Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 114
Offentligt
29. november 2010
Inspektion af Arresthuset i Odenseden 20. august 2007OPFØLGNING NR. 2J.nr. 2007-2096-628/ATG
1/11
Indholdsfortegnelse
Ad pkt. 2.2.Ad pkt. 2.3.5.Ad pkt. 3.3.Ad pkt. 3.4.Ad pkt. 6.1.Ad pkt. 6.2.Ad pkt. 6.3.Ad pkt. 6.4.Ad pkt. 6.5.OpfølgningUnderretning
Celler og gangarealer ........................................................................... 2Fritids- og motionsrum .......................................................................... 3Fritid ...................................................................................................... 6Undervisning ......................................................................................... 7Forplejningen ........................................................................................ 7Købmandsordning ................................................................................. 8Besøg .................................................................................................... 9Talsmandsordning ................................................................................ 9Kommunikation mellem ansatte og indsatte ....................................... 10............................................................................................................ 11............................................................................................................ 11
2/11
Den 20. januar 2010 afgav jeg en opfølgningsrapport om inspektionen den 20. august2007 af Arresthuset i Odense. I opfølgningsrapporten anmodede jeg om oplysningermv. om nærmere angivne forhold.
Som supplement til min anmodning i opfølgningsrapporten bad jeg den 11. marts2010 Arresthuset i Odense og Direktoratet for Kriminalforsorgen om at forholde sig tilen række klagepunkter vedrørende de generelle forhold i arresthuset. Klagerne havdejeg modtaget fra talsmanden i arresthuset og en pårørende til talsmanden.
I den anledning modtog jeg en udtalelse af 8. juni 2010 med bilag fra Direktoratet forKriminalforsorgen, herunder to udtalelser af henholdsvis 23. februar og 16. april 2010fra arrestforvareren som arrestinspektøren har henholdt sig til. Jeg har inddraget kla-gepunkterne fra talsmanden og dennes pårørende i opfølgningsrapporten.
Jeg skal herefter meddele følgende:
I den endelige rapport og opfølgningsrapporten beskrev jeg arbejdet med at renovereog vedligeholde cellerne. I opfølgningsrapporten skrev jeg at jeg ikke foretog viderevedrørende dette spørgsmål. I klagerne jeg har modtaget, er det beskrevet at renove-ringen af cellerne først rigtigt blev påbegyndt sidst i 2009, selv om cellerne længe førhar trængt til renovering.
Arresthuset har oplyst at det ikke er korrekt at renoveringen først blev påbegyndt islutningen af 2009. Der er løbende – også gennem hele 2009 – blevet renoveret celleri arresthuset. I vinteren 2009-2010 manglede arresthuset arbejde at tilbyde de indsat-te. Da der samtidig var tomme celler, havde arresthuset konstant to celler lukkede forat totalrenovere dem. Indtil videre er 9 celler totalrenoveret i 2010.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg foretager mig ikke videre vedrørende dette punkt.
3/11
Jeg beskrev i den endelige rapport nogle problemer der er i hele arresthuset med til-strækkelig udluftning. I opfølgningsrapporten af 20. januar 2010 beskrev jeg den brev-veksling der havde været mellem arresthuset og direktoratet om problemet. Jeg badarresthuset og direktoratet om at underrette mig om hvad der videre var sket vedrø-rende ventilationsproblemet.
Arresthuset har oplyst at ventilationsproblemet skyldes en kombination af utidssva-rende varmeanlæg i den ældste del af arresthuset, gamle utætte vinduer og et foræl-det ventilations- og udsugningsanlæg. Arresthuset vil bede direktoratet om hjælp til atløse problemet da arresthuset ikke selv er i stand til det. Arresthuset har ikke ressour-cer til at finansiere projektet, ligesom projektet vil kræve ekstern, sagkyndig bistand.Arresthuset har oplyst at arresthuset i slutningen af maj 2010 vil sende et tilbud på af-hjælpning af ventilationsproblemerne til direktoratet.
Direktoratet har oplyst at direktoratet er opmærksom på ventilationsproblemet. Pro-blemet er også beskrevet i bygningssynsrapporten af 20. april 2009. Direktoratet af-venter at arresthuset sender et tilbud, men har samtidig gjort opmærksom på at der pågrund af spareplaner i kriminalforsorgen kun er begrænsede midler til rådighed til byg-ningsforbedringer og inventarudskiftning. Ansøgningen fra arresthuset skal derfor prio-riteres sammen med ansøgninger fra resten af arresthussektoren.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg beder arresthuset og direktoratet om at underret-te mig om hvad der videre sker for at løse ventilationsproblemerne i arresthuset.
I opfølgningsrapporten af 20. januar 2010 bad jeg om at blive underrettet om resultatetaf arresthusets og direktoratets overvejelser om mulighederne for at forbedre motions-forholdene i arresthuset.
Direktoratet har oplyst at direktoratet er ved at behandle en ansøgning fra arresthusetom midler til indkøb af nyt udstyr til de indsattes fritidsaktiviteter.
Jeg beder arresthuset og direktoratet om at underrette mig om resultatet af ansøgnin-gen om midler til nyt udstyr.
For så vidt angår de fysiske rammer for fritidsaktiviteter har arkitekten i bygningssyns-rapporten af 20. april 2009 anbefalet at arresthuset flytter motionsrummet til et andet
4/11
lokale da der er store problemer med kondens i det nuværende lokale. Arresthuset haroplyst at det ikke råder over andre egnede lokaler. Direktoratet er ikke kommet medbemærkninger hertil.
Jeg har noteret mig arresthusets oplysninger om at arresthuset ikke råder over andrelokaler der er egnede til motionsrum. Da der trods fugtbehandling – ifølge arkitektensrapport af 20. april 2009 – fortsat er store problemer med kondens i motionsrummene,beder jeg arresthuset og direktoratet om at oplyse hvilke overvejelser arkitektens be-mærkninger herom har givet anledning til.
I klagerne som jeg har modtaget, er det oplyst at der ikke har været nogen form forrenovering af motionsrummene i den tid som talsmanden har været i arresthuset (ca.11 måneder den 1. marts 2010). Bl.a. har ødelagte lamper og defekte opkaldsknapperi et motionsrum været i stykker i 11 måneder. I perioder har motionsrummene væretlukket ned som kollektiv afstraffelse (se herom straks nedenfor), men heller ikke i dis-se perioder er der sket en renovering af rummene.
Arresthuset har oplyst at motionsrummene blev istandsat (renset, fugtbehandlet,væggene pudset og malet) i perioden december 2008/januar 2009. Der er ikke sketrenovering af motionsrummene i de perioder rummene har været lukket ned, menskader er blevet udbedret og repareret. Det skyldes at arresthuset har prioriteret at re-novere celler frem for motionsrum. Alle motionsrummene har været lukket på grund afhærværk inden for det seneste år. Hærværket har blandt andet været på lofterne.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
I klagerne som jeg har modtaget, er det også oplyst at der sker nedlukning af motions-rummene som kollektiv afstraffelse. Det skete i oktober måned 2009 og igen i perio-den fra den 22. februar til den 1. marts 2010. Der er ikke fra ledelsens side gjort for-søg på at finde ud af hvem der eventuelt har udøvet hærværk, selv om personalet harhaft mulighed for det når de lukker de indsatte ind og ud af motionsrummene.
Arresthuset har oplyst at nedlukningerne skete af ordens- og sikkerhedsmæssigegrunde. Årsagen til lukningen i februar/marts 2010 var at fællesrummet uden for de tremotionsrum havde været udsat for hærværk hvor elektroniske installationer var blevet
5/11
ødelagt. Nedlukningen af fællesrummet skyldtes at gitteret uden for tremmerne varbrækket fri af muren. Lukningen af motionsrummene i oktober 2009 skyldtes ogsåhærværk.
Arresthuset har oplyst at det er blevet indskærpet over for personalet at det er vigtigtat motionsrummene bliver efterset når de lukker indsatte ind og ud af motionsrumme-ne, sådan at eventuelle hærværksmænd kan identificeres.
Direktoratet har henholdt sig hertil og oplyst at det er personalets opgave at kontrolle-re motionsrummene.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg kan til orientering oplyse at jeg bl.a. i forbindelsemed min inspektion af Københavns Fængsler, Vestre Fængsel, den 9. og 10. juni2004 i min opfølgningsrapport af 10. november 2005 beskæftigede mig med spørgs-målet om kollektiv afstraffelse. Der må ikke anvendes kollektiv straf. Jeg har forståetpå arresthusets oplysninger at der i de to nævnte tilfælde ikke har været tale om kol-lektiv straf. Jeg foretager mig derfor ikke mere vedrørende dette punkt.
I klagerne som jeg har modtaget, er det også oplyst at muligheden for gårdtur og brugaf motionsrum bliver lagt i samme tidsrum.
Arresthuset har oplyst at muligheden for gårdtur og brug af motionsrum i en periodevar lagt i samme tidsrum. Baggrunden var at arresthuset i en periode fik klager franogle indsatte over at det altid var de samme indsatte der kom først ud på gårdtur.Der blev derfor udarbejdet en ny gårdtursplan der forsøgte at tage højde for proble-met. Planen medførte dog at nogle indsatte på enkelte dage i ugen måtte vælge mel-lem gårdtur eller brug af motionsrum. Gårdtursplanen eksisterede i ca. 3 måneder.Planen er nu lavet om, og problemet med sammenfald mellem gårdturstid og brug afmotionsrum forekommer ikke i den nye plan. Arresthuset har oplyst at ingen indsatteer blevet nægtet gårdtur.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig at der ikke længere er sammenfald mellem gårdturstid og brug afmotionsrum. Jeg foretager mig derfor ikke yderligere vedrørende dette punkt.
6/11
I den endelige rapport gik jeg ud fra at der i hvert motionsrum findes en instruktions-vejledning i korrekt brug af redskaberne i rummet. I opfølgningsrapporten af 20. januar2010 noterede jeg mig arresthusets oplysning om at der var ophængt instruktionsvej-ledninger til alt motionsudstyr.
I klagerne som jeg har modtaget, er det oplyst at der fortsat mangler instruktionsvej-ledninger til nogle af maskinerne i motionsrummene.
Arresthuset har oplyst at der er opsat instruktionsvejledninger til alle maskinerne i mo-tionsrummene, men at vejledningerne flere gange er blevet ødelagt af de indsatte.
Direktoratet har henholdt sig til det oplyste, men har i øvrigt bedt arresthuset om lø-bende at sikre at der er de nødvendige instruktioner til maskinerne.
Jeg har noteret mig det oplyste, og går således ud fra at arresthuset løbende sikrer atder er de nødvendige instruktioner til maskinerne. Jeg har tidligere fra en inspektion afet arresthus erfaret at ”hærværk” mod instruktionsvejledninger blev minimeret efter atvejledningerne blev lamineret. Jeg anbefaler derfor at arresthuset laminerer instrukti-onsvejledningerne.
Undervisnings- og bibliotekslokalet
I min opfølgningsrapport bad jeg om at få oplyst hvad der videre var sket med hensyntil indkøb af inventar til brug for biblioteksbetjeningen og undervisningen.
Arresthuset har oplyst at arresthuset i februar 2010 var ved at indhente to tilbud på in-ventar til undervisnings- og bibliotekslokalet. Arresthuset har også oplyst at det harindgået aftale med Fyns Kontorcenter om at lave et tilbud på indretning af undervis-nings- og bibliotekslokalet.
Direktoratet afventer arresthusets ansøgning om bevilling til inventaret.
Jeg beder om oplysning om hvad der videre er sket med hensyn til indkøb af inventar.
I klagerne som jeg har modtaget, er det oplyst at de fritidstilbud som arresthuset bl.a.har i form af mulighed for at spille brætspil og bordtennis, i perioder begrænses pågrund af manglende udbedring af mangler, f.eks. manglende bat og bolde.
7/11
Arresthuset har oplyst at arresthuset ikke kan genkende beskrivelsen af at der mang-ler bat og bolde. Arresthuset har oplyst at der løbende – og flere gange årligt – bliverindkøbt genstande til fritidstilbuddene. Arresthuset har derudover oplyst telefoniskover for direktoratet at der aldrig har været situationer hvor en anmodning om indkøbaf genstande til at forbedre fritidstilbuddene, ikke er blevet imødekommet af arresthu-set. Det gælder uanset om anmodningen er kommet fra en indsat, en talsmand ellerfra personalet. Det er ansatte der står for fritidstilbuddene, og man holder derfor sær-ligt øje med eventuelle mangler netop for at de kan udbedres.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret det oplyste. Jeg foretager mig ikke videre vedrørende dette punkt.
I min opfølgningsrapport bad jeg om at modtage underretning om resultatet af denevaluering af undervisningsordningen som fandt sted i efteråret 2009. Undervisnings-ordningen var indtil efteråret 2009 et forsøg og indebar at undervisningstimerne varfordelt på 3 lærere fra Statsfængslet på Søbysøgård.
Arresthuset har oplyst at arresthuset er meget tilfreds med ordningen hvor 3 undervi-sere deler timerne mellem sig. Det giver en større fleksibilitet i undervisningen som nuogså dækker mere bredt. Arresthuset kan i højere grad screene for ordblindhed ogsætte ind med relevant undervisning. Der tilbydes nu både ordblindeundervisning ogundervisning på højere niveau. Der tilbydes klasseundervisning som før, men også ividere omfang opgaver som indsatte kan løse på cellen. Arresthuset oplever at der nuer flere indsatte der ”møder” skolen, og dermed også flere indsatte der får en succes-oplevelse med skolen.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg går ud fra at ordningen ikke længere er et forsøg,men en permanent ordning.
I min opfølgningsrapport skrev jeg at jeg gik ud fra at arresthuset ville fortsætte be-stræbelserne på at få etableret en ordning med levering af morgenbrød fra en bager iweekenden. I klagerne som jeg har modtaget, er der beskrevet flere muligheder for at
8/11
få en bagerordning i arresthuset, men at bestræbelserne er strandet på grund afmanglende initiativer fra ledelsens side.
Arresthuset har oplyst at den forretning som arresthuset igennem mange år havde enbagerordning med i weekenderne, lukkede. Arresthuset indgik derefter en aftale meden ny bager. Aftalen blev opsagt efter 3 weekender da aftalen ikke var rentabel forbageren. Der kom oftest kun 3-4 bestillinger. Arresthuset har derefter forsøgt at indgåen aftale med en ny bager, men arresthuset har ikke fået nogen tilbagemeldinger fraden pågældende bagerbutik. Arresthuset har afvist at bestille bagerbrød via netbage-ren som er en internetbaseret bager. Det skyldes at arresthuset ikke vil ofre særligtmange administrative ressourcer på en bagerbrødsordning. Alle indsatte får rundstyk-ker på søn- og helligdage.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg går dog ud fra at arresthuset fortsat vil være ind-stillet på at søge at etablere en bagerordning, herunder overveje om de oplysningerder er beskrevet i klagerne, kan føre til etableringen af en bagerordning.
I min opfølgningsrapport bad jeg om at få oplyst hvad der videre var sket med hensyntil indgåelsen af en kontrakt mellem arresthuset og købmanden.
Arresthuset har vedlagt en kopi af købmandskontrakten.
Direktoratet er ikke kommet med nogen bemærkninger til kontrakten.
Jeg har noteret mig at der nu er indgået en kontrakt med købmanden.
I indledningen til kontrakten står der at indsatte i Arresthuset i Odense i rimeligt om-fang skal have mulighed for at købe daglige fornødenheder i form af dagligvarer, ny-delsesmidler, ugeblade og enkelte toiletartikler. Kontrakten henviser i den forbindelsetil §§ 11 og 14 i genstandsbekendtgørelsen.
Disse bestemmelser vedrører imidlertid ikke indsattes adgang til at købe dagligvarermv. Jeg går derfor ud fra at arresthuset vil rette henvisningen til genstandsbekendtgø-relsen i kontrakten. Jeg foretager mig ikke yderligere vedrørende dette punkt.
9/11
I klagerne jeg har modtaget, er beskrevet en besøgssituation med et mindreårigt barnhvor den besøgende ikke følte sig pænt og respektfuldt modtaget i arresthuset, bl.a.måtte de besøgende vente uden for arresthuset i dårligt vejr.
Arresthuset har oplyst at arresthuset har 4 besøgsrum, og at besøgende tidligst bliverlukket ind 5 minutter før besøget. Det skyldes at de foregående besøgende først skallukkes ud. De besøgende er bekendt hermed. Personalet skal ved besøg sikre at be-søget afvikles sikkerhedsmæssigt forsvarligt. For så vidt angår den konkrete situationhar arresthuset oplyst at det har overholdt de sikkerhedsmæssige retningslinjer dergælder ved kontrolleret besøg, og at der ikke var tale om nedværdigende behandling.Arresthuset har over for direktoratet telefonisk henvist til at omgangstonen mellem an-satte og indsatte løbende drøftes i flere fora, og at arresthuset griber ind hvis arrest-huset får kendskab til at der ikke tales pænt. Arresthuset opfordrer desuden både ind-satte og pårørende til at klage over konkrete episoder og ansatte der ikke lever op tilnormen for god adfærd og omgangstone.
Direktoratet har oplyst at sikkerhedsprocedurerne ved besøg bl.a. kan bestå i at be-søgsafviklingen sker forskudt, og at pårørende til forskellige indsatte ikke må vente isamme rum. Der er skærpede retningslinjer for sikkerhedsprocedurerne ved kontrolle-ret besøg. Direktoratet har i øvrigt henholdt sig til arresthusets bemærkninger.
Jeg har noteret mig det oplyste, som ikke giver mig anledning til at foretage mere. Li-gesom arresthuset henviser jeg både indsatte og besøgende til at indgive konkreteklager hvis de føler sig forkert behandlet.
I klagerne som jeg har modtaget, er det også oplyst at talsmanden chikaneres ved fle-re gange at blive flyttet fra sin celle uden at der har været tale om disciplinærstraf, ogtalsmanden oplever at blive mødt med en ydmygende og nedværdigende omgangs-form når han påpeger problemer i forhold til personale og faciliteter.
Arresthuset har oplyst at talsmanden er blevet flyttet to gange. Én gang fordi man øn-skede at skille fire indsatte ad, og én gang fordi hans celle skulle renoveres. Arresthu-set har desuden oplyst at det er ledelsens opfattelse at det er vigtigt med et velfunge-rende talsmandsapparat, og at det bestemt ikke opfattes som irriterende når den tilenhver tid siddende talsmand påpeger problemer i arresthuset. For så vidt angår den
10/11
konkrete talsmand opleves han på talsmandsmøderne som saglig og konstruktiv. Ar-resthuset har vedlagt et referat fra et talsmandsmøde den 14. april 2010.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg henviser til at talsmanden indgiver en konkretklage i tilfælde hvor talsmanden føler sig forkert behandlet.
Kommunikation mellem ansatte og indsatte
I min endelige rapport af 23. juni 2009 noterede jeg mig de tiltag arresthuset gjorde forat sætte fokus på omgangstonen mellem indsatte og ansatte i arresthuset. I klagernesom jeg har modtaget, er det oplyst at der fortsat hersker en omgangstone mellem deansatte og indsatte der er med til at fremprovokere konfliktsituationer.
Arresthuset har oplyst at ledelsen og samarbejdsudvalget drøfter omgangstonen somet tilbagevendende tema. Der bliver arbejdet med omgangstonen både i den dagligekontakt med de indsatte, på arresthusets møder, og i en nyoprettet trivselsgruppe. Ar-resthuset har også oplyst at det vil blive påtalt hvis ledelsen bliver bekendt med at derikke tales pænt til en indsat eller en pårørende. Ledelsen opfordrer til at der klagesover episoder eller ansatte der ikke lever op til normen for god adfærd og omgangsto-ne.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at arresthuset sørger for at omgangstonen iarresthuset løbende drøftes. Jeg kan tilslutte mig ledelsens opfordring til at klage ikonkrete tilfælde hvor en indsat føler sig forkert behandlet. Jeg foretager mig ikkeyderligere vedrørende dette punkt.
Jeg noterede mig i min endelige rapport at arresthusets ledelse var enig i min forståel-se af at der som udgangspunkt bankes på en celledør før den umiddelbart efter låsesop. I klagerne som jeg har modtaget, er det oplyst at det stadig er et problem at nogleblandt personalet som udgangspunkt ikke banker på en celledør før den låses op.
Arresthuset har oplyst at det skal være kutyme at der i almindelige situationer bankespå celledørene inden de åbnes. Personalet er bekendt med kutymen, og den ind-
11/11
skærpes jævnligt. Ledelsen vil gerne orienteres hvis der er ansatte der ikke efterleverkutymen, sådan at det kan påtales og adfærden ændres.
Direktoratet har oplyst at det er almindelig kutyme at der bankes på celledøren indenden åbnes. Direktoratet har i øvrigt henholdt sig til arresthusets bemærkninger.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg henviser i øvrigt til arresthusets opfordring om atorientere ledelsen hvis der er ansatte der ikke efterlever kutymen. Jeg foretager migikke videre vedrørende dette punkt.
I klagerne som jeg har modtaget, er det også oplyst at personalet hver dag ”visiterer”den morgenavis som den pårørende har betalt til den indsatte, så avisen først afleve-res til den indsatte op ad formiddagen.
Arresthuset har oplyst at det er blevet indskærpet over for personalet at det er uaccep-tabelt at personalet læser i aviser der er bestilt og betalt af pårørende.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg går ud fra at det ikke har nogen praktisk betyd-ning hvorvidt avisen er bestilt og betalt af en pårørende, og at aviser den indsatte selvhar bestilt og betalt, således også skal leveres direkte til den indsatte uden at perso-nalet først læser dem. Jeg foretager mig ikke videre vedrørende dette punkt.
Opfølgning
Jeg beder om at arresthuset sender de oplysninger mv. som jeg har bedt om, tilbagegennem Direktoratet for Kriminalforsorgen som jeg ligeledes beder om en udtalelse.
Underretning
Denne rapport sendes til Arresthuset i Odense, Arrestinspektøren for Syd- og Sønder-jylland og Fyn, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Folketingets Retsudvalg og de ind-satte i arresthuset.
Lennart FrandsenInspektionschef