Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 164
Offentligt
939022_0001.png
939022_0002.png
939022_0003.png
939022_0004.png
939022_0005.png
939022_0006.png
939022_0007.png
939022_0008.png
939022_0009.png
939022_0010.png
20. december 2010
Inspektion af Bo og NaboskabSydlolland den 12. marts 2008OPFØLGNING NR. 2J.nr. 2008-0462-062/PH
1/9
Indholdsfortegnelse
Ad punkt 3.1.5.Ad punkt 4.2.Ad punkt 4.3.Ad punkt 4.5.Ad punkt 4.9.Ad punkt 4.11.OpfølgningUnderretning
Havebyvej 3 ........................................................................................ 2Medicin, læge mv. .............................................................................. 3Aktiviteter ............................................................................................ 3Beboernes økonomiske forhold .......................................................... 4Vold .................................................................................................... 7Beboerindflydelse og pårørendekontakt ............................................ 8............................................................................................................ 9............................................................................................................ 9
2/9
Den 29. juni 2010 afgav jeg en opfølgningsrapport om min inspektion den 12. marts2008 af Bo og Naboskab Sydlolland. I rapporten bad jeg enkelte steder Bo og Nabo-skab Sydlolland eller Region Sjælland om nærmere oplysninger mv.
I den anledning har jeg modtaget en udtalelse af 22. juli 2010 med bilag fra regionen,herunder en udtalelse fra Bo og Naboskab Sydlolland som regionen har suppleret. Detfremgår af regionens udtalelse at den er et samlet svar fra Bo og Naboskab Sydlollandog regionen. Ligesom i opfølgningsrapporten har jeg i det følgende generelt omtaltudtalelsen som regionens udtalelse.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad punkt 3.1.5.

Havebyvej 3

På tidspunktet for regionens sidste udtalelse til mig (af 21. juli 2009) var det planlagt atHavebyvej 3 skulle deles i 2 selvstændige boenheder. 3 af beboerne skulle flytte til etalmindeligt parcelhus i Rødbyhavn som på det tidspunkt var ved at blive gennemgri-bende renoveret. De øvrige skulle blive boende på Havebyvej 3. Efter planen skulleHavebyvej 3 herefter renoveres og ombygges. Værelserne i stueetagen skulle læggessammen til større værelser eller eventuelt til små lejligheder, og på 1. sal ville køkkenog stue også blive moderniseret.
Jeg bad om at få oplyst hvordan status er i dag vedrørende gennemførelsen af denævnte planer.
Regionen har oplyst at der er sket en deling af boenheden. 3 beboere er flyttet ud i etalmindeligt parcelhus, og renoveringen af Havebyvej er begyndt. Gangarealerne istueetagen er renoveret og har fået ny belysning. En af beboerne på 1. sal har desu-den fået etableret en balkon så beboeren kan gå ud i frisk luft direkte fra sin stue.
Regionen har videre oplyst at værelserne i stueetagen renoveres løbende i takt medat de fraflyttes. De bygningsmæssige forandringer der er nævnt ovenfor, sker i forbin-delse hermed.
3/9
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad punkt 4.2.

Medicin, læge mv.

Af rapporten fra regionens tilsyn på Bo og Naboskab Sydlolland i januar 2010 fremgårdet at det over for tilsynet blev oplyst at samarbejdet med distriktspsykiatrien (DistriktMaribo) ikke fungerede tilfredsstillende.
Jeg noterede mig at socialafdelingens ledelse holder regelmæssige møder med psy-kiatriledelsen, og jeg bad om at få oplyst om det i den forbindelse er drøftet eller villeblive drøftet hvad der kunne gøres for at forbedre samarbejdet med distriktspsykiatri-en.
Regionen har oplyst at der på de nævnte møder drøftes emner af generel karakter. Iden konkrete sag har Bo og Naboskab Sydlolland bedt distriktschefen i PsykiatriskCenter Syd om et møde om samarbejdsrelationerne mellem centeret og naboskabet.Der var aftalt møde i august 2010 som den faglige konsulent fra socialafdelingen villedeltage i.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om at blive underrettet om resultatet af dettemøde.

Ad punkt 4.3.

Aktiviteter

Ifølge regionens tidligere tilsynsrapport beskrev ledelsen samarbejdet mellem døgn-og dagtilbuddet som værende ”ikke optimalt” og oplyste at der aktuelt blev arbejdet påat styrke dette samarbejde. Tilsynet bad om en redegørelse for status i samarbejds-bestræbelserne pr. 1. april 2008, og jeg fik efter anmodning en kopi af denne redegø-relse (af 20. maj 2008).
Af regionens rapport fra tilsynet i januar 2010 fremgår det at aktivitetstilbuddet opleverdet generelle og interne samarbejde som velfungerende, men efterlyste dog meresamarbejde og kommunikation med nogle af boenhederne og kom med eksemplerherpå.
Jeg bad om at få oplyst hvad det anførte i denne rapport havde givet anledning til, oghvordan samarbejdet mellem aktivitetscenteret og boenhederne er i dag.
4/9
Regionen har oplyst at samarbejdet mellem aktivitetscenteret og boenhederne nu erbragt på plads. Der er ansat en ny områdeleder på aktivitetscenteret og i forbindelsehermed er der skabt et ligeværdigt samarbejde mellem aktivitetscenteret og boenhe-derne der nu gensidigt respekterer hinandens arbejde.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad punkt 4.5.

Beboernes økonomiske forhold

I den endelige rapport bad jeg om at få oplyst om Bo og Naboskab Sydlolland sørgerfor at de beboere der modtager førtidspension, og som har lyst og råd, indbetaler endel af pensionen til en kapitalpension så de ikke pludselig ved overgangen til folke-pension står med en (meget) mindre indkomst.
Som svar på dette spørgsmål oplyste regionen at det kun er ganske få af beboerneder har en kapitalpension. Regionen oplyste desuden at næsten alle beboere derimodhar en opsparingskonto, og at der investeres i obligationer i den lokale bank hvis be-holdningen på denne konto væsentligt overstiger 50.000 kr. Den lokale bank er foralles vedkommende Lollands Bank, som er den eneste bank i Rødbyhavn.
Jeg bad om at få oplyst hvorfor der investeres i obligationer frem for at indbetale belø-bet på en kapitalpension.
Regionen har oplyst at der ikke oprettes kapitalpensioner fordi det kun kan ske efterbeboernes egne ønsker. Regionen har henvist til Region Sjællands ”Forretnings-gangsbeskrivelse for administration af beboermidler/personlige værdigenstande påRegion Sjællands botilbud” (af 1. maj 2009), som regionen samtidig har vedlagt på ny.
I tilslutning hertil har regionen oplyst at ingen beboere indtil videre har ønsket at opret-te en kapitalpension, men at ønsker herom vil blive fulgt.I den nævnte forretningsgangsbeskrivelse er et afsnit med overskriften ”Formueadmi-nistration (formue-/ opsparings- og pensionsopsparingskonti)”, hvor der er anført føl-gende:”Til de beboere, der ligger inde med mere end kr.15.000 på deres løbende kon-to/lønkonto oprettes særlige konti på opsparingsvilkår, som oppebærer en højererente end almindelige bankkonti. Det er institutionslederens ansvar, at der sikresen rimelig forrentning.
5/9
Man kan endvidere anbringe midlerne i værdipapirer, jf. reglerne om anbringelseaf umyndiges midler. Midler kan endvidere anbringes i kapitalpension, ratepensi-on og lignende under forudsætning af at de økonomiske forudsætninger er til ste-de. Der skal kun oprettes kapitalpension m.m., hvis det er efter den pågældendebeboers ønske. Der skal i den forbindelse foretages en vurdering af de skatte-mæssige og pensionsmæssige forhold/virkninger ved tegning af en kapitalpensi-on eller lignende.
Placeringen af midler på beboernes vegne må ikke begrænse vedkommendesmulighed for at deltage i arrangementer som udflugter, ferieture osv.Transaktionerne foretages altid af kontaktperson og institutionsleder i forening.”
De regler om anbringelse af umyndiges midler som der henvises til, findes i værge-målsloven (lovbekendtgørelse nr. 1015 af 20. august 2007) og værgemålsbekendtgø-relsen (nr. 927 af 5. september 2006).
Efter lovens § 36 skal kontante midler der er omfattet af et værgemål, indsættes i enforvaltningsafdeling eller i et pengeinstitut eller anbringes i aktiver der giver betryg-gende sikkerhed.
I bekendtgørelsens kapitel 3 er der en opremsning af hvad formue kan anbringes i.Anbringelse på f.eks. en kapitalpensionsopsparing er ikke nævnt, og en sådan anbrin-gelse vil derfor kræve Civilstyrelsens tilladelse efter bekendtgørelsens § 34 – hvorefterCivilstyrelsen kan tillade at midler anbringes på anden måde end bestemt i dette kapi-tel hvis særlige omstændigheder taler for det. Jeg henviser i den forbindelse også tilCivilstyrelsens værgemålsvejledning fra februar 2009.
Det fremgår af s. 552 i den kommenterede værgemålslov (Værgemålslovenmedkommentarer af Svend Danielsen,2006) at mange ansøgninger efter bekendtgørel-sens § 34 angår kapitalpensionsopsparing og selvpensionskonti. I forlængelse herafer anført følgende:”Her må hensyn tages til, at midlerne ofte bindes i en lang periode, og at det erskattemæssigt dyrt at ophæve kontiene i utide, hvis der opstår behov for kontan-ter. Det er ofte uvist, hvilken værdi opsparingen vil have, når bindingsperioden erudløbet. I praksis har det betydning, om der findes en konto oprettet før værge-målets iværksættelse.”
6/9
Der er herefter henvist til et svar som den daværende justitsminister i 1998 har givet tilFolketingets Finansudvalg om anbringelse af værgemålsmidler på kapitalpensions-konti. I dette svar er bl.a. anført følgende:”En generel adgang til at anbringe midler omfattet af et værgemål i kapitalpensio-ner vil derfor efter Justitsministeriets opfattelse ikke umiddelbart være foreneligtmed de hensyn, der ligger bag de gældende regler i værgemålslovgivningen.Justitsministeriet er imidlertid opmærkom på, at det i en række tilfælde kan værerimeligt og fornuftigt, at en person under værgemål får adgang til at oprette enkapitalpension.
(…) Der bør således bl.a. foretages en afvejning af de skattemæssige fordele,der efter de gældende regler i pensionbeskatningslovgivningen er forbundet medoprettelsen af en kapitalpensionskonto set i sammenhæng med den pågælden-des forhold, herunder alder, personlige forhold, indtægts- og formueforhold, samtkonsekvenserne for den pågældende ved en ophævelse i utide.”
Jeg har noteret mig at der er udstedt retningslinjer hvoraf det fremgår at der (for bebo-ere der ikke er under værgemål) kun skal oprettes kapitalpension mv. hvis den på-gældende beboer ønsker det, og de økonomiske forudsætninger er til stede. Jeg harendvidere noteret mig at det udtrykkeligt er anført at der i den forbindelse skal foreta-ges en vurdering af de skattemæssige og pensionsmæssige forhold/virkninger vedtegning af en kapitalpension eller lignende.
Jeg har ligeledes noteret mig det oplyste om at ønsker fra beboerne om at få opretteten kapitalpension vil blive fulgt (når de nævnte forudsætninger er til stede).
For god ordens skyld bemærker jeg at jeg er opmærksom på at der ikke kan oprettesen kapitalpension uden at den pågældende (ikke umyndiggjorte) beboer ønsker det.Som anført i den endelige rapport sigtede mit spørgsmål om oprettelse af kapitalpen-sion kun til de beboere der har ”lyst” og råd til at indbetale en del af førtidspensionen(og ikke formue) til en kapitalpension. Jeg beklager at jeg samtidig formulerede mitspørgsmål som et spørgsmål om hvorvidt Bo og Naboskab Sydlolland ”sørger for” atdisse beboere indbetaler en del af førtidspensionen på en kapitalpension. Spørgsmå-let var ikke ment som et spørgsmål om hvorvidt Bo og Naboskab Sydlolland på bebo-ernes vegne kan oprette kapitalpensioner, men som et spørgsmål om hvorvidt Bo ogNaboskab Sydlolland orienterer beboere for hvem det kan være relevant at have enkapitalpension, om denne mulighed og i givet fald hjælper beboerne med at oprette enkapitalpension hvis de ønsker det.
7/9
Baggrunden for mit spørgsmål om oprettelse af kapitalpension var som nævnt at sikreat beboerne ikke pludselig ved overgangen fra førtidspension til folkepension står meden (meget) mindre indkomst. Jeg har noteret mig at der for de beboere der har mereend 15.000 kr. på deres løbende konto, ifølge den nævnte forretningsgangsbeskrivel-se skal oprettes særlige konti med højere rente eller investeres i værdipapirer efterreglerne om anbringelse af umyndiges midler. Jeg går ud fra at Bo og Naboskab Syd-lolland også er opmærksom på om de øvrige beboere har mulighed for – og i så faldlyst til – at spare op så de ikke pludselig står med en meget mindre indkomst vedovergangen til folkepension.
Jeg foretager mig ikke mere vedrørende dette forhold.

Ad punkt 4.9.

Vold

I den endelige rapport anbefalede jeg at Bo og Naboskab Sydlollands definition af voldi bo- og naboskabets voldspolitik blev gjort klar, så det udtrykkeligt kom til at fremgå atogså trusler om vold skal registreres. Jeg bad om underretning om hvad der skete ianledning af min anbefaling.
Regionen oplyste i den anledning i sin tidligere udtalelse at der i dag anvendes etskema til indberetning af vold hvoraf det fremgår at også trusler om vold skal indberet-tes, og vedlagde et eksemplar af dette skema.
I opfølgningsrapporten noterede jeg mig det oplyste, men anbefalede fortsat at Bo ogNaboskab Sydlollands definition af vold blev gjort mere klar. Jeg henviste til at det,som anført i inspektionsrapporten, af regionens voldspolitik fremgår at det på bag-grund af de lokale voldspolitikker skal stå den enkelte medarbejder klart hvad arbejds-pladsen definerer som vold, og at det i Bo og Naboskab Sydlollands voldspakke underdefinition kun er angivet at det ”betragtes som vold når det er personrelateret”.
Jeg bad om at få oplyst hvad der skete i anledning af min anbefaling.
Regionen har oplyst at det af Bo og Naboskab Sydlollands reviderede voldspolitikfremgår at trusler også anses som vold.
I tilslutning hertil har regionen oplyst at episoder af vold eller trusler om vold registre-res, og at hvert enkelt tilfælde bearbejdes sammen med den eller de pågældendemedarbejder(e) der har været udsat for vold eller trusler. Episoderne gennemgås i den
8/9
respektive boenhed og i arbejdsmiljøudvalget. Regionen har vedlagt den revideredevoldspolitik mv.
Jeg har noteret mig at trusler om vold nu udtrykkeligt er nævnt i Bo og Naboskab Syd-lollands voldspolitik og det som regionen har oplyst i tilslutning hertil.
I den endelige rapport anbefalede jeg regionen at medtage et særskilt punkt om voldmv. i den guide som regionen havde udfærdiget om tilsyn, og jeg bad regionen om atoplyse hvad der skete i anledning af min anbefaling.
Regionen oplyste i sin tidligere udtalelse at tilsynsguiden ville blive revideret indenudgangen af 2009. Ved opslag på regionens hjemmeside (senest) den 16. juni 2010konstaterede jeg at der var udfærdiget en ny tilsynsguide af januar 2010, men at derikke var et punkt om vold heri. Da jeg forstod det som regionen havde oplyst underpkt. 7.2, sådan at der også ville ske en revision af den spørgeguide (interviewguide)der anvendes ved de enkelte tilsyn, bad jeg regionen om at oplyse om vold ville blivemedtaget i denne guide.
Regionen har oplyst at vold ikke er medtaget i den reviderede interviewguide.
Jeg beder om at få oplyst hvorfor vold (og trusler om vold) ikke er medtaget i denneguide.

Ad punkt 4.11.

Beboerindflydelse og pårørendekontakt

Regionsrådet vedtog den 4. november 2009 en bruger- og pårørendepolitik for de til-bud og institutioner som regionen driver. Af regionens hjemmeside fremgår det at bru-ger- og pårørendepolitikken indeholder overordnede mål for henholdsvis brugerne ogde pårørende, som ledelsen i tilbuddene og institutionerne har ansvaret for at imple-mentere gennem lokale retningslinjer. Den lokale udmøntning skulle ske i løbet af2010.
Jeg bad om underretning om den udmøntning som Bo og Naboskab Sydlolland fore-tog.
Regionen har oplyst at der er udarbejdet et retningsgivende dokument der handler ombeboerindflydelse og pårørendekontakt. Dette dokument tager afsæt i konceptet omkvalitetsmodellen (som regionen havde omtalt nærmere i sin tidligere udtalelse). Re-
9/9
gionen har oplyst at der foreligger et udkast der skulle behandles på det næste møde iMED-udvalget, og regionen har vedlagt en kopi af dette udkast.
Jeg har noteret mig det oplyste og har læst udkastet (der kun vedrører brugerinddra-gelse) igennem. Jeg beder om at få oplyst resultatet af behandlingen af udkastet pådet nævnte møde.
I den endelige rapport bad jeg endvidere om at få oplyst om der er en egentlig pårø-rendepolitik på Bo og Naboskab Sydlolland.
Regionen oplyste i sin tidligere udtalelse at Bo og Naboskab Sydlolland ville gøre Re-gion Sjællands generelle politik for bruger- og pårørendeindflydelse til en del af bo ognaboskabets politik.
Da regionens bruger- og pårørendepolitik skulle udmøntes lokalt, henviste jeg til minanmodning ovenfor i rapporten om at blive underrettet om Bo og Naboskab Sydlol-lands udmøntning af regionens politik på området.
Som nævnt omfatter det vedlagte udkast kun brugerinddragelse. Jeg beder derfor omat få oplyst hvad der videre sker med hensyn til lokal udmøntning af pårørendepolitik-ken. Jeg er opmærksom på at regionen tidligere har oplyst at pårørendeinddragelseikke er en del af første generation af kvalitetsmodellen som Bo og Naboskab Sydlol-lands ovennævnte retningsgivende dokument tager afsæt i.

Opfølgning

Som det fremgår ovenfor, har jeg enkelte steder bedt om underretning eller nærmereoplysninger.

Underretning

Denne opfølgningsrapport sendes til Bo og Naboskab Sydlolland, Region Sjælland,Center for Ligebehandling af Handicappede, Folketingets Retsudvalg og til Bo og Na-boskab Sydlollands beboere og deres pårørende.
Lennart FrandsenInspektionschef