Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del Bilag 87
Offentligt
6. juli 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den12. juli 2011Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkt,som skønnes at vedrøre Det Politisk-Økonomiske Udvalgs ansvarsområde:1) Præsentation af det polske formandskabs arbejdsprogram for 2. halvår 2011-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke2) Opfølgning på Det Europæiske Råd den 23.-24. juni 2011-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke3) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Ophævelse af proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud for Finland-RådsbeslutningKOM-dokument foreligger endnu ikke4) Opfølgning på G20-stedfortrædermøde den 8.-9. juli 2011-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke5) Kommissionens ændringsbudget 4 til EU’s budget for 2011-Orientering (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 12. juli 2011)KOM(2011) 3746) Bankstresstest-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke7) Omnibus II-Tidlig forelæggelse (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 12. juli 2011)KOM(2011) 088) (evt.) Rentebeskatningsdirektivet-Orienterende debatKOM(2008) 7279) Finanspolitisk overvågning og proceduren for uforholdsmæssigt store under-skud-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeSide 2
2
Dagsordenspunkt 9:
Finanspolitisk overvågning og proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud
Resumé
På ECOFIN den 12. juli 2011 ventes Rådet at vedtage rådskonklusioner vedrørende denfinanspolitiske overvågning og særligt vedrørende status på EU-landenes henstillinger om atkorrigere uforholdsmæssigt store underskud på baggrund af EU-Kommissionens forårsprognosefra maj 2011 samt afslutningen på det europæiske semester.Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) har netop afsluttet det europæiske semester ved atendossere de landespecifikke anbefalinger til EU-landene, som landene har mod-taget på baggrund af hhv. deres Stabilitetsprogrammer og Konvergensprogram-mer, de Nationale Reformprogrammer og landenes indmeldinger under Euro-pluspagten (Konkurrenceevnepagten). EU-Kommissionen har samtidig i maj of-fentliggjort sin forårsprognose med skøn for bl.a. offentligt underskud og gæld for2011 og 2012. ECOFIN ventes på den baggrund at gøre status for landene medhenstillinger inden for rammerne af EU’s procedure for uforholdsmæssigt storeunderskud (EDP).24 ud af 27 EU-lande har en henstilling om at bringe underskuddet ned under 3pct. af BNP inden for en given frist, samt at sikre årlige strukturelle budgetforbed-ringer på mindst ½ pct. af BNP,jf. bilag 1.De fleste lande modtog deres henstil-ling ultimo 2009, som konsekvens af effekten på de offentlige finanser af denøkonomiske krise og i lyset heraf de markante finanspolitiske lempelser gennem-ført til understøttelse af vækst og beskæftigelse. De resterende lande, herunderDanmark, fik deres henstilling henover sommeren 2010 og kun Sverige, Estlandog Luxembourg har ikke en henstilling. Finland ventes som det første land at fåophævet sin henstilling på ECOFIN den 12. juli - se dagsordenspunkt 3.Indhold
Rådets ventes at vedtage rådskonklusioner med følgende hovedelementer:Rådet noterer, at ifølge EU-Kommissionens forårsprognose fra maj 2011,ventes det offentlige underskud i euroområdet og EU at falde i de kom-mende år. I EU ventes underskuddet at falde fra 6,4 pct. af BNP i 2010 til4,7 pct. af BNP i 2011 og (baseret på antagelse om uændret økonomisk po-litik) til 3,4 pct. af BNP i 2012 og 2,3 pct. af BNP i 2013. Således skønnesdet gennemsnitlige underskud at blive bragt ned under 3 procentsgrænsen iStabilitets- og Vækstpagten. Rådet noterer samtidig, at alle lande ventes atkorrigere deres uforholdsmæssigt store underskud før eller til fristen i dereshenstilling.Rådet glæder sig over, at de finanspolitiske planer i EU-landene er på linjemed Rådets prioriteter vedrørende finanspolitisk konsolidering vedtaget ifebruar 2011 på baggrund af EU-Kommissionens Årlige Vækstundersøgel-se. Rådet glæder sig særligt over, at EU-landene har indledt konsolideringen
3
i 2011 eller tidligere, og at den årlige stramning er signifikant. Dog notererRådet, at for et antal EU-lande kræves yderligere finanspolitiske stramningerfor at leve op til deres henstilling, samt at flere lande skal specificere konkre-te foranstaltninger. Endelig bør positive effekter på de offentlige finansersom følge af højere økonomisk vækst end ventet, anvendes til yderligere atreducere underskud.Rådet understreger, at en succesfuld exit-strategi afhænger af en streng ogfuld implementering af EU-landenes budgetstrategier, og at forpligtelserneunder Stabilitets- og Vækstpagten overholdes. Særligt opfordrer Rådet alleEU-lande til at implementere de nødvendige foranstaltninger for at over-holde EU-henstillingerne, herunder stramningskravene i henstillingerne.Rådet anerkender, at det robuste opsving hjælper til at reducere underskud-dene i mange EU-lande, men det bekræfter samtidig, at EU-landene skal ac-celerere reduktionen i underskuddene, hvis de økonomiske eller budget-mæssige betingelser udvikler sig bedre end ventet.Rådet opfordrer indtrængende de EU-lande, som udskyder deres finanspoli-tiske konsolidering til sent i henstillingsperiode, til at specificere de nødven-dige tiltag til overholdelse af deres henstilling senest i deres budget for 2012.Rådet opfordrer ligeledes indtrængende EU-landene til at sikre en passendefinanspolitisk konsolidering for at sikre fremskridt mod deres mellemfriste-de budgetmål på linje med kravene i Stabilitets- og Vækstpagten, således atder skabes en holdbar gældsudvikling, og der generelt sikres holdbare of-fentlige finanser.Rådet indbyder EU-Kommissionen til at fortsætte sin tætte overvågning afEU-landene i underskudsproceduren og tage alle nødvendige foranstaltnin-ger for at sikre overholdelse af Rådets henstillinger.Rådet vil efter sommeren, på baggrund af en opdateret vurdering fra EU-Kommissionen, revurdere situationen, herunder implementeringen af 2011budgetterne og fremskridtene med planlægningen af 2012 budgetterne.
Hjemmelsgrundlag
EU’s procedure for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel i Traktatensartikel 126.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
4
Statsfinansielle konsekvenser
Danmarks konsolidering af de offentlige finanser har direkte positive statsfinan-sielle konsekvenser og de øvrige EU-landes konsolidering har positive statsfinan-sielle konsekvenser i landene selv og i Danmark som følge af de positive effekterpå den samlede økonomiske udvikling i Europa.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene, herunder efterle-velse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter, vilunderstøtte vækst og beskæftigelse i Danmark.Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedrørende vedtagelse af rådskonklusioner om finanspolitisk overvågning ogEDP-procedurerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, menEuropaudvalget er løbende blevet orienteret om EU-landenes EDP-procedurer.Holdning
Dansk holdningRegeringen støtter rådskonklusionerne og lægger vægt på, at EU-landene skal leveop til EU’s regler om finanspolitik, herunder deres konkrete henstillinger, såledesat der sikres en sund økonomisk udvikling i EU, og der forhindres en eskalering afgældskrisen. Regeringen lægger derfor vægt på, at landene får specificeret konkreteforanstaltninger til efterlevelse af deres henstilling, både hvad angår fristen ogstramningskravet, og at der sikres fuld implementering af konsolideringsplanerne.Andre landes holdningerEU-landene ventes at støtte rådskonklusionerne.