Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 13
Offentligt
898916_0001.png
Fra Dansk Ejendomsmæglerforening har vi lige fået nedenstående orientering om hvordan vi skal forholdeos når den digitaliserede tinglysning ikke kan finde servitutterne.Jeg ved ikke hvor specifikt du kender denne sag. Men for mig som ejendomsmægler – og tidligeretinglysningsassistent i 10 år – så er det altså ufatteligt at man nu skal sælge fast ejendom, hvor der ertinglyst en servitut, som køber ikke kan komme til at kende indholdet af, men som alligevel gælder –hvordan de så end skal håndhæves, hvis de ikke kan findes.En servitut er jo en rådighedsindskrænkning, og på tingbogsoplysningerne står der kun en overskrift, somden enkelte tinglysningsmedarbejder har skønnet . Jeg erkender at ikke alle servitutter er lige alvorlige atskulle leve med, men at man ikke kan få en udskrift i ”systemet” - det er forfærdeligt.”Efter indførelsen af digital tinglysning har flere mæglere oplevet, at en tinglyst servitut ikke har kunnetfremskaffes. Såfremt mægleren har gennemgået samtlige indskannede akter på ejendommen og på evt.anden vis forsøgt at finde den (de) pågældende servitut(ter) uden dette har givet resultater, erejendomsmægleren nødt til at oplyse køberen, om at den (de) pågældende servitut(ter) ikke har kunnetfremskaffes. Dette kan gøres ved at indsætte nedenstående frase i købsaftalen, hvor hver enkelt servitutnævnes med dato samt overskrift:Køber gøres opmærksom på, at flg. servitut[ter] ikke har kunnet fremskaffes påejendommen:[ her angives dato samt overskrift på servitutten eller servitutterne ]Køber accepterer ikke at kunne modtage information om [servituttens/servitutternes]nærmere indhold. Køber opfordres til at kontakte egen rådgiver omkring demanglende servitutter og accepterer ikke at kunne gøre nogen former for kravgældende mod hverken sælger eller ejendomsmægler i anledning heraf.Med venlig hilsen

Annelise Petersen

mobil: 20288053, kontor: 70228052Brogade 2b, 4700 Næstved