Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 160
Offentligt
938181_0001.png
938181_0002.png
938181_0003.png
938181_0004.png
938181_0005.png
938181_0006.png
938181_0007.png
938181_0008.png
938181_0009.png
938181_0010.png
938181_0011.png
938181_0012.png
938181_0013.png
938181_0014.png
938181_0015.png
938181_0016.png
938181_0017.png
938181_0018.png
17. december 2010
Inspektion af døgninstitutionfor børn og unge –Skole- Behandlingshjemmet Undløseden 25. september 2008OPFØLGNINGJ.nr. 2008-2742-061
1/17
Indholdsfortegnelse
Ad pkt. 3.1.3.Ad pkt. 3.2.3.Ad pkt. 3.6.1.Ad pkt. 3.6.2.Ad pkt. 4.2.Ad pkt. 4.3.Ad pkt. 4.5.Ad pkt. 4.6.Ad pkt. 4.9.Ad pkt. 4.14.Ad pkt. 4.15.Ad pkt. 5.3.Ad pkt. 5.5.Ad pkt. 5.6.Ad pkt. 6.Ad pkt. 7.2.OpfølgningUnderretning
Værelser (Duerne) ........................................................................ 2Værelser (Radiserne) ................................................................... 2Taget ............................................................................................. 3Systue, vaskeri ............................................................................. 3Visitering ogHandleplaner/Behandlingsplaner ................................................. 3Medicin, læge mv.......................................................................... 4Undervisning ................................................................................. 5Økonomiske forhold ...................................................................... 7Seksuel adfærd............................................................................. 7Vold mv. ........................................................................................ 9Lukkede døre og frisk luft ............................................................. 9Anvendelse af skemaer mv. ......................................................... 9Lidt om sagerne .......................................................................... 11Personaleforhold......................................................................... 13Holbæk Kommunes tilsyn ........................................................... 14.................................................................................................... 16.................................................................................................... 17
2/17
Den 17. august 2009 afgav jeg endelig rapport om min inspektion den 25. september2008 af Skole- Behandlingshjemmet Undløse. I rapporten bad jeg om oplysninger mv.om nærmere angivne forhold.
Jeg har herefter modtaget en udtalelse af 16. november 2009 med bilag fra HolbækKommune. Udtalelsen indeholder både skole- og behandlingshjemmets og kommu-nens svar.
Jeg skal herefter meddele følgende:
Ad pkt. 3.1.3.
Værelser (Duerne)22
Jeg henviste til at værelserne er meget små og med skråvægge (ca. 9 m ) og pegedepå muligheden for at udnytte et større lokale (på ca. 80 m ) som ligger i tilslutning tilværelserne.
Jeg bad Holbæk Kommune om at oplyse om kommunen havde overvejet eller var ind-stillet på at overveje at løse problemet med de trange forhold på værelserne på dennævnte måde eller på en anden måde.
Skole- og behandlingshjemmet har oplyst at hjemmet vil overveje at udvide værelser-nes størrelse, og at problemstillingen vil blive taget op ved den næste bygningsgen-nemgang.
Jeg beder hjemmet og Holbæk Kommune om at oplyse mig om resultatet af overve-jelserne.
Ad pkt. 3.2.3.
Værelser (Radiserne)
Jeg henviste til at flere af de besigtigede værelser fremstod hærgede i større ellermindre grad, og jeg bad kommunen om at oplyse om værelserne ville blive sat i stand.
Holbæk Kommune har oplyst at værelserne bliver sat i stand så hurtigt som det er mu-ligt.
3/17
Jeg forstår kommunens besvarelse sådan at værelserne nu er blevet sat i stand. Dethar jeg noteret mig. Jeg går ud fra at der løbende sker en vurdering af om et værelseskal sættes i stand.
Ad pkt. 3.6.1.
Taget
Jeg konstaterede at taget på hovedbygningen og på den fløj hvor Asgård ligger, varmeget medtaget, og jeg bad kommunen om at oplyse hvad der skete i anledning af enansøgning fra skole- og behandlingshjemmet om udskiftning af taget på de to bygnin-ger.Holbæk Kommune har oplyst at kommunen har taget kontakt til ”Jura og Ejendom” ikommunen der står for den videre proces.
Jeg beder om at modtage oplysning om hvad der videre er sket med hensyn til ud-skiftning af tage.
Ad pkt. 3.6.2.
Systue, vaskeri
Der havde umiddelbart forud for inspektionen været brand i systuen, og jeg bad Hol-bæk Kommune om at oplyse om brandskaderne var udbedret samt om lokalerne vartaget i brug igen.
Holbæk Kommune har oplyst at lokalerne er taget i brug igen efter at brandskaderneer udbedret.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad pkt. 4.2.Ad pkt. 4.3.
Visitering ogHandleplaner/Behandlingsplaner
Jeg bad Holbæk Kommune om at oplyse om der havde været udarbejdet undersøgel-ser og handleplaner inden for de gældende frister. I den forbindelse anmodede jeghjemmet om at oplyse om mulige problemer med sagsbehandlingstider i kommunen.Jeg bad også Holbæk Kommune om oplysninger om undersøgelser og handleplaner itre nærmere angivne tilfælde.
4/17
Holbæk Kommune har oplyst om to konkrete undersøgelser.
Jeg finder ikke at have fuldt tilstrækkelig anledning til at iværksætte en nærmere un-dersøgelse af det der er oplyst om disse to undersøgelser.
Holbæk Kommune har videre anført følgende:”Efter gennemgang af samtlige børn som Holbæk kommunes Familiecenter harvisiteret til Undløse Skole- Behandlingshjem enten efter SEL § 52, stk. 3, nr. 1 el-ler nr. 8 må det desværre konstateres at der ikke i nogen tilfælde er udarbejdeten handleplan i henhold til § 140 og som konstateret er der kun udarbejdet § 50 iet enkelt tilfælde.
Familiecentret har siden kommunesammenlægningen været igennem flere om-struktureringer, som har medført væsentlige forsinkelser i sagsbehandlingen.
Der er ultimo oktober sat fokus på problematikken vedr. § 50 og den oparbejdedepukkel vil være gennemarbejdet og senest 15. januar 2010 vil udarbejdelsen afhandleplaner blive iværksat.”
Det er meget beklageligt at der ikke i et eneste tilfælde har været udarbejdet handle-plan som foreskrevet, og at undersøgelse kun har været foretaget i et tilfælde.
Jeg har noteret mig at undersøgelser efter servicelovens § 50, i fornødent omfang,ville foreligge omkring årsskiftet 2009/2010, og at udarbejdelsen af handleplaner villeblive iværksat senest den 15. januar 2010.
Jeg går ud fra at der nu foreligger undersøgelser og handleplaner som foreskrevet, ogat Holbæk Kommune i fremtiden vil være meget opmærksomme på løbende at udar-bejde handleplaner og foretage undersøgelser som foreskrevet. For en god ordensskyld beder jeg Holbæk Kommune om at bekræfte dette.
Ad pkt. 4.5.
Medicin, læge mv.
Jeg bad Holbæk Kommune om at oplyse om kommunen havde givet skole- og be-handlingshjemmet en tilbagemelding på spørgsmålet om regler for håndtering af me-dicin. Hvis der fandtes retningslinjer for det, anmodede jeg om at modtage disse.
5/17
Holbæk Kommune har oplyst at der ikke findes sådanne retningslinjer, og at det erden enkelte institutions opgave at udarbejde sådanne retningslinjer.
Jeg har noteret mig det oplyste, og jeg går ud fra at der således foreligger sådanneretningslinjer for skole- og behandlingshjemmet. For en ordens skyld beder jeg Hol-bæk Kommune om at bekræfte dette.
Jeg anmodede skole- og behandlingshjemmet om at underrette mig om hvorvidthjemmet havde indført en sådan form for kontrol med restmedicin at det sikres at derikke sker (kan ske) misbrug og omsætning af medicinen.
Skole- og behandlingshjemmet har oplyst at medicin afleveres på det lokale apotek,og at der af apoteket udleveres en kvittering for den medicin der afleveres.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad pkt. 4.6.
Undervisning
Jeg bad om nærmere oplysning om hvad ”trin for trin”-arbejde bestod i, og jeg bad og-så om oplysning om hvad skolepædagogens arbejde bestod i.
Skole- og behandlingshjemmet har svaret:”Trinfor trin:Et undervisningsmateriale, der benyttes til at udvikle børns socialeog følelsesmæssige kompetencer. Det findes på forskellige klassetrin.Skolepædagogens arbejde:Arbejdet består i at deltage i og understøtte lære-rens undervisning primært i forhold til de yngste elever. Disse elever har ofte brugfor individuel vejledning/støtte for at kunne bevare opmærksomheden på en aflæreren anvist aktivitet. Skolepædagogen deltager i lærerens fælles planlægningog skolepædagogens funktioner aftales nærmere her (afhængig af hvilketbarn/gruppe, der på det givne tidspunkt har brug for ekstra voksen støtte).”
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad skole- og behandlingshjemmet om at oplyse hvorvidt det var korrekt at de in-dividuelle undervisningsplaner udarbejdes i tilknytning til behandlingsplanen for detenkelte barn.
6/17
Skole- og behandlingshjemmet har oplyst:”De individuelle undervisningsplaner (kaldet elevplaner) udarbejdes af barnetslærer i henhold til undervisningsplaner for Folkeskolen, Fælles mål. Der foreliggeret nærmere præciseret lokalt koncept med krav til indhold. Elevplanen tager høj-de for barnets behandlingsmæssige behov og særlige problematikker, da barnetspsykiske og sociale kompetencer har indflydelse på, hvad barnet magter i skolen.Elevplanen drøftes sammen med behandlingsplanen på et behandlingsmøde forat sikre overensstemmelse mellem såvel forståelsen af barnets problematik somde behandlingsmæssige/pædagogiske tiltag.”
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad Holbæk Kommune om at oplyse nærmere om kommunens tilsyn med under-visningen på skole- og behandlingshjemmet.
Holbæk Kommune har oplyst at Undløse Skolehjem ved en fejl ikke er indgået i en li-ste over tilbud med integreret undervisning.
Tilsyn ville blive foretaget første gang den 30. november 2009. Herefter vil hjemmetindgå i de løbende tilsyn med undervisningen.
Jeg forstår Holbæk Kommunes oplysning sådan at kommunen ikke forud for den 30.november 2009, det vil sige efter min inspektion, har foretaget tilsyn, og at dette skyl-des at skolen ikke har været opført på en liste.
Dette er uforståeligt for mig, og jeg må på det foreliggende grundlag finde det megetbeklageligt at tilsyn ikke har fundet sted. Jeg har noteret mig at der i fremtiden løben-de foretages tilsyn.
Jeg beder kommunen om at oplyse mig om de tilsyn som har fundet sted efter den 30.november 2009.
7/17
Ad pkt. 4.9.
Økonomiske forhold
Jeg bad Holbæk Kommune om at oplyse hvor ofte kommunen aflægger revisionsbe-søg, herunder oplysning om hvornår det sidste besøg havde været foretaget. Og jeganmodede om at modtage en kopi af rapport om det seneste revisionsbesøg.
Holbæk Kommune har oplyst at der har væretetrevisionsbesøg, og dette fandt stedden 10. november 2008 – det vil sige efter at min inspektion havde fundet sted. Hol-bæk Kommune har vedlagt et udklip af ”besøgsnotatet af 10. november 2008”. Det erher oplyst at der for skole- og behandlingshjemmet ved den lejlighed kun blev foreta-get en gennemgang af enforskudskasse.Notatet indeholder også en ”Konklusion” hvor der for et antal institutioner er konstate-ret en lang række – også alvorlige – fejl og mangler med økonomiforvaltningen.
Jeg må efter det oplyste lægge til grundatder forud for min inspektion ikke har væretforetaget revisionsbesøg af skole- og behandlingshjemmet,atdet revisionsbesøg derfandt sted den 10. november 2008 begrænsede sig til forskudskassen (ved denne re-vision blev der fundet fejl og mangler), ogatder blev fundet et stort antal – også alvor-lige – fejl og mangler ved revisionsbesøg af andre institutioner.
Jeg går ud fra at Holbæk Kommune i betydelig grad har strammet op på revisionen afinstitutionernes økonomi, herunder skole- og behandlingshjemmets.
Jeg beder Holbæk Kommune om at udtale sig om på hvilken måde revisionen nu ad-ministreres.
Ad pkt. 4.14.
Seksuel adfærd
Jeg bad om at modtage oplysning om hvem der i hjemmet tager stilling til om et for-hold skal politianmeldes. Og jeg bad om oplysning om hvor meget der skal til for at etforhold anmeldes til politiet.Skole- og behandlingshjemmet har oplyst at der altid sker anmeldelse ”hvis overgre-bet foretages af en elev, som er over 15 år.” Spørgsmålet drøftes altid med forstande-ren som har det endelige ansvar. Eventuelt inddrages den tilsynsførende i kommunen.
Jeg går ud fra at den nævnte aldersgrænse nu er 14 år.
8/17
Hjemmet har ikke redegjort nærmere for hvor meget der skal til for at der sker anmel-delse.Ved at benytte begrebet ”overgreb” går jeg imidlertid ud fra at der sigtes til forholdsvisalvorlige hændelser.
Jeg anbefaler skole- og behandlingshjemmet skriftligt at formulere en egentlig politikpå området hvoraf det fremgåratdet er et ledelsesansvar at tage stilling til om anmel-delse til politiet skal foretages,atden forurettede har mulighed for selv at foretageanmeldelse (hvis ledelsen ikke finder grundlag for det), ogatden forurettede har mu-lighed for at frabede sig at der sker anmeldelse.
Jeg beder skole- og behandlingshjemmet og Holbæk Kommune om at underrette migom hvad min anbefaling giver anledning til.
Jeg bad skole- og behandlingshjemmet om at oplyse om den såkaldte ”børneattest”anvendes i forbindelse med nyansættelser.
Skole- og behandlingshjemmet har oplyst at Holbæk Kommune har en overordnetprocedure med hensyn til at indhente ”børneattest”. Der indhentes altid ”børneattest”ved nyansættelser.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad skole- og behandlingshjemmet om at oplyse om og i bekræftende fald da ihvilket omfang nye børn/unge og deres forældre skal acceptere den videoovervågningder finder sted på værelsesgangene.
Skole- og behandlingshjemmet har oplyst at der forud for indskrivningen ved kontakt-besøget informeres om videoovervågningen.
Jeg går ud fra at der sigtes til informationen både til barnet/den unge og den/de på-gældendes forældre. Med den bemærkning har jeg noteret mig det oplyste.
9/17
Ad pkt. 4.15.
Vold mv.
Jeg bad skole- og behandlingshjemmet om oplysning om hvem der vurderer om envoldsramt medarbejder har behov for psykologsamtaler.
Skole- og behandlingshjemmet har oplyst at det er den pågældende medarbejdersnærmeste leder der vurderer om der er behov for psykologsamtaler.Skole- og behandlingshjemmet har i øvrigt henvist til ”Handleplan for PædagogiskPersonale i forbindelse med grænseoverskridende handlinger fra elever”.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad pkt. 5.3.
Lukkede døre og frisk luft
Jeg bad skole- og behandlingshjemmet om at oplyse i hvilket omfang dørene til afde-lingen låses i løbet af dagtimerne.
Skole- og behandlingshjemmet har oplyst at afdeling Duerne har låste døre i skoleti-den da man ønsker at adskille skole og hjem i skoletiden. Eleverne kan komme ind påafdelingen ved at kontakte en voksen. De to andre afdelinger er ikke aflåste.
Jeg har noteret mig det oplyste idet jeg bemærker at jeg med mit spørgsmål ikke sig-tede til om børnene er låst ude fra afdelingen.
Ad pkt. 5.5.
Anvendelse af skemaer mv.
Jeg bad skole- og behandlingshjemmet om at overveje om det ville være hensigts-mæssigt at have en rubrik i skemaet hvor det kan angives hvordan ledelsen har fulgtop i forhold til medarbejderen og i forhold til eventuelle børn/unge ved magtanvendel-se (hvis den har været særlig voldsom).
Skole- og behandlingshjemmet og Holbæk Kommune har ikke orienteret mig om re-sultatet af overvejelserne. Dette beder jeg om at blive underrettet om.
Jeg bad skole- og behandlingshjemmet om at oplyse hvordan hjemmet kontrollerer atalle indberetninger bliver sendt videre til opholdskommunen straks efter at de er blevetudfyldt, og til tilsynsmyndigheden ved hver måneds udgang, jf. § 26, stk. 4, i bekendt-gørelsen om magtanvendelse over for børn og unge der er anbragt uden for hjemmet.
10/17
Jeg bad endvidere hjemmet om at oplyse om magtanvendelser blev indberettet lø-bende eller én gang om måneden.
Skole- og behandlingshjemmet har svaret:”Vi vil sikre ved notat i dagbogen, at kommunen får indberetningen tilsendt.Magtanvendelser indberettes 1 gang om måneden.”Umiddelbart forstår jeg skole- og behandlingshjemmets besvarelse (”vil sikre”) såledesat der ikke hidtil er forholdt i overensstemmelse med magtanvendelsesbekendtgørel-sens regler om indberetning (”straks”) til opholdskommunen og (”ved månedens ud-gang”) til tilsynskommunen, jf. § 26, stk. 5, i magtanvendelsesbekendtgørelsen.
Før jeg tager nærmere stilling til spørgsmålet, beder jeg skole- og behandlingshjem-met om at redegøre præcist for hvordan indberetningsforpligtelserne i magtanvendel-sesbekendtgørelsen hidtil har været administreret.
Jeg beder om at skole- og behandlingshjemmet også præcist redegør for hvorledesindberetningsforpligtelserne nu bliver administreret.
Jeg beder endelig Holbæk Kommune om en udtalelse på baggrund af det som skole-og behandlingshjemmet anfører. Jeg henviser i øvrigt til det der er anført nedenfor, påside 13.
Det blev under inspektionen oplyst at alle nye medarbejdere, som en del af introdukti-onsforløbet, får gennemgået magtanvendelsescirkulæret og proceduren ved eventuelmagtanvendelse. Holbæk Kommune har oplyst at kommunen – i forbindelse medkommunens tilsynsbesøg den 28. april 2009 – havde konstateret at der manglede enskriftlig procedure for et forløb med magtanvendelse. Kommunen anbefalede at ensådan procedure blev udarbejdet.
Jeg anførte at jeg var enig i at der burde udarbejdes en skriftlig procedure for et forløbmed magtanvendelse, og jeg bad om underretning fra hjemmet når proceduren er ud-arbejdet.
11/17
Skole- og behandlingshjemmet har anført:”Procedurerne vedr. magtanvendelse fremgår af den til medarbejderen udlevere-de bekendtgørelse.”
Jeg er (helt) uforstående over for skole- og behandlingshjemmets besvarelse somkommunen heller ikke har taget stilling til. Jeg beder Holbæk Kommune om en udta-lelse.
Ad pkt. 5.6.
Lidt om sagerne
Jeg anførte følgende i rapporten:”I et tilfælde (en episode den 12. august 2008) er det oplyst at barnet var ved atspise. Der blev diskuteret, og barnet svarede meget flabet tilbage. Medarbejderentog barnet i armen, førte det ud af køkkenet og skubbede det ned på dets værel-se. Barnet begyndte derefter at true medarbejderen, og medarbejderen skubbededet ned på sengen. Barnet fortsatte med at true medarbejderen, og medarbejde-ren hev barnet ned på gulvet og holdt det fast. Barnet prøvede derefter at rammemedarbejderen med sit hoved, så medarbejderen lagde sin hånd hårdt på øret afbarnet. Derved ramte medarbejderen barnets nye ørering, og det gjorde voldsomtondt på barnet. Herefter stoppede konflikten. Det er oplyst at barnet var megetvred/frustreret under magtanvendelsen. Det er også oplyst at medarbejderen ogbarnet fik talt om det, og at barnet derefter var ok.
Umiddelbart mener jeg at der kan stilles spørgsmålstegn ved om barnet i denkonkrete situation hvor det svarede meget flabet igen, kan siges at ’have udvisten sådan adfærd at fortsat ophold i fællesskabet er uforsvarligt, eller (…) barneteller den unge derved forhindres i at skade sig selv eller andre’, sådan som be-tingelserne for magtanvendelse er i henhold til bekendtgørelsens § 2, stk. 1. Dalederens underskrift endvidere mangler på dette indberetningsskema, beder jegom skole- og behandlingshjemmets bemærkninger til dette.
En anden af de udlånte sager (episoden fra den 14. august 2008 kl. 11.45) er hel-ler ikke underskrevet af ledelsen. Jeg går ud fra at der er tale om en forglemmel-se, men beder for god ordens skyld om hjemmets bemærkninger til dette.”
12/17
Forstanderen har beklaget de manglende underskrifter. Der er tale om en forglemmel-se. Episoden (…) er drøftet med den pågældende medarbejder, og det er påpeget atbaggrunden for magtanvendelsen ikke var i orden.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg går ud fra at barnet er blevet orienteret om at”baggrunden for magtanvendelsen ikke er i orden”, og at der på magtanvendelsessa-gen i hjemmet og i kommunen er gjort notat om at baggrunden for magtanvendelsenikke var i orden. For en god ordens skyld beder jeg Holbæk Kommune om at bekræftedette.
Jeg anførte følgende i rapporten:”Det fremgår af Holbæk Kommunes sammenfatning fra et tilsynsbesøg på hjem-met den 3. september 2007 at hjemmet har en procedure hvor magtanvendelserinden for 3 dage gives videre til forstanderen der vurderer om der er tale om enlovlig magtanvendelse, eller ej. Hvis den vurderes som ikke-lovlig, skal indberet-ningen sendes til tilsynsmyndigheden inden for 3 dage. Jeg forstår det sådan atHolbæk Kommune har godkendt denne procedure.
Jeg beder Holbæk Kommune om en udtalelse om kommunens godkendelse afdenne procedure henset til reglerne i § 26, stk. 1 og stk. 4, i magtanvendelsesbe-kendtgørelsen.”
Holbæk Kommune har anført følgende:”Proceduren er ændret, således at alle indberetninger på magtanvendelse skalfremsendes til Holbæk Kommune senest 1 uge efter magtanvendelsen er sket.Her vurderes så om magtanvendelsen var lovlig eller ej, og der fremsendes til in-stitutionen i hvert enkelt tilfælde en svarskrivelse som indeholder tilsynsenhedensvurdering af lovligheden, samt en forventning om at institutionerne efterfølgendehar en løbende overvejelse om at reducere magtanvendelse, i den pædagogiskepraksis arbejder med mindst mulig indgreb, og endelig reflekterer over egnepraksis.
13/17
Umiddelbart forstår jeg ikke kommunens besvarelse der ikke forholder sig til reglen i §26, stk. 1 og 4, i magtanvendelsesbekendtgørelsen.
Jeg beder Holbæk Kommune om en udtalelse herom og henviser til det der er anførtovenfor på side 10.
Jeg bad Holbæk Kommune om at oplyse hvordan et referat om et tilsynsbesøg påhjemmet i september 2007 skulle forstås med hensyn til tilbagemelding fra kommunentil institutionerne.
Holbæk Kommune har anført:”Referater og tilsynsrapporter fremsendes til institutionerne til kommentar.”
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad pkt. 6.
Personaleforhold
Jeg anmodede om oplysning om hvor stor en andel af det pædagogiske personale oglærerne der er faglærte henholdsvis ufaglærte.
Skole- og behandlingshjemmet har oplyst at hele det pædagogiske personale er fag-lærte pædagoger, og at alle lærerne er læreruddannede.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad om nærmere oplysninger om vikarkorpset.
Skole- og behandlingshjemmet har oplyst at afdelingslederne vurderer hvilke personerder indgår i vikarkorpset. Det er ofte studerende/pædagogmedhjælpere eller tidligerepraktikanter.
Jeg har noteret mig det oplyste.
14/17
Ad pkt. 7.2.
Holbæk Kommunes tilsyn
Jeg anmodede Holbæk Kommune om at oplyse hvordan det sikres at børn, unge ogpårørende får den endelige rapport at se når den foreligger.
Holbæk Kommune har oplyst at rapporten sendes til institutionen som har pligt til atorientere de involverede parter.
Jeg har ikke været i tvivl om at rapporten sendes til institutionen. Jeg går ud fra atkommunen eksplicit har gjort skole- og behandlingshjemmet bekendt med forpligtel-sen til at gøre børnene, de unge og de pårørende bekendt med den endelige rapport.Med denne bemærkning har jeg noteret mig det oplyste idet jeg dog for en ordensskyld beder kommunen om at bekræfte at min forståelse af det som jeg har anført, erkorrekt.
Jeg bad kommunen om nærmere oplysning om tilsynsbesøg i 2008 på skole- og be-handlingshjemmet.
Kommunen har oplyst at det i 2008 på grund af skift af tilsynskonsulent og manglenderessourcer ikke har været muligt at gennemføre mere end et tilsynsbesøg i 2008 (den15. maj 2008).
Jeg beder Holbæk Kommune om at oplyse i hvilket omfang der har været gennemførttilsyn i 2009 og i tiden indtil nu i 2010 i forhold til skole- og behandlingshjemmet.
Jeg bad Holbæk Kommune om at oplyse om der også gennemføres uanmeldte til-synsbesøg.
Kommunen har oplyst at der også sker uanmeldte tilsynsbesøg.
Dette har jeg noteret mig.
Jeg anmodede Holbæk Kommune om at udtale sig om hvordan den fornødne uaf-hængighed hos den tilsynsførende med skole- og behandlingshjemmet sikres, bl.a.sådan at tilsynsenheden ikke udfører andre opgave – f.eks. rådgivningsmæssige – iforhold til hjemmet.
15/17
Holbæk Kommune har oplyst at tilsynskonsulenten kun udfører rådgivning i forhold tilmagtanvendelsesområdet. Kommune har videre anført:”Holbæk Kommune arbejder med BUM modellen, og Tilsynet er organiseret i enenhed der er placeret i Social- og Sundhedscentret, tidligere Socialcentret. Soci-al- og Sundhedscenteret er myndighed.”
Det står mig ikke helt klart hvad det oplyste dækker over, men jeg lægger efter det op-lyste til grund at der i fornødent omfang er sikret uafhængighed for det personale derstår for tilsynet.Jeg beder dog om at modtage oplysning om hvad betegnelsen ”BUM modellen” dæk-ker over.
I rapporten anførte jeg følgende:”Som anført under pkt. 4.4, holder hjemmet en gang om året statusmøder medanbringelseskommunen og forældrene. Til brug for mødet udarbejdes der en sta-tusrapport for det fremadrettede behandlingsforløb med fokusområder for det en-kelte barn/den unge. Under inspektionen oplyste hjemmet at det kan være sværtat få holdt de planlagte statusmøder fordi de bliver aflyst på grund af manglendepersonaleressourcer i kommunerne.
Jeg beder hjemmet om at oplyse om det fortsat er et problem at få anbringelses-kommunerne til at holde de aftalte statusmøder. I givet fald beder jeg hjemmetom nærmere at beskrive problemet: Om det f.eks. drejer sig om enkelte kommu-ner, eller der er tale om et generelt problem. Når jeg har modtaget oplysninger frahjemmet, vil jeg tage stilling til hvad svaret giver mig anledning til.”
Skole- og behandlingshjemmet har anført følgende:”Det er fortsat et problem at komme i kontakt med sagsbehandlerne i HolbækKommune såvel i forhold til indkaldelse til statusmøder, som er i forhold til endrøftelse af de børn, vi er bekymrede for.
16/17
Vedrørende spørgsmål om det er et generelt problem at få anbringende kommu-ner til at holde de aftalte statusmøder, skal det oplyses at det formentlig grundetstore personaleudskiftninger er vanskeligt at komme i kontakt med SlagelseKommunes sagsbehandlere og dermed at få aftalt statusmøder.”
Holbæk Kommune har ikke forholdt sig til det anførte om problemer med at komme ikontakt med sagsbehandlerne i Holbæk Kommune.
Jeg anmoder kommunen om en udtalelse herom.
Jeg beder oplyst om der fortsat er problemer med at komme i kontakt med sagsbe-handlerne i Slagelse Kommune. Hvis det er tilfældet, vil jeg overveje at rette henven-delse til Slagelse Kommune.
Som det fremgår af det der er anført ovenfor, er inspektionssagen ikke afsluttet. Selveinspektionen, inspektionsrapporten og skole- og behandlingshjemmets besvarelse harimidlertid afdækket så alvorlige fejl og mangler ved driften af skole- og behandlings-hjemmet at jeg har fundet allerede nu at måtte orientere kommunalbestyrelsen i Hol-bæk Kommune om inspektionsrapporten af 17. august 2009 og om denne opfølg-ningsrapport. Også efterfølgende opfølgningsrapporter vil kommunalbestyrelsen bliveorienteret om.
Orienteringen sker også med henblik på at kommunalbestyrelsen får mulighed for attage stilling til om der i forhold til det øvrige institutionsområde i kommunen måtte væ-re anledning til at foretage noget.
OpfølgningJeg har i de enkelte afsnit ovenfor bedt Skole- Behandlingshjemmet Undløse og Hol-bæk Kommune om oplysninger mv. om forskellige forhold. Jeg beder om at skole- ogbehandlingshjemmet sender institutionens oplysninger mv. gennem Holbæk Kommu-ne med henblik på at kommunen får lejlighed til at kommentere det som hjemmet an-fører. Jeg beder om at Holbæk Kommune i alle tilfælde forholder sig til det som skole-og behandlingshjemmet anfører.
17/17
UnderretningDenne rapport sendes til Skole- Behandlingshjemmet Undløse, Holbæk Kommune,kommunalbestyrelsen i Holbæk Kommune, Folketingets Retsudvalg samt til børneneog de unge på skole- og behandlingshjemmet og deres forældre.
Lennart FrandsenInspektionschef