har modtaget rapporten i starten af 2011.

Ad 4.13.

Rømning

Jeg bad hjemmet om at oplyse om hjemmet sender en kopi af hændelsesforløbet omrømning til barnets socialrådgiver i anbringelseskommunen.
Kommunen har oplyst at barnets myndighedssagsbehandler altid bliver orienteret se-nest dagen efter, enten via sikker e-mail eller telefonisk, hvis barnet har forladt hjem-met.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.14.

Seksuel adfærd

Jeg bad hjemmet om at oplyse hvorvidt der er udarbejdet en skriftlig instruks i forholdtil seksuelle grænseoverskridelser mellem børn og unge der er anbragt på hjemmet.
Kommunen har oplyst at hjemmet anvender de retningslinjer som socialafdelingensadministration har udarbejdet i Beredskabsplan ved mistanke om seksuelle overgrebog fysisk/psykisk vold mod børn. Kommunen har vedlagt en kopi af beredskabspla-nen. Kommunen har oplyst at der endnu ikke er udarbejdet en skriftlig instruks omseksuelle grænseoverskridelser mellem børnene på Behandlingshjemmet Sølyst.Derudover har kommunen oplyst at alle medarbejdere i løbet af efteråret 2010 og2011 er på kursus i ”forebyggelse af seksuelle overgreb på børn anbragt udenforhjemmet”, og at der i den forbindelse udarbejdes instrukser.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at der senest i efteråret 2011 vil være udar-bejdet en skriftlig instruks i forhold til seksuelle grænseoverskridelser mellem børn ogunge der er anbragt på hjemmet. På den baggrund foretager jeg mig ikke mere vedrø-rende dette punkt.
7/11
Jeg bad også om oplysning om hvorvidt den såkaldte ”børneattest” anvendes i forbin-delse med nyansættelser.
Kommunen har oplyst at der indhentes børneattester i forbindelse med alle ansættel-ser ved hjemmet.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.15.

Vold mv.

Jeg bad hjemmet om at oplyse hvorvidt der er udarbejdet generelle regler for børne-nes adfærd på hjemmet til at imødegå negativ adfærd og mobning. Hvis der var udar-bejdet sådanne regler, bad jeg om at modtage en kopi af dem.
Kommunen har oplyst at der ikke er udarbejdet en skriftlig instruks om børnenes ad-færd. Der arbejdes med adfærden pædagogisk, og der tales med børnene om hen-sigtsmæssig adfærd.
Jeg er opmærksom på at det ikke er et krav at der udarbejdes generelle regler forbørnenes adfærd. Det er dog min opfattelse at generelle regler for børnenes adfærdkan være med til at imødegå negativ adfærd og mobning, ligesom der også kan væreen pædagogisk gevinst ved at inddrage børnene i processen med selve udarbejdelsenaf et sådant regelsæt. Jeg anbefaler derfor at hjemmet overvejer om det kan værehensigtsmæssigt at udarbejde et generelt regelsæt for børnenes adfærd. Jeg bederom at få oplyst hvad der sker i anledning af min anbefaling.
Jeg bad også hjemmet om at oplyse om der er udarbejdet planer for hvordan der skalreageres over for et barn der har udøvet vold eller anden grænseoverskridende ad-færd. Hvis der var udarbejdet en sådan plan, bad jeg om en kopi af den.
Kommunen har oplyst at hvis børnene har været voldsomt udadreagerende, arbejdesder også med dette pædagogisk, og der tales med børnene om hensigtsmæssig ad-færd. Oftest er det afdelingslederen på den pågældende afdeling og/eller kontaktpæ-dagogen der taler med barnet om det.
Ligesom ovenfor er jeg opmærksom på at det ikke er et krav at der udarbejdes planerfor hvordan der skal reageres over for et barn der har udøvet vold eller anden græn-seoverskridende adfærd. Jeg anbefaler imidlertid også på dette punkt at hjemmet
8/11
overvejer om det kan være hensigtsmæssigt at udarbejde en sådan plan. Jeg bederom at få oplyst hvad der sker i anledning af min anbefaling.

Ad 5.3.

Lukkede døre og frisk luft

Jeg bad om at få oplyst i hvilket omfang dørene til afdelingerne låses i løbet af dagti-merne. Jeg bad endvidere hjemmet om at oplyse hvorvidt dørene til børnenes værel-ser har låse, og i givet fald om døren til børnenes værelser låses – eventuelt af børne-ne.
Kommunen har oplyst at dørene til afdelingerne ikke er aflåste i dagtimerne. Der er låspå dørene til børnenes værelser, og dørene er låste når barnet er på weekend. Bør-nene har ikke selv mulighed for at låse dørene.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.5.

Anvendelse af skemaer mv.

Jeg bad hjemmet om at overveje om det vil være hensigtsmæssigt også at have enegentlig rubrik hvor det kan angives hvordan ledelsen har fulgt op i forhold til medar-bejderen eller i forhold til de andre børn som har overværet magtanvendelsen (hvisden har været særlig voldsom).
Kommunen har oplyst at forslaget tages op til overvejelse. Umiddelbart synes forstan-deren ikke at oplysningerne skal fremgå af skemaet da skemaet sendes til anbringel-seskommunen. Forstanderen mener ikke at anbringelseskommunen bør have videnom hvordan der følges op i forhold til den pågældende medarbejder eller i forhold tilde øvrige børn.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder forstanderens betænkeligheder ved at detfremgår af skemaet hvordan ledelsen har fulgt op i forhold til medarbejderen eller an-dre børn som har overværet magtanvendelsen. Jeg foreslår at kommunen i forbindel-se med at forslaget overvejes, samtidig alternativt overvejer at have en rubrik hvor detalene angives om ledelsen har fulgt op i forhold medarbejderen og andre børn somhar overværet magtanvendelsen. Jeg foretager mig ikke mere vedrørende dette punkt.
I min rapport skrev jeg at det ikke fremgår af indberetningsskemaerne om og hvornårskemaerne er sendt til henholdsvis opholds- og tilsynskommune. Jeg bad om nærme-
9/11
re oplysning om hvordan hjemmet kontrollerer at alle indberetninger bliver videresendttil opholdskommunen straks efter at skemaet er udfyldt, og til tilsynskommunen vedhver måneds udgang.
Kommunen har oplyst at skemaerne administreres af hjemmets administrative medar-bejder som videresender skemaerne til anbringelseskommunen, og også til NyborgKommune sidst på måneden. Hjemmets forstander og den administrative medarbejderkontrollerer gensidigt hinanden om skemaerne er afsendt. Administrationen i kommu-nens socialafdeling melder nu altid tilbage at skemaerne er modtaget, og om magtan-vendelsen er i orden eller ej.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg anbefaler at det kommer til at fremgå af indberet-ningsskemaerne hvornår de er sendt til henholdsvis opholds- og tilsynskommune. Jegforetager mig ikke videre vedrørende dette punkt.

Ad 5.6.

Lidt om sagerne

I min rapport anbefalede jeg at forstanderen delegerer sin kompetence til at underskri-ve indberetninger om magtanvendelser, eventuelt til den som er bagvagt. Jeg bad omhjemmets bemærkninger hertil.
Kommunen har oplyst at forstanderen har givet fuldmagt til at afdelingslederne påboafdelingen har kompetence til at underskrive indberetninger om magtanvendelser ihendes fravær.
Jeg har taget det oplyste til efterretning.
Jeg bad desuden hjemmet om at udtale sig om hvordan proceduren er i forbindelsemed underskrivelse (og godkendelse) af indberetninger om magtanvendelse.
Kommunen har oplyst at indberetningen udfyldes af medarbejderen, og at indberet-ningen derefter skal gennemgås med barnet. Dette kan ofte først ske når barnet erkommet fra skole. Derefter sendes indberetningen til den administrative medarbejder,som printer den ud til godkendelse og underskrift hos forstanderen. Hjemmet har på etMED-udvalgsmøde den 15. november 2010 arbejdet med måden indberetningernebehandles på. Hjemmet har i den forbindelse besluttet at indberetningerne naturligvisskal afsluttes hurtigere så de kan blive sendt rettidigt til anbringelseskommunen.
10/11
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at der er taget flere initiativer til at sikre attidsfristerne i magtanvendelsesbekendtgørelsens § 26, stk. 1 og stk. 4, overholdes.

Ad 6.

Personaleforhold

Jeg bad om nærmere oplysninger om hvor stor en andel af det pædagogiske persona-le og lærere der er faglærte, henholdsvis ufaglærte.
Kommunen har oplyst at der ingen ufaglærte medarbejdere er i skolen, og at kun 3 udaf 14 medarbejdere på boafdelingerne er ufaglærte.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 7.2.

Nyborg Kommunes tilsyn

Jeg bad kommunen om at oplyse hvordan det sikres at børn og pårørende får mulig-hed for at gøre sig bekendt med den endelige tilsynsrapport når den foreligger eftereventuelle høringer.
Kommunen har oplyst at alle tilsynsrapporter – både fra anmeldte og uanmeldte tilsyn– forelægges Social- og Familieudvalget til orientering. Herefter lægges tilsynsrappor-terne ud på Tilbudsportalen. Desuden gennemgås tilsynsrapporterne på et forældre-rådsmøde.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg anbefaler at børnene på hjemmet også gøresbekendte med tilsynsrapporterne – evt. ved at der mundtligt orienteres om tilsynsrap-porterne eller ved at der lægges en kopi af rapporterne på de to boafdelinger.

Ad 7.3.

Det personelle tilsyn

Jeg bad hjemmet om at oplyse hvorvidt kommunens sagsbehandlere nu kommer entimes tid før det årlige statusmøde, og i givet fald om hjemmets erfaringer med gen-nemførelsen.
Kommunen har oplyst at sagsbehandlerne ikke kommer en time før statusmøderne.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg går ud fra at hjemmet fortsat løbende vil gøresagsbehandlerne opmærksom på ønsket om at de kommer en times tid før det årligestatusmøde.
11/11

Opfølgning

Jeg har i enkelte afsnit ovenfor bedt Behandlingshjemmet Sølyst og Nyborg Kommuneom oplysninger mv. vedrørende forskellige forhold. Jeg beder om at hjemmet senderinstitutionens oplysninger mv. gennem Nyborg Kommune med henblik på at kommu-nen får lejlighed til at kommentere det som hjemmet anfører.

Underretning

Denne rapport sendes til Behandlingshjemmet Sølyst, Nyborg Kommune, FolketingetsRetsudvalg, Tilsynet i henhold til grundlovens § 71, stk. 7, samt til børnene på hjem-met og deres forældre.
Lennart FrandsenInspektionschef