Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del Bilag 68
Offentligt
6. maj 2011
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 17. maj 2011Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Det Politisk-Økonomiske Udvalgs ansvarsområde:1) Forslag til forordning vedr. short selling mv.-Generel indstillingKOM(2010) 4822) EU-budgettet for 2012-PræsentationKOM-dokument foreligger ikke3) Rentebeskatningsdirektivet-Orienterende debatKOM(2008) 7274) Beskatning af den finansielle sektor-Rapport til RådetKOM(2010) 5495) Råvarepriser-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke6) Opfølgning vedr. finansiel assistance til Irland-RådsbeslutningKOM-dokument foreligger ikke7) Financial assistance til Portugal-Rådshenstilling og rådsbeslutningKOM-dokument foreligger ikke8) Klimafinansiering-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke9) Opfølgning på det uformelle økonomi- og finansministermøde den 8.-9. april 2011-Orientering fra formandskabetKOM-dokument foreligger ikke10) Kommissionens ændringsforslag nr. 2 til EU's budget for 2011-OrienteringSide 3
Side 7
2
KOM(2011) 15411) Kommissionens ændringsforslag nr. 3 til EU's budget for 2011-OrienteringKOM(2011) 219
3
Dagsordenspunkt 6:
Opfølgning vedr. finansiel assistance til Irland
Resumé
ECOFIN besluttede den 7. december 2010 at yde et lån til Irland på 22,5 mia. euro gennemden europæiske finansielle stabilitetsmekanisme (EFSM). EFSM-lånet ydes som led i deninternationale lånepakke på 67,5 mia. euro, som udover EU-lånet er finansieret af IMF, euro-landenes finansielle stabiliseringsfacilitet (EFSF) samt bilaterale lån fra Danmark, UK ogSverige. Kommissionen, IMF og ECB har i samarbejde med Irland netop gennemført et førstereview af programmets implementering. Der ventes på det kommende ECOFIN lagt op til enbeslutning om en mindre justering af ECOFIN’s oprindelige beslutning, og det MoU (Memo-randum of Understanding), der er tilknyttet det internationale låneprogram, som specificerer denærmere økonomisk-politiske betingelser for lånet.Baggrund
Irland anmodede d. 21. november 2010 de øvrige EU-lande og IMF om låneassi-stance mhp. at genoprette den finansielle sektor, sikre den finansielle stabilitet ogunderstøtte de offentlige finanser. Den 28. november 2010 blev der opnået over-ordnet enighed om et program i størrelsesorden 85 mia. euro. hvoraf 50 mia. euroanvendes til at dække den irske stats finansieringsbehov i to år, og 35 mia. eurostilles til rådighed for yderligere kapitalindskud o.l. i irske banker.Låneprogrammet på samlet 85 mia. euro finansieres via IMF, EU-mekanismenEFSM, eurozone-faciliteten EFSF, samt bilaterale lån fra Danmark, UK og Sveri-ge, i alt en ekstern finansiering på 67,5 mia. euro. Irland vil desuden selv bidragetil programmet med 17,5 mia. euro ved hjælp af overskydende likviditet, som Ir-land aktuelt har til rådighed fra tidligere statsobligationsudstedelser. ECOFIN trafden 7. december 2010 formel beslutning om ydelsen af lånet på 22,5 mia. euro fraEFSM.Låneprogrammet til Irland indeholder en række nærmere økonomisk-politiske ogøvrige betingelser, der skal sikre en holdbar økonomisk og finansiel udvikling iIrland og bidrage til at genoprette den irske stats adgang til at finansiere sig påalmindelige markedsvilkår. Konditionaliteterne er koordineret mellem de forskel-lige bidragydere til programmet, herunder IMF, EU, eurolandene og de bilateraledonorer. Konditionaliteterne vedrører tiltag vedr. finanspolitisk konsolidering,tiltag vedr. den finansielle sektor, samt tiltag, der understøtter vækst og beskæfti-gelse. Konditionaliteterne for lånet fremgår af ECOFIN’s beslutning vedr. EFSM-lånet til Irland og er specificeret i det såkaldte Memorandum of Understanding(MoU) knyttet til det samlede låneprogram.Der henvises til samlenotatet oversendt til Folketingets Europaudvalg 1. decem-ber 2010 forud for ECOFIN-mødet den 7. december 2010.Indhold
Kommissionen, IMF og ECB har samarbejde med Irland i april gennemført etførste review af låneprogrammets implementering. Kommissionen, ECB og IMF
4
vurderer på den baggrund programimplementeringen positivt, og finder at dennye irske regering, som trådte til efter valget den 25. februar 2011, har forpligtetsig fuldt ud til låneprogrammets betingelser, samt at de omfattende tiltag vedr.finanspolitisk konsolidering, reform af banksektoren og strukturreformer skriderfrem som planlagt. Fra negativ vækst i 2010 ventes væksten at vende tilbage fra2011 og frem (særligt båret frem af eksportvækst), om end svagere end hidtilskønnet. En fortsat målrettet implementering af programmet vil imidlertid værenødvendig for at sikre en holdbar gældsudvikling og at Irland kan vende tilbage tilmarkedsfinansiering på den anden side af låneprogrammet.På baggrund af reviewet m.v. ventes der på det kommende ECOFIN lagt op til enbeslutning om en mindre justering af ECOFIN’s oprindelige beslutning vedr.ydelse af EFSM-lånet, knyttet til en revision af det aftalte MoU. Kommissionenvurderer, at ændringerne er nødvendige for at understøtte låneprogrammets im-plementering og målsætninger.Den nye irske regering har igangsat en grundig evaluering af de offentlige udgifter,herunder for at identificere besparelser gennem effektiviseringer og skabe over-ensstemmelse mellem regeringsprogrammet for national genopretning 2011-16 ogkravene i det internationale låneprogram. Det ventes i lyset heraf, at ECOFIN vilgive mulighed for, at den irske regering med baggrund i denne evaluering og ikonsultation med Kommissionen, IMF og ECB vil kunne ændre de konsolide-ringstiltag for 2012 og 2013, der aktuelt er specificeret i låneprogrammets betin-gelser, så længe den samlede konsolidering fortsat vil være på hhv. 3,6 mia. euro i2012 og 3,1 mia. euro i 2013, som oprindeligt specificeret. De konkrete ændringerer således endnu ikke kendte.Den finanspolitiske konsolidering vil således fortsat ske i overensstemmelse medIrlands henstilling vedr. nedbringelse af det uforholdsmæssigt store underskud,som blev revideret i forbindelse med aftalen om låneprogrammet i december2010. Henstillingen giver Irland en frist til at bringe underskuddet under 3 pct. afBNP i 2015 og at gennemføre en strukturel stramning på i alt 9½ pct. over perio-den 2011-15. Henstillingen indebærer desuden et krav om, at Irland må have etoffentligt underskud på højst 10,6 pct. af BNP i 2011, 8,6 pct. af BNP i 2012, 7,5pct. af BNP i 2013, 5,1 pct. af BNP i 2014 og 2,9 pct. af BNP i 2015. Underskud-det i 2011 ventes at udgøre 10½ pct., hvilket således vil være i overensstemmelsemed henstillingen.Den irske centralbank har desuden gennemført en vurdering af de irske bankerskonkrete kapital- og likviditetsbehov, som giver anledning til en justeret tidsplanfor den planlagte rekapitalisering samt for nedbringelsen af bankernes indlånsun-derskud. Vurderingen og rekapitaliseringen skulle efter den oprindelige tidsplan iprogrammet have fundet sted i februar, men blev aftalt udskudt som følge af detirske valg, og vurderingen forelå i stedet ved udgangen af marts. Rekapitaliserin-gen af de berørte banker på baggrund af vurderingen vil ske inden udgangen afjuli 2011.
5
Hjemmelsgrundlag
EFSM’s lånebidrag til det internationale låneprogram til Irland er hjemlet i Rådetsforordning 407/2010 af 11. maj 2010, der etablerer EFSM.Ifølge forordningen træffer Rådet beslutning med kvalificeret flertal om ydelsen aflånet, de økonomisk-politisk betingelser for lånet samt efterfølgende ændringerheri.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke konsulteres om ændringer i de politisk-økonomiskebetingelser knyttet til lån ydet under EFSM.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
De ventede justeringer af låneprogrammets konditionaliteter ventes ikke i sig selvat have statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
De ventede justeringer af låneprogrammets konditionaliteter vil have positivesamfundsøkonomiske konsekvenser, i det de skønnes at understøtte lånepro-grammets implementering og mål, jf. Kommissionens vurdering, og dermed bi-drager til at løse Irlands statsfinansielle problemer og de negative afsmittende ef-fekter for de øvrige EU-lande, som disse giver anledning til.Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forordningen om etablering af EFSM blev forelagt Folketingets Europaudvalg tilforhandlingsoplæg i forbindelse med det ekstraordinære ECOFIN den 9. maj2010. Beslutningen om at yde et lån til Irland gennem EU-lånemekanismen EFSMblev forelagt for Folketingets Europaudvalg den 3. december 2010 forud for mø-det i ECOFIN den 7. december 2010.Holdning
Foreløbig dansk holdningRegeringen ventes at kunne støtte den forventede revision af ECOFIN’s beslut-ning og det MoU, der er tilknyttet låneprogrammet, idet revisionen vurderes atunderstøtte låneprogrammets implementering og målsætninger.
6
Andre landes holdningDer ventes generel opbakning til den forventede revision af ECOFIN’s beslutningog det MoU, der er tilknyttet låneprogrammet.
7
Dagsordenspunkt 7:
Finansiel assistance til Portugal
Resumé
Der ventes snarligt indgået aftale om et internationalt låneprogram til Portugal. Det samledelåneprogram til Portugal ventes at være på 78 mia. euro, finansieret ligeligt af IMF, EU27-lånemekanismen EFSM samt eurolandenes lånefacilitet EFSF. Det ventes, at der på detkommende ECOFIN vil blive lagt op til at træffe beslutning om den del af lånet, der ydes gen-nem EFSM. Låneprogrammet vil i lighed med eksisterende låneprogrammer til andre EU-landeindeholde en række konditionaliteter, herunder betingelser vedr. finanspolitisk konsolidering,strukturreformer og tiltag vedr. den finansielle sektor. Som led i låneprogrammet ventes ECO-FIN at revidere den eksisterende EU-henstilling til Portugal.Baggrund
Portugals regering gik af den 23. marts som følge af at være kommet i mindretal iparlamentet ved en drøftelse af en række af spare- og reformtiltag. Der er udskre-vet valg til afholdelse den 5. juni. Den portugisiske stat står over for store refinan-sieringsbehov i 2011, 2012 og 2013, er udfordret af høj offentlig gæld (over 90pct. af BNP) og fortsat store offentlige underskud og står over for høje renteni-veauer (aktuelt ca. 10 pct. på 10-årige statsobligationer). På den baggrund anmo-dede Portugal d. 7. april 2011 de øvrige EU-lande og IMF om låneassistance.Portugals økonomi har siden 2000 haft relativt svag vækst i forhold til resten afeurozonen og har nu udsigt til egentlig recession med fald i BNP på skønsmæssigt2 pct. i både 2011 og 2012. Strukturelt er den portugisiske økonomi tynget af dår-lig konkurrenceevne, eksterne ubalancer, lav produktivitetsvækst og stor real valu-taappreciering gennem en pris- og lønudvikling, der har ligget over produktivitets-udviklingen, og Portugal har ikke i tilstrækkelig grad gennemført de nødvendigestrukturreformer for at adressere disse grundlæggende problemer.Indhold
Størrelsen af låneprogrammet til Portugal ventes at være på 78 mia. euro. Pro-grammet ventes finansieret ligeligt af IMF, EU27-lånemekanismen EFSM og eu-rozone-lånefaciliteten EFSF. EFSM, EFSF og IMF ventes således hver at bidragemed 26 mia. euro.I overensstemmelse med betingelserne for udbetaling af lån under EFSM (og ilighed med eksisterende låneprogrammer til andre EU-lande samt IMF-praksis) villåneprogrammet til Portugal indeholde en række nærmere økonomisk-politiske ogøvrige betingelser, der skal sikre en holdbar økonomisk og finansiel udvikling iPortugal og bidrage til at genoprette den portugisiske stats adgang til at finansieresig på almindelige markedsvilkår og sikre Portugals muligheder for at tilbagebetalelånet. Der vil være tale om en koordinering af disse konditionaliteter mellem deforskellige bidragydere til programmet, herunder IMF, EU og eurolandene. Pro-grammet er drøftet med den afgående regering og de potentielt regeringsbærendeoppositionspartier for at sikre en bred forpligtelse til en international låneaftale,som også en ny regering efter valget den 5. juni vil leve op til.
8
Konditionaliteterne vedrører finanspolitisk konsolidering, vækst- og beskæftigel-sesstimulerende strukturreformer og tiltag vedr. den finansielle sektor.Låneprogrammet ydes på baggrund af en nærmere analyse af bæredygtigheden afPortugals offentlige gæld, således at dets sikres, at låneprogrammet og dets kondi-tionaliteter også vil løse Portugals finansieringsproblem på længere sigt, og at detydede lån dermed også kan tilbagebetales.Finanspolitisk konsolideringKonditionaliteterne ventes at bygge videre på og skærpe den finanspolitiske kon-solideringsstrategi, som den hidtidige portugisiske regering har arbejdet efter.Portugal kom i december 2009 ind i proceduren for uforholdsmæssigt store un-derskud, da Kommissionen i sin efterårsprognose i 2009 skønnede det offentligeunderskud til 8 pct. af BNP i både 2009 og 2010, og 8,7 pct. af BNP i 2011 samtat den offentlige bruttogæld ville stige til 91,1 pct. af BNP i 2011,jf. tabel 1.Tabel 1Den offentlige saldo, ØMU-gæld og BNP-vækst i Portugal2008
Kommissionen, november 2009
- Offentlig saldo- ØMU gæld- BNP-vækstKommissionen, maj 2010
- Offentlig saldo- ØMU gæld- BNP-vækstKommissionen, november 2010
- Offentlig saldo- ØMU gæld- BNP-vækstEurostat notifikation 26. april 2011
- Offentlig saldo- ØMU gæld-3,571,6-10,183,0-9,193,0-----2,965,30,0-9,376,1-2,6-7,382,81,3-4,988,8-1,0-5,192,40,8-2,866,30,0-9,476,8-2,7-8,585,80,5-7,991,10,7----2,766,30,0-8,077,4-2,9-8,084,60,3-8,791,11,0---2009
2010
2011
2012
Kilde: EU-kommissionen
Portugal modtog således den 2. december 2009 en henstilling om at nedbringeunderskuddet til under 3 pct. af BNP senest i 2013, og gennemføre årlige struktu-relle budgetforbedringer på 1� pct. af BNP i perioden 2010-2013. Den 13. juli2010 vurderede Rådet, at Portugal havde gennemført effektive tiltag, og såledesforeløbigt fulgt henstillingen, men vækstudsigterne og de offentlige finanser harefterfølgende udviklet sig stadigt mere negativt.
9
Portugal annoncerede i maj 2010 ekstra tiltag, herunder yderligere konsolideringerpå 1 pct. af BNP i 2010 og 2 pct. af BNP i 2011 sammenlignet med målene i Por-tugals stabilitetsprogram fra marts 2010. Konsolideringstiltagene for 2010 og 2011bestod bl.a. i ansættelsesstop i den offentlige sektor, nedsættelse af offentlige løn-ninger med 5 pct. samt højere skatter, herunder højere personskatter og forhøjelseaf momssatsen. Efter disse udmeldinger sigtede Portugals finanslov for 2011 efteret underskud på 4,6 pct. af BNP i 2011. Som led i vedtagelsen af budgettet for2011 var det imidlertid nødvendigt med yderligere konsolideringstiltag for at op-fylde underskudsmålet, herunder bl.a. fastfrysning af pensioner og besparelser påvelfærdsydelser samt yderligere momsforhøjelser.Senest fremlagde Portugals regering umiddelbart forud for eurotopmødet den 11.marts 2011 yderligere konsolideringstiltag på 0,8 pct. af BNP for 2011, herunderbesparelser på sundhedsvæsenet og infrastrukturinvesteringer mv., samt konsoli-deringstiltag på i alt 3,7 pct. af BNP i de kommende to år for at nå et under-skudsmål på 3 pct. i 2012 og 2 pct. i 2013, herunder gennem fjernelse af skatteud-gifter, besparelser på overførsler til kommuner mv. Disse tiltag blev imidlertidnedstemt i parlamentet den 23. marts 2011, hvilket var den konkrete anledning til,at regeringen trådte tilbage.Låneprogrammet vil være betinget af, at Portugal gennemfører de konsoliderings-tiltag, som allerede indgår i budgettet for 2011 og de yderligere konkrete tiltag,som er blevet annonceret frem til maj 2011. For 2012 og 2013 vil Portugal imple-mentere en række konkrete udgiftsreduktioner og indtægtsforhøjelser, herundereffektiviseringer i den offentlige administration og service (inkl. sundhedsvæsenog undervisning), begrænsninger i nyansættelser og fastfrysning af lønninger i denoffentlige sektor, omkostningsreduktioner og effektiviseringer i statsejede virk-somheder, begrænsninger af undtagelser og fradrag for selskabsskat og person-skatter samt højere moms og afgifter.Desuden vil Portugal videreføre det igangværende arbejde med at styrke sine fi-nanspolitiske rammer, herunder implementeringen af den planlagte budgetramme-lovgivning og etablering af et finanspolitisk råd. Endelig vil Portugals gældendeprivatiseringsprogram blive accelereret, herunder vedr. statsejede energi- og trans-portvirksomheder.Det bemærkes, at Portugals statistikmyndighed i slutningen af marts 2011 oprevi-derede det offentlige underskud for 2010 med 1,8 procentpoint fra 7,3 pct. afBNP til 9,1 pct. af BNP, og gælden med 9,3 procentpoint fra 83,7 pct. af BNP til93 pct. af BNP, bl.a. som følge af omklassifikationer af selskaber mellem den pri-vate og offentlige sektor, i forbindelse med en ordinær revision i overensstemmel-se med Eurostats retningslinjer. Ændringerne indebærer også en forhøjelse af un-derskuddene for 2007, 2008 og 2009 med 0,4-0,5 pct. af BNP. Uden omklassifika-tionen ville underskuddet for 2010 have været ca. 0,5 pct. lavere end regeringensmålsætning på 7,3 pct. for 2010.
10
Tiltag rettet mod beskæftigelse og vækstLav produktivitetsvækst og betydeligt tab af konkurrenceevne vurderes sammenmed de finanspolitiske problemer at være de betydeligste udfordringer for Portu-gals tilbagevenden til en holdbar økonomisk og finansiel udvikling. Sideløbendemed den finanspolitiske konsolidering har Portugal taget hul på strukturelle re-former for at understøtte vækst og beskæftigelse, herunder arbejdsmarkedsrefor-mer, f.eks. introduktion af aktiv arbejdsmarkedspolitik og reformer af afskedigel-sesregler m.v.Låneprogrammet vil i forlængelse heraf være betinget af gennemførelsen af andrevæsentlige strukturreformer, herunder reformer der øger den potentielle vækstra-te, øger arbejdsudbuddet, øger konkurrencen generelt og i beskyttede sektorersamt understøtter en afdæmpet pris- og lønudvikling for at styrke konkurrenceev-nen. Portugal vil således bl.a. reformere arbejdsløshedsunderstøttelsessystemetved at reducere understøttelsesperioden og -satsen, gøre afskedigelsesreglernemere fleksible og introducere aktiv arbejdsmarkedspolitik. Portugal vil desudenforbedre rammevilkårene og øge konkurrencen inden for især netværksindustrier(energi, telekommunikation, post og transport) og servicesektorerne, samt genereltforbedre rammevilkårene for erhvervslivet gennem reduktion af administrativebyrder, styrkede konkurrence- og udbudsregler mv.Tiltagene vil styrke den økonomiske udvikling og understøtte en holdbar gælds-udvikling i Portugal.Tiltag vedr. sikring af finansiel stabilitetKonditionaliteterne i låneprogrammet vil omfatte tiltag, der understøtter den fi-nansielle stabilitet. De høje renter på den relativt kortfinansierede portugisiskestatsgæld indebærer en risiko for negativ afsmitning på den finansielle sektors ud-lån og afskrivninger, i det omfang husholdningerne og virksomhederne, der har enrelativt høj gæld, også måtte opleve stigende renteniveauer. En sådan negativ på-virkning af den finansielle sektor kan forværre de offentlige finanser yderligere,hvis det indebærer behov for offentlige interventioner o.l.Der vil være tale om forebyggende tiltag, herunder en konkret tidsplan for at øgede portugisiske bankers kapitalisering, først og fremmest gennem markedet, menom nødvendigt gennem indskud af kapital stillet til rådighed gennem lånepro-grammet, samt at mindske deres gearing. Portugal vil desuden gennemføre regel-mæssig overvågning af bankernes likviditets- og kapitalsituation samt den øvrigeprivate sektors gældsniveauer. Portugal vil desuden introducere et afviklingsregimefor nødlidende banker og styrke indskydergarantiordningen.Revidering af EU-henstillingen til PortugalKommissionen ventes at fremsætte forslag om, at ECOFIN på det kommendemøde og i sammenhæng med vedtagelsen af EFSM’s bidrag til låneprogrammetreviderer den eksisterende EU-henstilling til Portugal i overensstemmelse med detnærmere indhold af låneprogrammet og dets betingelser. Henstillingen ventes at
11
omfatte en mere detaljeret specifikation af Portugals årlige finanspolitiske konso-lidering, således at Portugal højst må have offentlige underskud på 5,9 pct. af BNPi 2011, 4,5 pct. af BNP i 2012 og 3 pct. af BNP i 2013. Det er muligt, at der vil skeen justering af henstillingens gennemsnitlige årlige strukturelle stramningskrav,således at det er konsistent med de aktuelle skøn for den økonomiske udvikling ogden konkrete profil for det nominelle offentlige underskud. Den hidtidige frist forat bringe underskuddet under 3 pct. af BNP ventes fastholdt til 2013.Hjemmelsgrundlag
EFSM’s lån til Portugal som del af det samlede låneprogram, er hjemlet Rådetsforordning 407/2010 af 11. maj 2010, der etablerer EFSM.Ifølge forordningen træffer Rådet på forslag fra Kommissionen og på baggrund afet samlet program for økonomisk genopretning i det pågældende medlemslandudarbejdet under inddragelse af Kommissionen og ECB, beslutning med kvalifi-ceret flertal om ydelsen af lånet, de økonomisk-politisk betingelser for lånet, samtløbetiden og de øvrige betingelser for lånet.Vedtagelsen af henstillinger om at bringe situationen med et uforholdsmæssigtstort underskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i TEUF artikel 126,stk. 7.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke konsulteres om udbetalinger under EFSM, men skalefterfølgende orienteres om låneprogrammet.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
Danmark deltager i EU-faciliteten EFSM, svarende til Danmarks andel af EU-budgettet (ca. 2 pct.). Hvis EFSM yder lån for 26 mia. euro som led i det konkretelåneprogram til Portugal, vil Danmarks andel svare til ca. 4,3 mia. kr.Det indebærer imidlertid ikke, at Danmark i forbindelse med lånepakken til Por-tugal konkret skal stille midler til rådighed for EFSM eller Portugal. EFSM’s fi-nansiering tilvejebringes ved, at Kommissionen med sikkerhed i EU-budgettetoptager lån på markedet, som genudlånes til Portugal. Danmark vil først skullestille midler til rådighed for EFSM i en situation, hvor Portugals lån fra EFSMikke tilbagebetales, når disse forfalder i fremtiden, og hvis Kommissionen i dennesituation finder det nødvendigt at trække forholdsmæssigt på EU-landene for denmanglende tilbagebetaling. Denne risiko afspejles imidlertid i en mer-rente i for-hold til Kommissionens låneomkostninger.
12
Der bemærkes, at Danmark derudover ligeledes bidrager indirekte til finansierin-gen af låneprogrammet gennem sit medlemskab af IMF.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ydelsen af lånet til Portugal, herunder bidraget fra EFSM, vurderes at have positi-ve samfundsøkonomiske konsekvenser gennem en understøttelse af den finansiel-le og økonomiske stabilitet i EU. En yderligere destabilisering af Portugal, somville følge, hvis der ikke ydes international finansiel assistance til Portugal, villekunne have negative konsekvenser for realøkonomien og den finansielle sektor iresten af EU, herunder f.eks. i Spanien, samt for markedernes generelle tillid tilgenopretningerne i Grækenland, Irland og EU som helhed.Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forordningen om etablering af EFSM blev forelagt Folketingets Europaudvalg tilforhandlingsoplæg i forbindelse med det ekstraordinære ECOFIN den 9. maj2010. Sagen om et låneprogram for Portugal med bidrag fra EU-lånemekanismenEFSM har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Holdning
Foreløbig dansk holdningRegeringen kan støtte ydelsen af et EFSM-lån til Portugal, som ventes at udgøre istørrelsesordenen 26 mia. euro, og som vil være et led i et samlet låneprogrammedfinansieret af IMF og lån fra eurolandene gennem disses lånefacilitet (EFSF).Regeringen ventes at kunne støtte indholdet af låneprogrammet, som ventes atunderstøtte en udvikling mod en holdbar økonomisk politik for Portugal, særligten styrkelse af de offentlige finanser, samt strukturelle reformer, der understøttervækst og beskæftigelse.Regeringen kan støtte den forventede revidering af Portugals henstilling i overens-stemmelse med låneprogrammet og dets betingelser.Andre landes holdningDer ventes generel opbakning til ydelsen af et EFSM-lån til Portugal, som ventesat udgøre i størrelsesordenen 26 mia. euro, og som vil være et led i et samlet låne-program. Der ventes ligeledes at være generel opbakning til at revidere henstillin-gen til Portugal i overensstemmelse med låneprogrammet og dets betingelser.