Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del Bilag 71
Offentligt
995769_0001.png
995769_0002.png
995769_0003.png
995769_0004.png
995769_0005.png
995769_0006.png
995769_0007.png
995769_0008.png
995769_0009.png
995769_0010.png
11. maj 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den17. maj 2011Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Det Politisk-Økonomiske Udvalgs ansvarsområde:1) Forslag til forordning vedr. short selling mv.-Generel indstillingKOM(2010) 4822) EU-budgettet for 2012-PræsentationKOM-dokument foreligger ikke3) Rentebeskatningsdirektivet-Orienterende debatKOM(2008) 7274) Beskatning af den finansielle sektor-Rapport til RådetKOM(2010) 5495) Råvarepriser-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke6) Opfølgning vedr. finansiel assistance til Irland-RådsbeslutningKOM-dokument foreligger ikke7) Financial assistance til Portugal-Rådshenstilling og rådsbeslutningKOM-dokument foreligger ikke8) Klimafinansiering-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke9) Opfølgning på det uformelle økonomi- og finansministermøde den 8.-9. april 2011-Orientering fra formandskabetKOM-dokument foreligger ikke10) Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 til EU's budget for 2011
2
-Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 17. maj 2011KOM(2011) 15411) Kommissionens forslag til ændringsbudget 3 til EU's budget for 2011-Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 17. maj 2011KOM(2011) 21912) Styrket økonomisk samarbejde – trialogforhandlinger-Politisk drøftelseKOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,KOM(2010) 526, KOM(2010) 52713) Rådskonklusioner vedr. nye klima- og energitiltag-Rådskonklusioner ventes vedtaget uden forudgående drøftelse på rådsmødet (ECOFIN)den 17. maj 2011KOM(2011) 112, KOM(2011) 109, KOM(2010) 677Side 3
3
Dagsordenspunkt 12:Resumé
Styrket økonomisk samarbejde - trialogforhandlinger
ECOFIN nåede den 15. marts 2011 politisk enighed om de konkrete forslag til retsaktervedrørende styrket økonomisk samarbejde, som DER endosserede den 24.-25. marts 2011.Europa-Parlamentets ECON-udvalg vedtog den 19.-20. april 2011 Europa-Parlamentetsændringsforslag til Kommissionens oprindelige retsakter, og trialogforhandlingerne er nu indledtmhp. en samlet aftale inden for rammerne af den almindelige lovgivningsprocedure i juni 2011.På ECOFIN den 17. maj 2011 ventes en drøftelse, hvor ministrene ventes at vurdere status forde foreløbige trialogforhandlinger og udstikke retningslinjer til formandskabet for Rådets videreageren i forhandlingerne.Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den18. januar 2011, 15. februar 2011 og 15. marts 2011 samt samlenotat om scoreboardet tilovervågning af makroubalancer oversendt den 1. april 2011, sammen med samlenotater over-sendt forud for ECOFIN den 18. maj 2010, 8. juni 2010, 13. juli 2010, 7. september 2010,19. oktober 2010 og 7. december 2010, og grundnotaterne om Kommissionens forslag.KOM(2010)522,KOM(2010)523,KOM(2010)526 og KOM(2010) 527Baggrund
KOM(2010)524,
KOM(2010)
525,
Kommissionen fremlagde den 29. september 2010 en række forslag til retsakter,der skal bidrage til at styrke det økonomiske samarbejde i EU, herunder en styr-kelse af de finanspolitiske regler i Stabilitets- og Vækstpagten, et nyt samarbejdeom makroøkonomiske ubalancer samt et direktiv om nationale budgetmæssigerammer:1.2.3.4.5.6.Forslag til ændring af Rådets forordning 1466/97 (Stabilitets- og Vækstpag-tens forebyggende del)Forslag til ændring af Rådets forordning 1467/97 (Stabilitets- og Vækstpag-tens korrigerende del)Forordning om effektiv håndhævelse af budgetovervågningen i euroområ-det (kun eurolandene har stemmeret)Direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæssige rammerForordning om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancerForordning om håndhævelsesmekanismer til effektiv korrektion af makro-økonomiske ubalancer i euroområdet (kun eurolandene har stemmeret)
På Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. oktober 2010 fremlagde finansmini-ster-Taskforcen under ledelse af DER-formanden sin rapport med forslag til etstyrket økonomisk samarbejde i EU, som DER endosserede. EU-landene har i enrådsarbejdsgruppe (’Ad Hoc Council Working Group’ (AHWG)) drøftet denkonkrete udmøntning af finansminister-Taskforcens anbefalinger på basis afKommissionens forslag til retsakter.ECOFIN nåede den 15. marts 2011 til politisk enighed om en generel indstillingvedr. de konkrete forslag til retsakter, som DER endosserede den 24.-25. marts
4
2011 og som nu fungerer som grundlag for trialogforhandlingerne. De ansvarligeeuropaparlamentarikere (rapporteurs) fremlagde i januar 2011 foreløbige æn-dringsforslag til Kommissionens forslag. Europa-Parlamentets ECON-udvalgvedtog den 19.-20. april 2011 ændringsforslag, og trialogforhandlingerne er nuindledt mhp. en samlet aftale i juni 2011. Uformelle trialogmøder mellem Europa-Parlamentet og det ungarske formandskab har været afholdt den 20. april og 3.maj.Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslagene, der vedrører Stabilitets- ogVækstpagtens forebyggende del, sanktioner for eurolande i Stabilitets- og Vækst-pagten og samarbejdet om makroubalancer (dvs. vedtagelse sker efter den almin-delige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294), mens Rådet lovgiver alenefsva. den korrigerende del af Stabilitets- og Vækstpagten samt direktivet om nati-onale finanspolitiske rammer og regler (dvs. vedtagelse sker efter den særlige lov-givningsprocedure, jf. TEUF artikel 126). Europa-Parlamentet har tilkendegivet,at det ønsker at tage stilling til den samlede reformpakke.På ECOFIN den 17. maj 2011 ventes en drøftelse om reformen af det økonomi-ske samarbejde, hvor ministrene ventes at vurdere status for de foreløbige trialog-forhandlinger og udstikke retningslinjer til formandskabet vedrørende de videreforhandlinger. Målet er, at reformen af det økonomiske samarbejde kan endeligtvedtages i juni 2011.Indhold
De centrale elementer i Europa-Parlamentets ændringsforslag til Kommissionensforslag til et styrket økonomisk samarbejde gennemgås i et prioriteret uddrag i detefterfølgende. For en nærmere uddybning af Europa-Parlamentets ændringsfor-slag henvises til de respektive ændringsforslag, der er offentliggjort1.Der henvises i øvrigt til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forudfor ECOFIN den 18. januar 2011, 15. februar 2011 og 15. marts 2011 samt sam-lenotat om scoreboardet til overvågning af makroubalancer oversendt den 1. april2011, sammen med samlenotater oversendt forud for ECOFIN den 18. maj 2010,8. juni 2010, 13. juli 2010, 7. september 2010, 19. oktober 2010 og 7. december2010, og grundnotaterne om Kommissionens forslag.Generel linje i ændringsforslagEuropa-Parlamentets ændringsforslag indebærer overordnet en stærkere rolle tilKommissionen i den økonomiske overvågning af EU-landenes økonomiske poli-tik, en udvidet dialog mellem Europa-Parlamentet, Kommissionen og nationaleregeringer og parlamenter samt større gennemsigtighed i Rådets beslutningspro-cedurer. Derudover fokuserer Europa-Parlamentet på en større grad af automatiki vedtagelsen af sanktioner og henstillinger samt generelt skærpede sanktionsmu-1
http://www.europarl.europa.eu/oeil/FindByReportSession.do?xpath=%2Foeil%2Fnews%2Freportsession&committeeId=264&countEStat=true&startIndex=1&pageSize=10&searchCriteria=Economic%20and%20Monetary%20Affairs
5
ligheder og mindre manøvrerum for EU-landene i de enkelte rådsbeslutningervedr. den økonomiske politik, og lægger samtidig vægt på offentlige investeringer,vækst, beskæftigelse og socio-økonomiske forhold.1., 2. og 3. Stabilitets- og VækstpagtenEuropa-Parlamentet ønsker en styrket interaktion imellem medlemslandene,Kommissionen og Europa-Parlamentet i samarbejdet om koordinationen af denøkonomiske politik i EU, hvor Kommissionens rolle ønskes styrket ved bl.a. øgetdialog, landevurderinger og overvågningsbesøg af Kommissionen og ECB i med-lemslandene. Desuden ønskes Europa-Parlamentet generelt involveret yderligere isager vedrørende det økonomiske samarbejde i EU, eksempelvis ved at EU-landekan blive bedt om at fremlægge deres beslutninger og politikker for Europa-Parlamentet.Yderligere foreslår Europa-Parlamentet en højere grad af automatik i de generellebeslutningsfaser, særligt via øget anvendelse af en omvendt kvalificeret flertalsre-gel i Rådets beslutninger, sammenlignet med Rådets politiske enighed om stem-meregler. Rådets enighed indebærer allerede nu en øget anvendelse af omvendtkvalificeret flertal ift. gennemførelsen af sanktioner i Stabilitets- og Vækstpagten’sforebyggende og korrigerende del og ift. Rådets gennemførelse af sanktioner forlande, som er i proceduren for makroøkonomiske ubalancer ved gentagen mang-lende efterlevelse af en henstilling eller udarbejdelse af tilfredsstillende handlings-planer. Europa-Parlamentet foreslår, at bødemidler, som led i den økonomiskeovervågning, skal tilfalde Den Europæiske Stabilitetsmekanisme (ESM), hvilketenigheden i Rådet også afspejler. Indtil stabilitetsmekanismen er etableret i 2013ønsker Europa-Parlamentet, at sådanne midler skal tilfalde Den Europæiske Inve-steringsbank (EIB) – i modsætning til Rådet som nåede til enighed om, at bøde-midler skal tilgå eurolandenes facilitet til sikring af den finansielle stabilitet(EFSF). Europa-Parlamentet har yderligere foreslået, at processen vedr. det euro-pæiske semester og de nationale reformprogrammer samt elementer af Konkur-renceevnepagten i højere grad får en juridisk forankring ved bl.a. at inddrage afsnitom disse i forordningen vedr. den forebyggende del af Stabilitets- og Vækstpag-ten. ECOFIN vedtog den 7. september 2010 indførelsen af det europæiske seme-ster gennem en ændring i adfærdskodekset for implementering af Stabilitets- ogVækstpagten (”code of conduct”).I denforebyggende delaf Stabilitets- og Vækstpagten foreslår Europa-Parlamentet, atmedlemslande skal kunne blive bedt om at fremlægge deres finanspolitiske planeri Europa-Parlamentet, og at Kommissionen skal fremlægge sine anbefalinger iEuropa-Parlamentet samtidig med, at medlemslandene skal levere mere informa-tion om deres finanspolitiske planer til Kommissionen. Europa-Parlamentet un-derstreger, at lande med store gælds- eller holdbarhedsproblemer skal sikre signi-fikant højere strukturelle budgetforbedringer end 0,5 pct. af BNP om året, indtilde er nået op på deres mellemfristede mål (MTO), og samtidig bør de landespeci-fikke tilpasningsstier mod MTO generelt tage højde for landenes gældsniveau,men hvor der skabes budgetmæssig manøvrerum til eksempelvis offentlige inve-steringer med et vækstfremmende perspektiv. Endelig ønsker Europa-
6
Parlamentet, at eurolande forankrer EU’s mål for finanspolitiske rammer i natio-nal lovgivning.I denkorrigerende delaf Stabilitets- og Vækstpagten ønsker Europa-Parlamentetgenerelt en hurtigere reaktion fra Rådet i tilfælde af uforholdsmæssigt store under-skud, manglende efterlevelse af henstillinger samt ift. implementering af sanktio-ner. Desuden ønskes Europa-Parlamentet inddraget, således at medlemslandeoverfor Europa-Parlamentet skal redegøre for, hvorfor der eksempelvis ikke ergennemført effektive tiltag for at korrigere uforholdsmæssigt store underskud.Europa-Parlamentet er enig i gældsreduktionskriteriet, men finder at kriteriet skalformuleres sådan, at gældsreduktionen er tilstrækkelig, hvis der i gennemsnit over3 år har været en årlig reduktion på 1/20 (5 pct.) af forskellen mellem den faktiskegæld og referenceværdien på 60 pct. af BNP (hvor Rådet har formuleret kriterietsådan, at gældsreduktionen er tilstrækkelig, hvis den over de seneste 3 år årligt erreduceret med 5 pct. af forskellen, dvs. der anlægges ikke en gennemsnitsbetragt-ning). Bøder i tilfælde af manglende efterlevelse af et pålæg skal ifølge Europa-Parlamentet bestå af en fast del på 0,2 pct. af BNP samt en variabel del, som skalafhænge af en rådsvurdering (og ikke af underskuddets størrelse).Europa-Parlamentet ønsker ikke kun et stærkere sanktionsregime, men også andreincitamenter for medlemslandene til at overholde reglerne i Stabilitets- og Vækst-pagten. Som eksempel herpå nævnes de såkaldte euroobligationer (”eurobonds”),som ifølge Europa-Parlamentet vil kunne sikre et sådant incitament ved at ladelande med sunde og holdbare offentlige finanser have større adgang til lånoptagel-se ved hjælp af euroobligationer. Desuden vil euroobligationer ifølge Europa-Parlamentet styrke euroens rolle som reservevaluta. Derudover fremfører Europa-Parlamentet, at der skal indføres engangsbøder på 0,5 pct. af BNP til lande, somsnyder i deres regnskabsmæssige og statistiske rapportering overfor EU. Desudenskal muligheden for medlemslandene til at anmode om reduktion eller annulleringaf sanktioner afskaffes. Endelig ønsker Europa-Parlamentet udarbejdet en rapportaf Kommissionen om mulighederne for at etablere en Europæisk Monetær Fond,som kan udstede euroobligationer, hjælpe EU-lande i økonomiske vanskelighedersamt mobilisere ressourcer til finansiering af vækstfremmende investeringer.4. Nationale finanspolitiske rammer og reglerEuropa-Parlamentet understreger først og fremmest vigtigheden af uafhængigefinanspolitiske institutioner for at understøtte gennemsigtighed og troværdighed ifinanspolitikken. Dernæst foreslås en transitionsperiode til implementering af denye krav til statistiske og regnskabsmæssige metoder samt, at medlemsstaterneoffentligt fremlægger deres økonomiske prognoser og ex post evaluerer deresskøn. Hvis Kommissionen 3 år i træk skønner bedre end et medlemsland foreslårEuropa-Parlamentet, at medlemslandet skal anvende Kommissionens skøn i sinbudgetplanlægning. Endelig påpeger Europa-Parlamentet, at undtagelsesklausulerskal minimeres samt, at eurolande skal sikre efterlevelse af direktivets bestemmel-ser i form af nationale lovbestemmelser.
7
5. og 6. Samarbejde om makroøkonomiske ubalancerIft. forordningen om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancerlægger Europa-Parlamentets ændringsforslag generelt stor vægt på involvering afEuropa-Parlamentet i overvågningsprocessen af makroubalancer. Europa-Parlamentet foreslår, at det er Kommissionen i samarbejde med Rådet og Europa-Parlamentet, som skal have beslutningskompetencen vedr. scoreboardet.Europa-Parlamentet foreslår ift. Kommissionens forslag introduktionen af yderli-gere indikatorer i scoreboardet, herunder bl.a. indikatorer for vækst, offentlige ogprivate udgifter til forskning og udvikling samt ledighed. Europa-Parlamentetsforslag ligger derudover generelt på linje med Rådets oplæg til indikatorer. Euro-pa-Parlamentet støtter, at der i overvågningen af makroubalancer tillægges et stør-re fokus på store betalingsbalanceunderskud, indikerende faldende eller svag kon-kurrenceevne, frem for betalingsbalanceoverskud. Der lægges desuden vægt på enikke-mekanisk gennemførelse af den makroøkonomiske overvågning, således atlandespecifikke omstændigheder tages i betragtning, herunder specielt for EU-lande med et økonomisk indhentningspotentiale. Således skal der ifølge Europa-Parlamentet ikke tages beslutninger på grundlag af scoreboardet alene.Fsva. forordningen om sanktioner vedr. makroøkonomiske ubalancer i euroområ-det (som kun vedrører eurolandene) foreslår Europa-Parlamentet, at eurolandeskal kunne pålægges en rentebærende deponering på 0,1 pct. af BNP første gangdet vurderes, at et land ikke har efterlevet en henstilling eller udarbejdet en til-fredsstillende handlingsplan. Den politiske enighed i Rådet indebærer sanktionerfor eurolande ved gentagen manglende efterlevelse af en henstilling eller udarbej-delse af tilfredsstillende handlingsplan. Ved manglende efterlevelse af en henstil-ling foreslår Europa-Parlamentet en bøde i størrelsesorden minimum 0,1 og mak-simum 0,3 pct. af BNP i året forud for henstillingen afhængig af sagens karakter,herunder i hvilket omfang det pågældende land har efterlevet Rådets anmodning.Ift. fordeling af bødemidler under proceduren for uforholdsmæssigt store ubalan-cer og bøder for manipulation af statiske data for eurolande er Europa-Parlamentets forslag identiske med ændringsforslagene for sanktioner under Stabi-litets og Vækstpagten.Hjemmelsgrundlag
Ad 1): Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning 1466/97 (Stabili-tets- og Vækstpagtens forebyggende del) har hjemmel i TEUF artikel 121, stk. 6,og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel294, hvorefter forslaget vedtages med fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.Ad 2): Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning 1467/97 (Stabili-tets- og Vækstpagtens korrigerende del) har hjemmel i TEUF artikel 126, stk. 14,2. afsnit, og skal behandles efter en særlig lovgivningsprocedure, hvorefter Rådettræffer afgørelse med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet og DenEuropæiske Centralbank.
8
Ad 3): Kommissionens forslag om en forordning om effektiv håndhævelse afbudgetovervågningen i euroområdet har hjemmel i TEUF artikel 136 og TEUFartikel 121, stk. 6, og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure,jf. TEUF artikel 294, hvorefter forslaget vedtages med fælles beslutningstagenmed Europa-Parlamentet.Ad 4): Kommissionens forslag til direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæs-sige rammer har hjemmel i TEUF artikel 126, stk. 14, 3. afsnit, hvorefter Rådettræffer afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.Ad 5): Kommissionens forslag om en forordning vedr. forebyggelse og korrektionaf makroøkonomiske ubalancer har hjemmel i TEUF artikel 121, stk. 6, og skalbehandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, hvor-efter forslaget vedtages med fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet,efter høring af den Europæiske Økonomiske og Sociale Komite (EESC).Ad 6): Kommissionens forslag om en forordning vedr. håndhævelsesmekanismertil effektiv korrektion af makroøkonomiske ubalancer i euroområdet har hjemmeli TEUF artikel 136 og TEUF artikel 121, stk. 6, og skal behandles efter den al-mindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, hvorefter forslaget vedtagesmed fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, efter høring af den Euro-pæiske Økonomiske og Sociale Komite (EESC).Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at Kommissionens forslag til et styrket økonomisksamarbejde i EU er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN den 18. januar, 15. februar og 15. marts 2011.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets ændringsforslag indebærer overordnet en stærkere rolle tilKommissionen i den økonomiske overvågning af EU-landenes økonomiske poli-tik, en udvidet dialog mellem Europa-Parlamentet, Kommissionen og nationaleregeringer og parlamenter samt større gennemsigtighed i Rådets beslutningspro-cedurer, jf. ovenfor2.Gældende dansk ret og forslagenes konsekvenser herfor
En række af forslagene i Kommissionens forslag til direktiv om budgetmæssigerammer vedrører områder, der på nuværende tidspunkt ikke er lovreguleret. IDanmark er de statslige udgifter fastlagt i de årlige finanslove. Danmark har imid-lertid ikke en generel budgetlov, som opstiller detaljerede regler og rammer forbevillingssystemet og de årlige finanslove. Der eksisterer heller ikke en central
2
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+IM-
PRESS+20110418IPR18102+0+DOC+XML+V0//EN&language=EN
9
lovregulering af fastlæggelsen af de økonomiske rammer for regioner og kommu-ner.De øvrige forslag vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag til direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæssigerammer må forventes at have statsfinansielle konsekvenser som følge af øgedekrav til statistik og øgede krav til de grundlæggende regnskabssystemer i stat ogkommuner. Konsekvenserne vil dog afhænge af forslagets endelige udformningog gennemførelse, og kan ikke vurderes nærmere på nuværende tidspunkt. Udgif-terne afholdes som udgangspunkt inden for ressortministeriets ramme. Hvis ud-gifterne ikke kan afholdes inden for ressortministeriets ramme, vil sagen skulleforelægges for regeringens Økonomiudvalg.Kommissionens forslag til forordning vedr. forebyggelse og korrektion af makro-økonomiske ubalancer vil kunne have statsfinansielle konsekvenser afhængig af,hvorvidt der stilles øgede statistikkrav til EU-landene. Evt. udgifter i den forbin-delse afholdes som udgangspunkt inden for ressortministeriets ramme. Hvis ud-gifterne ikke kan afholdes inden for ressortministeriets ramme, vil sagen skulleforelægges regeringens Økonomiudvalg.De øvrige forslag vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Et styrket økonomisk samarbejde i EU ventes at have positive samfundsøkono-miske konsekvenser, i det omfang et sådant styrket samarbejde bidrager til at un-derstøtte holdbare offentlige finanser, fremme makroøkonomisk stabilitet, ogsikre en bæredygtig vækst i medlemslandene.Høring
Forslagene har ikke været sendt i ekstern høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om et styrket økonomisk-politisksamarbejde i EU af 12. maj 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til ori-entering forud for ECOFIN den 18. maj 2010. Samlenotat vedr. Kommissionensmeddelelse af 30. juni 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-lingsoplæg forud for ECOFIN den 13. juli 2010. Folketingets Europaudvalg blevendvidere orienteret om status for forhandlingerne i finansminister-Taskforcenifm. forelæggelsen af ECOFIN den 8. juni 2010 og ECOFIN den 7. september2010 og blev forelagt samlenotat vedr. udkastet til Taskforce-rapport til forhand-lingsoplæg ifm. forelæggelsen af ECOFIN den 19. oktober 2010. FolketingetsEuropaudvalg blev desuden forelagt samlenotat vedr. statusrapport for forhand-lingerne til orientering ifm. forelæggelsen af ECOFIN den 7. december 2010. Fol-ketingets Europaudvalg blev forelagt samlenotat til forhandlingsoplæg vedr. statusfor arbejdet frem mod politisk enighed i Rådet fsva. pkt. 1, 2 og 4 og til oriente-ring fsva. punkt 3, hvor Danmark ikke har stemmeret, ifm. forelæggelsen af
10
ECOFIN den 18. januar 2011. Folketingets Europaudvalg blev vedr. status forarbejdet frem mod politisk enighed i Rådet ifm. ECOFIN den 15. februar 2011forelagt samlenotat fsva. punkt 5 til forhandlingsoplæg og til orienteringfsva.punkt 6, hvor Danmark ikke har stemmeret. Folketingets Europaudvalg blevforelagt samlenotat til orientering forud for politisk enighed i enighed på ECO-FIN den 15. marts 2011 om forslagene til retsakter om et styrket økonomisk sam-arbejde.Grundnotater vedr. Kommissionens forslag til retsakter af 29. september 2010(KOM(2010)522,KOM(2010)523,KOM(2010)524,KOM(2010)525,KOM(2010)526 og KOM(2010)527) er tilsendt Folketingets Europaudvalg den23. november 2010.Holdning
Dansk holdningDanmark kan støtte de retsakter om det styrkede økonomiske samarbejde, somder blev opnået politisk enighed om på ECOFIN den 15. marts 2011 og endosse-ret på DER den 24.-25. marts, og som fungerer som grundlag i trialogforhandlin-gerne med Europa-Parlamentet. Regeringen arbejder generelt for, at et endeligtkompromis ligger så tæt på den politiske enighed i Rådet som muligt.Regeringen ønsker fortrinsvis at imødekomme Europa-Parlamentet på områder,der går i retning af en reel og effektiv styrkelse af det økonomiske samarbejdesåsom en stærkere implementering af de gældende regler, herunder særligt i øko-nomisk gode tider, og styrket fokus på gældsreduktion. Fra dansk side ønsker manikke at imødekomme de af Europa-Parlamentets forslag, som i mindre effektivgrad sikrer en styrkelse af det økonomiske samarbejde, herunder forslag som påuhensigtsmæssig vis kan skabe usikkerhed om arbejdsdelingen mellem EU-samarbejdsprocesserne. Fra dansk side kan man ikke acceptere krav om involve-ring af Europa-Parlamentet i national økonomisk politik.Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN den 18. januar, 15. februar og 15. marts 2011.Andre landes holdningerEU-landene støtter de forslag til retsakter om et styrket økonomisk samarbejde,som ECOFIN nåede politisk enighed om den 15. marts, og som skal fungere somgrundlag for forhandlingerne med Europa-Parlamentet.Landenes holdninger til Europa-Parlamentets ændringsforslag er endnu ikke kendt.Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN den 18. januar, 15. februar og 15. marts 2011.