Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 177
Offentligt
941360_0001.png
941360_0002.png
TilRetsudvalgetUddannelsesudvalget

Færdselslære i folkeskolen

6. januar 2011
I disse dage bliver folkeskolen, dens kvalitet og forpligtelser diskuteret af eksperterog politikere senest i en artikel fra Politiken den 4. januar ”Grænsen er nået for sexog trafik i skolen”.I Rådet for Sikker Trafik er der ingen tvivl: Skolen spiller en altafgørende rolle for,hvorvidt fremtidens trafikanter bliver gode og sikre trafikanter. Færdsels-undervisningen i folkeskolen er en af hjørnestenene i dansk trafiksikkerhed ogvores måde at tilrettelægge det på i Danmark er Best Practice i Europa. Det erderfor afgørende for trafiksikkerheden, at færdselsundervisningen forbliver etobligatorisk emne.

De 10 farligste år i trafikken

Når de unge går ud af 9. klasse står de over for de 10 farligste år i trafikken. Imodsætning til den gængse opfattelse er det ikke vold, narko eller kriminalitet, dertager livet af de unge. Det er trafikken, der koster de unge livet. I 2010 blev derdræbt 50 børn og unge mellem 0 – 24 år, hvilket svarer til en fjerdedel af alletrafikdræbte. 3852 børn og unge blev kvæstet i en trafikulykke, hvilket svarer til entredjedel af alle tilskadekomne.

Det er ikke et enten/eller

Færdselslære skal være et spændende supplement til skolens fag. Alle Rådet forSikker Trafiks undervisningsmaterialer sikrer, at eleverne lærer at færdes i trafikkenog samtidig lærer dansk, matematik, fysik, natur/teknik, samfundsfag mv. på alleklassetrin. Færdselslære er ikke en tidsrøver, men et integreret element i denøvrige undervisning. Og tilbagemeldingerne fra de lærere, der anvendermaterialerne tværfagligt, er meget positive. Færdselslære sker med andre ord ikkepå bekostning af fagligheden, men skal fungere som en del af fagligheden.

Færdselslære skal ske i samarbejde med forældrene

I debatten bliver forældrenes rolle også diskuteret. Forældre er vigtigerollemodeller og aktører i børn og unges trafikopdragelse. Men de skal ikkevaretage opgaven alene. Forældres adfærd i trafikken nedarves og det er ikke alle.nedarves,der har de nødvendige kompetencer og ressourcer til at give deres børn den rigtigetrafiklæring.Hvis du har tid og interesse stiller vi meget gerne op til et møde, hvor vi vil uddybeuddybe,hvorfor færdselslære skal forblive et obligatorisk emne i frblivefolkeskolen, ligesom dethar været det de seneste 70 årår.Med venlig hilsen
Anders RosboDirektør
Karina PetersenUnderdirektør

Dette brev er sendt til:

Undervisningsminister Tina NedergaardJustitsminister Lars BarfoedTransportminister Hans Christian SchmidtFinansminister Claus Hjort FrederiksenKontorchef Freja ThorsboePartilederneFormanden for skolelederne, Anders BalleFormanden for Danmarks Lærerforening, Anders BondoRetsudvalgetUddannelsesudvalget