Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 127
Offentligt
931744_0001.png
931744_0002.png
931744_0003.png
931744_0004.png
931744_0005.png
931744_0006.png
931744_0007.png
931744_0008.png
931744_0009.png
FOLKETINGETSOMBUDSMAND
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K
Gammeltorv 22DK-1457 København KTlf. + 4 5 3 3 1 3 2 5 1 2Fax +45 33 13 07 17www.ombudsmanden.dk[email protected]Personlig henvendelse: 10-14Telefonisk henvendelse:Man-tors 9-16, fre 9-15
& 70£C. 2010Kære Peter SkaarupVed brev af 19. februar 1998 bad Retsudvalgets daværende formand mig omat underrette udvalget når jeg blev opmærksom på at begrebet "ombuds-mand" eventuelt blev anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslo-vens § 30.I den forbindelse kan jeg oplyse at det fremgår af Lejre Kommunes budgetaf-tale for 2011-2014 at forligspartierne bag budgetaftalen tager initiativ til at op-rette en funktion som borgerombudsmand. Jeg vedlægger et print af LejreKommunes budgetaftale for 2011-2014.J.nr. 1997-2972-932/LIA/ADPBedes oplyst ved henvendelseDok.nr. 84
+ bilag
Med venlig hilsenWZ**SL4^U/JM^\__^Hans Gammeltoft-Hansen
Lejre Kommune > Nyheder og aktuelt SF samler 5 ud af 6 partier i budgetforlig
Side 1 af 2
63 Bruger du RSS? Hent nyheder fra Lejre Kommune som RSS feeds »
SF samler 5 ud af 6 p a r t i e r i b u d g e t f o r l i gPubliceret den 08. oktober 2010,
I Lejre Kommune er det lykkedes borgmester Mette Touborg at samle 5 ud af 6 partier ikommunalbestyrelsen om budgetaftalen for 2011-2014.- Det har været en lang proces men også en rigtig god proces, og det er en stor fornøjelse af ståmed det endelige resultat nu, siger borgmester Mette Touborg.5 ud af 6 partier i Lejre Kommunalbestyrelse står nu bag den indgåede budgetaftale for 2011-2014: Socialdemokratiet, Fokus, Radikale, De Konservative og SF. Kun Venstre har valgt at ståudenfor. Dermed har det rød-grønne flertal, ledet af SF, nu via Økonomiudvalget fremsendt etbudget til Kommunalbestyrelsens 2. behandling.Budgettet er skabt i en økonomisk udfordrende tid. På trods af det, er det lykkedes at lande etsolidt budget, der skuer fremad på både kort og langt sigt.- Jeg er rigtig glad for, at vi har kunnet nå til enighed om budgettet, og jeg vil gerne kvittere foren konstruktiv proces med gode drøftelser af vores mål og udfordringer i helebudgetlægningsprocessen, siger Mette Touborg.Børnefamilierne i fokusEt af centralt element i den indgåede budgetaftale er de konkrete initiativer, som vedrørerbørnefamilierne i Lejre Kommune. Der skal bygges en integreret institution i Hvalsø, og der vilblive igangsat forsøg med at oprette såkaldte flekspladser i nogle af kommunens børnehaver.Samtidig skal forholdene for gæstepladser i dagplejen forbedres. Der oprettes desuden en pulje,som institutionerne kan søge midler fra for at kunne finansiere legepladsanlæg.Endelig er borgmester Mette Touborg særlig godt tilfreds med de konkrete tiltag, som er planlagtpå skoleområdet:- Vi har prioriteret at indføre en "2-voksne ordning" i hele indskolingsperioden på alle kommunensskoler med virkning fra august 2011. Det er et af de tiltag som jeg er meget tilfreds med.Ligeledes har vi afsat midler til forbedring og ændring af lokaler og faglokaler på skoler. Det ernoget, der længe har været tiltrængt, siger hun.Investering i energibesparelserForligspartierne bag budgetaftalen er enige om at investere betydeligt i energibesparende anlægpå de kommunale institutioner. Det er investeringer med stor bæredygtighed både i forhold tilmiljøet, bygningerne og økonomien.- Ved at tænke langsigtet kan vi i løbet af max 10 år frigive ressourcer, som kommendekommunalbestyrelser kan råde over til nye investeringer. Det vil komme både miljøet og denkommunale økonomi til gode, så det er indlysende, at det er en god idé, siger Mette Touborg.Styrket samarbejde med erhvervslivetDet er et klart ønske i budgetaftalen at sætte fokus på det lokale erhvervsliv. Lejre Kommune haret veletableret erhvervs- og turismesamarbejde med Ringsted og Roskilde kommuner, men der erbrug for fokus på det lokale erhvervsliv, både i forhold til forventningsafstemning og i forhold til atudvikle erhvervet og erhvervssamarbejdet i kommunen.- Vi har flere analyser og eksempler, der giver grundlag for at konkludere, at vi kan og skal gøredet bedre for vores lokale erhvervsliv. Der har hele tiden været et mål om at styrke samarbejdetmed - og forholdet til det lokale erhvervsliv, og med De Konservative som forligspart er yderligereinitiativer i forhold til erhvervslivet nu også skrevet ind i aftaleteksten, fortæller Mette Touborg.Borgernes ombudsmand i kommunenNår borgerne klager til Lejre Kommune skal de have en ensartet og fair behandling. Derfor tagerforligspartierne bag budgetaftalen initiativ til at oprette en funktion som såkaldtborgerombudsmand eller borgerrådgiver.Borgerombudsmanden er uafhængig af kommunens forvaltninger, politiske udvalg og borgmester,og skal sikre borgerne en ensartet og grundig klagebehandling på tværs af kommunensforvaltningsområder.
http://www.lejre.dk/page2259.aspx?recordid2259=2348&layout=2
02-12-2010
Lejre Kommune > Nyheder og aktuelt SF samler 5 ud af 6 partier i budgetforlig
Side 2 af 2
Stram økonomistyringForligspartierne bag budgetaftalen er enige om, at en helt grundlæggende præmis for LejreKommunes enheder er, at de skal holde deres budget. Der skal være en stram økonomistyring.Holder de enkelte budgetter mod forventning ikke, vil der ikke blive givet tillægsbevillinger - istedet vil de ekstra omkostninger blive finansieret gennem omplacering af andre poster. Samtidigsøsætter kommunen en række projekter, som skal effektivisere arbejdsgangene ogopgaveløsningen:- Vi vil frigøre ressourcer til udvikling af kommunen og til serviceforbedringer for borgerne. Detsker blandet andet ved at reducere fra 3 til 2 rådhuse, og ved et forløb om mulige og relevantestrukturtilpasninger indenfor alle udvalgsområder foruden et stort organisationsudviklingsprojekt,hvor vi ser på hele ledelsesstrukturen, slutter Mette Touborg.Se Lejre Kommunes Budgetaftale for 2011-2014Yderligere oplysninger:Borgmester Mette Touborg, [email protected]. tlf.: 26 20 11 00.
IWBB Få siden læst højt
Om hjemmesiden og privatlivspolitik
Udskrevet fra Lejre Kommunes hjemmeside www.lejre.dk/page2259.aspx
http://www.lejre.dk/page2259.aspx?recordid2259=2348&layout=2
02-12-2010
Budgetaftale Lejre K o m m u n e 2011 - 2014Budgetaftalen for budget 2011-2014 er indgået mellem følgende partier:Socialistisk FolkepartiSocialdemokratietFokusRadikale VenstreDe KonservativeForhandlingerne om aftalen er foregået på en række budgetseminarer og møder blandtrepræsentanter for de politiske partier.Princippet for aftalen er, at partierne tilslutter sig alle dele af aftalen.Med den udmeldte forudsætning om O-vækst er den helt store udfordring, hvordan vi skafferråderum til at gennemføre initiativer, der sikrer udvikling af kommunen.Det kræver en langsigtet planlægning, som også tager højde for tendensen i befolkningsprognosen,der vil være af væsentlig betydning i forhold til strukturtilpasninger i årene frem.Også investeringer i teknologi, forebyggelse, anlægsaktiviteter med mere, har betydning for denlangsigtede planlægning.Der er i mellem forligspartierne aftalt følgende for det politiske arbejde i budgetperioden:PrincipperØkonomi:Forligspartierne vil skabe en stærk budgetkultur, der er offensiv i forhold til de udfordringerDanmark og dermed også Lejre står overfor. Derfor er der brug for nogle klare principper forbudgetlægningen, for at fa styr på de strukturelle udfordringer:Flerårig budgetaftale (4-årigt budget)Ingen skattestigning i periodenOverholde kassemålsætningenIngen tillægsbevilling uden anvist finansieringSkabe råderum gennem strukturtilpasninger
Med udgangspunkt i kommunens økonomiske politik er der blandt partierne enighed om, at dengennemsnitlige kassebeholdning som udgangspunkt bør udgøre et niveau på minimum 75 mio. kr. ihele budgetperioden.I 2011 tilbagebetales 28 mio. kr. (som følge af selvbudgettering i 2008) som en engangsudgift. Dethar en tydelig effekt på budget 2011, som dog rettes op i de efterfølgende år.Ved udgangen af budgetperioden, forventes kassebeholdningen at være ca. 100 mio. kr.
Behov for stram økonomistyring:Et af de bærende principper i denne økonomistyring er som beskrevet ovenfor, at øgedeudgiftsbehov på enkeltområder skal finansieres gennem omplacering frem for gennemtillægsbevillinger. Udgiftsforøgende tillægsbevillinger skal således betragtes som absolutteundtagelser, og vil alene kunne afgives efter særlig begrundet indstilling fra fagudvalg tilØkonomiudvalg/Kommunalbestyrelse.Som følge herafer det aftalt ikke at operere med en tillægsbevillingsreserve i Budget 2011-2014.Der er i aftalen ikke forudsat en indtægt på jordsalg. Såfremt der kommer jordsalgsindtægter, skaldisse tilføres kassen, finansiere nye anlægsaktiviteter eller anvendes til særligt udvalgteprojekter/forsøgsordninger.Lånoptag:For hele budgetperioden gælder, at der kan ansøges om lånefinansierede anlæg i forbindelse medkonkrete puljer, som regeringen tilbyder. Ligeledes vil andre lånefinansierede puljer kunne ansøges(eksempelvis teknologiinvesteringer). Hvorvidt der ansøges om lånefinansiering, vil til enhver tidvære afhængig afforudsætningerneog de konkrete tiltag.Budgetrevision:Første budgetrevision skal forekomme pr. 1.1. i hvert nye budgetår. Dette sker for at imødegåændrede forudsætninger for det vedtagne budget.Anlægsbudget:Der er iforligsgruppenenighed om, at anlægsbudgettet i budgetperioden skal udgøre minimum 50mio. kr. (pr år).Grundet udfordringerne i 2011 med henholdsvis tilbagebetalingen af 28 mio. kr. som følge afselvbudgetteringen, samt det manglende tilsagn om lånedispensation, er der enighed iforligsgruppen om, at der i 2011 vil være tale om et reduceret anlægsbudget på ca. 40 mio. kr.Hertil kommer energibesparende anlæg for 10 mio. kr. som lånefinansieres. Dermed kommer detsamlede anlægsbudget i 2011 til at udgøre de besluttede 50 mio. kr.Anlægsbudgetmodel:Uanset anlægsbudgettets størrelse igangsættes anlæg ikke med mindre der er anvist finansiering.Såfremt der opnås øgede midler i form af anlægsindtægter (salg afgrunde og ejendomme mv.) kanyderligere anlæg igangsættes.
F o k u s o m r å d e r i 2011-2014Strukturtilpasninger:Der er blandt forligspartierne enighed om, at stnikturtilpasninger er et væsentligt redskab i forholdtil at opnå udviklingsmuligheder, driftsbesparelser og serviceforbedringer i de kommende år. Derskal gennemføres strukturtilpasninger i hele budgetperioden, og derfor igangsættes direktionen medet arbejde, der skal resultere i et oplæg om mulige/relevante strukturtilpasninger indenfor alleudvalgsområder.Der vil dog på baggrund af de tidligere nævnte økonomiske udfordringer være begrænsedemuligheder for at gennemføre strukturtilpasninger, der kræver større anlægsinvesteringer i 2011.Gennemførte strukturtilpasninger, der medfører driftsbesparelser, kan bruges tilserviceforbedringer. Det betyder, at pengene kan blive i driften til at understøtte og udvikle bådeigangværende aktiviteter men også nye tiltag.For så vidt angår den forestående skoleplan, er der enighed om, at eventuelle driftsbesparelser, somfølge af strukturelle tilpasninger, skal anvendes til udvikling/forbedring indenforfolkeskoleområdet.Forligspartierne har valgt ikke at lade skoleplanen blive en konkret del af Budget 2011-2014, Der erblandt forligspartierne enighed om, at der er behov for at se på det samlede skolevæsen med henblikpå at beskrive fremtidens folkeskole i Lejre Kommune.Forligspartierne er enige om at følge den allerede tilrettelagte tidsplan for den politiskebeslutningsproces i udvalget for Børn og Unge samt i kommunalbestyrelsen. I beskrivelsen af detsamlede skolevæsen i Lejre vil alle relevante perspektiver indgå (organisering i distrikter, antalundervisningssteder, ledelsesorganisering, tildelingsmodel med videre). Administrationenfremlægger et sådan oplæg senest i december 2010.Ledelsesorganisering og samling på 2 rådhuse:Der gennemføres et ledelsesudviklingsprojekt i hele organisationen og det administrative personaleskal samles på 2 rådhuse. Der er afsat anlægsmidler til samlingen og der er i overslagsåreneindregnet driftsbesparelser på 4,5 mio. kr. Direktionen skalfremlæggeforslag i januar 2011 tilpolitisk beslutning.Effektiviseringer:Der udarbejdes en effektiviseringsstrategi og et katalog med konkrete mål foreffektiviseringsinitiativer/gevinster. Samtidig aftales incitamentsmodel herfor. Oplæggetfremlægges til politisk beslutning i december 2010. Der følges løbende op på om beløbene svarer tilde i budgettet angivne beløb.Såfremt effektiviseringsgevinsterne ikke står mål med budgetlægningen, gennemføres konkretebesparelser i stedet. Spareforslag skal komme fra hele organisationen og de politiske udvalg.Øget finansiering gennem tilskud og refusion:Fundraising optimeres med henblik på at øgefinansieringsmuligheder.Administrationen skalkomme med et oplæg til varetagelse af opgaven.
Hjemtagning af refusioner optimeres. "No cure no pay" iværksættes på områder, hvor der er grundtil at forvente en økonomisk fordel."Borgerombudsmand":Det er af stor betydning, at borgere der klager til kommunen behandles fair og ensartet. Derfor tagerforligspartierne initiativ til at oprette en funktion som borgerombudsmand. Denne skal sikreborgeren en ensartet og grundig klagebehandling med inddragelse af alle relevanteforvaltningsområder.Energi:Forligspartierne er enige om at skrue op for niveauet i forhold til energibesparende tiltag. Der erenighed om, at målet er at gennemføre energibesparende anlæg for 10 mio. kr. i 2011 og tilsvarendei 2012. De anlæg der gennemføres, er prioriteret efter hvor stor en energibesparelse der er tale om -og dermed også hvor hurtig en driftsbesparelse kan opnås.Det specialiserede socialområde (under 18 år):Der gennemføres i løbet af det første halvår 2011 en grundig ekstern konsulentanalyse af områdetmed henblik på at forbedre såvel organisering som styring af området.Målsætningen er, at der gennem omstilling opnås en langt højere grad af inklusion for børn og ungei institutioner og folkeskoler. Det skal bidrage til en reduktion af andelen af de ressourcer, der i dagbruges på specialtilbud/specialundervisning. Frigjorte ressourcer på området skal blandt andetstyrke den almindelige undervisning ifolkeskolen.Derfor skal udviklingen af det specialiseredeområde ses i sammenhæng med det samlede skolevæsen.Ældreområdet:Med udgangspunkt i befolkningsprognosens udvikling i forhold til antallet af ældre, er der blandtforligspartierne enighed om at igangsætte et administrativt arbejde med at beskrive "de nye ældre" iforhold til at tilpasse servicen på ældreområdet til det behov, "de nye ældre" har.Samtidig tages initiativ til projekt "Længst muligt i eget liv," der handler om innovation afældreområdet. Det er et opgør med den traditionelle tænkning om kommunal pleje og omsorg. Derskal arbejdes med hverdagsrehabilitering med træning i stedet for pleje, selvhjælp i stedet forhjemmehjælp. Og så skal der investeres i funktionel teknologi i ældreplejen. Det styrkerarbejdsmiljøet for de ansatte, og skaber mere tid til de egentlige plejeopgaver.Erhverv:Der åbnes mulighed for at etablere et Lejre Erhvervspolitisk Forum i samarbejde med det lokaleerhvervsliv. Direktionen anmodes om at afdække interessen, og såfremt denne er til stede, indgårkommunen et samarbejde med det lokale erhvervsliv om at udarbejde et kommissorium herfor.Formålet skal være at nyorientere Lejre Kommunes erhvervspolitik ud fra en erkendelse af, at Lejresom en lille kommune ikke nødvendigvis har de samme erhvervspolitiske udfordringer ellerinteresser som de omkringliggende og større kommuner.
Alternativer til kommunal opgaveløsning i form af OPP/OPI/udbud:Offentlig privat partnerskab og offentlig privat innovation kan være et mulig redskab til udviklingafsåvel anlæg som konkrete driftsområder. Offentlig privat partnerskab har i flere tilfælde vist sig iat være en pragmatisk løsning mellem den rene offentlige opgaveløsning og den rene privateopgaveløsning.Forligspartierne er enige om ikke at binde sig til et konkret antal udbud pr. år, men vil i stedet forhave en løsningsorienteret tilgang til udbud frem for en ideologisk tilgang. Der er blandtforligspartierne enighed om, at muligheden for at sende opgaver i udbud skal vurderes i øget grad.Det skal dog være helt ufravigeligt, at formålet med at udbyde en opgave er, at den udbudte opgaveenten løses med et uændret serviceniveau for færre penge eller med et højere serviceniveau for desamme penge. Forligspartierne vil arbejde videre med at beskrive en fælles udbudspolitik indenudgangen af 2010.Konkrete initiativer:Der er i forligsgruppen enighed om blandt andet at afsætte midler til at:• investere i trafiksikkerhed i alle årene• investere betydeligt i energianlæg i 2011 og 2012• indføre "2-voksne ordning" i hele indskolingsperioden på alle kommunens skoler• forbedre og ændre lokaler og faglokaler på skoler• forbedre forholdene for gæstepladser i dagplejen• oprette flekspladser i nogle af kommunens børnehaver• bygge integreret institution i Hvalsø• nedbringe ventelisten i Musikskolen• opnå øgetfinansieringgennem fundraising• forbedre klageadgang og klagebehandling• pulje som institutionerne kan søge til legepladsanlæg i 2011 og 2012Alle puljer skal defineres nærmere i forhold til hvordan de ansøges/anvendes/udmøntes.
Sammenfatning:Forligspartierne er enige om at budgetaftalen for 2011 - 2014 giver mulighed for at skabe udviklingi Lejre Kommune indenfor de rammer, der er givet.Der er enighed om, at der med budgetvedtagelsen er skabt den fornødne balance i kommunensøkonomi i budgetperioden 2011-2014.Til denne aftale hører bilag med konsekvensberegning indsendt som ændringsforslag afflertalsgruppen d. 28. september 2010.
Lyndby Rådhus d. 6. oktober 2010
Socialistisk Folkeparti
Socialdemokraterne
/7\Radikale VenstreFokus
yuJorfBorgmester