Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del Bilag 62
Offentligt
907803_0001.png
907803_0002.png
907803_0003.png
907803_0004.png
907803_0005.png
NOTAT
22. oktober 2010
Referat af rådsmødet for beskæftigelse og socialeanliggender (EPSCO), 21. oktober 2010
J.nr. 2010-0005475JAIC/RMH
Rådsmødet var det første EPSCO under det belgiske formandskab, der fastholder ethøjt ambitionsniveau på beskæftigelses- og socialområdet. Dette blev bl.a. illustre-ret af beskæftigelsesministers Milquets brev til sine kollegaer 2 dage før rådsmødetom at bakke op om hendes ambitioner om at sikre EPSCO en markant rolle i sty-ringen af Europa 2020-strategien. Det belgiske formandskab meldte endvidere til-bage fra det store antal konferencer, der allerede er afholdt i løbet af de første 3måneders belgiske formandskab.Mødet, der havde deltagelse af både Kommissær Andor og Kommissæren for Lige-stilling og grundlæggende rettigheder Viviane Reding (vicepræsident), forløbuproblematisk, i god stemning og ikke mindst indenfor de afsatte tidsmæssigerammer.De vigtigste drøftelser omhandlede styring af Europa 2020-strategien samt den so-ciale dimension heraf.

Pkt. 3: Vedtagelse af retningslinjerne for beskæftigelse

Retningslinjerne for beskæftigelse blev vedtaget.

Pkt. 4: Vedtagelse af rådets konklusioner om den europæiske beskæftigelses-

strategi og styring heraf i forbindelse med Europa 2020

Formandskabet havde til brug for drøftelsen stillet 2 spørgsmål, ligesom beskæfti-gelsesminister Milquet 2 dage før rådsmødet havde udsendt et brev til ministreneom vigtigheden af at sikre EPSCO’s rolle bl.a. set i relation til ECOFIN-rådet.Den belgiske beskæftigesesminister Milquet orienterede om Van Rompuy’s TaskForce, der har færdiggjort et papir om styring, der vil blive præsenteret på DER inæste uge. Milquet kvitterede for det fine arbejde i EPSCO-regi siden det uformel-le møde i juni 2010 og takkede endvidere Beskæftigelsesudvalget (EMCO) for detsarbejde og det udkast til konklusioner, der er præsenteret fra EMCO’s side.EMCO’s formand Bruno Coquet præsenterede kort forslaget til konklusioner, derholder sig indenfor anbefalingerne fra juli. Forårssemestret starter i januar medKommissionens årlige ”growth survey”. Efterårssemestret kommer til at indeholdevidensdeling mellem medlemsstaterne og mellem medlemsstaterne og Kommissio-nen.Kommissær Andor støttede ideen om øget makroøkonomisk overvågning og fandt,at forbedret finansiel stabilitet ikke var garanti for økonomisk succes og jobs.Kommissæren understregede de fremadrettede aspekter i strategien og bakkede opom formandskabets ønske om at sikre EPSCO en afgørende rolle i styringen af Eu-
ropa 2020. Færdiggørelsen af Joint Assessment Framwork (JAF) ville gøre det let-tere for EPSCO at udfylde denne rolle, og EPSCO havde efter Kommissærens op-fattelse en helt central rolle i forbindelse med identifikationen af flaskehalse på ar-bejdsmarkedet.Vedr. spm. 1 fra det belgiske formandskab - overvågning og styringVedr. EPSCO’s rolle støttede flere delegationer op om brevet fra Milquet og denaccentuerede rolle til EPSCO. Landene kvitterede for understregningen af fokus påEPSCO’s rolle.Andre henviste til vigtigheden af at levere vedrørende art. 148 og vigtigheden af, atder blev arbejdet grundigt med Joint Assessment Framework (JAF) i regi af EM-CO, samt at man gjorde sig klart, hvad de enkelte rådsformationer kunne bidragemed i relation til opnåelse af målene blev fremhævet.Danmark understregede vigtigheden af en god implementering for at sikre bedregennemførelse, herunder også at et fokuseret overvågningssystem kan bidrage tilsucces. Man var derfor glad for færre og mere fokuserede mål.Flere lande understregede vigtigheden af at tage højde for de enkelte landes ud-gangspunkt, samt at overvågningen ikke skulle føre til rangordning af landene.Alle delegationerne støttede udkastet til rådskonklusioner og EMCO’s arbejde medJAF.Vedr. spm. 2 fra det belgiske formandskab - flaskehalseDe områder, der fra landenes side navnlig blev fremhævet som flaskehalse i for-hold til opnåelse målene i Europa 2020, var navnlig den demografiske udvikling,herunder behov for reform af pensionssystemer, sikring af livslang læring, behovfor bedre matchning af arbejdsmarkedets behov fra uddannelsessystemernes sideog arbejdsudbuddet.Enkelte ministre pegede på høje lønomkostninger samt behovet for børnepasnings-ordninger med henblik på sikring af kvinders deltagelse på arbejdsmarkedet/ bedresammenhæng mellem arbejdsliv og familieliv.Afslutning af debattenPå baggrund af debatten fandt Kommissær Andor, at rådet klart havde tilkendegi-vet, at arbejdsmarkedspolitikker hænger tæt sammen med andre politikker, og atder var behov for samarbejde med andre sektorråd. Andor fandt dog, at EPSCOhavde den ledende rolle. Ift. evt. ”scoreboards” fandt Kommissæren, at disse måttebruges til at identificere problemer, og at det ikke var tanken, at der skulle værekonkurrence mellem medlemsstaterne.Den belgiske formand Joëlle Milquet tilkendegav som afslutning på debatten, athun var glad for at konstatere, at beskæftigelse var kommet i centrum for 2020-strategien, og at der var klarhed over, hvordan EPSCO så sin plads i denne strategi.EPSCO havde udtrykt behov for klare kvalitative og kvantitative evalueringer oggivet klart mandat til EMCO om fortsat arbejde vedr. JAF. Vedr. flaskehalse kon-staterede Milquet, at alle overvejende havde peget på de samme flaskehalse: Ud-dannelse og kvalifikationer, demografi, arbejdsudbud og efterspørgsel.2
Milquet oplyste, at rådskonklusionerne ville blive sendt til DER som input tilDER’s drøftelser om det europæiske semester.

Pkt. 5: Orientering om det sociale trepartsmøde.

Formanden Joëlle Milquet orienterede om baggrunden og vigtigheden af dialogenmed parterne. Tanken var, at papiret fra Van Rompuy’s Task Force ville være pådagsordenen, idet det fra parternes side var tilkendegivet, at man ønskede at væremed til at definere både problemer og løsninger i medlemsstaterne.EPSCO tog orienteringen fra formanden til efterretning.

Pkt. 6: Præsentation af flagskibsinitiativet “Unge på vej”

Kommissær Andor præsenterede Kommissionens meddelelse ”Unge på vej”, somblev offentliggjort i september. Kommissæren fremhævede følgende vigtige aspek-ter af meddelelsen: mikrofinansieringsinitiativet som et middel til at sikre ungesmuligheder for at blive selvstændige erhvervsdrivende, behovet for at se på uddan-nelsessystemerne, behovet for at inddrage samtlige interessenter, herunder indbyr-des erfaringsudveksling.En række lande tog ordet, herunder flere som oplevede massiv ungdomsarbejdsløs-hed.Ungarn udtrykte i forbindelse med drøftelsen stor støtte til initiativet og var enig i,at der var brug for tværfaglige løsninger. Ungarn ville prioritere temaet under dereskommende formandskab i foråret 2011.Den belgiske formand Joëlle Milquet konkluderede, at EPSCO havde taget medde-lelse til efterretning og oplyste, at formandskabet ville udarbejde et papir om ungetil EPSCO’s møde i december.

Pkt. 7: Beskæftigelsesudvalgets udtalelse om ”aktive og positive overgange på

arbejdsmarkedet”.

EMCO’s formand Bruno Coquet forklarede om baggrunden for udtalelsen, at detkan hindre vækst, hvis lønmodtagere i overgangsperioder fra et job til et andet en-ten oplever længere arbejdsløshed eller forringelse af deres vilkår (f.eks. lønog/eller stillingskategori). Helt centralt for at sikre gode overgange var effektiv ud-dannelse og erhvervsuddannelse både på kort og langt sigt. Coquet fremhævedeflexicurity som noget helt centralt for både virksomheder og medlemsstater.Formanden Joëlle Milquet konkluderede at EPSCO godkendte EMCO’s udtalelse.

Pkt. 8: Social sikring og inklusion i Europa 2020-strategien.

Rådet godkendte udtalelsen fra Udvalget for Social Beskyttelse (SPC).Til den efterfølgende debat havde formandskabet udsendt to spørgsmål: Hvad varden største udfordring i forbindelse med fastsættelse af nationale mål for social in-klusion, og hvad kunne være et passende tema for SPC’s årlige rapport?Kommissær Andor indskærpede, at alle medlemsstater skulle gøre, hvad de kunne,for at sætte nationale mål til tiden. Kommissionen stod i den forbindelse til med-3
lemsstaternes rådighed på alle måder. Beslutningen om en midtvejsrevision gavmulighed for at justere på ambitionerne undervejs. Platformen mod fattigdom villeblive præsenteret til december og vil bygge videre på det europæiske år for fattig-dom.Det belgiske formandskab, ved socialminister Onkelinx præsenterede de tospørgsmål, hvorefter næsten alle lande tog ordet.Mens en række lande opridsede helt konkrete nationale mål, arbejdede andre landefortsat med fastsættelsen af deres mål og indikatorer. Nogle lande fremhævedevanskeligheden ved at nedbringe fattigdom i en tid med finanskrise.Endelig valgte enkelte lande at understrege, at medlemsstaterne selv var de nærme-ste til at fastsætte de nationale mål.Kommissær Andor konstaterede, at indikatorerne stadig gav anledning til nogendiskussion, men at det var et godt tidspunkt at tage diskussionen, inden lanceringenaf platformen. Finanspolitisk konsolidering gjorde det ikke lettere, men var ikkenogen hindring i sig selv.Det belgiske formandskab konkluderede, at SPC skulle fortsætte sit arbejde med atovervåge fattigdomsmålet. Emnet ville blive drøftet på det næste EPSCO-rådsmødeden 6. december. Finanspolitik måtte ikke stå i vejen for socialpolitik, og Kommis-sionen havde en stor rolle at spille ift. at sikre, at den nye styring også omhandlersocialområdet. Formandskabet opfordrede alle til at støtte det videre arbejde i SPCmed at overvåge den sociale dimension af 2020.

Pkt. 9: Evt.

9 a) Grønbogen om pensioner

Kommissær Andor oplyste, at Kommissionen allerede havde modtaget 140 hø-ringssvar. Kommissæren fandt, at EU kunne bidrage til at formulere principper ogskabelse af et ”level playing field”, men at implementering og design af pensions-området måtte overlades til medlemsstaterne. Han fremhævede, at social dialog varcentral i designet af pensionsreformer.

9 b) Integration af Romaer

Det belgiske formandskab ved beskæftigelsesminister Milquet mindede om, at EUvar baseret på antidiskrimination og sagde, at man allerede havde tilstrækkeligtmed lovgivningsværktøjer, men at der manglede politisk vilje til at adressere pro-blemet.EU’s Kommissær for Ligestilling og Grundlæggende Rettigheder Viviane Redingunderstregede, at Kommissionen havde haft romaerne på dagsordenen gennem desidste ti år. Hun var glad for at høre, at Ungarn ville sætte området højt på dagsor-denen under deres formandskab i 2011. Reding henviste til Kommissionens RomaTask Force, som så på brugen af EU-midler på romaer. Kommissionen ville præ-sentere en meddelelse om en ”EU-ramme for aktiv integration af romaer” i april2011. Roma-spørgsmålet havde et stærkt link til fattigdom, men også til sundhed,uddannelse og boligområdet. Kommissær Reding henviste til Kommissær Hahns
4
(Regionalpolitik) forslag om at bruge strukturfondsmidler til husning af romaer.Den nuværende situation var en skam for EU.Kommissær Andor bemærkede, at der i roma-arbejdet kunne trækkes på erfaringerfra andre fora, herunder Verdensbanken. Indsatsen afhang i høj grad af de roteren-de formandskabers indsats.Ungarn takkede det belgiske formandskab for at sætte emnet på dagsordenen. Manhåbede, at Kommissionens meddelelse til april ville bidrage med konkrete initiati-ver ift. en mere effektiv anvendelse af midlerne og bedre integration af romaer.Ungarn betragtede det som en ære, at EU’s ramme for integration af romaer villekomme under deres formandskab. Ungarn planlagde under sit formandskab at af-holde en ”romaplatform” den 8. april 2011 i Budapest på den internationale dag forromaer. Man håbede, at EU’s ramme for integration af romaer kunne lanceres dendag.
5