Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 110
Offentligt
925998_0001.png
925998_0002.png
925998_0003.png
925998_0004.png
925998_0005.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. december 2010DyrevelfærdskontoretMorten HelligsøGjermundbo2010-5435-2147MGJ40120

GRUNDNOTAT

om rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om

kloning af dyr til fødevareproduktion (KOM(2010)585 endelig)

Resumé

Kommissionen har den 19. oktober 2010 fremlagt en rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om kloning af dyr til fødevareproduktion. Rappor-ten indeholder en vurdering af forskellige aspekter ved brug af klonings-teknologi i fødevareproduktion, herunder eventuelle risici for fødevare-sikkerheden og dyrevelfærden. Kommissionen foreslår, at der indføres etmidlertidigt forbud mod kloning af husdyr til fødevareproduktion, modbrug af klonede husdyr og mod markedsføring af fødevarer fra klonededyr. Det midlertidige forbud foreslås at skulle gælde i 5 år. Endvidereforeslår Kommissionen, at der oprettes et system til sporing af import afsæd og embryoner, der er frembragt ved brug af kloningsteknologi. Rap-porten rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Rapportenvil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-kvenser. Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om andre med-lemslandes holdninger til rapporten. Fra dansk side hilser man Kommis-sionens rapport velkommen som et godt grundlag for de videre drøftelserom en særskilt EU-lovgivning om kloning.

1. Baggrund

Kommissionen har den 19. oktober 2010 fremlagt en rapport om kloningaf dyr til fødevareproduktion (KOM(2010)585). Rapporten er modtaget idansk sprogversion den 25. oktober 2010.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Rapporten indeholder en vurdering af en række aspekter ved brug af klo-ningsteknologi i fødevareproduktion. I rapporten anbefales det, at derindføres et midlertidigt forbud mod kloning af husdyr til fødevareproduk-tion, mod brug af klonede husdyr og mod markedsføring af fødevarer fraklonede dyr. Endvidere foreslås det, at der indføres et sporbarhedssystemfor import af reproduktionsmateriale, f.eks. sæd og embryoner, fra klo-nede dyr.Kommissionens rapport skal ses i sammenhæng med de igangværendeforhandlinger om et forslag til forordning om nye fødevarer (novel foodforordningen) (KOM(2007)872). Europa-Parlamentet har under forhand-lingerne fremsat ændringsforslag, der bl.a. indebærer, at fødevarer fraklonede dyr og deres efterkommere udgår af novel food forordningensanvendelsesområde og i stedet reguleres ved en særskilt lovgivning omkloning. Indtil en sådan lovgivning er vedtaget, skal der ifølge Europa-Parlamentets forslag nedlægges forbud mod markedsføring af fødevarerfremstillet af klonede dyr eller deres efterkommere.

2. Indhold

Kommissionen henviser i sin rapport til, at det fremgår af udtalelser fraDen Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at der ikke påbaggrund af de tilgængelige videnskabelige undersøgelser kan konstate-res forskelle i fødevaresikkerheden for så vidt angår fødevarer, derstammer fra klonede henholdsvis konventionelt avlede dyr.Derimod synes der at være dyresundheds- og dyrevelfærdsmæssige pro-blemer knyttet til kloning af produktionsdyr. Det nævnes bl.a., at største-delen af de klonede fostre ikke er færdigudviklede på fødselstidspunktet,og at en betydelig andel af de klonede dyr dør under eller kort tid efterfødslen eller i løbet af de efterfølgende dage eller uger som følge af or-gan- eller immundefekter eller muskel- og skeletlidelser. Overlevelsesra-ten blandt afkom fra kloner afviger dog ikke væsentligt fra raten for kon-ventionelt avlede dyrs afkom.Hertil kommer, at der gør sig en række etiske overvejelser gældende iforhold til kloning af dyr til fødevareproduktion.Kommissionen anfører videre, at import af, handel med og brug af pro-dukter fra kloner (fødevarer, sæd og embryoner) er underlagt den almin-delige EU-lovgivning. De erhvervsdrivende og myndighederne har ikke2
pligt til at indberette hverken produktion af, handel med eller import afkloner eller sæd eller embryoner fra disse.I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 258/97/EF af27. januar 1997 om nye levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredien-ser, er det dog nødvendigt med en godkendelse forud for en eventuelmarkedsføring af kød og mælk fra kloner. Det følger således af forord-ningen, at levnedsmidler og levnedsmiddelingredienser, som ikke hidtilhar været anvendt til konsum i nævneværdigt omfang i EU, kun må mar-kedsføres i EU efter særskilt at have været undersøgt og godkendt.Kommissionen bemærker i øvrigt, at Danmark – som det eneste EU-medlemsland – har et nationalt forbud mod brug af dyrekloning til kom-mercielle formål.Kommissionen konkluderer, at de dyrevelfærdsmæssige risici, der er for-bundet med kloning, skaber grundlag for, at Kommissionen kan tage ini-tiativ til ny lovgivning på området. Det foreslås på den baggrund, at derindføres:----Et midlertidigt forbud mod kloning af husdyr til fødevareproduktion.Et midlertidigt forbud mod brug af klonede husdyr.Et midlertidigt forbud mod markedsføring af fødevarer fra klonededyr.Et system til sporing af import af sæd og embryoner, således at land-brugere og fødevareindustrien kan oprette en eller flere databankerfor afkom i EU.
Kommissionen foreslår desuden en bestemmelse om revision af forbud-dene efter fem år.Kommissionen foreslår ingen foranstaltninger for så vidt angår til føde-varer fra afkom af klonede dyr.

3. Gældende dansk ret

Det følger af § 1 i lov nr. 550 af 29. juni 2005 om kloning og genmodifi-cering af dyr mv., at kloning og genmodificering af hvirveldyr, anvendel-se af klonede og genmodificerede hvirveldyr til dyreforsøg samt avl afklonede og genmodificerede forsøgsdyr kun må ske med tilladelse fraDyreforsøgstilsynet.3
En sådan tilladelse kan kun meddeles til følgende formål, jf. lovens § 1,stk. 2:1) Grundforskning,2) anvendt forskning rettet mod at forbedre sundhed og miljø,3) fremstilling og avl af dyr, der producerer stoffer af væsentlig gavn forsundhed eller miljø, eller4) undervisning og uddannelse på universiteter og højere læreanstaltereller ved anden undervisning på tilsvarende niveau og ved undervis-ning af personer, der skal beskæftige sig med kloning og genmodifi-cering.Dyreforsøgstilsynet kan afslå at meddele tilladelse, selvom den aktivitet,der søges tilladelse til at udføre, opfylder et af de i § 1, stk. 2, opregnedeformål, hvis aktiviteten ikke skønnes at være ”til væsentlig gavn”, jf. lo-vens § 1, stk. 3.Kravet om væsentlig gavn indebærer, at Dyreforsøgstilsynet skal foreta-ge en afvejning af aktivitetens negative følger, herunder velfærden foreventuelt levende født afkom, krænkelse af dyrets integritet mv., over forde fordele, som anvendelse af teknologien i det konkrete tilfælde kanmedføre. Hvis Dyreforsøgstilsynet skønner, at de negative følger oversti-ger fordelene, følger det af forarbejderne til loven, at tilsynet skal afslåansøgningen.Endvidere følger det af § 11 i lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyrmed senere ændringer, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskerikan træffe bestemmelse og fastsætte regler om anvendelse, omsætning,indførsel og udførsel af genteknologisk fremstillede og klonede dyr samtom forudgående anmeldelse eller godkendelse. Ministeren kan endviderefastsætte regler om tilsyn og kontrol hermed. Bemyndigelsesbestemmel-sen i lov om hold af dyr er endnu ikke udnyttet.

4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Kommissionens rapport vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige ellerstatsfinansielle konsekvenser. I det omfang de initiativer, som omtales irapporten, udmøntes i konkrete forslag til EU-retsakter, vil disse – af-hængig af den nærmere udformning – kunne medføre statsfinansielle oglovgivningsmæssige konsekvenser, som det ikke på nuværende tidspunkter muligt at angive nærmere.4

5. Høring

Kommissionens rapport er sendt i høring hos Danmarks Jordbrugsforsk-ning, Den Danske Dyrlægeforening, Det Dyreetiske Råd, DOSO, Dyre-nes Beskyttelse, Dyreværnsrådet, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen,Fødevarestyrelsen, Kvægavlsforeningen Dansire, Landbrug & Fødevarerog Slagteriernes Forskningsinstitut. Høringsfristen er fastsat til den 3.januar 2011.

6. Nærhedsprincippet

Rapporten rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.

7. Andre landes kendte holdninger

Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om de øvrige medlemslan-des holdninger til Kommissionens rapport.

8. Foreløbig dansk holdning

Fra dansk side hilser man Kommissionens rapport om kloning af dyr tilfødevareproduktion velkommen som et godt grundlag for de videre drøf-telser om en særskilt EU-lovgivning om kloning.

9. Orientering af andre af Folketingets udvalg

Grundnotatet om Kommissionens rapport om kloning af dyr til fødevare-produktion sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til Fol-ketingets Retsudvalg og Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri til orientering.
5