Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 126
Offentligt
931738_0001.png
931738_0002.png
JustitsministerietLovafdelingenjm@jm.dk
Benedicte Federspiel
1. november 2010
Dok. 107689/

Løsningsmodeller for indførelse af en europæisk aftaleret for forbrugerne og

erhvervslivet

Justitsministeriet har den 8. september 2010 sendt Kommissionens grønbog omløsningsmodeller for indførelse af en europæisk aftaleret for forbrugerne og er-hvervslivet (KOM(2010) 348 endelig) i høring (sagsnr. 2010-7220/21-0068).Uanset at Forbrugerrådet har forståelse for, at ministeriet gerne vil være på forkantmed henblik på at besvare Kommissionens grønbog, skal Forbrugerrådet påpege, atfristen for høringen til Kommissionen først udløber den 31. januar 2011, og For-brugerrådet har derfor ikke tre måneder inden udarbejdet en endelig stillingtagen tildenne grønbog, som i øvrigt naturligvis drøftes med vores europæiske forbrugeror-ganisation BEUC.Forbrugerrådet deltager i det såkaldte Sounding Board, som er nedsat af DG JURImed henblik på at supplere arbejdet i den nedsatte akademikerekspertgruppe medholdninger fra alle stakeholders. Der er imidlertid ikke tale om en tilfredsstillendeproces, der består af kortvarige møder og deltagelse af så mange forskellige organi-sationer, at det er vanskeligt at opnå noget på den korte tid.Forbrugerrådet skal påpege, at grønbogens argumentation for fælles regler læggersig meget tæt op ad argumentationen bag udkastet til direktiv vedrørende forbru-gerrettigheder. Kommissionen synes desværre ikke umiddelbart at have lært af deproblemer, der opstod ved fremsættelsen af forbrugerrettighedsdirektivet, hvor deri dag er fremsat ca. 1.400 ændringsforslag til udkast til betænkning i parlamentet.Forbrugerrådet skal her begrænse sig til at udtale, at vi naturligvis går ind for, atdet skal være muligt at udnytte det indre marked, men at det skal være på borgernespræmisser, og køb over grænserne skal ikke være et mål i sig selv. Forbrugerrådetskal ikke her gentage de mange grunde til, at forbrugerne ikke udnytter køb overgrænserne/på nettet, men som hverken har sammenhæng med de foreslåede regler iforbrugerrettighedsdirektivet eller med de forslag, der nævnes i grønbogen vedrø-rende harmonisering af aftaleretten. Forbrugerne kan have mange grunde til ikke atkøbe på nettet eller over grænserne, som intet har med lovgivning at gøre, ligesomerhvervslivet har en lang række grunde til ikke at ønske at sælge på nettet eller overgrænserne, hvilket heller ikke har med disse regler at gøre.1/2
Der rejses en lang række problemer i forbindelse med en eventuel harmonisering afaftaleretten, også i forbindelse med de nævnte syv ”options”, og på nuværendetidspunkt kan Forbrugerrådet derfor kun anbefale, at en kommende lovgivningtager sigte på business-to-business-aftaler.Løsningsmodel 4, som består i, at forbrugerne og virksomhederne frit (?) skal kun-ne vælge at bruge et frivilligt aftalekompleks som et alternativ til den lovgivning,de kender, har været indgående diskuteret af ekspertkomiteen på et tidspunkt, hvorhøringen ikke er afsluttet. Forbrugerrådet skal vedrørende dette anføre følgende:At man vedrørende aftaler mellem to erhvervsdrivende kan finde det ubetænkeligt,at disse selv bestemmer, hvilket retsgrundlag der skal gælde, er ikke Forbrugerrå-dets problem, om end det allerede er blevet nævnt, at mange mindre virksomhederikke vil have overblik over, på hvilke måder et sådant system adskiller sig fra denlovgivning, de er vant til.Imidlertid vil det være dybt kompliceret for forbrugere at blive mødt med, hvilkenlovgivning de skal vælge, når det drejer sig om områder, hvor selv jurister ikke erbekendt med alle detaljer i lovgivningen og fortolkningen heraf. Det fremgår enddaaf møder, som Forbrugerrådet har deltaget i, at det slet ikke er sikkert, at forbru-gerne får en valgmulighed overhovedet.Det fremgår også af møderne i Kommissionen, at det ”frivillige” system vil annul-lere de bestemmelser i Rom-konventionen I, hvorefter forbrugeren som alt overve-jende hovedregel er dækket af den lovgivning, inkl. bindende retsregler, som gæl-der i egen hjemstat. Det finder vi klart uacceptabelt.Forbrugerrådet skal i forbindelse med de nye drøftelser af aftalelovgivningen min-de om, at det, efter forslaget til direktiv om forbrugerrettigheder blev fremsat, harvist sig, at Kommissionen ikke var bekendt med den lovgivning, der findes i med-lemsstaterne, og derfor heller ikke havde overblik over, hvad forslagene måttemedføre af forringelser nationalt. Dette vil gælde i endnu højere grad inden for dengenerelle aftaleret, som endda i en lang række lande består i domspraksis og ikke inedskrevet lovgivning.Forbrugerrådet følger fortsat denne sag og deltager i den nedsatte referencegruppe.Forbrugerrådet håber, at vi sammen med vores kollegaorganisationer i de øvrigelande samt BEUC vil kunne udarbejde et høringssvar i tilstrækkelig tid til også atkunne påvirke den danske besvarelse. Forbrugerrådet skal derfor anmode om, atministeriet ikke forcerer et svar frem på et tidspunkt, hvor forbrugerorganisationer-ne ikke har taget stilling – i betragtning af at fristen først udløber den 31. januar2011.Med venlig hilsen
Vagn JelsøeAfdelingschef
Benedicte FederspielChefkonsulent2/2