Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 199
Offentligt
JUSTITSMINISTERIETFolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København KLovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
HJAN. 2011StrafferetskontoretEsben Haugland2008-730-0699EHL41094
Beretning om erfaringerne med tv-overvågning foretaget af pengein-stitutter mv. af indgange og facader samt visse tilknyttede arealer1. Den 1. juli 2007 trådte lov nr. 519 af 6. juni 2007 om ændring af lovom forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af personop-lysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning og styrkelse af rets-beskyttelsen ved behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning) i kraft.I lovforslaget (lovforslag nr. 162 af 28. februar 2007) tilkendegav ju-stitsministeren, at det ville være hensigtsmæssigt, at der efter 3-4 år blevudarbejdet en beretning til Folketinget om erfaringerne med den foreslå-ede nye bestemmelse om, at visse erhvervsdrivende kan foretage tv-overvågning med billedoptagelse af egne indgange og facader, og, nårdette er klart nødvendigt af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse, af vissetilknyttede arealer, jf. tv-overvågningslovens § 2, nr. 3 (nu § 2, stk. 1, nr.3).Der henvises til pkt. 6.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.2. Tv-overvågningsloven regulerer privates adgang til at foretage tv-overvågning. Hovedreglen i tv-overvågningsloven er, at det er forbudtfor private at tv-overvåge områder, der benyttes til almindelig færdsel.Ved lovændringen i 2007 indsattes bestemmelsen i tv-overvågnings-lovens § 2, stk. 1, nr. 3, hvorefter pengeinstitutter, spillekasinoer, hotellerog restaurationer samt butikscentre og butikker, hvor der foregår detail-salg, kan foretage tv-overvågning af egne indgange og facader.
Slotsholmsgade 101216 København K.TelefonTelefax7226 84003393 3510
Efter bestemmelsen kan de nævnte erhvervsdrivende desuden tv-overvåge arealer i direkte tilknytning til egne indgang og facader, somnaturligt anvendes eller kan anvendes som adgangs- eller flugtvej i for-hold til egne indgange, når overvågningen er klart nødvendig af hensyntil kriminalitetsbekæmpelse. Den erhvervsdrivende skal således vurdere,om det hensyn til kriminalitetsbekæmpelse, der har ført til, at forretnings-stedet kan tv-overvåge egne indgange og facader, gør det klart nødven-digt også at foretage tv-overvågning af tilknyttede arealer.Det fremgår af bestemmelsens forarbejder, at der ved fastlæggelsen af,hvad der nærmere skal forstås ved arealer, der naturligt anvendes ellerkan anvendes som adgangs- eller flugtvej i forhold til egne indgange, målægges vægt på, om der er tale om arealer, som i forhold til forretnings-stedets indgange er placeret således, at arealerne naturligt anvendes ellerkan anvendes ved rekognoscering og anden forberedelse af kriminalitetrettet mod forretningsstedet (f.eks. ved en bankrøvers forudgående iagt-tagelser af en bank), ved selve udførelsen af en kriminel handling medsærlig tilknytning til forretningsstedet (f.eks. ved vold foran indgangen tilen restauration eller et diskotek) eller ved den umiddelbare flugt mv. ef-ter begået kriminalitet (f.eks. ved, at en indbrudstyvs eller røvers flugtbilholder på en parkeringsplads umiddelbart uden for forretningsstedet).Den nærmere afgrænsning af, hvilke tilknyttede arealer der kan tv-overvåges, vil afhænge af de lokale forhold, men det er i alle tilfælde etkrav, at arealerne ligger tæt på egne indgange eller facader.Der henvises til pkt. 6.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Tv-overvågning efter bestemmelsen kræver ikke politiets tilladelse.Private, der foretager tv-overvågning af steder eller lokaler, hvortil der eralmindelig adgang, skal ved skiltning eller på anden tydelig måde oplyseom tv-overvågningen, jf. tv-overvågningslovens § 3, stk. 1.3. Justitsministeriet har anmodet Datatilsynet om et bidrag vedrørende tv-overvågningslovens § 2, stk. 1, nr. 3, med hensyn til tilsynet med be-handlingen af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning. Mi-nisteriet har desuden anmodet Rigspolitiet om et bidrag vedrørende be-stemmelsen, herunder om politiets almindelige erfaringer med hensyn til,i hvilket omfang denne form for tv-overvågning skønnes at have bidragettil at opklare kriminalitet.2
Datatilsynet har oplyst følgende:"Selv om Datatilsynet ikke som sådan fører tilsyn med tv-overvågningsloven, har tilsynet - bl.a. med henblik på at kunnegive svar på nærværende høring - også set på kameraernes place-ring i forbindelse med en del af tilsynets inspektioner efter per-sondataloven hos private dataansvarlige, der foretager tv-over-vågning.Ud over ved inspektioner optræder spørgsmål om behandling afpersonoplysninger i forbindelse med tv-overvågning i forhold tilDatatilsynet i form af forespørgsler fra borgere, virksomheder,medier mv., i egentlige klagesager samt i såkaldte egen drift sa-ger, eksempelvis sager, hvor Datatilsynet indgiver politianmeldel-se.Fra den 1. juli 2007 har Datatilsynet i henhold til persondatalo-vens § 62, stk. 2 og 3, fået mulighed for at foretage inspektionerhos offentlige myndigheder og private dataansvarlige, der be-handler personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning.I perioden 1. juli 2007 til 1. december 2010 har Datatilsynet gen-nemført i alt 178 inspektioner hos private dataansvarlige. Af disseinspektioner har 64 vedrørt behandling af personlysninger i for-bindelse med tv-overvågning. Tv-overvågningsinspektionerne harsåledes udgjort 36 pet. af Datatilsynets samlede inspektioner hosprivate i perioden.De virksomheder, Datatilsynet har besøgt, har typisk været butik-ker, banker og restaurationer.I forbindelse med inspektioner (kontrolbesøg) hos virksomheder,der foretager tv-overvågning, benytter Datatilsynet et spørgeske-ma, som virksomheden skal besvare forud for tilsynets besøg.Svarene i skemaet uddybes ved spørgsmål fra Datatilsynet underselve besøget.I perioden fra den 1. juli 2007 til og med foråret 2009 sondredeDatatilsynet ikke mellem indendørs og udendørs tv-overvågning itilsynets spørge- og inspektionsskemaer.Siden efteråret 2009 har Datatilsynet i forbindelse med sine tv-overvågningsinspektioner hos private mere specifikt noteret sig,hvorvidt virksomhederne foretager indendørs og/eller udendørstv-overvågning, herunder om der foretages tv-overvågning af eg-ne indgange og facader samt arealer, som ligger i direkte tilknyt-ning til egne indgange og facader, og som naturligt anvendes ellerkan anvendes som adgangs- eller flugtvej i forhold til egne ind-gange.
Der er siden efteråret 2009 gennemførte 26 inspektioner af tv-overvågning hos private dataansvarlige. Datatilsynet har på 5 afdisse inspektioner noteret, at virksomhederne foretog tv-overvågning i henhold til tv-overvågningslovens § 2, nr. 3 (nu§2, stk. l,nr. 3).På de resterende 21 inspektioner, har Datatilsynet ikke noteret, atder blev foretaget tv-overvågning i henhold til bestemmelsen.I 3 ud af de 5 tilfælde, hvor tilsynet har konstateret, at den inspi-cerede virksomhed foretager tv-overvågning i medfør af tv-overvågningslovens § 2, nr. 3 (nu § 2, stk. 1, nr. 3), er inspektio-nen blevet afsluttet på stedet. Datatilsynet har i et enkelt af dissetilfælde påtalt forhold omkring skiltning og sletning, som virk-somheden med det samme har tilkendegivet at ville forbedre.De resterende 2 inspektioner har givet anledning til nærmereovervejelser og har derfor ikke kunnet afsluttes på stedet. I dissesager har Datatilsynet anmodet om en efterfølgende skriftlig re-degørelse for placeringen af udendørskameraeme. Begge sager,som fortsat er under behandling, vedrører afgrænsningen af ban-kers tv-overvågning af egne indgange og facader og arealer, somligger i direkte tilknytning hertil.Som det fremgår, har Datatilsynet kun i et mindre antal tilfældekonstateret, at virksomheder foretager tv-overvågning efter tv-overvågningslovens § 2, nr. 3 (nu § 2, stk. 1, nr. 3). Datatilsynetfinder det derfor vanskeligt at drage generelle konklusioner omerfaringerne med bestemmelsen på dette grundlag."Rigspolitiet har oplyst følgende:"Ved skrivelse af 14. september 2010 har Rigspolitiet anmodetpolitidirektørerne om senest den 15. oktober 2010 at modtage bi-drag til en redegørelse om, i hvilket omfang den tilvejebragtehjemmel anvendes i praksis, og i hvilket omfang denne form fortv-overvågning skønnes at have bidraget til at opklare kriminali-tet.Sammenfatning af politiets erfaringer med brug af tv-over-vågningslovenDet kan om politiets erfaringer oplyses, at det er den generelle op-fattelse i politikredsene, at der finder tv-overvågning sted i hen-hold til bestemmelsen i stort og stigende omfang, og at der i sti-gende omfang videregives optagelser til politiet i kriminalitetsop-klarende øjemed.
Optagelserne bidrager i et ikke uvæsentligt omfang til opklaringaf en lang række kriminalitetstyper begået såvel på eller i forholdtil den virksomhed, hvor tv-overvågningen finder sted, som kri-minalitet rettet mod andre steder, hvor gerningsmændene er ble-vet optaget til eller fra gerningsstedet.Det er endvidere den generelle opfattelse, at selvom den krimi-nalpræventive effekt er vanskelig målbar, har tv-overvågning envis kriminalpræventiv virkning, navnlig ved anvendelse af udsty-ret på visse lokaliteter.Det er den generelle opfattelse, at optagelserne er blevet af bedrekvalitet. Enkelte politikredse har dog oplyst, at de fortsat modta-ger optagelser af svingende kvalitet.Optagelser fra tv-overvågning indgår således som et vigtigt red-skab for politiets arbejde.Politikredsenes erfaringerNedenstående redegørelse for politiets erfaringer er udarbejdet påbaggrund af de modtagne bidrag fra politikredsene.Nordjyllands PolitiNordjyllands Politi har oplyst, at der i de seneste år i politikredsenhar været en mærkbar stigning i anvendelsen af tv-overvågning.Fra 2008 til 2010 har der således været en stigning på ca. 50 pet. iantallet af sager, hvor der er indgået optagelser fra tv-overvågning. Optagelserne anvendes i stigende grad i kriminali-tetsopklarende øjemed og vurderes i den forbindelse i videre om-fang end tidligere at bidrage til opklaringen.På grund af optagelsernes svingende kvalitet er det imidlertidsjældent anvendeligt som umiddelbar identifikation af en ger-ningsmand.Østjyllands PolitiDet er politikredsens opfattelse, at private virksomheder i stadigstigende omfang anser tv-overvågning som et nødvendigt tiltagfor at bekæmpe kriminalitet. Politiet har i en række tilfælde mod-taget optagelser i forbindelse med konkrete efterforskninger, mendet har ikke i alle tilfælde været muligt at fastslå, hvorvidt tv-overvågningen er sket i medfør af bestemmelsen eller som følgeaf en af de øvrige undtagelsesbestemmelser i loven. I ingen af til-fældene har politikredsen dog fundet anledning til at antage, at tv-overvågningen er sket i strid med loven.Politikredsen oplyser endvidere, at det er den generelle erfaring,at anmeldere og forurettede i stadig stigende omfang vedlæggereller vedhæfter optagelser allerede ved anmeldelsen af det krimi-nelle forhold. Dette gælder både ved berigelseskriminalitet og ved
personfarlig kriminalitet, og det sker ved såvel personlig ogskriftlig som ved elektronisk anmeldelse.I langt den overvejende del af sagerne omfattet af bestemmelsener det vurderingen, at optagelserne har eller ville kunne bidrage tilsagens opklaring. I flere tilfælde betegnes optagelserne som afvæsentlig betydning for opklaringen.Den tekniske kvalitet af optagelserne er generelt god, men i nogletilfælde har gerningsmændene søgt at sikre sig imod identifikati-on ved at maskere sig eller på anden måde vanskeliggøre genken-delse.Det bemærkes endelig, at der ved nogle af tv-overvågningeme ersikret optagelser af væsentlig betydning for opklaringen af krimi-nalitet, der ikke har været rettet mod den pågældende virksomhedeller dennes personale.Midt- og Vestjyllands PolitiDet er politikredsens erfaring, at restaurationerne i politikredsen ividt omfang har ændret deres opsætning af tv-overvågning af re-staurationernes facader, således at hele facaden nu er dækket.Ændringerne har været af afgørende betydning for opklaringen afen række voldsforhold. Endvidere har dækningen af facader med-virket til kortlægningen af gerningsmænds færden til og fra kri-minalitetsudøvelse forøvet i samme område, herunder har facade-dækningen medvirket til opklaring af to drabssager i politikred-sen, idet det herved var muligt at dokumentere såvel forurettedessom gerningsmandens færden.Sydøstjyllands PolitiPolitikredsen har oplyst, at der ikke foreligger oplysninger omomfanget af tv-overvågning efter bestemmelsen. Det er dog poli-tikredsens generelle erfaring, at optagelser fra tv-overvågninger imange tilfælde bidrager væsentligt til sagens opklaring. Optagel-ser anvendes primært ved opklaringen af volds- og berigelseskri-minalitet.Syd- og Sønderjyllands PolitiPolitikredsen er bekendt med, at et større antal pengeinstitutter,butikscentre og restaurationsvirksomheder foretager tv-overvågning af egne indgange og facader, og det er politikredsensopfattelse, at antallet af virksomheder, der foretager tv-overvågning, er stigende.Det er politikredsens opfattelse, at optagelser fra tv-overvågninger er et meget godt redskab for politiet i forbindelsemed opklaring af strafbare forhold, og optagelserne har på denbaggrund udviklet sig til at være en af politikredsens primære ef-terforskningsmetoder. Optagelserne har således i flere tilfældevist sig brugbare, ligesom mange sager, herunder sager om grov
kriminalitet, er blevet opklaret ved hjælp af optagelser fra tv-overvågning.Politikredsen har særligt anvendt optagelser ved restaurations-virksomheder til identifikation af gerningsmænd til vold og uor-den, optagelser ved pengeinstitutter til identificering af gernings-mænd til tyveri og misbrug af stjålne kreditkort mv., optagelseromkring butikker og butikscentre til identificering af gernings-mænd til tasketyverier, butikstyverier og falsk ombytning af varermv.Fyns PolitiFyns Politi har ikke statistiske oplysninger om, hvor mange af derelevante virksomheder der har etableret tv-overvågning, men deter vurderingen, at det er langt størsteparten af i hvert fald penge-institutterne og hotel- og restaurationsvirksomhederne. Optagel-serne skønnes i et vist omfang at have medvirket til opklaring afkriminalitet, idet det dog bemærkes, at optagelserne ofte er af enkvalitet, der ikke er tilstrækkelig til genkendelse af en eller fleregerningsmænd.Sydsjællands og Lolland-Falsters PolitiPolitikredsen har oplyst, at tv-overvågning efter bestemmelsennavnlig finder sted ved pengeinstitutter og diskoteker, og at erfa-ringerne med tv-overvågning af facader og egne indgange andresteder er meget begrænset.Det er politikredsens erfaring, at optagelser fra tv-overvågning ibetragteligt omfang har bidraget til opklaring af kriminalitet. Detgør sig gældende for så vidt angår opklaring af røverier, vold, ty-verier og misbrug af betalingskort samt hærværk, hvor optagel-serne har leveret fældende beviser.Midt- og Vestsjællands PolitiPolitikredsen har oplyst, at omfanget af tv-overvågning generelter stigende, og at tv-overvågning i stigende omfang indgår i poli-tiets efterforskning. Det er således standardproceduren i de flestesager, at politiet som led i efterforskningen søger afklaret, hvor-vidt der eksisterer optagelser, der kan bidrage til opklaring af sa-gen eller belyse fremgangsmåde i forbindelse med mere avance-rede kriminalitetsformer f.eks. i forhold til svindel med dankort.Der er stor kvalitetsforskel på de optagelser, som politikredsenmodtager, der spænder fra sort/hvid optagelser på videobånd tildigitale optagelser i farver og med meget høj billedkvalitet. Poli-tikredsen må således ofte bearbejde optagelserne, inden de kananvendes som bevismateriale.Nordsjællands PolitiPolitikredsen har oplyst, at omfanget af tv-overvågning efter be-stemmelsen skønnes at være svagt stigende.
Optagelser fra tv-overvågning indgår i vid udstrækning i politietsefterforskning som et centralt bidrag til opklaringen af kriminali-tet. Det er endvidere politikredsens vurdering, at tv-overvågningpå de af bestemmelsen omfattede områder har en mærkbar krimi-nalitetsforebyggende virkning.Københavns Vestegns PolitiDet er politikredsens vurdering, at tv-overvågning efter bestem-melsen anvendes i stort og stigende omfang. Det kan i den for-bindelse oplyses, at der f.eks. i andet halvår af 2007 blev leveretoptagelser til politiet til brug for opklaring af kriminalitet i 120tilfælde, medens der i første halvår af 2009 blev leveret optagelseri 336 tilfælde.Politikredsen har endvidere oplyst, at der i andet halvår af 2009blev foretaget 51 anmeldelser, hvor optagelser fra tv-overvågningindgår i bevismaterialet. I disse sager er der foretaget 18 sigtelser.Til sammenligning er der i 2010 indtil den 14. oktober 2010 fore-taget 144 anmeldelser, hvor optagelser fra tv-overvågning indgår ibevismaterialet. I disse sager er der foreløbig foretaget 41 sigtel-ser.Københavns PolitiPolitikredsen råder ikke over statistiske oplysninger om, i hvilketomfang tv-overvågning indgår i efterforskningen af kriminalitet,eller i hvilket omfang tv-overvågning har ført til opklaring afkriminalitet.Det er imidlertid politikredsens opfattelse, at virksomhedernesmulighed for at etablere tv-overvågning efter bestemmelsen erudnyttet i betydeligt omfang. Optagelser herfra indgår såledesnærmest dagligt i politiets efterforskning af kriminalitet. Tv-overvågningen bidrager til opklaring af kriminalitet både i forbin-delse med identificering af implicerede personer og til fastlæggel-se af hændelsesforløbet i forbindelse med en kriminel handling,herunder eksempelvis i voldssager. Samtidig bidrager overvåg-ningen både til opklaring af kriminalitet rettet mod selve virk-somheden og kriminalitet, der tilfældigvis bliver begået på arealeri tilknytning til virksomheden. Såfremt der er tale om alvorligesager videregives optagelserne i hensigtsmæssigt omfang til me-dierne, hvilket i mange tilfælde har bidraget til identificering afgerningsmanden. Der er således tale om et vigtigt efterforsknings-redskab.Bornholms PolitiPolitikredsen har oplyst, at tv-overvågning efter bestemmelsenfinder sted i et meget stort antal pengeinstitutter, restaurations-virksomheder, butikker og butikscentre på Bomholm. Politikred-sen har et godt samarbejde med disse virksomheder, der er meget
opmærksomme på, at optagelserne kan have stor betydning forpolitiets efterforskninger.Politikredsen gør ofte brug af optagelserne til opklaring af enrække kriminalitetsformer, og optagelserne har i mange tilfældemedvirket til domfældelse af gerningsmænd og i nogle tilfældeværet den direkte årsag til domfældelse."4. Justitsministeriet har noteret sig Datatilsynets oplysninger om, at tilsy-net i forbindelse med sin virksomhed kun i et mindre antal tilfælde harkonstateret, at virksomheder foretager tv-overvågning efter tv-overvågningslovens § 2, nr. 3 (nu § 2, stk. 1, nr. 3), og at tilsynet derforfinder det vanskeligt at drage generelle konklusioner om erfaringernemed bestemmelsen på dette grundlag.Imidlertid fremgår det af det, der er anført under pkt. 3 ovenfor, at detifølge Rigspolitiet er den generelle opfattelse i politikredsene, at der istort og stigende omfang finder tv-overvågning sted i henhold til dennævnte bestemmelse, og at der i stigende omfang videregives optagelsertil politiet i kriminalitetsopklarende øjemed. Optagelserne bidrager i etikke uvæsentligt omfang til opklaring af en lang række kriminalitetsty-per, herunder alvorlige former for forbrydelser, og at det er den generelleopfattelse, at selv om den kriminalpræventive effekt er vanskelig målbar,har tv-overvågning en kriminalpræventiv virkning.Justitsministeriet finder på den baggrund ikke, at der på nuværende tids-punkt er anledning til at overveje at ændre bestemmelsen i tv-overvågningslovens § 2, stk. 1, nr. 3.5. Den 1. juli 2010 trådte lov nr. 713 af 25. juni 2010 om ændring af lovom tv-overvågning (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning for bolig-organisationer m.v. og idrætsanlæg) i kraft.Med ændringsloven kan boligorganisationer mv. i udsatte boligområderefter tilladelse fra politidirektøren tv-overvåge boligområdet og arealer idirekte tilknytning hertil, f.eks. stiarealer og parkeringspladser, når over-vågningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.Desuden kan idrætsanlæg efter tilladelse fra politidirektøren tv-overvågeegne facader, indgange, indhegninger m.v. samt arealer i direkte tilknyt-ning til idrætsanlægget, f.eks. adgangsveje og parkeringspladser, nårovervågningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
Under Folketingets behandling af lovforslaget tilkendegav justitsministe-ren, at det er regeringens opfattelse, at der bør indhøstes erfaringer medde nævnte ændringer, inden der eventuelt tages skridt til yderligere udvi-delser af privates adgang til at foretage tv-overvågning. Når et sådant er-faringsgrundlag foreligger, vil regeringen vurdere, om der er grundlag forat give videre muligheder for tv-overvågning.Justitsministeriet har på denne baggrund anmodet Datatilsynet og Rigs-politiet om redegørelser om erfaringerne med ændringsloven fra 2010.Disse redegørelser forventes at foreligge inden udgangen af 2012, hvor-efter Justitsministeriet vil orientere Retsudvalget herom.Det bemærkes endvidere, at jeg senere i denne folketingssamling vilfremsætte et lovforslag om ændring af tv-overvågningsloven, som inde-bærer, at kommuner med henblik på at fremme trygheden får adgang tilat foretage tv-overvågning af offentlige arealer, der ligger i nær tilknyt-ning til et boligområde, hvor den pågældende boligorganisation mv. medpolitiets tilladelse foretager tv-overvågning.
Ole Hasselga
10