Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del Bilag 53
Offentligt
966361_0001.png
966361_0002.png
966361_0003.png
966361_0004.png
966361_0005.png
4. marts 2011
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 15. marts 2011Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Det Politisk-Økonomiske Udvalgs ansvarsområde:1) Styrket økonomisk samarbejde i EUGenerel indstillingKOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,KOM(2010) 526 og KOM(2010) 5272) Forslag til forordning vedr. short selling mv.-Generel indstillingKOM(2010) 4823) Makrofinansiel assistance til Georgien-Tidlig forelæggelseKOM(2010) 8044) Klimafinansiering-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke5) Skata) Teknisk-administrative regler – Tilbagebetaling af moms til virksomheder i andreEU-lande, der ikke har momsregistrering i tilbagebetalingslandet-Politisk enighedKOM(2010) 381b) Momsmæssig behandling af rejseydelser-Fremskridtsrapport fra formandskabetKOM(2002) 64, KOM(2003) 78Side 2
2
Dagsordenspunkt 1:Resumé
Styrket økonomisk samarbejde i EU
EU-landene drøfter i en rådsarbejdsgruppe udmøntningen af finansminister-Taskforcens forslagtil styrket økonomisk samarbejde i EU i konkrete ændringer af Kommissionens forslag. ECO-FIN ventes den 15. marts 2011 at søge at nå politisk enighed om forslagene til retsakter somgrundlag for de efterfølgende forhandlinger med Europa-Parlamentet. Målet er, at reformen kanvære færdig i sommeren 2011.Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den18. januar 2011 og 15. februar 2011, der fortsat vurderes at give en dækkende behandling afforslagene til et styrket økonomisk samarbejde sammen med samlenotater oversendt forud forECOFIN den 18. maj 2010, 8. juni 2010, 13. juli 2010, 7. september 2010, 19. oktober2010 og 7. december 2010, og grundnotaterne om Kommissionens forslag.KOM(2010)522,KOM(2010)523,KOM(2010)526 og KOM(2010) 527Baggrund og indhold
KOM(2010)524,
KOM(2010)
525,
Kommissionen fremlagde den 29. september 2010 en række forslag til retsakter,der skal bidrage til at styrke det økonomiske samarbejde i EU, jf. nærheds- oggrundnotateromKOM(2010)522,KOM(2010)523,KOM(2010)524,KOM(2010)525, KOM(2010)526 og KOM(2010)527. På Det Europæiske Råd(DER) den 28.-29. oktober 2010 fremlagde Taskforcen under ledelse af DER-formanden og med deltagelse af EU’s finansministre sin rapport med forslag til etstyrket økonomisk samarbejde i EU, som blev endosseret af DER.EU-landene drøfter i en rådsarbejdsgruppe (’Ad Hoc Council Working Group’(AHWG)) den konkrete udmøntning af finansminister-Taskforcens anbefalingerpå basis af Kommissionens forslag til retsakter.Rådsarbejdsgruppen drøfter således følgende forslag:1.2.3.4.5.6.Forslag til ændring af Rådets forordning 1466/97 (Stabilitets- og Vækstpag-tens forebyggende del)Forslag til ændring af Rådets forordning 1467/97 (Stabilitets- og Vækstpag-tens korrigerende del)Forordning om effektiv håndhævelse af budgetovervågningen i euroområ-det (kun eurolandene har stemmeret)Direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæssige rammerForordning om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancerForordning om håndhævelsesmekanismer til effektiv korrektion af makro-økonomiske ubalancer i euroområdet (kun eurolandene har stemmeret)
For uddybning af forslagene 1-4, se dagsordenspunkt 9 i samlenotat vedr. fore-læggelsen af ECOFIN den 18. januar 2011 og dagsordenspunkt 1a i samlenotatvedr. forelæggelsen af ECOFIN den 15. februar 2011. For uddybning af forslage-
3
ne 5-6, se dagsordenspunkt 1b i samlenotat vedr. forelæggelsen af ECOFIN den15. februar 2011.ECOFIN ventes på det kommende møde at søge at nå politisk enighed – en gene-rel indstilling – om de konkrete forslag til retsakter mhp. endossering på DER den24.-25. marts 2011, der skal fungere som grundlag for de efterfølgende forhand-linger med Europa-Parlamentet. Målet er, at reformen af det økonomiske samar-bejde kan være færdig i sommeren 2011.Hjemmelsgrundlag
Ad 1): Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning 1466/97 (Stabili-tets- og Vækstpagtens forebyggende del) har hjemmel i TEUF artikel 121, stk. 6,og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel294, hvorefter forslaget vedtages med fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.Ad 2): Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning 1467/97 (Stabili-tets- og Vækstpagtens korrigerende del) har hjemmel i TEUF artikel 126, stk. 14,2. afsnit, og skal behandles efter en særlig lovgivningsprocedure, hvorefter Rådettræffer afgørelse med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet og DenEuropæiske Centralbank.Ad 3): Kommissionens forslag om en forordning om effektiv håndhævelse afbudgetovervågningen i euroområdet har hjemmel i TEUF artikel 136 og TEUFartikel 121, stk. 6, og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure,jf. TEUF artikel 294, hvorefter forslaget vedtages med fælles beslutningstagenmed Europa-Parlamentet.Ad 4): Kommissionens forslag til direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæs-sige rammer har hjemmel i TEUF artikel 126, stk. 14, 3. afsnit, hvorefter Rådettræffer afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.Ad 5): Kommissionens forslag om en forordning vedr. forebyggelse og korrektionaf makroøkonomiske ubalancer har hjemmel i TEUF artikel 121, stk. 6, og skalbehandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, hvor-efter forslaget vedtages med fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet,efter høring af den Europæiske Økonomiske og Sociale Komite (EESC).Ad 6): Kommissionens forslag om en forordning vedr. håndhævelsesmekanismertil effektiv korrektion af makroøkonomiske ubalancer i euroområdet har hjemmeli TEUF artikel 136 og TEUF artikel 121, stk. 6, og skal behandles efter den al-mindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, hvorefter forslaget vedtagesmed fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, efter høring af den Euro-pæiske Økonomiske og Sociale Komite (EESC).Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at Kommissionens forslag til et styrket økonomisksamarbejde i EU er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4
Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN den 18. januar 2011 og ECOFIN den 15. februar 2011.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.Gældende dansk ret og forslagenes konsekvenser herfor
En række af forslagene i Kommissionens forslag til direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæssige rammer vedrører områder, der på nuværende tidspunktikke er lovreguleret. I Danmark er de statslige udgifter fastlagt i de årlige finanslo-ve. Danmark har imidlertid ikke en generel budgetlov, som opstiller detaljerederegler og rammer for bevillingssystemet og de årlige finanslove. Der eksistererheller ikke en central lovregulering af fastlæggelsen af de økonomiske rammer forregioner og kommuner.De øvrige forslag vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag til direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæssigerammer må forventes at have statsfinansielle konsekvenser som følge af øgedekrav til statistik og øgede krav til de grundlæggende regnskabssystemer i stat ogkommuner. Konsekvenserne vil dog afhænge af forslagets endelige udformningog gennemførelse, og kan ikke vurderes nærmere på nuværende tidspunkt. Udgif-terne afholdes som udgangspunkt inden for ressortministeriets ramme. Hvis ud-gifterne ikke kan afholdes inden for ressortministeriets ramme, vil sagen skulleforelægges for regeringens Økonomiudvalg.Kommissionens forslag til forordning vedr. forebyggelse og korrektion af makro-økonomiske ubalancer vil kunne have statsfinansielle konsekvenser afhængig af,hvorvidt der stilles øgede statistikkrav til EU-landene. Evt. udgifter i den forbin-delse afholdes som udgangspunkt inden for ressortministeriets ramme. Hvis ud-gifterne ikke kan afholdes inden for ressortministeriets ramme, vil sagen skulleforelægges regeringens Økonomiudvalg.De øvrige forslag vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Et styrket økonomisk samarbejde i EU ventes at have positive samfundsøkono-miske konsekvenser, i det omfang et sådant styrket samarbejde bidrager til at un-derstøtte holdbare offentlige finanser, fremme makroøkonomisk stabilitet, ogsikre en bæredygtig vækst i medlemslandene.Høring
Forslagene har ikke været sendt i høring.
5
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om et styrket økonomisk-politisksamarbejde i EU af 12. maj 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til ori-entering forud for ECOFIN den 18. maj 2010. Samlenotat vedr. Kommissionensmeddelelse af 30. juni 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-lingsoplæg forud for ECOFIN den 13. juli 2010. Folketingets Europaudvalg blevendvidere orienteret om status for forhandlingerne i finansminister-Taskforcenifm. forelæggelsen af ECOFIN den 8. juni 2010 og ECOFIN den 7. september2010 og blev forelagt samlenotat vedr. udkastet til Taskforce-rapport til forhand-lingsoplæg ifm. forelæggelsen af ECOFIN den 19. oktober 2010. FolketingetsEuropaudvalg blev desuden forelagt samlenotat vedr. statusrapport for forhand-lingerne til orientering ifm. forelæggelsen af ECOFIN den 7. december 2010. Fol-ketingets Europaudvalg blev forelagt samlenotat til forhandlingsoplæg vedr. statusfor arbejdet frem mod politisk enighed i Rådet fsva. pkt. 1, 2 og 4 og til oriente-ring fsva. punkt 3, hvor Danmark ikke har stemmeret, ifm. forelæggelsen afECOFIN den 18. januar 2011. Folketingets Europaudvalg blev vedr. status forarbejdet frem mod politisk enighed i Rådet ifm. ECOFIN den 15. februar 2011forelagt samlenotat fsva. punkt 5 til forhandlingsoplæg og til orienteringfsva.punkt 6, hvor Danmark ikke har stemmeret.Grundnotater vedr. Kommissionens forslag til retsakter af 29. september 2010(KOM(2010)522,KOM(2010)523,KOM(2010)524,KOM(2010)525,KOM(2010)526 og KOM(2010)527) er tilsendt Folketingets Europaudvalg den23. november 2010.Holdning
Dansk holdningRegeringen kan – i overensstemmelse med den danske holdning til Taskforce-rapporten – generelt støtte de forslag til retsakter om et styrket økonomisk samar-bejde, som kan forventes på basis af drøftelserne i rådsarbejdsgruppen, og somECOFIN ventes at søge politisk enighed om på rådsmødet den 15. marts.Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN den 18. januar 2011 og ECOFIN den 15. februar 2011.Andre landes holdningerEU-landene forventes generelt at kunne støtte de forslag til retsakter om et styrketøkonomisk samarbejde, som kan forventes på basis af drøftelserne i rådsarbejds-gruppen, og som ECOFIN ventes at søge politisk enighed om på rådsmødet den15. marts.Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN den 18. januar 2011 og ECOFIN den 15. februar 2011.