Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1009560_0001.png
1009560_0002.png
1009560_0003.png
1009560_0004.png
1009560_0005.png
1009560_0006.png
1009560_0007.png
1009560_0008.png
1009560_0009.png
1009560_0010.png
1009560_0011.png
1009560_0012.png
1009560_0013.png
1009560_0014.png
1009560_0015.png
1009560_0016.png
9. juni 2011
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 20. juni 2011Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Det Politisk-Økonomiske Udvalgs ansvarsområde:1) Forslag til revision af direktiv om indskydergarantiordninger-Generel indstillingKOM(2010) 368, KOM(2010) 3692) Forordning om regulering af handel med finansielle derivater-Generel indstillingKOM(2010) 4843) Forordning om tekniske krav til kreditoverførsler og direkte debiteringer i euro mv.(migration til SEPA)-Generel indstillingKOM(2010) 7754) Bankstresstest-Orienterende debatKOM-dokument foreligger ikke5) EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013 - – midtvejsevaluering-Politisk drøftelseKOM(2010) 173, KOM(2010) 1746) Omnibus II-Tidlig forelæggelse (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 20. juni 2011)KOM(2011) 087) Meddelelse fra Kommissionen vedr. effektiv kvalitetsstyring inden for europæi-ske statistikker-RådskonklusionerKOM(2011) 2118) Styrket økonomisk samarbejde – trialogforhandlinger-Opdatering af generel indstillingKOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,KOM(2010) 526, KOM(2010) 5279) Europæisk Semester-Rådsudtalelser og rådsanbefalinger vedr. medlemslandenes stabili-tets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammerSide 6Side 3
Side 11
Særskiltdokument
2
SEK(2011) 801-82810) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning-Rapport til Rådet/RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke
3
Dagsordenspunkt 5:
EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013 – midtvejs-evaluering
Resumé
Den Europæiske Investeringsbanks (EIB’s) aktiviteter uden for EU styres af det eksterne lå-nemandat. Lånemandatet, der gælder fra 2007-2013, er blevet (midtvejs-)evalueret, og Kommis-sionen har, bl.a. på baggrund af en ekstern evalueringsrapport, foreslået en række ændringer tildet eksisterende mandat. ECOFIN godkendte i juni 2010 midtvejsevalueringen og det eksternemandat for EIB på baggrund af Kommissionens ændringsforslag til beslutningen om det eksternemandat. Siden januar har Europa-Parlamentet og medlemslandene søgt at finde et kompromisom det eksterne lånemandat for EIB. Et kompromis er nu næsten på plads, men et udeståendespørgsmål om muligheden for EIB-lån til Island skal efter anmodning fra Nederlandene og UKtages op på ECOFIN.KOM(2010) 173, KOM(2010) 174Baggrund og indhold
Referencegrundlaget for midtvejsevalueringen af det eksterne lånemandatAf Rådsbeslutningen af 13. juli 2009 om en fællesskabsgaranti til EIB mod tab iforbindelse med lån til og lånegarantier for projekter uden for Fællesskabet frem-gik, at Kommissionen senest den 30. april 2010 skulle forelægge en midtvejsevalu-ering for Rådet og Europa-Parlamentet, ledsaget af et evt. ændringsforslag til be-slutningen.1På sit møde den 8. juni 2010 vedtog ECOFIN en generel indstilling angående deteksterne lånemandat for EIB og anmodede på baggrund heraf formandskabet omat indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet har efterat have lagt sag an ved EU-domstolen fået medhold i, at sagen skal behandles vedfælles beslutningstagen. Europa-Parlamentets budgetudvalg vedtog den 27. januar2011 en række ændringsforslag til EIB’s eksterne lånemandat, der siden blev ved-taget på plenarafstemning den 17. februar med enkelte ændringer.Europa-Parlamentets forslag ligger på flere punkter langt fra det kompromis, derblev vedtaget på ECOFIN-mødet i juni 2010, og derfor har medlemslandene ogEuropa-Parlamentet siden januar søgt at finde et kompromis om det eksternelånemandat for EIB. Bl.a. er man blevet enige om en generel forhøjelse af de regi-onale lånelofter af EIB, og at EIB ikke skal kunne genanvende tilbageløb fra lån.Det er i disse forhandlinger, at Nederlandene og Storbritannien har krævet, at manopretholder en eksplicit anmærkning om, at Island skal leve op til sine EØS-forpligtelser for at få adgang til lån fra EIB.1
Rådsbeslutningen af den 13. juli 2009 reviderede den oprindelige beslutning om EIB’s eksterne lånemandat af den 19.
december 2006 på baggrund af en dom fra EF-domstolen om, at Traktatgrundlaget i den oprindelige beslutning var forkert.Udfaldet af dommen var, at den fælles beslutningsprocedure finder anvendelse på beslutninger om EIB’s eksterne låne-mandat, og at Europa-Parlamentet derfor skal have indflydelse på aktivering af mandatet, fastsættelse af lånerammerne ogevt. suspendering af långivning i et bestemt land.
4
Baggrunden for Nederlandene og UK’s krav er den såkaldte Icesave-sag om Is-lands garantiforpligtelser over for nederlandske og britiske indskydere i de krak-kede islandske banker. EFTA’s overvågningsmyndighed, ESA, vurderede i enhenstilling til Island i maj 2010, at Island er forpligtet til at dække indskydergaran-tiforpligtelserne over for britiske og nederlandske Icesave indskydere, jf. EU’sindskydergarantidirektiv, som Island skal overholde i kraft sit medlemskab afEØS. Island gennemførte i overensstemmelse med disse forpligtelser forhandlin-ger med hhv. UK og Nederlandene, der resulterede i aftaler om dækning af ind-skydergarantien over for disse landes indskydere. Et lovforslag om Icesave-aftalerne blev vedtaget af det islandske parlament i februar 2011, men efterfølgen-de forkastet ved en folkeafstemning den 9. april 2011. Som følge af forkastelsen aflovforslaget ventes ESA at bringe sagen for EFTA-domstolen.UK og Nederlandene vil på baggrund heraf blokere for Islands mulighed for EIB-lån som kandidatland indtil det – evt. ved en EFTA domstolsafgørelse – er slåetfast, at Island skal efterleve sine EØS-forpligtelser i overensstemmelse med EU’sindskydergarantidirektiv, og indtil Island har demonstreret, at man vil efterlevedommen.Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ønsker, at Island bliver behandlet fuldt ud som et kandidat-land. Dermed er Europa-Parlamentet modstander af fodnoten om EØS-forpligtelser vedr. Island, som Storbritannien og Nederlandene kræver skal indgå iaftaleteksten om EIB’s eksterne lånemandat.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser i forhold til gældende dansk ret.Statsfinansielle konsekvenser
Det eksterne mandat fungerer som en EU-garantistillelse for visse af EIB’s ekster-ne aktiviteter. Aktiveringen af det supplerende delmandat på 2 mia. euro til inve-steringer i klimaprojekter øger EU’s samlede garantistillelsessum i lånegarantifon-den. Kommissionen vurderer, at aktiveringen af delmandatet vil medføre, at fon-den skal tilvejebringe maksimalt 180 mio. euro i garantistillelse inden for perioden2012-2020 under antagelse af, at der gives yderligere lånetilsagn for den samledesum på 2 mia. euro.Derudover vil en yderligere forhøjelse af lånemandatet med 1,8 mia. euro somforeslået af Europa-Parlamentet kræve yderligere tilførsel af midler til lånegaranti-fonden på EU-budgettet på op mod 160,2 mio. euro ekstra. Effekten for lånega-
5
rantifonden vil primært berøre den kommende flerårige finansielle ramme fra2014 og frem, idet garantistillelsen budgetteres to år efter udlånet.Såfremt Europa-Parlamentets forslag om genanvendelse af tilbageløb fra lån ved-tages, vil det have statsfinansielle konsekvenser af et ukendt omfang, idet tilbage-løb fra lån ikke vil blive indbetalt til EU-budgettet og dermed som udgangspunktvil kræve merbetalinger fra medlemsstaterne til EU-budgettet.Danmark betaler ca. 2 pct. af udgifterne på EU’s budget.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har i sig selv ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser, men et vel-fungerende eksternt mandat for EIB kan understøtte vækst og beskæftigelse forlandene omfattet af mandatet.Høring
Sagen har ikke været i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedr. midtvejsevalueringen af EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013 blev fore-lagt Folketinget Europaudvalg forud for ECOFIN den 8. juni 2010 og igen den 15.marts 2011 til orientering. Sagen vedr. godkendelsen af EIB’s eksterne lånemandat2007-2013 blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 28. no-vember 2006.Holdning
Dansk holdningDanmark støtter at Island bliver behandlet som et kandidatland på linje med an-dre kandidatlande og at den omtalte anmærkning udelades. Danmark lægger sam-tidig vægt på, at Island lever op til sine internationale forpligtelser.Andre landes holdningerNederlandene og Storbritannien har krævet, at man opretholder den eksplicitteanmærkning om, at Island skal leve op til sine EØS-forpligtelser for at få adgangtil lån fra EIB.Blandt de øvrige EU-lande er der generelt enighed om at behandle Island på linjemed de øvrige kandidatlande og fjerne henvisningen til Islands EØS-forpligtelser.
6
Dagsordenspunkt 7:
Effektiv kvalitetsstyring inden for europæiske stati-stikker
Resumé
Med baggrund i arbejdet med at styrke det økonomiske samarbejde i EU fremsatte Kommissio-nen den 15. april 2011 en meddelelse om effektiv kvalitetsstyring inden for europæiske stati-stikker. Formålet med meddelelsen er at fremlægge en strategi for indførelse af et kvalitetssty-ringssystem for statistikker, som anvendes til samordning af den økonomiske politik. Meddelel-sen lægger op til en strategi, som bygger på 1) forbedret styring af det Europæiske StatistiskeSystem (professionel uafhængighed mv.), og 2) præventiv tilgang til kvalitetskontrol med stati-stikker om offentlige finanser. På ECOFIN den 20. juni ventes man at vedtage rådskonklu-sioner på baggrund af meddelelsen.KOM(2011) 211Baggrund og indhold
Det Europæiske Råd endosserede på sit møde den 28.-29. oktober 2010 finans-minister-Taskforcens rapport med anbefalinger til et styrket økonomisk samarbej-de i EU. På den baggrund opfordrede ECOFIN den 17. november 2010 Kom-missionen til at komme med et forslag om, hvordan de europæiske statistikker kanstyrkes. Kommissionen fremsatte den 15. april 2011 en meddelelse vedr. effektivkvalitetsstyring af europæiske statistikker, som bygger på to søjler:1)Forbedret styring af det Europæiske Statistiske System,herunder revision af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæiske statistikker mhp. styrkelse afstatistikbureauernes professionelle uafhængighed og nationale koordinationsan-svar, opstramning af adfærdskodeksen for europæiske statistikker, introduktion afbindende nationale ’forpligtende indsatser for tillid til statistik’ og styrkelse af na-tionale statistikbureauers overordnede koordinerende rolle i relation til kvalitets-sikring.2)Præventiv tilgang til kvalitetskontrol med statistikker om offentlige finanser,herunder ef-terlevelse af de påtænkte nationale ’forpligtende indsatser for tillid til statistik’,standardisering af offentlige regnskabsregler, kvalitetskontrol af ’kildedata’, syste-matisk risikoovervågning og sanktioner ved manglende efterlevelse.Overordnet foreslår Kommissionen følgende tiltag:1) Underforbedret styring af det Europæiske Statistiske System:Forordningen om europæiske statistikker skal ændres, så bestemmelserneom nationalbureauers uafhængighed strammes.Adfærdskodeksen for europæiske statistikker skal revideres, så der skelnesmellem de principper, som skal gennemføres af nationale statistikbureauer,og principper vedrørende de institutionelle rammer, som medlemsstaterneskal gennemføre.
7
Medlemsstaterne skal på grundlag af Adfærdskodeksen formelt juridisk for-pligte sig til at træffe alle nødvendige foranstaltninger til bevarelse af tillidentil statistikkerne (jf. ’forpligtende indsatser for tillid til statistik’) og til atovervåge den nationale implementering af Adfærdskodeksen på et formeltjuridisk grundlag.De nationale statistikbureauer skal aktivt involveres i fastlæggelsen af kvali-tetskravene til administrative datakilder, som danner grundlag for statistiskeleverancer, især indberetninger vedr. underskudsproceduren under Stabili-tets- og Vækstpagten (EDP).
2) Underpræventiv tilgang til kvalitetskontrol med statistikker om offentlige finanser:Der sigtes på at indføre præventive foranstaltninger, såsom fremme af yder-ligere standardisering af offentlige regnskaber og mere omfattende risiko-vurderinger mhp. at sikre en høj kvalitet af statistikker for offentlige finan-ser og EDP-tal. Den præventive tilgang til kontrollen med statistikker foroffentlige finanser betyder, at de forpligtende indsatser også har til formål atdække de risici, der er forbundet med manglerne i de nationale statistiske sy-stemer som helhed.Kommissionen vil udarbejde et system for kvalitetsstyring af statistikker omoffentlige finanser i samarbejde med nationale statistikbureauer og de natio-nale instanser, som kontrollerer kildedata (upstream data) om offentlige fi-nanser (særligt nationale revisionsmyndigheder).Kommissionen vil omsætte sine seneste erfaringer til et struktureret fore-byggende system, der finder anvendelse på alle medlemsstater. Det er mål-sætningen i samarbejde med de nationale statistikbureauer at forbedre iden-tificeringen, vurderingen og overvågningen af væsentlige risici eller proble-mer ved en proaktiv tilgang, så der foretages korrektioner så tidligt som mu-ligt.Kommissionen foreslår anvendelse af en strengere håndhævelsespolitik iforbindelse med de nye tiltag. Der vil systematisk blive indledt overtrædel-sesprocedurer, hvis en medlemsstat klart har forfalsket data for offentligefinanser eller givet vildledende oplysninger. Det er planen, at der også skalindføres håndhævelsesregler i forhold til direktivet over det offentliges bud-get- og regnskabssystem. Det er planen, at der også indføres håndhævelses-regler inden for rammerne af de ’forpligtende indsatser for tillid til statistik’.På baggrund af Kommissionens meddelelse er der blevet fremlagt udkast tilrådskonklusioner, som EFC endosserede den 1. juni, og som generelt afspejler ogstøtter indholdet i Kommissionens meddelelse. EFC understreger dog flere stederi sin udtalelse, at den styrkede kvalitetssikring af de omtalte statistikker skal ske påen omkostningseffektiv måde. Hovedpunkterne i udkastet til rådskonklusioner erat:EFC udtrykker sin støtte til forslaget om at fokusere på en præventiv til-gang til kvalitetsstyring af europæiske statistikker.
8
EFC opfordrer medlemsstaterne til at samarbejde med Eurostat i forbin-delse med fremtidige dialogbesøg, også når det gælder undersøgelse afkildedata, inden for rammerne af den gældende EDP-forordning.EFC anfører, at den foreslåede ændring af forordningen om europæiskestatistikker skal afklare og sikre professionel uafhængighed af de nationalestatistiske bureauer.EFC opfordrer Kommissionen til at supplere den præventive tilgang tilkvalitetsstyringen med at indlede overtrædelsesprocedurer, hvis en med-lemsstat klart har forfalsket data for offentlige finanser eller givet vildle-dende oplysninger.EFC støtter principielt Kommissionens idé om forpligtende indsatser tiltillid til statistik. EFC foreslår endvidere, at pilotprojekter sættes i gangmhp. at identificere et sæt af grundregler, som kunne inkluderes i de for-pligtende indsatser.EFC forventer, at Kommissionen vil specificere meddelelsens forslag isamarbejde med de nationale statistikbureauer, da meddelelsens målsæt-ninger kun kan opnås gennem en konsistent tilgang, som er støttet af allede involverede aktører.
På ECOFIN den 20. juni ventes man at vedtage de nævnte rådskonklusioner påbaggrund af Kommissionens meddelelse.Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Eventuelle initiativer på baggrund af Kommissionens meddelelse kan indebære lov-givningsmæssige konsekvenser, herunder ændringer af Lov om Danmarks Statistikog af forordningen om europæiske statistikker.Statsfinansielle konsekvenser
1)Forbedret styring af det Europæiske Statistiske SystemForslagene i Kommissionens meddelelse til forbedret styring af det europæiskestatistiksystem har generel karakter. Den konkrete udmøntning vil være bestem-mende for, hvilke statsfinansielle konsekvenser en kommende følgelovgivning kanfå.2)Præventiv tilgang til kvalitetskontrol med statistikker om offentlige finanserKommissionens planlagte tiltag vil kunne indebære meromkostninger for Dan-marks Statistik og for de involverede institutioner, som Kommissionen ønsker at
9
inddrage i en øget kvalitetskontrol af kildedata. En vurdering af de samlede mer-omkostninger for Danmark og fordelingen af byrden mellem de involverede insti-tutioner afventer en nærmere udmøntning af tiltagene.Eventuelle meromkostninger for Danmarks Statistik i forbindelse med opfølgen-de retsakter afholdes som udgangspunkt inden for Økonomi- og Erhvervsmini-steriets eksisterende udgiftsramme. I det omfang udgifterne undtagelsesvis ikkeforventes afholdt inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets egen ramme, skalder snarest efter forslagenes fremsættelse og senest forud for drøftelsen i det rele-vante specialudvalg være en drøftelse med Finansministeriet med henblik på, atdette aspekt efter en nærmere vurdering kan forelægges for Regeringens Økono-miudvalg.Den mere konkrete vurdering af meddelelsens statsfinansielle konsekvenser kansåledes først foretages, når meddelelsen udmøntes gennem følgelovgivning.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.Høring
Meddelelsen har ikke været sendt i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Holdning
Dansk holdningRegeringen støtter principielt Kommissionens meddelelse om effektiv kvalitetssty-ring af de europæiske statistikker, der relaterer sig til den aktuelle drøftelse omreform af det økonomisk-politiske samarbejde i EU.Regeringen støtter de tiltag, der skal sikre pålidelige data for de offentlige finanser,som er centralt for en troværdig budgetovervågning. Det bemærkes, at de kildedata,der arbejdes med ved udarbejdelsen af statistikken for offentlige finanser i Danmark,allerede er underkastet en gennemgang af uafhængige revisionsmyndigheder, samt atdisse kildedata løbende kvalitetsvurderes af Danmarks Statistik før de indgår i udar-bejdelsen af statistikken for offentlige finanser.Regeringen vil arbejde for at sikre omkostningseffektivitet og arbejder for en be-grænsning af metodebesøg, så der ikke påføres medlemslande unødvendige ekstra-omkostninger, og for at mere omfattende kvalitetskontroller af kildedata primærtudføres under de ekstraordinære metodebesøg og ikke under de regelmæssige ordi-nære dialogbesøg.
10
Andre landes holdningMedlemslandene anerkender generelt nødvendigheden af en styrket kvalitetskon-trol af statistikker, der anvendes til samordning af den økonomiske politik. Det erdog den fremherskende holdning, at de nationale statistikbureauer skal være ga-ranter for statistisk kvalitet og ikke påtage sig rollen som regnskabsmæssige revi-sorer. Det påpeges fra flere sider, at den planlagte opstramning af kvalitetssikringenkan blive yderst ressourcekrævende på nationalt niveau.Det skal tilføjes, at kravet om øget uafhængighed af nationale myndigheder kan med-føre politiske/lovgivningsmæssige problemer i nogle medlemslande.Der forventes bred opbakning til Kommissionens forslag til strategi for at sikre eneffektiv kvalitetsstyring af europæiske statistikker, herunder en styrket kvalitetsstyringvedrørende de offentlige finanser. Der må dog forventes krav om, at kvalitetssikringsker under hensyn til omkostningseffektivitet.
11
Dagsordenspunkt 8:Resumé
Styrket økonomisk samarbejde - trialogforhandlinger
ECOFIN nåede den 15. marts 2011 til politisk enighed om de konkrete forslag til retsaktervedrørende et styrket økonomisk samarbejde, som DER endosserede den 24.-25. marts 2011.Europa-Parlamentets ECON-udvalg vedtog den 19. april 2011 Europa-Parlamentets æn-dringsforslag til Kommissionens oprindelige retsakter, og trialogforhandlinger er pågået mhp. ensamlet aftale inden for rammerne af den almindelige lovgivningsprocedure. Der sigtes efter politiskenighed i Rådet om et endeligt kompromis med Europa-Parlamentet på ECOFIN den 20.juni. Med henblik herpå ventes en drøftelse af sagen på et uformelt ekstraordinært ministermødeden 14. juni. DER vil evt. kunne endossere en endelig reformaftale på sit møde den 23.-24.juni.Der henvises til samlenotater oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den18. maj, 8. juni, 13. juli, 7. september, 19. oktober og 7. december 2010 samt 18. januar, 15.februar, 15. marts og 17. maj 2011. Desuden henvises til samlenotat om scoreboardet til over-vågning af makroubalancer oversendt den 1. april 2011 og grundnotater om Kommissionensforslag oversendt den 23. november 2010.KOM(2010)522,KOM(2010)523,KOM(2010)526 og KOM(2010) 527Baggrund
KOM(2010)524,
KOM(2010)
525,
Kommissionen fremlagde den 29. september 2010 en række forslag til retsakter,der skal bidrage til at styrke det økonomiske samarbejde i EU, herunder en styr-kelse af de finanspolitiske regler i Stabilitets- og Vækstpagten, et nyt samarbejdeom makroøkonomiske ubalancer samt et direktiv om nationale budgetmæssigerammer:1.2.3.4.5.6.Forslag til ændring af Rådets forordning 1466/97 (Stabilitets- og Vækstpag-tens forebyggende del)Forslag til ændring af Rådets forordning 1467/97 (Stabilitets- og Vækstpag-tens korrigerende del)Forordning om effektiv håndhævelse af budgetovervågningen i euroområ-det (kun eurolandene har stemmeret)Direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæssige rammerForordning om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancerForordning om håndhævelsesmekanismer til effektiv korrektion af makro-økonomiske ubalancer i euroområdet (kun eurolandene har stemmeret)
På Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. oktober 2010 fremlagde finansmini-ster-Taskforcen under ledelse af DER-formanden sin rapport med forslag til etstyrket økonomisk samarbejde i EU, som DER endosserede. EU-landene har i enrådsarbejdsgruppe (’Ad Hoc Council Working Group’ (AHWG)) drøftet denkonkrete udmøntning af finansminister-Taskforcens anbefalinger på basis afKommissionens forslag til retsakter.
12
ECOFIN nåede den 15. marts 2011 til politisk enighed om en generel indstillingvedr. de konkrete forslag til retsakter, som DER endosserede den 24.-25. marts2011 og som fungerer som grundlag for trialogforhandlingerne. De ansvarligeeuropaparlamentarikere (rapporteurs) fremlagde i januar 2011 foreløbige æn-dringsforslag til Kommissionens forslag. Europa-Parlamentets ECON-udvalgvedtog den 19. april 2011 ændringsforslag, og trialogforhandlingerne er pågåetmhp. en samlet aftale inden for den almindelige lovgivningsprocedure.2Trialogforhandlinger mellem Europa-Parlamentet, Kommissionen og det ungar-ske formandskab har været afholdt fortløbende siden forhandlingerne blev ind-ledt. ECOFIN den 17. maj drøftede status, herunder udeståender og retningslinjerfor formandskabets ageren i forhandlingerne. Der sigtes efter politisk enighed iRådet om et endeligt kompromis med Europa-Parlamentet på ECOFIN den 20.juni. Med henblik herpå ventes ministrene, på baggrund af en note fra formand-skabet, at drøfte udeståender i forhandlingerne på et uformelt ekstraordinært mø-de den 14. juni. Her vil ministrene kunne opdatere de tidligere udstukne retnings-linjer til formandskabet forud for de følgende trialogforhandlinger. Europa-Parlamentet ventes i fald et endeligt kompromis nås, at stemme i plenarforsamlingden 23. juni. DER vil herefter kunne endossere en endelig reformaftale på sit mø-de den 23.-24. juni. Alternativt, hvis det ikke er muligt at opnå enighed om et en-deligt kompromis i juni under ungarsk formandskab, vil videre forhandlinger pågåmhp. snarligt at nå en endelig reformaftale under polsk formandskab.Indhold
Europa-Parlamentets ændringsforslag indebærer overordnet en stærkere rolle tilKommissionen i den økonomiske overvågning af EU-landenes økonomiske poli-tik, en udvidet dialog mellem Europa-Parlamentet, Kommissionen og de nationaleregeringer og parlamenter samt større gennemsigtighed i Rådets beslutningspro-cedurer. Derudover fokuserer Europa-Parlamentet på en større grad af automatiki vedtagelsen af sanktioner og henstillinger samt generelt skærpede sanktionsmu-ligheder og mindre manøvrerum for EU-landene i de enkelte rådsbeslutningervedr. den økonomiske politik, og lægger samtidig generelt vægt på offentlige inve-steringer, vækst, beskæftigelse og socio-økonomiske forhold.For en nærmere uddybning af Europa-Parlamentets ændringsforslag henvises tilde respektive ændringsforslag, der er offentliggjort3samt samlenotat oversendt til
2
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslagene, der vedrører Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del, sanktioner
for eurolande i Stabilitets- og Vækstpagten og samarbejdet om makroubalancer (dvs. vedtagelse sker efter den almindeligelovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294), mens Rådet lovgiver alene fsva. den korrigerende del af Stabilitets- og Vækst-pagten samt direktivet om nationale finanspolitiske rammer og regler (dvs. vedtagelse sker efter den særlige lovgivningspro-cedure, jf. TEUF artikel 126). Europa-Parlamentet har tilkendegivet og tydeliggjort under forhandlingerne, at det ønsker attage stilling til den samlede reformpakke.3
http://www.europarl.europa.eu/oeil/FindByReportSession.do?xpath=%2Foeil%2Fnews%2Freportsession&committeeId=264&countEStat=true&startIndex=1&pageSize=10&searchCriteria=Economic%20and%20Monetary%20Affairs
13
Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 17. maj 2011, hvor de centraleelementer i Europa-Parlamentets ændringsforslag er gennemgået.De indledende trialogforhandlinger afdækkede en række overordnede udeståenderi forhandlingerne, som dannede grundlag for drøftelsen på ECOFIN den 17. maj.Disse udeståender vedrører skærpede sanktioner og anvendelsen af bødemidler,yderligere anvendelse af omvendt kvalificeret flertalsregel i Rådets beslutningspro-cedurer under Stabilitets- og Vækstpagten og under proceduren for makroubalan-cer, en rolle til Europa-Parlamentet i beslutningsproceduren om scoreboardetvedr. makroubalancer, økonomisk dialog og gennemsigtighed i Rådets beslut-ningsprocesser, beføjelser til Kommissionen om nødforanstaltninger overfor eu-rolande i særlige alvorlige tilfælde af manglende korrektion af uforholdsmæssigtstore underskud og ubalancer og i højere grad juridisk forankring af det europæi-ske semester mv. Drøftelsen på det uformelle ekstraordinære møde den 14. juniog muligvis på ECOFIN den 20. juni ventes at være centreret om de spørgsmål,som fortsat måtte udestå, herunder særligt spørgsmålet om omvendt kvalificeretflertal, beslutningsproces om scoreboardet og udvidet økonomisk dialog. Dertegner sig enighed om andre spørgsmål, herunder sanktionsspørgsmålet og enjuridisk forankring af europæisk semester mv.Der henvises til samlenotater oversendt til Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN den 18. maj, 8. juni, 13. juli, 7. september, 19. oktober og 7. december2010 samt 18. januar, 15. februar, 15. marts og 17. maj 2011. Desuden henvises tilsamlenotat om scoreboardet til overvågning af makroubalancer oversendt den 1.april 2011 og grundnotater om Kommissionens forslag oversendt den 23. novem-ber 2010.Hjemmelsgrundlag
Ad 1): Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning 1466/97 (Stabili-tets- og Vækstpagtens forebyggende del) har hjemmel i TEUF artikel 121, stk. 6,og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel294, hvorefter forslaget vedtages med fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.Ad 2): Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning 1467/97 (Stabili-tets- og Vækstpagtens korrigerende del) har hjemmel i TEUF artikel 126, stk. 14,2. afsnit, og skal behandles efter en særlig lovgivningsprocedure, hvorefter Rådettræffer afgørelse med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet og DenEuropæiske Centralbank.Ad 3): Kommissionens forslag om en forordning om effektiv håndhævelse afbudgetovervågningen i euroområdet har hjemmel i TEUF artikel 136 og TEUFartikel 121, stk. 6, og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure,jf. TEUF artikel 294, hvorefter forslaget vedtages med fælles beslutningstagenmed Europa-Parlamentet.
14
Ad 4): Kommissionens forslag til direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæs-sige rammer har hjemmel i TEUF artikel 126, stk. 14, 3. afsnit, hvorefter Rådettræffer afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.Ad 5): Kommissionens forslag om en forordning vedr. forebyggelse og korrektionaf makroøkonomiske ubalancer har hjemmel i TEUF artikel 121, stk. 6, og skalbehandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, hvor-efter forslaget vedtages med fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet,efter høring af den Europæiske Økonomiske og Sociale Komite (EESC).Ad 6): Kommissionens forslag om en forordning vedr. håndhævelsesmekanismertil effektiv korrektion af makroøkonomiske ubalancer i euroområdet har hjemmeli TEUF artikel 136 og TEUF artikel 121, stk. 6, og skal behandles efter den al-mindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, hvorefter forslaget vedtagesmed fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, efter høring af den Euro-pæiske Økonomiske og Sociale Komite (EESC).Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at Kommissionens forslag til et styrket økonomisksamarbejde i EU er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Der henvises til samlenotater oversendt til Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN den 18. maj, 8. juni, 13. juli, 7. september, 19. oktober, 7. december2010, 18. januar, 15. februar, 15. marts og 17. maj 2011 samt samlenotat om sco-reboardet til overvågning af makroubalancer oversendt den 1. april 2011 oggrundnotater om Kommissionens forslag oversendt den 23. november 2010.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets ændringsforslag indebærer overordnet en stærkere rolle tilKommissionen i den økonomiske overvågning af EU-landenes økonomiske poli-tik, en udvidet dialog mellem Europa-Parlamentet, Kommissionen og nationaleregeringer og parlamenter samt større gennemsigtighed i Rådets beslutningspro-cedurer.4Gældende dansk ret og forslagenes konsekvenser herfor
En række af forslagene til direktivet om nationale budgetmæssige rammer vedrø-rer områder, der på nuværende tidspunkt ikke er lovreguleret.Danmark har i arbejdet i EU med uformningen af direktivet lagt vægt på, at direk-tivet ikke skulle indebære en forpligtigelse til, at landene skal implementere direk-tivets substans i national lovgivning, men en mulighed for at implementere direk-tivet i nationale bestemmelser i bredere forstand. Kommissionen har på dansk
4
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+IM-
PRESS+20110418IPR18102+0+DOC+XML+V0//EN&language=EN
15
anmodning fremsat en erklæring, der bekræfter den fortolkning, at direktivet ikkenødvendigvis skal implementeres i national lovgivning.5Forslaget om nationale budgetmæssige rammer vurderes således ikke at have lov-givningsmæssige konsekvenser. De øvrige forslag vurderes heller ikke at have lov-givningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag til direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæssigerammer må forventes at have statsfinansielle konsekvenser som følge af øgedekrav til statistik og øgede krav til de grundlæggende regnskabssystemer i stat ogkommuner. Konsekvenserne vil dog afhænge af forslagets endelige udformningog gennemførelse, og kan ikke vurderes nærmere på nuværende tidspunkt. Udgif-terne afholdes som udgangspunkt inden for ressortministeriets ramme, og såfremtde ikke kan det, vil sagen skulle forelægges for regeringens Økonomiudvalg.Kommissionens forslag til forordning vedr. forebyggelse og korrektion af makro-økonomiske ubalancer vil kunne have statsfinansielle konsekvenser afhængig af,hvorvidt der stilles øgede statistikkrav til EU-landene. Evt. udgifter i den forbin-delse afholdes som udgangspunkt inden for ressortministeriets ramme, og såfremtde ikke kan det, vil sagen skulle forelægges regeringens Økonomiudvalg.De øvrige forslag vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Et styrket økonomisk samarbejde i EU ventes at have positive samfundsøkono-miske konsekvenser, i det omfang et sådant styrket samarbejde bidrager til at un-derstøtte holdbare offentlige finanser, fremme makroøkonomisk stabilitet, ogsikre en bæredygtig vækst i medlemslandene.Høring
Forslagene har ikke været sendt i ekstern høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samlenotater vedr. et styrket økonomisk samarbejde i EU er forelagt FolketingetsEuropaudvalg forud for ECOFIN den 18. maj, 8. juni, 13. juli, 7. september, 19.oktober og 7. december 2010 samt 18. januar, 15. februar, 15. marts og 17. maj2011.Grundnotater vedr. Kommissionens forslag til retsakter af 29. september 2010(KOM(2010)522,KOM(2010)523,KOM(2010)524,KOM(2010)525,KOM(2010)526 og KOM(2010)527) er tilsendt Folketingets Europaudvalg den23. november 2010.5
Commission declaration on the transposition of the directive on national budgetary frameworks: “The Commission
considers that given the specific nature of the directive, its transposition does not necessarily require that its provision beincorporated formally in national legislation. A general legal context may be adequate for the purpose, provided that it doesindeed guarantee a binding and transparent application of the directive.”
16
Holdning
Dansk holdningDanmark kan støtte de retsakter om det styrkede økonomiske samarbejde, somder blev opnået politisk enighed om på ECOFIN den 15. marts 2011 og endosse-ret på DER den 24.-25. marts, og som fungerer som grundlag i trialogforhandlin-gerne med Europa-Parlamentet. Regeringen arbejder generelt for, at et endeligtkompromis ligger så tæt på den politiske enighed i Rådet som muligt.Regeringen ønsker fortrinsvis at imødekomme Europa-Parlamentet på områder,der går i retning af en reel og effektiv styrkelse af det økonomiske samarbejdesåsom en stærkere implementering af de gældende regler, herunder særligt i øko-nomisk gode tider, og styrket fokus på gældsreduktion. Fra dansk side ønsker manikke at imødekomme de af Europa-Parlamentets forslag, som ikke fuldt ud såeffektivt sikrer en styrkelse af det økonomiske samarbejde, herunder forslag sompå uhensigtsmæssig vis kan skabe usikkerhed om arbejdsdelingen mellem EU-samarbejdsprocesserne. Fra dansk side kan man ikke acceptere krav om involve-ring af Europa-Parlamentet i national økonomisk politik.Regeringen tilskynder til og arbejder for enighed om en endelig reformaftale sna-rest muligt.Der henvises til samlenotater oversendt til Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN den 18. maj, 8. juni, 13. juli, 7. september, 19. oktober og 7. december2010 samt 18. januar, 15. februar, 15. marts og 17. maj 2011 samt samlenotat omscoreboardet til overvågning af makroubalancer oversendt den 1. april 2011 oggrundnotater om Kommissionens forslag oversendt den 23. november 2010.Andre landes holdningerEU-landene støtter de forslag til retsakter om et styrket økonomisk samarbejde,som ECOFIN nåede politisk enighed om den 15. marts, og som fungerer somgrundlag for forhandlingerne med Europa-Parlamentet. Landene lægger samtidiggenerelt stor vægt på at finde en fælles løsning med Europa-Parlamentet og for-holder sig åbent over for forslag fra formandskabet til kompromis med Europa-Parlamentet således at politisk enighed i Rådet om et endeligt kompromis med Eu-ropa-Parlamentet vil kunne nås på ECOFIN den 20. juni.Der henvises til samlenotater oversendt til Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN den 18. maj, 8. juni, 13. juli, 7. september, 19. oktober og 7. december2010 samt 18. januar, 15. februar, 15. marts og 17. maj 2011 samt samlenotat omscoreboardet til overvågning af makroubalancer oversendt den 1. april 2011 oggrundnotater om Kommissionens forslag oversendt den 23. november 2010.