Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 154
Offentligt
Statsminister Lars Løkke RasmussenStatsministerietChristiansborgPrins Jørgens Gård 111218 København K
Dansk AfdelingGammel Torv 81457 København KTlf: 3345 6565Fax: 3345 6566www.amnesty.dk[email protected]Den 21. december 2009
Kære Lars Løkke Rasmussen.Vi vil gerne rette din opmærksomhed mod et problem, som blev drøftet flere gange imedierne i løbet af Klimatopmødet – affødt af de mange udenlandske statslederestilstedeværelse i Danmark – nemlig spørgsmålet om Danmarks muligheder for atretsforfølge personer, som mistænkes for at være ansvarlige for tortur,krigsforbrydelser og andre forbrydelser mod menneskeheden.Anledningen var, at det blev diskuteret, om Danmark har pligt til at invitere ogmodtage Præsident Omar al-Bashir fra Sudan som deltager i FNs Klimatopmøde iKøbenhavn, eller om han tværtimod skal arresteres ved ankomsten og sendes tilDen Internationale Straffedomstol i Haag, fordi der er en international arrestordre påham.Repræsentanter for den danske Udenrigsministeriet har svaret på dette spørgsmål,at Danmark er bundet af FN’s beslutning om at afholde et globalt Klimatopmøde,videre at Danmark er bundet af Sikkerhedsrådets resolution 1593 om Darfur, ogendelig at Danmark vil respektere sine forpligtelser i henhold til Rom Statutten.Amnesty International finder ikke, at dette svar er tilstrækkeligt klart, og har derfor ibrev af 11. december 2009 til Justitsminister Brian Mikkelsen og UdenrigsministerPer Stig Møller opfordret den danske regering til helt utvetydigt at oplyse, om dendanske regering i givet fald vil arrestere Omar al-Bashir og udlevere ham til DenInternationale Straffedomstol i Haag. Brevet vedlægges i kopi.Om retsforfølgning af ansvarlige for tortur uden for Rom Statutten.
I forlængelse af ovenstående diskussion er det blevet drøftet, om Danmark i givetfald burde eller kunne arrestere og retsforfølge statsledere og andre, sommistænkesforatværeansvarligefortorturogandregrovemenneskerettighedskrænkelser, men som der ikke er en international arrestordre på.Blandt dem, som har været nævnt flere gange, er Zimbabwes leder, Robert Mugabe,somansesforatværeansvarligforenlangrækkegrovemenneskerettighedskrænkelser i sit land, og Uzbekistans præsident Islam Karimov,som menes at være ansvarlig for omfattende og grov tortur af sine politiskemodstandere.Når man ser bort fra begivenheder som Klimatopmødet, hvor FN er vært og ogsåhar inviteret statsledere, som er mistænkt for at være ansvarlige for omfattendemenneskerettighedskrænkelser – finder Amnesty International, at ofre for tortur oglignende grove krænkelser bør kunne indgive anmeldelser om tortur mod
Side 2Den 21. december2009
gerningsmændene og deres foresatte i et hvilket som helst land verden over – ogforvente og kræve, at der gennemføres straffesager mod torturbødlerne og deresforesatte, uanset hvor anmeldelsen indgives.I 1998, da en gruppe herboende chilenere forsøgte at få Pinochet retsforfulgt iDanmark, afgjorde Rigsadvokaten, at der ikke var grundlag for at begære Pinochetudleveret fra Storbritannien, hvor han opholdt sig, og påbegynde en straffesag modham for overtrædelse af FN’s torturkonvention. Begrundelsen var, at der ikke varhjemmel til en sådan sag i straffeloven, fordi den strafbare handling var foretagetuden for Danmark, og fordi hverken gerningsmanden (Pinochet) eller ofrenepågerningstidspunktethavde nogen tilknytning til Danmark.Reglerne om dansk straffemyndighed betød, at chilenere, som var flygtet fra torturog andre overgreb fra Pinochets styre, og som var anerkendt som flygtninge iDanmark, ikke kunne få Danmarks hjælp til at retsforfølge Pinochet, selv om han varmistænktforatværeøversteansvarligeforomfattendemenneskerettighedskrænkelser.Danmark lever dermed ikke op til ånden og hensigten i FN’s torturkonvention, som iartikel 14 pålægger deltagerstaterne at etablere en procedure, som tillader torturofreog deres familier at søge og opnå oprejsning og erstatning fra de ansvarlige fortortur, uanset hvor torturen er begået.I 2008 vedtog Folketinget en række justeringer af straffelovens regler om danskstraffemyndigheder for forbrydelser begået uden for dansk territorium.Desværre forsømte Folketinget at foretage de ændringer, som ville have skabt detlovgrundlag, som manglede i 1998 for at begære Pinochet udleveret med henblik påretsforfølgning i Danmark efter anmeldelse fra de herboende chilenske flygtninge.Man forsømte lejligheden til at skaffe hjemmel til at gennemføre straffesager ifremtidige ”Pinochet-sager.”Det vil sige, at Danmark heller ikke i dag efter de gældende regler om danskstraffemyndighed vil kunne iværksætte retsforfølgning af Mugabe, Karimov oglignende, hvis flygtninge fra Zimbabwe, Uzbekistan osv. – som har fået asyl her ilandet på grund af forfølgelse i hjemlandet - indgiver anmeldelse mod dem for torturog andre menneskerettighedsovergreb mod dem.Særligt hvor der er tale om, at anmelderen (ofret) har opnået flygtningestatus ellerstatsborgerskab i Danmark, forekommer det stødende, at svaret fra de danskemyndigheder er, at Danmark ikke kan sikre ofrene oprejsning og retfærdighed, fordiofret og den formodede gerningsmand på tidspunktet for forbrydelsen ikke havdenogen tilknytning til Danmark.Amnesty International skal anbefale, at straffeloven ændres, således at det vedgrove menneskerettighedskrænkelser, herunder folkedrab, forbrydelser modmenneskeheden, krigsforbrydelser og tortur er tilstrækkeligt, atofreneforforbrydelsernepå tidspunktet for anmeldelsen/sigtelsenhar tilknytning til Danmark –
Side 3Den 21. december2009
uanset om den formodede gerningsmand/ansvarlige har nogen tilknytning tilDanmark.Vi skal derfor opfordre dig til at tage skridt til at sikre dansk straffemyndighed isådanne sager.Venlig hilsen
Lars Normann JørgensenGeneralsekretær