Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del Bilag 66
Offentligt
985039_0001.png
985039_0002.png
985039_0003.png
985039_0004.png
985039_0005.png
985039_0006.png
985039_0007.png
985039_0008.png
985039_0009.png
985039_0010.png
985039_0011.png
Af cheføkonom Mads Lundby Hansen,CEPOSOplæg i Folketinget om efterløn
Velfærds-Danmark anno 2010Offentlig afhængighed, 1.000 personerPrivate ansatte (ekskl. orlov)Offentlige ansatte (ekskl. orlov) (1)Overførselsmodtagere i alt (2)Afhængige af offentlige kasser (3)=(1)+(2)(3) som andel af vælgerbefolkningenAnm.: Overførselsmodtagere er opgjort som helårspersonerKilde: Danmarks Statistik, Økonomisk Redegørelse aug. 2010 samt egne beregninger
19702058405918132337,0%
200119238201714253460,5%
201019078331849268262,1%
Færre beskæftigede som resultat af flerepersoner på overførselsindkomsterUdvikling i antallet af indkomstoverførselsmodtagere1.000 personerOverførselsmodtagere, i altHeraf (udvalgte poster):FolkepensionisterSU-modtagereEfterlønsmodtagereBeskæftigede, i alt- offentligt- privatAnm.:Kilde:
20101.8559062491482.6968991.798
20152.0001.0372721322.6669221.744
20202.0901.1292771152.6569321.724
2010-201514513224-16-3023-53
2010-202023522328-33-4133-74
Tallene for antal personer på overførselsindkomst kommer fra DREAMS befolkningsfremskrivning, mens tallenefor beskæftigelsen kommer fra DREAMS langfristede økonomiske fremskrivningDREAMs Befolkningsfremskrivning og DREAMs Økonomiske fremskrivning
Danmark har haft relativ lav vækstGennemsnitlig årlig real vækst i BNP fra 1998 til 2008, OECD-lande.IrlandSydkoreaSlovakietLuxembourgPolenIslandGrækenlandTjekkietTyrkietUngarnSpanienAustralienNew ZealandFinlandMexicoCanadaSverigeUSAUKØstrigHollandNorgeBelgienSchweizFrankrigDanmarkPortugalTysklandJapanItalien0%1%2%3%4%5%6%
Kilde: OECD Economic Outlook no. 86
Lavvækst 1998-2008• Væksten var lav som følge af:• Lav produktivitetsvækst• Mangel på arbejdskraft• Væksten havde været 0,4 pct.point højere, hvisefterlønsordningen var afviklet• Og velstandsniveauet 60 mia.kr. højere
Lavvækst de næste 10 år• De kommende 10 år er der udsigt til lavvækstsvarende til en potentiel vækst på ca. 1 pct. omåret• Skal væksten op på 2 pct. kræver det 250.000ekstra i arbejde• Eller højere produktivitet
BeskæftigelsesgraderBeskæftigelsesgrader for 15-64 årige i OECD-lande i pct., 2009SchweizIslandNorgeHollandDanmarkNew ZealandSverigeAustralienØstrigCanadaStorbritannienTysklandJapanFinlandUSASlovenienPortugalTjekkietLuxembourgFrankrigEstlandKoreaIrlandBelgienGrækenlandSpanienSlovakietMexicoPolenItalienChileUngarnTyrkietOECD Lande0,0Kilde:OECD
Beskæftigelsesgrader for 60-64 årige i OECD-lande i pct., 2009IslandDK (ekskl. efterløn)New ZealandSverigeNorgeJapanSchweizKoreaUSAEstlandAustralienChileCanadaStorbritannienMexicoIrlandPortugalFinlandTysklandDanmarkHollandSpanienGrækenlandTjekkietTyrkietØstrigItalienLuxembourgBelgienSlovenienPolenFrankrigSlovakietUngarnOECD Lande72,366,365,560,659,156,956,253,851,548,548,548,146,844,944,842,239,639,438,636,635,032,630,926,124,521,020,319,418,818,618,217,016,613,242,20,0Kilde:Anm:
79,278,976,575,875,772,972,272,071,671,570,670,470,068,467,667,566,365,465,264,163,562,962,561,661,260,660,259,459,357,556,155,444,364,820,040,060,080,0100,0
20,0
40,0
60,0
80,0
OECDDet antages, at beskæftigelsesgraden for de 60-64 årige er uændret i 2015 iforhold til 2009, såfremt en afvikling ikke var gennemført
Klar sammenhæng imellembeskæftigelse og arbejdsudbudÆndring i erhvervs- og beskæftigelsesfrekvens i OECD-landene for 60-64-årige, 1997-2007Ændring ibeskæftigelsessfrekvens,60-64 årige, pct. point25,0New Zealand20,0Sverige15,0Holland10,0DanmarkTyskland
5,0
0,00,05,010,015,020,025,0Ændring i erhvervsfrekvens, 60-64 årige, pct. point
Kilde:
Finansministeriet
Kun 38% af de ufaglærte betaler ind tilefterlønsordningenAndel af 30-39-årige som betaler til efterlønsordningen, 200870%62%60%50%40%30%20%10%0%UfaglærtFaglærtKortMellemlangVideregående uddannelseKilde:Finansministeriet
57%49%38%41%
Lang
Budgetforbedringen går tiløget offentligt forbrug• Budgetforbedringen medgår til at øge detoffentlige forbrug med 18 mia.kr.• Hvilken effekt har det på velfærden?• I forvejen er der tilført 74 mia.kr. under VK-regeringen• Det vil betyde ca. 35.000 ekstra offentligt ansatte
UdgiftsloftOffentligt forbrug som pct. af konjunkturrenset BNP, 1993-201229,0%28,0%
VK-regerinens udgiftsloft: 27,0%27,0%26,0%25,0%24,0%19931994199519961997199819992000200120022003200420052006200720082009201020112012

Nyrup-niveau: 25,2%

Kilde:
Finansministeriet